Jak sprawić, by nasze bannery klikano częściej niż inne?
Są bannery, na które nie zwracamy uwagi. Są też takie, które nas denerwują. Jednak wśród nich można spotkać także te, które przyciągają klientów jak magnes. Pomimo tego, że nikt jeszcze nie wymyślił przepisu na banner idealny, istnieją pewne wskazówki, które pomogą Twojej kampanii reklamowej skutecznie przyciągnąć nowych klientów. Przedstawiamy najskuteczniejsze z nich, które osobiście przetestowaliśmy.
Gdy w 1994 pojawiły się pierwsze banery internetowe, ich
skuteczność (czyli procent ludzi którzy kliknęli w reklamę)
wynosiła 78%. I założę się, że te pierwsze bannery, były słabo
czytelne i brzydkie jak noc. Dziś na 1,000 odsłon reklamy, nie
klika już, jak kiedyś 780 osób, tylko dwie. A w przypadku mediów
społecznościowych na dziesięć tysięcy odsłon reklamy, kliknie
w nią jedna osoba.
To zjawisko nazywamy ślepotą banerową (z Ang. Banner
blindness) i robimy naprawdę wszytko, aby zminimalizować jej
efekty. Po prawej stronie przykład strony z badania
eyetracking (śledzącego ruch oczu), który pokazuje jak
wyraźne jest to zjawisko.
Tworzenie dobrego banneru to sztuka jednomyślnej komunikacji. Zawsze sprzedawaj tylko jedną rzecz i sprzedawaj ją dobrze. Poświęć większość dostępnego czasu na zbadanie, czym jest ta jedna jedyna rzecz, dla której klienci będą gotowi sięgnąć po Twój produkt. Nieustanne testowanie i poprawianie dobrych kreacji, to najważniejsza część sekretu prawdziwej skuteczności. Coś co działa świetnie dziś, już jutro może stracić na swej aktualności.
Z pewnością zabrzmi to banalnie, ale nawet Skuteczny banner reklamujący podpaski, będzie sprzedawał słabo w miejscu w którym przebywają sami faceci. Dobrze się zastanów w których miejscach sieci przebywa Twój wymarzony target. Wyszukiwarki mogą być częścią Twojego internetowego planu marketingowego, jednak poleganie wyłącznie na nich, może być tak niemądre, jak postawienie całej zawartości portfela na jedną kartę. Nie możesz doczekać się, pracy nad skuteczną kreacją? Oto, następny krok...
Przestań skupiać się na projektowaniu graficznym banerów. Jakkolwiek dziwnie to brzmi, aby baner internetowy był skuteczny, najlepiej przestań projektować w taki sposób, aby przypominał klasyczną reklamę, lub reklamę zewnętrzną. Projektanci z Apple, są w tym prawdziwymi mistrzami. Ich banery działają, głównie dlatego, że nie wyglądają jak banery. Zamiast tego wyglądają jak część zawartości w doskonale zaprojektowanej stronie internetowej.
Co w tym projekcie jest aż tak wyjątkowego? Posiada bardzo jasne tło, czytelny i przejrzysty nagłówek i guzik “dowiedz się więcej”, który przypomina standardowy niebieski link strony internetowej. Postępuj według czterech poniższych zasad, aby stworzyć bannery na stronę, które konwertują odwiedzających w klientów znacznie lepiej, niż poprzednie.
39% ludzi klika w reklamy ponieważ:
a) Pokazują produkt, którymi byli zainteresowani
b) Przyciągnęły ich zainteresowanie produktem, którego wcześniej nie uwzględniali.
Bardzo ważne jest połączenie odpowiedniego bodźca z odpowiednią emocją. Klikalność w banner zwiększają tzw. „bodźce promocyjne” – np. darmowe próbki, rabaty lub gratisowa wysyłka. Ich działanie można wzmocnić poprzez odwołanie się do pozytywnych emocji. Jeżeli proponujesz klientowi coś wartościowego, zadbaj również o jego dobry nastrój podczas tej propozycji. Wynik przedstawiają się następująco.
Bodźce promocyjne w połączeniu z pozytywnymi emocjami dają klikalność 2.89%.
Brak bodźców promocyjnych oraz brak pozytywnych emocji dają klikalność 2.23%
Bodźce promocyjne w połączeniu z brakiem pozytywnych emocji dają klikalność: 1.28%.
Brak bodźców promocyjnych w połączeniu z pozytywnymi emocjami dają klikalność 1.01%.
Większe bannery mają z reguły wyższą klikalność niż mniejsze. W doświadczeniach tych odkryto również, że animowane bannery są lepiej zapamiętywane i wymuszają szybszą reakcję niż ich statyczni koledzy.
Warto zadbać również o to, aby przekaz płynący z reklamy bannerowej był spójny.
Podstawowe zasady copywritingu mówią o tym, że nie powinno się łączyć negatywnych emocji z pozytywną ofertą, jaką są np. promocje. Ale najważniejszą rzeczą, o którą musisz zadbać, tworząc banner, jest oczywiście treść. Powyższe wskazówki potraktuj jako wskazówki do przedstawienia właśnie swojej treści, bo to ona zwiększa siłę przyciągającą i pozwala uzyskać lepsze rezultaty.
Wyróżnij się albo zgiń.
Tak, jak to bywa w reklamie offline, rób po prostu to, czego inni nie robią. Oczywiście nie oznacza to, że powinieneś łamać zasady, zawarte w tym artykule. Kluczem jest wybić się ponad poziom, przyciągnąć wzrok i zdobyć klik. Możesz na przykład zaproponować odbiorcy prostą grę, w którą można zagrać “od ręki”.
Najpierw zdobądź uwagę, potem sprzedawaj informacje.
Złą praktyką jest umieszczanie najważniejszych informacji w pierwszej klatce. W przeważającej ilości przypadków użytkownicy jej po prostu nie zauważą. Najpierw przyciągnij uwagę, a potem sprzedaj kluczową informację. Morał z tego taki, że pierwsza klatka nie powinna być klatką kluczową.
Czas to pieniądz. Oszczędzaj jedno i drugie.
Staraj się tworzyć swoje animacje od 3 do 5 klatek. Czas trwania nie powinien przekraczać 6 sekund. Spójrz na banner, jak byś korzystał z wolnego modemu - czasy poszczególnych klatek mogą być zwodnicze - zanim się załaduje, będzie się już miała przełączać czego wynikiem może być ich zbyt krótkie wyświetlenie.
Umieść czytelne wezwanie do akcji w podsumowaniu.
Jeżeli Twój banner jest animowany i nie może się zapętlać, to musisz umieścić podsumowanie wszystkich Twoich zalet na ostatniej klatce. Jeżeli nie wykonasz podsumowania i po prostu umieścisz "kliknij tutaj" na ostatniej klatce, zmniejszysz ilość kliknięć.
Istnieje nieskończona liczba wariantów różnych kolorów,
układów i tekstów, które mają wpływ na wskaźnik klikalności.
Poniżej dzielimy się tymi, które w działaniu sprawdziły,
Leronzo prowadzący serwis www.MrGreen.am . Pamiętaj jednak, że to
co dało dobre efekty w jednej branży nie koniecznie sprawdzi się
w innej. To co dawało świetne rezultaty kiedyś, nie zawsze
sprawdzi się dziś. Najważniejsza wskazówka brzmi więc: Testuj,
testuj i jeszcze raz testuj.
Jeśli wizerunek marki, jest dla Ciebie mniej istotny niż bieżąca konwersja, spróbuj sztuczki z wprowadzeniem w błąd. Dla przykładu umieszczenie obrazu paska przewijania na bannerze jest niezbyt etycznym, ale dającym świetne efekty, sposobem. Internauci klikają w banner, ponieważ myślą, że przesuwając pasek, zobaczą pozostałą część zdjęcia. Możesz również użyć sztuczki z video, które sprawdza się lepiej na stronach z filmami i grami komputerowymi.
Jeśli wizerunek marki, jest dla Ciebie mniej istotny niż bieżąca
konwersja, spróbuj sztuczki z wprowadzeniem w błąd. Dla
przykładu umieszczenie obrazu paska przewijania na bannerze
jest niezbyt etycznym, ale dającym świetne efekty, sposobem.
Internauci klikają w banner, ponieważ myślą, że przesuwając
pasek, zobaczą pozostałą część zdjęcia.
W niektórych “bardzo konkurencyjnych przypadkach”
całkowite przeciwieństwo poprzedniego przykładu sprawdza
się wyśmienicie. Reklamy tak proste, tak nudne, że
paradoksalnie będą się wyróżniać na tle wszystkich innych
animacji. Będą po prostu czytelne. Jeśli masz silny i
sprawdzony komunikat, zastosuj tę strategię jako pierwszą.
Możesz na jednym bannerze umieść dwa różne hasła,
koncentrujące się na dwóch zupełnie różnych grupach
docelowych. Przykładowo, robiąc banner, reklamujący buty do
biegania, możesz umieścić hasła „Schudnij tego lata” i „Masz
zmęczone nogi?”. Tym sposobem docieramy do większej grupy
odbiorców, wykorzystując jedną reklamę.
Mówi się, że dobra referencja przynosi 20 razy lepsze
rezultaty, niż mówienie czegokolwiek o własnym
produkcie.
Jeżeli sami mówimy o produkcie, jesteśmy
postrzegani jako aroganci lub chwalipięty. Postaraj się, aby
Twoje referencje wyglądały jak najbardziej prawdziwie, a
Twoja firma sprawiała wrażenie zaufanej.
Mówi się, że dobra referencja przynosi 20 razy lepsze rezultaty, niż mówienie czegokolwiek o własnym produkcie. Jeżeli sami mówimy o produkcie, jesteśmy postrzegani jako aroganci lub chwalipięty. Postaraj się, aby Twoje referencje wyglądały jak najbardziej prawdziwie, a Twoja firma sprawiała wrażenie zaufanej.
"54% ludzi nie klika w reklamy banerowe, ponieważ nie ufają reklamie."
Dobrze, wiemy, że bannery reklamowe nie są dziś najlepszym pomysłem na reklamę. A już na pewno nie powinny być jedynym orężem w emarketingowej batalii. Bynajmniej nie w sensie zwrotu kosztów, który my, specjaliści od marketingu, rozumiemy jako współmierny zwrot naszej inwestycji. Pomimo tego ciągle próbujemy znaleźć strategiczne lub taktyczne panaceum, które chcemy ogłosić światu, a które mówi o tym, że w odróżnieniu od bannerów konkurencji, nasze naprawdę "działają".
"31% ludzi nie klika w banery, ponieważ obawiają się, że będą śledzeni."
Niestety, prawda jest taka, że mimo ogromnych wysiłków większość z nich nadal nie działa. Powody tego stanu rzeczy są zawsze wielowymiarowe – poczynając od błędnej strategii reklamowej, kończąc na samej kreacji.
"58% ludzi wierzy, że Twoja reklama nie jest dla nich odpowiednia."
Jednak prawdziwą sztuką jest przekazanie wiadomości, której nie można się oprzeć i jasne wezwanie do akcji wykraczające poza sprawdzone "kliknij tutaj".
W serwisie Moat.com, znajdziesz prawie wszystkie bannery, jakie
aktualnie wypuszcza dana marka. Wystarczy że wpiszesz np:
Google, Audi czy Disney, aby zobaczyć cały zestaw kreacji. W
większej części przypadków, reklamy dla Takich gigantów są
bardzo dobrze przetestowane, dlatego polecam to
inspirujące miejsce za każdym razem, kiedy utkwisz w
kreatywnym procesie.
Oczywiście ten materiał, nie wyczerpuje tak obszernego tematu, zasad projektowania banerów internetowych. Jeśli masz ciekawe doświadczenia z nimi związane, to będzie mi niezmiernie miło usłyszeć Twoje zdanie w komentarzach na dole tej strony. Powinieneś także śledzić Owocnych na Google+, klikając tu, lub na Facebook - kliknij tu. Postujemy rzadko, z bardzo starannie wyselekcjonowanymi, prostymi wskazówkami.