Od teorii barw, do psychologii kolorów.
Kolory jak nic innego mogą dodawać energii lub studzić emocje.
Także w reklamie. Fakty mówią same za siebie. Dla 65% klientów, kolor jest najważniejszym czynnikiem, podczas wyboru produktu do codziennego użytku. To właśnie barwy mogą stać się najistotniejszymi elementami projektu, jeżeli nauczysz się nim właściwie posługiwać. Przedstawiamy pełne kompendium wiedzy, na temat zastosowania barw w praktyce.
Psychologia koloru nie zajmuje się tym, w jaki sposób kształtowane są kolory, ale jaki mają one wpływ na człowieka.
A tu naukowcy są zgodni — kolory w znaczący sposób wpływają na ludzki umysł. Odpowiednio zaplanowana kolorystyka może nie tylko wpływać korzystnie na nastrój, ale także znacznie zwiększyć przyciąganie nowych klientów.
Oprócz wpływów emocjonalnych, kolory wywołują również reakcje fizyczne. Udowodniono, że przy czerwonym oświetleniu reakcje człowieka są o 12% szybsze niż normalnie. Poza tym ciepłe kolory są lepsze w pozyskiwaniu uwagi, niż kolory zimne. Naucz się posługiwać jednym z najważniejszych składników reklamy. To naprawdę prostsze niż myślisz.
Lekcja 1: Teoria barw.
Intensywna czerwień zwiększa ciśnienie krwi, podczas gdy kolor niebieski ma działać uspokajająco, jak udowodniono na Amerykańskim Uniwersytecie Harvarda.
Kolory w spektrum kolorów związane są z dwoma rodzajami emocji: po jednej stronie znajdują się ciepłe i mające cechy aktywne takie kolory, jak: czerwony, pomarańczowy i żółty, a po drugiej kolory mające bierne cechy niebieski, fioletowy i zielony.
Na tej podstawie opiera się koło kolorów (z ang. Color wheel), które jest podstawowym narzędziem do łączenia kolorów. Koło kolorów jest tak skonstruowane, że zestawienie obojętnie których kolorów ze sobą, teoretycznie zawsze daje dobry efekt.
Pierwszy “wykres kołowy kolorów” został
zaprojektowany przez Izaaka Newtona w 1666r.
W książkach o reklamie można spotkać wiele kombinacji kolorów, które uważane są za szczególnie udane.
Są to tzw. kolory harmonijne i składają się one z dwóch lub więcej barw o stałej relacji w kole kolorów.
Ciepło i chłód
Koło kolorów można podzielić na ciepłe
i chłodne kolory. Ciepłe kolory są żywe
i energetyczne, i na ogół….
Zimne kolory dają wrażenie
spokoju i ukojenia. Biały, czarny i szary
uznawane są za kolory neutralne.
Odcień
Te terminy często używane są w sposób niewłaściwy, mimo że opisują proste pojęcia. Jeżeli kolor jest jaśniejszy od koloru bazowego w wyniku dodania do niego białej barwy, mamy do czynienia z odcieniem.
Cień
Gdy do koloru bazowego dodamy kolor czarny, barwa, która nam powstanie będzie cieniem (ang. shadow), mówiąc bardziej po polsku „ciemnym” – np. ciemną zielenią.
Ton
Z kolei jeżeli do barwy bazowej dodamy kolor szary, powstała barwa będzie innym tonem barwy bazowej.
Kolory podstawowe
W modelu kolorów RYB (ang. red, yellow, blue) barwami podstawowymi są czerwony, żółty i niebieski. Trzy kolory wtórne (zielony, pomarańczowy i fioletowy) tworzone są przez mieszanie się dwóch kolorów podstawowych.
Kolejne sześć kolorów wyższych tworzone są przez mieszanie się kolorów prymarnych i wtórnych.
Kol. analogiczne
Taki schemat tworzą kolory,, które znajdują się obok siebie na kole kolorów. Zazwyczaj są one dobrze dopasowane i tworzą spokojne i komfortowe wzory. Występują one często w przyrodzie i są miłe dla oka.
Upewnij się, że między wybranymi analogicznymi kolorami jest odpowiednia różnica kontrastu. Trzeci kolor używany jest jako akcent (razem z czarnym, białym lub szarym).
Kolory triadyczne
Triadyczne schematy kolorów wykorzystują kolory, które są równomiernie rozmieszczone wokół koła kolorów. Ich połączenia bywają bardzo żywe, nawet jeśli używa się nienasyconych wersji barw.
Aby korzystać z triadycznych harmonii z powodzeniem, kolory powinny być dokładnie wyważone — niech jeden kolor dominuje, akcentowany przez dwa pozostałe.
Kolory dzielące – uzupełniające
Są one odmianą kolorów uzupełniających. Oprócz koloru bazowego, wykorzystuje on dwa kolory uzupełniające. Schemat ten ma ten sam wizualny kontrast, co w przypadku kolorów uzupełniających, ale jest on słabiej nasycony.
Schemat kolorów dzieląco-uzupełniających jest dobrym wyborem dla początkujących, ponieważ ciężko jest w jego przypadku przekombinować.
Schemat prostokąta
W tym schemacie używa się czterech kolorów, ułożonych w dwie uzupełniające się pary.
Schemat ten działa najlepiej, jeżeli jeden z kolorów będzie dominującym. Należy zwrócić uwagę na równowagę pomiędzy ciepłymi, a zimnymi kolorami w projekcie.
Schemat kwadratu
Schemat kwadratu jest podobny do prostokąta, ale wszystkie kolory rozmieszczone są równomiernie na kole kolorów. Schemat ten działa najlepiej tak samo jak w przypadku schematu prostokąta — jeżeli jeden z kolorów jest dominujący.
Należy zwrócić uwagę na równowagę pomiędzy ciepłymi i chłodnymi kolorami w projekcie.
Duży prostokąt i wąska linia w tym samym kolorze, umieszczone na białym tle, będą się wydawały w rzeczywistości mieć inne odcienie.
Kolor linii będzie wydawał się ciemniejszy, niż prostokąta, ponieważ linię otacza większe białe tło i wytwarzany jest przez to większy kontrast.
Kiedy dwa odcienie tego samego koloru są przedstawione ze sobą jakiejś relacji, ciemniejszy z nich będzie wydawał się jeszcze ciemniejszy, niż jest w rzeczywistości, a jaśniejszy jeszcze jaśniejszy, np. różowa róża wyda się jaśniejsza na purpurowym tle.
Większe przestrzenie koloru mają wpływ na mniejsze. Jeśli małe żółte koło otoczone jest przez duży obszar czarnego koloru, kwadrat będzie wydawał się mniejszy niż taki sam kwadrat otoczony białym kolorem. Każdy kolor będzie wydawał się jaśniejszy względem ciemniejszego koloru i odwrotnie.
Obrysowanie koloru za pomocą ciemniejszego odcieniu, uwydatni obejmowany kolor, zapobiegając “rozprzestrzenianiu się” na pobliskie miejsca. Z drugiej strony jaśniejszy obrys spowoduje, że kolor rozprzestrzeni się na sąsiadujące kolory i zredukuje “siłę” obrysowywanego koloru.
To, że różne kolory odgrywają ważną rolę w marketingu jest oczywiste.
Każdy kolor ma wyjątkową zdolność do wpływania na klientów i wywoływania jakichś reakcji. Wszyscy zauważamy jak często jaskrawe kolory, takie jak czerwony, są wykorzystywane na opakowaniach materiałów promocyjnych - ale co wiemy o reszcie palety barw? Poznaj psychologię kolorów od praktycznej strony i wybierz właściwe barwy dla reklam swojej firmy.
Znaczenie koloru czerwonego.
Czerwony jest kolorem bardzo intensywnym emocjonalnie. Przenosi teksty oraz obrazy na plan pierwszy. Powinien być używany jako akcent stymulowania ludzi do podjęcia szybkiej decyzji. To kolor krwi, dlatego równie dobrze podkreśla emocje wojny, siły, zagrożenia, determinacji jak i pasji czy też pragnienia miłości.
Kolor czerwony jest idealną barwą dla nagłówków typu: okazja, tylko teraz.
W reklamie, czerwień często przywołuje erotyczne odczucia (czerwone usta, czerwone paznokcie, czerwona dzielnica, kobieta w czerwieni). Równie dobrze podkreśla też zagrożenie (wysokie napięcie, światła drogowe i znaki stop). Ten kolor jest też mocno połączony z energią, dlatego też jest eksponowany przy promocji napojów energetyzujących, gier czy sportowych samochodów.
Jasna czerwień – podkreśla radość, seksualność, pasję, czułość oraz miłość.
Różowy – oznacza romantyczność, miłość i przyjaźń.
Ciemna czerwień – jest połączona z wigorem, siłą woli, gniewem, przywództwem.
Brązowy – Sugeruje stabilność, podkreśla klasyczny prestiż.
Kolor pomarańczowy.
Jest połączeniem energii czerwieni oraz pogodności koloru żółtego. Jest barwnym określeniem nie tylko radości ale i fascynacji, jak i determinacji. Kolor uwielbiany szczególnie wśród ludzi młodych.
Jako kolor cytrusowy pomarańczowy doskonale stymuluje apetyt.
Dzięki temu w reklamie najlepiej spełnia swoją funkcję promując jedzenie czy produkty skierowane do młodzieży. Jekie jest znaczenie koloru pomarańczowego?
Ciemny pomarańczowy – odzwierciedla podejrzliwość, oszustwo.
Czerwona pomarańcz – nawiązuje do pragnienia, przyjemności, dominacji i agresji.
Złoty – wywołuje uczucie prestiżu, często podkreśla wysoką jakość.
Kolor żółty.
Jest kolorem słońca. Ściśle połączony z radością, szczęściem, intelektem oraz energią. Używaj żółtego by wywoływać przyjemne ciepłe uczucia. Możesz wybrać ten kolor do promocji dziecięcych produktów lub dla ofert miłego spędzania wolnego czasu.
Na pewno jednak nie powinien być używany przy produktach prestiżowych.
Mało kto zainteresowany byłby żółtym garniturem. Za to świetnie nadaje się do podkreślenia bezpieczeństwa.
Jasny żółty – jest połączony z radością oraz świeżością.
Kolor zielony.
Jest kolorem natury. Symbolizuje wzrost, harmonię, świeżość oraz płodność. Zielony w przeciwieństwie do czerwonego określa bezpieczeństwo. Wskazuje kierowcom wolną drogę.
Zielonego w reklamie powinno się używać podkreślając nieszkodliwość
(środków medycznych) czy naturalne pochodzenie (żywności). Jaki jest wpływ koloru zielonego na ludzi?
Ciemna zieleń – jest połączona z chciwością, zazdrością ale także z ambicjami.
Morska zieleń – jest emocjonalnym przekazem kojarzonym z ochroną i dobrym zdrowiem.
Zieleń oliwkowa – to tradycyjna barwa pokoju.
Kolor niebieski.
To kolor nieba i morza. Jest barwnym synonimem stabilizacji. Symbolizuje prawdę, lojalność, mądrość, wiarę oraz prawdę. Kolorem niebieskim najlepiej promować produkty lub usługi związane z wodą i czystością (filtry wodne, środki czystości, ryby) lub niebem i powietrzem (linie lotnicze, warunki atmosferyczne).
Nie należy stosować koloru niebieskiego do celów marketingowych związanych z żywnością,
ponieważ kolor niebieski tłumi apetyt.
Jasnoniebieski – jest połączony ze zrozumieniem, zdrowiem oraz miękkością.
Ciemnoniebieski – reprezentuje wiedzę, moc i spójność.
Psychologia koloru czarnego.
Kojarzony jest z mocą, elegancją, tajemniczością ale także ze złem i śmiercią. Czarny daje poczucie perspektywy oraz głębi. Posiada też moc wyszczuplającą. Czarny symbolizuje także wysoki standard, nie bez przyczyny najwięcej luksusowych aut sprzedaje się właśnie w kolorze czarnym.
Przy prezentacji fotografii używa się czarnego lub szarego tła do uwypuklania innych barw.
Największą agresywność oraz moc mają zestawienia czarny – czerwony i czarny — pomarańczowy.
Poruszaliśmy już ten temat na łamach naszych stron o logo firmowym.
(Przy okazji tworzenia logo firmy, przykładów logo firmy). Pracownicy amerykańskiej firmy Kiss Metrics, poszli o krok dalej. Twierdzą, że kolory, potrafią zmieniać zachowania zakupowe. Łączą kolorystykę, z zachowaniem w następujący sposób:
Wpływy kolorów są zależne od grupy docelowej odbiorców.
Zmieniają sie również z czasem. Tradycje społecznościowe mają silny wpływ na powiązania i sam odbiór koloru z wielu powodów, np. niebieski dla chłopca i różowy dla dziewczynki.
Mężczyźni kontra kobiety.
Nasze preferencje w znacznej mierze uwarunkowane są przez naszą płeć. Mężczyźni zwykle preferują na przykład pomarańczowy ponad żółty, etc. Udowodniono, iż kobiety dostrzegają o wiele więcej kolorów niż mężczyźni; innymi słowy, podczas gdy mężczyźni uznają brzoskwiniowy, turkusowy i pawiowy jedynie za pewne wyobrażenia, przedstawicielki płci pięknej wiążą je z kolorami. Odrzuć także wszelkie uprzedzenia: jeśli twoimi odbiorcami są kobiety, nie koloruj całej strony na różowo. Choć niektóre kobiety mogą lubić ten kolor, inne po prostu go nienawidzą.
Starzy kontra młodzi.
Ludzie w różnym wieku inaczej reagują na konkretne kolory. Osoby starsze będą uznawały kolory spokojne i powściągliwe (przyjemne dla oka), za najbardziej atrakcyjne. Młodzież doceni jaśniejsze i bardziej żywe barwy. Rozróżnij te kategorie wiekowe używając odpowiedniej palety kolorów dla każdej z grup. To naturalny stan, biorąc pod uwagę fakt, że ludziom, z biegiem czasu, pogarsza się wzrok. Doskonale prezentuje to wykres „Zmiany w widzeniu a wiek” z prezentacji Roberta W. Bailey’a.
Pamiętaj o tym, jeśli adresatami twojej strony internetowej są osoby, które w większości stanowią odbiorcy niepochodzący z twojego rodzinnego kraju, lub też sama strona ma przyciągać ludzi z określonego kraju, poświęć trochę czasu, by dowiedzieć się, jakie znaczenie mają konkretne kolory. To dlatego wiedza na temat psychologi kolorów, może przyjmować różne odcienie.
W kulturze zachodu biały jest symbolem
niewinności i czystość, ale w Chinach, Japonii i Indiach związany jest z pechem i nieszczęściem.
Kolor różowy, choć wysoko ceniony w Japonii, nie cieszy się popularnością w Indiach i krajach Europy Wschodniej, gdzie uważany jest za stanowczo „niemęski”. Fioletowy kojarzony jest w krajach arabskich z prostytucją (podobnie jak czerwony w kulturach Europy i Ameryki Północnej), a zgodnie z ogólnoświatową tendencją, łączony jest, z mistycyzmem i wszelkimi wierzeniami stojącymi w opozycji do ideologii Islamu, Judaizmu i Chrześcijaństwa.
Zielony, jeżeli jest użyty na stronie powiązanej z instytucjami finansowymi ze Stanów Zjednoczonych, wywołuje w USA skojarzenia z „wszechmocnym dolarem”; natomiast w krajach, gdzie banknoty są w różnych kolorach, nie notuje się takich konotacji.
Może to prowadzić do kompletnego odwrócenia znaczeń; doniosłość i powaga danego koloru może zostać zmieniona, a negatywne skojarzenia z nim związane ograniczone, lub nawet kompletnie wyeliminowane (np. czerwony nabiera mocy, kiedy łączy się go z białym). To, czy nowe i kreatywne połączenia kolorów będą akceptowane w perspektywie globalnej, zależy wyłącznie od Tego jak dobrze przemyślisz i dopasujesz każdy krok w swoim projekcie.
Niektóre kolory są lepiej widoczne na większą odległość, niż inne i czasami połączenie kolorów może mieć wpływ na widoczność (lub czytelności) na przykład wzoru opakowania. W supermarketach sztuczne oświetlenie może mieć wpływ na postrzeganie koloru na opakowaniu i musi być brane pod uwagę przy projektowaniu i testowaniu. Z przyjemnością pomożemy Ci dokonać odpowiednich wyborów. Po prostu daj nam o tym znać — tutaj.
A jakie są Twoje przemyślenia na temat barw? Dołącz do dyskusji w komentarzach.