Z pewnością nie raz widziałeś badanie w którym śledzi się, ruch gałek ocznych, aby określić na co patrzy badana osoba. To jedno z ulubionych badań każdej porządnej agencji reklamowej. Zastanawiasz się czego dokładnie możemy dowiedzieć się o ludzkiej psychice za pomocą takich badań? Zobacz zwięźle opisane wnioski, będące rezultatem pracy z tysiącami uczestników takich badań.
Twarze przyciągają uwagę w sposób naturalny.
Twarze momentalnie przyciągają nasz wzrok. Zdjęcia ludzi są
zwykle pierwszą rzeczą, na jaką patrzymy, a w szczególności
twarze. Wniosek nasuwa się sam – jeśli chcesz, by na coś zwrócono
uwagę, użyj obrazu, na którym znajdować się będzie twarz
człowieka. Nabrało to jeszcze większego znaczenia, gdy
wszyscy dookoła zaczęli częściej stosować reklamy
zawierające twarze. Wzrok pada na tego typu reklamy dużo
częściej, niż na inne ich formy...
Poniżej, jeden z najsłynniejszych przykładów badań w eyetrackingu.
Ludzie zdają się zawsze zwracać większą uwagę na obiekty na które patrzą inni ludzie.
Ludzie spoglądają na szczegóły projektów stron internetowych, ale ich nie widzą.
Ludzie patrzą na różne elementy strony (co zostało udowodnione za pomocą oprogramowania śledzącego ruch gałek ocznych), a przynajmniej ich oczy na nie patrzą, ale sami nie są świadomi faktu, że to robią. Użytkownicy poproszeni o wykonanie zadania będą mieli dany obszar działania przed swoimi oczami, ale będą potrzebowali czasu, zanim go ostatecznie zauważą...
Reklama zabija prawą część strony internetowej
Prawa część strony nie jest tak widoczna, jak mogłoby się to wydawać. Ludzie spoglądają na nią, ale jeśli treść tam zawarta nie jest dla nich interesująca, nie spędzą tam zbyt dużo czasu. Zauważą animowany baner, ale po chwili nie będą na niego już patrzyli. Treść zawarta po prawej stronie, której styl i kolor zbliżone są do tych, używanych przez reklamy, także zostanie zignorowana. Jednak...
Zauważalność reklam zależna od wieku
Zauważono, że „starsi” użytkownicy (40+) spoglądają na reklamy
dużo częściej, niż osoby młodsze, które zdają się nie
dostrzegać i ignorować ich prawą część. Zauważalność reklamy
zwiększa się, jeśli posiada ona znajomą twarz (np. twarz
celebryty). Jest to także odzwierciedlone w czasie, jaki
użytkownicy z tej grupy wiekowej spędzają na danej stronie.
Osoby młodsze szybko ją przeszukają i klikną w to, czego
szukali, zamiast przyglądać się poszczególnym jej elementom,
jak zwykle robią starsi użytkownicy.
Powyższe spostrzeżenia są jedynie obserwacjami. Jeśli intersuje Cię dalsze zgłębianie tego tematu, koniecznie zajrzyj na strony Tommy’ego, lub Martina. Warto także odwiedzić serwis Eye tracking update. A może znasz inne, ciekawe wyniki takich doświadczeń? Będzie mi miło usłyszeć Twój głos w komentarzach.