Mamy teorie dotyczące wszystkiego: dlaczego niebo jest niebieskie, dlaczego jabłka spadają, dlaczego pszczoły bzyczą (i robią wiele innych dziwnych rzeczy). Ludzie kochają teorie. Jednak teoria i praktyka nie są tym samym. Dlatego ten artykuł mówi wyłącznie o praktyce…
Zwycięzcy nigdy się nie poddają, a ci, którzy się poddają, nigdy nie wygrywają.
To sformułowanie jest tak samo wzniosłe, jak i nieprawdziwe. Jesteśmy tak beznadziejni w godzeniu się ze stratą i przegraną, że istnieje nawet fachowy na to termin: niechęć do straty. Dan Ariely w potędze irracjonalności - (której streszczenie przeczytasz tutaj) udowodnił, że zdecydowanie wolimy unikać przegranych, niż coś zdobywać. Nie umiemy się poddawać.
Rezygnacja ma złą opinię, ale często stanowi najbardziej racjonalną opcję wyboru.
Jak pisze Seth Godin w swojej książce o umiejętności poddawania się, The Dip #: „Zwycięzcy nieustannie rezygnują. Ale rezygnują z właściwych rzeczy we właściwym czasie.” To cenna, praktyczna rada, która jest w stanie zwalczyć bezlitosnego idealistę tkwiącego w każdym projektancie. Jest to twój pierwszy nawyk, którego musisz się nauczyć: nauczyć się rezygnować. Wiedzieć, kiedy odpuscić.
Oto mały sekret: efektywni projektanci są zwykle „produktami” dobrego środowiska pracy i wiedzą, jak znajdować podobne miejsca. Jak wygląda dobre środowisko pracy? Odpowiedź na to pytanie znaleźć można w genialnej prezentacji o klientach Michael’a Bieruta. Radzę obejrzeć cały materiał, ale jeśli nie masz na to czasu, to przyjrzyj się 4-minutowemu fragmentowi zaczynającego się w 13 minucie i kończącego na 17. Michael odpowiada na pytania:, „Czego szukam w kliencie?” i „Czego powinienem szukać w środowisku pracy?”
Odpowiedzi są proste: zaufania, pasji, odwagi, zdrowego rozsądku. Każda z tych wartości ma swoje zalety. W środowisku pełnym zaufania, udziałowcy i zleceniodawcy ufają instynktowi swoich projektantów. Tam, gdzie znajdziemy pasje, znajdziemy też wolę nieustannego rozwoju i dążenia do doskonałości. Wszystkie z tych 4 wartości muszą koegzystować, by dane środowisko można było uznać za dobre. Wyeliminuj jedno i dane miejsce pracy stanie się dysfunkcyjne. W świecie milionów możliwości, doskonale wiemy, gdzie mamy szukać, kiedy czegoś chcemy. Dobrze radzimy sobie w znajdowaniu takich nisz, które odpowiadają naszym potrzebom, bez poświęcania temu faktowi zbytniej uwagi.
Projektowanie jest subiektywne. To hasło jest jednym z wielu zniekształceń rzeczywistości – idei, które powtarzane były tak długo, aż stały się faktami. Możemy rozpoznać także inne, jak choćby: „Projekt to dekoracja” i „Więcej informacji zwrotnych prowadzi do lepszych projektów.” Podobne frazesy wydają się niegroźne, choć w istocie są bardzo szkodliwe. Są jak słoń w składzie porcelany zdolności funkcjonowania wielu organizacji. Efektywni projektanci pracują nad tym, by pozbyć się ze swoich firm podobnych zniekształceń.
Nadzwyczaj efektywni projektanci zawsze poddają coś w wątpliwość, pytają, zastanawiają się, udoskonalają ustalone pomysły i zmieniają dogmaty. Ich metody najlepiej charakteryzuje stare, chińskie powiedzenie: „Wszystkie rzeczy się zmieniają i my wraz z nimi także” Jesteś projektantem? Zostaw na siebie namiary dzieląc się swoimi świetnymi praktykami w komentarzach.