NAJWAŻNIEJSZE
NOTATKI Z KSIĄŻKI:
O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych.
Autor: Steve Krug
NAJWAŻNIEJSZE
NOTATKI Z KSIĄŻKI:
Autor: Steve Krug
Używaj konwencjonalnych zwrotów tak, by ludzie nie musieli myśleć nawet przez milisekundę. – Steve Krug napisał książkę, która stała się lekturą obowiązkową dla wszystkich, którzy tworzą strony internetowe.
Najpierw celuj w oczywistości.
Jeśli to zawiedzie, drugim najlepszym wyborem powinno być to, co rozumie się samo przez siebie.
Postaraj się, żeby nie trzeba było niczego wyjaśniać.
Pamiętaj, że ludzie szybko skanują/zerkają na stronę, by szybko znaleźć to co potrzebują. Nie czytają wszystkiego.
1. Stwórz wyraźną wizualną hierarchię.
2. Wykorzystuj konwencje.
3. Strona to ściśle określony obszar.
4. Niech będzie oczywiste, w co można kliknąć.
5. Zminimalizuj zakłócenia.
Pomiń niepotrzebne słowa. Unikaj radosnego gadania i instrukcji.
Jeśli już robisz zakładki, muszą być prawdziwe: pierwszoplanowy kolor ma być związany zawartością, a niewybrane zakładki zaznaczone przez podkreślenie.
Nawigacja pomaga ukazać kontekst twojej oferty. Nawigacja jest kluczowa, ale podstrony i pod-podstrony są równie ważne. Nie ignoruj tego. Nawigacja okruszkowa może pomóc, powinna wyglądać tak: Główna > Podstrona > Pod-podstrona > Tutaj. Niech jednak okruszki chleba nie będą jedynym sposobem nawigacji, a ostatnia kategoria nie powinna dublować się jako nagłówek strony.
Informacja „tu jesteś” powinna być jasna.
Logo w każdym miejscu przekierowuje do strony głównej.
Słowo, w które kliknie użytkownik powinno być tytułem strony, na którą trafi.
KAŻDA PODSTRONA POWINNA NATYCHMIAST ODPOWIADAĆ NA TE PYTANIA (należy założyć, że ktoś właśnie się obudził i patrzy na jakąś podstronę):
- Co to za strona?
- Na jakiej jestem podstronie?
- Jaki jest główny podział sekcji na tej stronie?
- Jakie mam możliwości na tym poziomie?
- Gdzie w tym wszystkim jestem ja?
- Jak mogę wyszukiwać?
STRONA GŁÓWNA MUSI:
- określać stronę i jej misję
- odpowiadać na pytanie: gdzie zaczynam?
- pokazywać hierarchię
- mieć opcję wyszukiwania
- kusić (jak okładka magazynu, zachęcająca do obejrzenia zawartości)
- mieć aktualną zawartość
- zawierać oferty
- zawierać skróty do popularnych elementów
- zawierać informację o rejestracji / logowaniu / pokazywać, czy ktoś jest zalogowany („Witaj ponownie, Dave!”)
- mieć łatwe do znalezienia to, „czego szukam”
- ale także to, „czego nie szukam”: ekscytujące rzeczy, o których użytkownicy nie wiedzieli
JAK TO WPROWADZIĆ:
Slogan obok identyfikatora (logo) strony. 6-8 słów. Konkrety. Znaczące i jasne.
Tekst powitalny w górnej części. 1-2 zdania. Ważne słowa pogrubione.
- Przetestuj to.
WSKAZÓWKI DO TESTÓW:
Wystarczą 3-4 osoby. Zapłać im 50 dolarów za godzinę. Nagraj ruch kursora na ekranie. Poproś, by głośno myśleli. Powiedz, że nie są w stanie zrobić niczego złego.
Jeśli powiedzą coś ogólnego, zapytaj o szczegóły. Jeśli powiedzą „podoba mi się”, zapytaj, co im się podoba. Zrób to samo jeśli im się nie podoba.
Ukryj stronę, dopóki nie będą zaczynać. W momencie, gdy zobaczą stronę główną, zapytaj „Co to jest? Na co chcesz kliknąć?”
Oprzyj się pokusie dodawania rzeczy, żeby rozwiązać problemy.
To rzadko jest dobre rozwiązanie.