Ludzie nie chcą robić interesów z firmami, które wydają się być wirtualne.
Istnieje zaskakująco wiele stron, które masowo tracą potencjalnych klientów. W pierwszej chwili budzą wielki zachwyt, po którym szybko następuje równie wielkie rozczarowanie. O ile stworzenie dobrego „pierwszego wrażenia” w Internecie jest stosunkowo proste, to budowanie prawdziwego zaufania wymaga zdecydowanie więcej wysiłku. Dlatego stworzyliśmy listę najważniejszych, łatwych do zaimplementowania rozwiązań, które pomagają zwiększać wiarygodność od pierwszego kliknięcia.
Dwa największe raporty konsumenta w Stanach Zjednoczonych wykazują, że…
Zmartwieniem nr 1 odwiedzających strony jest: Czy moje osobiste informacje są bezpieczne? 88% przebadanych użytkowników Internetu uznało to za „Bardzo ważne”. Zmartwieniem odwiedzających nr 2 jest: Czy mogę zaufać tej stronie i informacjom zawartym na niej? (81% przebadanych użytkowników Internetu uznało to za „Bardzo ważne”). 95% przebadanych chce mieć dostęp do adresu, e-maila i numeru telefonu właściciela danej strony.
Jeśli 81% konsumentów nie ufa biznesom internetowym, to znaczy, że nadszedł czas byśmy jako właściciele firm coś z tym zrobili. Konsumenci na całym świecie są znacznie “sprytniejsi” niż kiedyś, jeśli chodzi o zakupy w Internecie. Czas dać konsumentom to, czego chcą, to znaczy zaufanie i pewność w zamówieniach on-line.
Rekomendacje i referencje, które firma otrzymała od swoich klientów (najlepiej firm znanych i rozpoznawalnych) to największy skarb. Oczywiście najbardziej wiarygodne będą te poparte są wartościowymi przykładami (z ang. Case Study). Warto takie dowody uznania umieszczać na stronie internetowej, gdyż są one potwierdzeniem naszego profesjonalizmu w działaniu oraz faktu, iż wywiązujemy się ze zobowiązań bez zarzutu. Bardzo ważne jest także, by umieszczać informacje na temat wyróżnień i nagród jakie firma otrzymała.
"Warto pamiętać, że przesadne dbanie o własną prywatność, będzie miało destrukcyjny wpływ na rozwój e-biznesu."
Dotyczy to nie tylko tych uzyskanych z tytułu jakości oferowanych produktów czy usług, ale także zdobytych w ramach konkursów dla zaufanych marek, liderów przedsiębiorczości w regionach czy np. firm przyjaznych matkom lub osobom z niepełnosprawnością. Plusem dla firmy okazać się mogą także umieszczone na witrynie linki do stron internetowych partnerów biznesowych, które pozwolą gościowi sprawdzić, jakie firmy już zaufały danej marce. To naprawdę spora wartość dodana.
Przydatna może być również informacja o zakresie ich obowiązków, odpowiedzialności w ramach firmowych struktur oraz wspomniane dane kontaktowe. Warto w tym miejscu napisać o każdej z tych osób kilka słów. Mogą one dotyczyć jej pracy, wykształcenia, doświadczenia czy zainteresowań. Należy pamiętać, że przesadne dbanie o prywatność ma destrukcyjny wpływ na każdy e-biznes. Brak informacji o tym, gdzie znajduje się rzeczywista siedziby firmy, to najczęstsza przyczyna fiasku internetowych przedsięwzięć.
"Użycie bezpośrednich komunikatorów na stronie internetowe, to kolejny dobry krok na drodze do zbudowania wiarygodnych relacji."
Dzięki temu nabiorą oni w oczach gościa realnych kształtów, a to przyczyni się do chęci nawiązania kontaktu. Dobrze sprawdzają się materiały w postaci filmów-przewodników po firmie. Pozwalają one dowiedzieć się klientowi więcej o partnerze w interesach. Dobrym wsparciem bywa także umieszczenie galerii zdjęć z najważniejszych firmowych wydarzeń, także tych nieformalnych (choćby z wyjazdów szkoleniowo- integracyjnych).
Warto zastanowić się nad dodatkowymi formami wzbogacającymi stronę internetową, nie tylko takimi, jak wspomniane wyżej multimedialne wycieczki po historii firmy czy wiarygodną galerie zdjęć z życia zespołu. Wiele firm postawiło już na blog firmowy tworzony przez jej pracowników. Jego tematyka może być związana z działalnością firmy lub też mieć charakter subiektywnych ocen bądź felietonów.
Pozostań w kontakcie i ułatwiaj zbliżenia.
Takie zadania mogą spełniać również newslettery pozwalające na regularne informowanie klienta o nowościach, zmianach w zakresie oferty i struktury firmy. Dodatkowe narzędzia komunikacji, jak na przykład komunikatory internetowe, to kolejny dobry krok na drodze do zbudowania pozytywnej relacji z klientem opartej na zaufaniu. Wówczas, dane kontaktowe poszczególnych osób z firmy powinny być uzupełnione także o numer czy login komunikatora.
Dokładny opis produktów lub usług jest bardzo ważnym elementem każdej strony internetowej. Im więcej powie Twoja strona, tym mniej będą musieli mówić handlowcy. Katalog produktów powinien koniecznie znajdować się w łatwo dostępnej części witryny, lub możliwe powinno być pobranie go w formie dokumentu łatwego do otwarcia przez standardowe oprogramowanie.
"Mało co obniża wiarygodność e-biznesu, jak plotka o przeciekach danych."
Konieczne jest wyjaśnienie takich kwestii jak reklamacje. Procedura wymiany towaru bądź zwrotu pieniędzy powinna być opisana i jasna dla odbiorcy, szczególnie w chwili, gdy chodzi o zamówienia składane drogą elektroniczną. Najważniejsze, to podkreślać głębokie zrozumienie dla potrzeb klienta i jego oczekiwań wobec kontrahenta.
Lepiej postrzegamy to, co ma ludzką twarz – dlatego tak duża liczba osób nadal korzysta z pewnych usług w formie tradycyjnej, zamiast skorzystać z ich odpowiedników w sieci. Dzieję się tak również dzięki zapisanemu w genach zaufaniu do kontaktów twarzą w twarz. Tendencja ta zmienia się jednak z roku na rok na korzyść elektronicznych kanałów komunikacji. Aby ilość ta wciąż rosła, konieczne jest zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy, także za pomocą jej strony internetowej.
O odpowiednim zabezpieczeniu Twojej strony przed wyciekiem danych świadczą m.in. certyfikaty SSL. Aktualne certyfikaty powinny znaleźć się na każdej stronie, szczególnie zaś w miejscach gdzie klient podaje dowolne dane osobowe. Są one wymagane w wielu miejscach, między innymi w e-sklepach, formularzach zapytań ofertowych i innych formularzach kontaktowych, a także na listach subskrypcji. Te strony są w pierwszej kolejności narażone na niebezpieczeństwo utraty danych. Należy zwracać szczególną uwagę na ich poziom bezpieczeństwa.
Proś tylko o te dane klienta, które są Ci naprawdę niezbędne. Zawsze informuj, w jaki sposób będą wykorzystane i przechowywane. Gdy klient jest zainteresowany otrzymywaniem dodatkowych materiałów reklamowych i informacyjnych w formie papierowej lub elektronicznej, nie powinniśmy nigdy wymagać od niego większej ilości danych, niż jest to konieczne dla poprawności tego procesu. Ta reguła powinna być stała i obowiązywać w każdym przypadku.
Prywatność i bezpieczeństwo danych w Sieci jest niezwykle istotne.
Konieczne jest umieszczenie informacji na temat stosowanych zabezpieczeń, potwierdzenie, iż podanie danych nie zaowocuje spamowaniem skrzynek mailowych, jak i informacja o istnieniu możliwości rezygnacji z subskrypcji w każdym momencie, za pomocą załączonego w e-mailu linka. Mało co obniża wiarygodność e-biznesu, jak plotka o przeciekach danych; to temat, którym stale interesują się media, ale i organizacje dbające o standardy prywatności w Sieci. Nie warto zwracać na siebie ich uwagi.
Budowanie zaufania jest bardzo trudne, jednak jeżeli się uda, wówczas już tylko krok dzieli nas od pozyskania lojalnego klienta. Kluczem do zdobycia zaufania klienta nie jest nic innego, jak uwiarygodnienie mu faktu, że firma jest prawdziwa i profesjonalna. Dla klienta powinno być czytelne, że działasz w oparciu o jasne zasady, a jego potrzeby są dla firmy ważne i spotykają się ze zrozumieniem. Na stronach internetowych warto także podkreślić, że pracownikom firmy zależy na zadowoleniu i wygodzie kontrahentów, oraz sposób, w jaki firma to urzeczywistnia (np: poprzez program satysfakcji gwarantowanej).
Powodzenia!