Czego o projektowaniu uczy guru marketingu?
Apple Inc. osiąga zachwycające wyniki, trafiając w 2012 roku na pierwsze miejsce z listy najbogatszych firm świata.
Spójność i jakość ich reklamowego przekazu budzą zgodny podziw na całym świecie, zyskując “jabłuszkom” zastępy wyznawców i imitatorów. Co ciekawe, wiele z ich technik może wprowadzić każda, nawet najmniejsza, firma.
Wg rankingu Forbesa (30 VIII 2010), Apple computers stała się najcenniejszą firmą świata. Stylizowane jabłuszkowe logo wyprzedziło nawet Microsoft i Google’a.
Sukces Apple´a to źródło inspiracji i wiedzy dla każdego biznesowego przedsięwzięcia. Znajdą one praktyczne zastosowanie również poza światem globalnych korporacji. Strategie, które pozwalają Apple´owi już wiele lat dystansować konkurencję, mogą być użyte również przez Ciebie.
Premierze niemal każdego nowego produktu Apple towarzyszą obozowiska kolejkowiczów pod sklepami – zjawisko niespotykane w przypadku konkurentów.
Jeśli umiejętnie wyciągniesz wnioski z doświadczeń kultowej marki byćmoże już niebawem zbudujesz grono wiernych klientów, nie mniej lojalnych, niż użytkownicy słynnych „jabłuszek”. Poznaj skuteczny marketing z Apple i ich reklamy, która sprzedają naprawdę dużo!
Projekty graficzne i użyte kolory powinny wyróżniać, zaskakiwać i uwodzić.
W całej gamie produktów i materiałów marketingowych z logo Apple nie znajdziesz ani jednej rzeczy, która nie zachwycałaby wyglądem. Nie chodzi tu bynajmniej o zdjęcia modelek naklejane na obudowy. Oznacza to, że Twoje produkty i materiały muszą po prostu wyglądać dobrze. Firma z Palo Alto, jak żadna inna rozumie też znaczenie kolorów.
Trudno byłoby znaleźć osobę, której nie podoba się wygląd „jabłuszek”, nawet jeśli osobiście z nich nie korzysta.
Projekty graficzne, od designu samych urządzeń, po opakowania reklamowe czy nawet reklamy telewizyjne – Apple Inc. wkłada wyjątkowy wysiłek w to, by wszystko, co opuszcza ich firmę, wyglądało lepiej, niż to, co prezentuje konkurencja.
Jak wielkich? Tak wielkich, jak to możliwe. To podstawowa zasada projektowania w Apple.
Wystarczy rzut oka na marketing Apple i ich stronę, by przekonać się, że ludzie wzięli sobie do serca starą maksymę „obraz jest wart więcej niż tysiąc słów”. W czasach zalewu informacji i rynkowego chaosu trudno się z tym nie zgodzić. Dobry obraz jest rzeczywiście wart więcej – skutecznie zwraca uwagę, jest łatwiej przyswajalny i wyraża emocje wymowniej niż podobnych rozmiarów tekst (jeśli w ogóle można to porównywać). Obrazy są też po prostu ładniejsze.
Korzystanie z dużych zdjęć czy ilustracji w broszurach, ulotkach czy na stronie internetowej pomaga klientom przyswajać informacje i sprzyja dobrej komunikacji. Użycie koloru przyciąga i zatrzymuje – jest wartością samą w sobie. Fotografie dają tu znacznie lepsze możliwości niż jakiekolwiek inne rozwiązanie (kolorowy tekst itp.). To zupełna opozycja do marketingu firmy Microsoft.
Wszystko powinno być tak proste, jak to tylko możliwe, ale nie prostsze. Nie komplikuj! Specjaliści często powtarzają tę zasadę – Apple ją stosuje.
Nieskomplikowany przekaz reklam Apple jest łatwiejszy do zrozumienia, zapamiętania i szybciej zdobywa popularność. Ta zasada nie jest wcale prosta w zastosowaniu: prosty nie oznacza bowiem ani krótki, ani tani, a na pewno nie prostacki.
Koncentruj się na najważniejszym, tak jak zrobiło to Apple, i używaj tak mało słów, jak jest to możliwe.
Nie zanieczyszczaj przekazu dodatkowymi informacjami – powoduje to postęp ilościowy, nie jakościowy, i nie przyciągnie dodatkowych klientów. Szczegóły oferty każdy z klientów pozna później, gdy będzie nimi rzeczywiście zainteresowany (np. dopiero, gdy kliknie w reklamujący Cię banner).
Zadowolony użytkownik zdziała więcej niż niejeden handlowiec.
Przyglądając się reklamom komputerów i innych urządzeń Applea a być może zauważysz ich ciekawą cechę: wszystkie przedstawiają użytkownika bądź klienta firmy.
Apple Inc. nie mówi Ci, jak dobry jest produkt (pewnie i tak byś im nie uwierzył), oddając głos osobom, które kupiły i korzystają z ich wyjątkowego sprzętu. To wiarygodne i bardziej osobiste podejście – to klienci, nie sprzedawca, reklamują używane przez siebie produkty.
Każdy kolejny klient może się stać Twoją ruchomą reklamą – grupa poszukiwaczy nowości, która najchętniej kupuje świeżo wprowadzone produkty, może stać się kapitałem założycielskim – masą krytyczną, która uruchomi dalszą sprzedaż i pozwoli na zaprezentowanie produktu szerszemu rynkowi. Do tej grupy powinno przywiązywać się wielką wagę.
Istnieją techniki reklamowe, które
nie wynikają z mody ani trendów, lecz
z dokładnego zrozumienia procesów,
jakie zachodzą w umyśle konsumenta.
Reklamy Apple zawsze przekraczają oczekiwania – to zaskakuje i zachwyca, a ludzie chętnie opowiadają o nowościach techniki i designu przyjaciołom i rodzinie.
Mając zwracający uwagę produkt, dostajesz darmowy i bardzo wiarygodny marketing. Wymaga to oczywiście wiele pracy ze strony producenta – ale wdzięczni i będący pod wrażeniem klienci to kapitał (również reklamowy), którego nie da się przecenić.
Ludzie muszą pokochać sposób, w jaki robisz z nimi biznes.
Jobs starannie planował każdy stopień komunikacji z klientem. Po minucie pobytu na stronie Apple masz wrażenie, że trafiłeś do nowego, lepszego Internetu. Sklepy tej firmy wyglądają jak ekskluzywne kluby – a gdy już zdecydujesz się na jakiś produkt, każdy detal opakowania i obsługi klienta sprawi, że poczujesz się jak wybraniec – członek ekskluzywnego klubu Apple.
Oczywiście, gdyby było to proste, robił by to każdy.
Stworzenie takiego standardu obsługi i atmosfery, która otacza klienta już od pierwszego kontaktu z firmą to jedno z najtrudniejszych zadań marketingu, wymagające podjęcia decyzji, co tak naprawdę odróżnia Twoją firmę od wszystkich innych. Drugim etapem jest wtedy umiejętne wyróżnianie tych cech na każdym kroku. Trzecim zaś wzrost reputacji marki, lojalności klientów i, oczywiście, zysków.
Apple nigdy nie wymyślało zupełnie nowych produktów, lecz doprowadzało znane wzorce do doskonałości
Nie sprzedawaj produktu, lecz doświadczenie – przyjemność z korzystania, poczucie wspólnoty, jaką daje społeczność użytkowników wyjątkowego urządzenia, staranną obsługę klienta i prestiż wynikający z zakupu. Ludzie kupują to, co mają inni – tylko możliwie lepsze i bardziej imponujące. Więcej o tej zasadzie znajdziesz poniżej.
Mało która firma ma takie doświadczenia w rozszerzaniu swojej gamy produktów jak Apple.
Od samego początku był to wyłącznie producent komputerów i oprogramowania – podjęte zostały jednak odważne decyzje i świat zobaczył szereg zupełnie nowych produktów. Każdy z nich zakończył się spektakularnym sukcesem. Po imponującym wejściu na nieznany sobie wcześniej rynek odtwarzaczy mp3 (obecnie, sprzedali już ponad 160 mln iPodów, co daje im ponad 70% światowego rynku) Apple miało wszelkie powody do spoczęcia na laurach i liczenia zysków, jakimi została wynagrodzona ich praca, innowacyjność, odwaga i zdolności.
Nie zrobili jednak żadnej z tych rzeczy – niezmiennie kontynuowali bowiem prace nad projektowaniem, reklamą i dystrybucją zupełnie nowych produktów.
Wkrótce, wyjątkowy iPhone dołączył do największych sukcesów firmy, która odnosi porażki rzadko jak mało która. Trudno o lepszy przykład, jak zyskowna może być innowacja; za każdym razem Apple wchodzi na rynek teoretycznie zatłoczony i przeładowany ofertami najróżniejszych producentów.
Dowiedz się także, jak napisać dochodową ofertę handlową.
Dzięki staranności przygotowania oferty i jej wyjątkowym cechom udaje mu się odnieść sukces, który potwierdza, że nic tak nie pomaga marketingowi jak produkt, który naprawdę wart jest więcej uwagi niż inne.
Warto zwrócić uwagę na pewien aspekt tych rynkowych triumfów – Apple nigdy nie wymyślało zupełnie nowych produktów, lecz doprowadzało znane wzorce do doskonałości budzącej pożądanie. Czasami lepiej być najlepszym, niż pierwszym na rynku. Apple nie wymyśliło komputera, odtwarzacza mp3 ani telefonu. To oni jednak przodują we wszystkich tych dziedzinach. To bardzo ważna różnica, i nie przypadkowo naukę tę znajdujemy również w książkach Guya Kawasaki; obecnie inwestor VC, był on jednym z najważniejszych ludzi Apple, odpowiedzialnym za wielkie sukcesy lat 80-tych.
Czy wiedziałeś, że bardzo wiele firm ma produkty z modele z dużym dotykowym ekranem, bardzo podobne albo przerastające możliwościami iPhone´a firmy Apple? To, co dało iPhone´owi przewagę to wyjątkowa stylistyka, sugestywny i czytelny przekaz, dużo zapadających w pamięć obrazów i bezkonkurencyjna obsługa klienta – czyli właśnie to wszystko, co tak bardzo wyróżnia, i tak świetnie działa w przypadku każdego przedsięwzięcia firmy Apple.
Niezależnie od prywatnych opinii czy technicznej specyfikacji ich urządzeń, marketing firmy Apple bezdyskusyjnie przerasta większość, nawet najsławniejszych, firm. Co ciekawe, to, co dało im tę przewagę może być wprowadzane w praktyki nawet małej firmy. Przyjrzyj się pozornie drobnym szczegółom – wnioski mogą okazać się zyskowne. Będzie nam miło, jeśli zechcesz podzielić się nimi w komentarzach na samym dole tej strony. Jeśli szukasz marketingu dla swojej firmy, zapoznaj się z naszą ofertą na stronie etworzenie.