Metody, które pomogą ci w mierzeniu efektów działalności w Facebooku.
Zastanawiasz się, czy Twoje działania na Facebooku czy Google+ przyniosą zyski? Badania wskazują, że 76% firm, traci na Facebook’u czas i pieniądze. Jest też dobra wiadmość. Mierzenie zwrotu z inwestycji w social mediach jest możliwe! Trudność polega na tym, że niełatwo jest zbadać wiele jej elementów. Poznaj metody i skorzystaj ze wskazówek, które proponujemy, a zobaczysz jak owocuje praca poświęcana na marketing w internecie.
Społeczności internetowe angażują nas z powodu często niemierzalnych korzyści. Prawdopodobnie, Twoi klienci również uczestniczą w wirtualnej rzeczywistości i znajdziesz ich w którejś z tych społeczności. Media społecznościowe to zarówno Facebook czy Twitter, jak i ludzie zostawiający komentarze pod filmikami na YouTube i wpisy na Twoim blogu. Social media mogą obejmować fora i prywatne grupy dyskusyjne.
Jakich korzyści możesz oczekiwać od marketingu społecznościowego?
● większa ekspozycja firmy
● znalezienie partnerów handlowych
● wzrost ruchu na stronie
● znalezienie nowych klientów
● lepsze wyniki w wyszukiwarkach etc.
Na początek stwórz własną listę celów obecności Twojej firmy w mediach społecznościowych. Na jej podstawie będziemy budować strategię.
Jak mierzyć ROI w mediach społecznościowych? Żeby zwrot był mierzalny, inwestycja również musi być mierzalna! Jeżeli inwestujesz pieniądze, aby wyciągnąć więcej pieniędzy sprawa jest banalnie prosta. Równanie Facebook ROI, jest naprawdę bardzo proste.
Niekiedy najłatwiej zmierzyć jest czas, który inwestujesz.
Możesz zastanowić się nad tym, ile może kosztować godzina, którą poświęcasz na marketing społecznościowy. Sumując czas spędzony w sieci, będziesz mógł oszacować koszta.
"Media społecznościowe nie są darmowe. Wymagają ludzi, technologii i czasu, a wszystkie te zasoby są kosztowne i ograniczone."
Katie Delahaye Paine ekspertka w tej dziedzinie potwierdza fakt, że rozpiętość mierzalnego ROI (return on investment) jest bardzo duża. Można liczyć zwrot w postaci liczby wzmianek o swojej działalności w mediach społecznościowych, można liczyć ilość datków (organizacje charytatywne).
Pamiętaj o zdefiniowaniu celu. Kiedy masz już dane, następuje etap, w którym należy je odpowiednio zinterpretować i wykorzystać. Spójrz jak wskaźniki korelują z większą sprzedażą, z większą ilością klientów i z wszystkim, co jest według ciebie znacznikiem wydajności. Im lepiej sprecyzujesz swój cel, tym łatwiej będziesz mógł go osiągnąć.Jeśli twoim najważniejszym celem jest sprzedaż, to obserwuj jej poziom. Jeżeli wzrósł spójrz na liczbę przekierowań na twoją stronę e-commerce, sprawdź ile kuponów, które rozdałeś w kampanii promocyjnej na Facebooku, bądź innym portalu zostały wykorzystane, by móc zobaczyć, które transakcje wynikają z kampanii w mediach społecznych.
Aby działania marketingowe stały się odpowiedzialne, przydatna jest rama kluczowych wskaźników, które można śledzić, analizować i porównywać z przyjętymi kryteriami.
Pomiary w mediach społecznościowych nie różnią się tak bardzo od tych, które są wykorzystywane w tradycyjnych mediach. Pierwszym krokiem będzie dopasowanie wskaźników mediów społecznościowych do wskaźników, które funkcjonują w twojej firmie.
"Szukanie trendów i śledzenie ich źródeł jest kluczem do poprawy wskaźnika zwrotu z inwestycji"
Poniższy tunel, to sposób w jaki mierzymy społeczności w owocnych.
Rozpoznawalność marki (Świadomość marki) dzielimy na trzy kategorie: Zasięg / zaangażowanie. Generowanie okazji do sprzedaży i sprzedaż.
1. Ekspozycja / Zasięg
Czyli do ilu osób dotarła Twoja wiadomość.
2. Zaangażowanie
Czyli jak wiele osób podjęło jakiekolwiek działanie (np: Polubiło, lub zacytowało etc)
3. Akcja
Czyli jak wiele osób wysłało zapytanie ofertowe, lub dotarło do strony zakupowej.
4. Konwersja
Czyli jak wiele osób stało się klientami, lub podjęło inne pożądane przez nas działanie.
Pomimo tego, że ROI nie jest równe wskaźnikom, tradycyjne wskaźniki internetowe takie jak ruch na stronie, liczba komentarzy, śledzący na Twitterze, fani na Facebooku itd. są ważnym składnikiem w liczeniu twojego ROI. Zaskakujące? Psikus polega na tym, że nie należy polegać jedynie na liczbach, ale również na tym, do czego one prowadzą. Na przykład czy wzrost liczby odwiedzających twoją stronę koreluje w jakiś sposób ze zwiększeniem sprzedaży? Albo czy ludzie, którzy znaleźli twoją stronę dzięki Facebookowi, klikają później na stronę z produktami, bądź trafiają do sekcji e-Commerce? To jest rodzaj danych, które chcesz znaleźć.
Zastanawiasz się do ilu osób dotarła twoja wiadomość?
Niestety niektóre wskaźniki muszą być odnotowane ręcznie, dlatego zwróć uwagę na wysiłek jaki wkładasz w śledzenie wskaźników i wartość jaką od nich otrzymasz, aby móc określić ich znaczenie dla ogólnej strategii.
● Twitter: By określić liczbę potencjalnych użytkowników patrz na liczbę zwolenników, liczbę śledzących i tych, którzy odpowiedzieli na twoją wiadomość. Po pewnym czasie porównaj tempo wzrostu z każdego miesiąca. Dzięki temu zobaczysz, w którym momencie było najszybsze. Świetnym i bezpłatnym narzędziem do wykonywania pomiarów na Twitterze jest TweetReach.
● Google+ i Facebook: Obserwuj fanów twojej strony. Zwróć uwagę na liczbę nowych fanów i na okres w jakim się pojawili, a także na liczbę tych, którzy komentują, czy też lubią Twoje posty. Pomoże ci to oszacować potencjalny miesięczny zasięg.
● YouTube: Próbuj łączyć liczbę odwiedzin z promocjami lub innymi wydarzeniami w twojej firmie.
Pozyskiwanie potencjalnych klientów.
Po tym jak zmierzyłeś wpływ, wchodzisz w etap, gdzie zbyt wiele firm dopiero rozpoczyna swoje pomiarowe wysiłki - czyli generowanie nowych kontaktów biznesowych. To jest miejsce, w którym etap ścieżki związany ze świadomością marki (brand awarness) kończy się. Teraz zaczyna się tradycyjne działanie w kierunku ROI.
Spieniężanie i konwersje.
Plan działania w social mediach musi być związany z przejrzystym wezwaniem do działania. Przykładem takiego wezwania może być sprzedaż produktów, możliwość dołączenia do grupy fanów na Facebooku, czy też możliwość ściągnięcia darmowego pdf.
Aby mierzyć pieniężny wkład w biznesowy cel, marketer musi ustalić wartość swojego programu wzywania do akcji, a następnie śledzić przemiany, które zachodzą.
Zbyt często obierany jest pasywny cel dla planu wykonania. Oznacza to, że wezwanie do akcji musi być okazją dla potencjalnego klienta. Musi motywować użytkowników do działania.
Jest darmowy i generuje wiele rodzajów raportów dotyczących
zbieranych danych związanych ze wskaźnikami konwersji i ROI,
ruchem na stronach etc.
Dane te są oparte o wzmianki w mediach społecznościowych.
Dzięki niemu możesz śledzić przychodzące linki, a następnie
działania użytkowników, którzy je podsyłają, co może być
pomocne przy twoich analizach.
To już nie program, ale cały kombajn od Adobe. Oferuje mnóstwo
usług dostępnych dla firm, w tym składniki umożliwiające
śledzenie wskaźników wszystkich dostępnych platform
społecznościowych. PostRank Analytics
Ten zestaw narzędzi mierzy społeczne zaangażowanie na innych
platformach i serwisach. Co jest interesujące PostRank nie
podaje suchych liczb, ale umożliwia obserwowanie wiadomości,
a także komentarzy z innych stron, które mają wkład w Twoje
statystyki.
Update: Postrank zostało wykupione przez Google i stało się
częścią Google Analitics.
Ten zestaw narzędzi mierzy społeczne zaangażowanie na innych
platformach i serwisach. Co jest interesujące PostRank nie
podaje suchych liczb, ale umożliwia obserwowanie wiadomości,
a także komentarzy z innych stron, które mają wkład w Twoje
statystyki.
Update: Postrank zostało wykupione przez Google i stało się
częścią Google Analitics.
Oferuje świetne analizy. Dane dotyczące kliknięć pozwalają na
sprawdzenie, czy przekładają się one na transakcje albo czy
wywierają jakiś wpływ na pozostałe Twoje strony.
Uwaga: W całości po polsku!
Social Relationship Manager — stworzony do kierowania i
wyciągania największej ilości informacji z twojego konta na
portalach społecznościowych.
To narzędzie analizuje linki na Twitterze, Facebooku i może być
wykorzystane przy usługach Omniture, czy też Google Analytics.
Oferuje Social Repoting Dashboard do monitorowania
zaangażowania i aktywności, a także Social Moderation Console
dla Facebooka.
Sygnowane znakiem jakości Adobe.
Salesforce produkty z linii Service Cloud 2 Salesforce.com są
stworzone, by integrować wyniki Twittera i Facebooka i
wykorzystywać je w CRM (Customer Relationship Management) firmy.
Choć produkty Salesforce.com bezpośrednio nie służą ROI, to
dzięki ulepszaniu obsługi klienta i szybkiemu zaradzaniu
problemom, firmy mogą uchronić się przed kosztami
potencjalnych błędów. Te oszczędności mogą być brane pod uwagę
przy obliczaniu ROI.
Kto dziś zajmuje się marketingiem internetowym i nie zna
Rand’a Fishkin’a z SEOMOZ ten gapa. Na temat tej platformy zostało
powiedziane już wszystko. Zobacz jak sprawdza się w praniu
zamawiając 30 dniowe darmowe demo.
Viral Heat jest przystępnym narzędziem zapewniającym
monitorowanie social mediów, włączając w to analizy wzmianek
o Twitterze.
Crimson Hexagon używa algorytmów, które pozwalają
użytkownikowi dowiedzieć się, co myślą konsumenci na temat
twojej marki.
Dane te są oparte o wzmianki w mediach społecznościowych.
Analizując uczucia ważne jest, by wiadomo było które są pozytywne, a które negatywne.
Jeżeli nie będzie takiego podziału analizy będą bez większego sensu. Zakazane przysłowie “nie liczy się co mówią, ważne aby mówili” w internecie zupełnie traci sens.
Jeżeli chcesz książkę, która będzie zawierała szczegółową instrukcję używania narzędzi analitycznych do mierzenia zwrotu z inwestycji w social mediach, to tej książki nie możesz sobie odpuścić.
"Zawsze możesz pomyśleć o czymś, co sprawi, że zarobisz więcej, wydasz mniej, a klienci będą bardziej zadowoleni"
Jim Sterne pisze o tym co mierzyć i czego nie mierzyć. Daje bardzo ogólne wskazówki dotyczące tego, jak to robić. Pierwszy rozdział zaczyna od słów Franka Lloyd Wrighta “Znam cenę sukcesu: poświęcenie, ciężka praca i nieustające oddanie rzeczom, które chcesz, by się wydarzyły.”
Przesłanie Sterna w jego książce jest proste: Bez obranego celu
nie masz co zaczynać z marketingiem społecznościowym.
"Żadne działanie w social mediach nie ma znaczenia, dopóki nie zobaczysz wyników w sprzedaży, zadowolonych klientów i zaoszczędzonych pieniędzy."
W jednym zdaniu: Liczy się tylko to, czy potencjalni klienci podejmą akcję, czy klikną na banner z reklamą, wejdą na stronę, bądź zadzwonią do twojej firmy. Jeśli masz własne doświadczenie w tej kwestii będzie mi niezmiernie miło jeśli podzielisz się nim w komentarzach na samym dole tej strony. Tymczasem powinieneś śledzić Owocnych na Facebook - Kliknij tu.