Zamów bezpłatną konsultację marketingową i otrzymaj praktyczne wskazówki od eksperta.
Co decyduje o tym, że jedne firmy zachwalają reklamy na Facebooku, a inne utrzymują, że to strata pieniędzy?
Facebook ma dwie twarze. Jedna jest przeznaczona dla prywatnych użytkowników,
a drugą widzą reklamodawcy.
Dlatego trzeba prawdziwie zrozumieć reklamową stronę Facebooka, aby stworzyć dochodowe kampanie. Pokażemy Ci ją.
Czego się tu dowiesz?
1. Jak działają reklamy na Facebooku?
2. Biznesy, które na Facebook Ads zarabiają najwięcej.
3. Najbardziej kosztowne błędy nowicjusza.
Streszczenie: Reklamy na Facebooku zapewniają najwyższy zwrot z inwestycji, sięgający 10:1. Oznacza to, że jesteś w stanie 10-krotnie pomnożyć każdą włożoną
w Facebook Ads złotówkę. Nie osiągniesz tak dobrych wyników na żadnej innej platformie społecznościowej.
Jeśli ktoś Ci mówi, że reklama firmy na Facebooku nie działa, to pewnie ma rację. Jego reklamy faktycznie nie działają.
Ale reklamy 93% social marketerów działają, skoro ciągle w nie inwestują.
Skupimy się na tym, żeby Twoje promowanie firmy na Facebooku przynosiło efekty, na jakie liczysz.
Masz do wyboru kilka odmian reklam.
Możesz przyciągać użytkowników na swoją stronę biznesową na Facebooku. Angażować ich w posty.
Kierować odbiorców poza Facebooka. Zachęcać do przejścia na Twoją stronę internetową albo do zainstalowania aplikacji.
Możesz też totalnie skupić się na pozyskiwaniu kontaktów i rozbudowywać swoją listę subskrybentów lub sprzedawać. Bezpośrednio na Facebooku albo po przejściu do Twojej witryny.
Jeśli chodzi o formę samych reklam, też masz w czym wybierać:
1. Wideo;
2. Obrazy;
3. Kilka obrazów (karuzela);
4. Połączenie filmu lub obrazu z widocznymi pod nim produktami (kolekcja);
5. Kreacje wyświetlane pełnoekranowo na urządzeniach mobilnych (materiał błyskawiczny).
Facebook kieruje reklamy do użytkowników opierając się na ich profilu, lokalizacji, danych demograficznych i zachowaniach.
Uwierz, że ta platforma zna swoich użytkowników naprawdę bardzo dobrze.
Możesz płacić za każde kliknięcie w Twoją reklamę lub tysiąc wyświetleń, a Facebook pokaże Twoje reklamy w kilku miejscach. Sam je wybierzesz. Możesz też pozwolić na dokonanie wyboru samemu Facebookowi.
Psst. Jest w tym naprawdę dobry. Sprawdza najbardziej korzystne dla Ciebie umiejscowienia na podstawie reakcji użytkowników.
Kiedy już odpalisz swoją kampanię, dostaniesz od Facebooka gotowe statystyki.
Na podstawie konkretnych liczb będziesz w stanie doskonalić swoje reklamowe działania.
Dobra rada: czasem mniej znaczy więcej, czyli małe kampanie reklamowe, ale
częste, są o wiele bardziej skuteczne niż jedna duża. Spróbuj też wyjść z reklamami poza Facebooka. Zobacz nasz artykuł jak stworzyć efektywną reklamę PPC.
Uff, mogłeś poczuć się zagubiony, ale spokojnie. Zaraz wszystko stanie się dla Ciebie jasne.
Masz do wyboru dwa zasadnicze typy kampanii:
1. Skierowane do osób, które nie znają Twojej marki.
2. Stworzone z myślą o użytkownikach, którzy już Cię znają.
W pierwszym przypadku skupiasz się na budowaniu swojej publiczności.
Informujesz coraz więcej osób, że Twoja marka istnieje. Wzbudzasz zainteresowanie swoimi produktami i usługami.
Kierujesz odbiorców na swoją stronę internetową i zbierasz kontakty.
Kiedy już zbudujesz swoją społeczność, pozyskasz kontakty do potencjalnych klientów i wyślesz nowych odbiorców do swojej witryny… możesz wystartować
z remarketingiem.
Docierać do osób, które już znają i lubią Twoją markę. Dokładnie tych, którzy najprawdopodobniej złożą u Ciebie zamówienie.
Są tacy szczęśliwcy, którzy mają większe szanse na sukces w Facebook Ads od innych.
1. Firmy z konwersjami, które nie budzą w odbiorcach oporu
Dla jasności, konwersja to działanie, jakiego wymagasz od użytkownika, kiedy zapozna się z Twoją reklamą. Możesz go prosić m.in. o:
- rejestrację;
- wypełnienie formularza kontaktowego;
- pobranie materiału w zamian za adres e-mail;
- złożenie zamówienia.
Jak myślisz, która z nich wywołuje największy opór? Oczywiście kupowanie. Bo to duże zobowiązanie.
Ostatecznie właśnie o kupowanie Ci chodzi, ale wcale nie musisz o to zabiegać od razu. Możesz najpierw zdobyć e-mail i sprzedawać za pomocą mailingów.
2. Biznesy z długim cyklem sprzedażowym
Są takie branże, w których sprzedaż nie odbywa się z marszu. Klienci potrzebują tam więcej czasu, żeby podjąć ostateczną decyzję.
Przykładem może być kredyt hipoteczny czy stała współpraca biznesowa. W obu przypadkach zobowiązanie jest duże i stosunkowo trwałe.
Totalna nowość na rynku, gdzie popyt trzeba dopiero stworzyć, też wydłuża cykl sprzedażowy.
Mając kontakt do potencjalnych klientów możesz budować zaufanie i stopniowo przygotowywać ich do kupowania. Facebook Ads się do tego idealnie nadaje.
3. Marki, które oferują małe zakupy
Jeden duży zakup jest świetny, ale trudniej go osiągnąć niż kilka mniejszych transakcji.
W dłuższej perspektywie te mniejsze zamówienie mogą zbudować dla Ciebie solidny zysk.
Na pierwszy rzut oka dany klient może wydawać Ci się mało “dochodowy”. Ale kiedy za pół roku podliczysz wszystkie jego mniejsze zamówienie może się okazać, że reklama zwróciła Ci się w 100%.
Miejmy jasność. Firmy, o których przeczytałeś wyżej mają po prostu łatwiej na Facebooku, ale jeśli do nich nie należysz to nie znaczy, że Twój biznes jest przegrany.
Na początek pozbądź się błędnych przekonań.
Nie wierz w te bzdury.
Błąd 1.
Im większa grupa odbiorców tym lepiej.
Facebook poprosi Cię o zdecydowanie, komu ma wyświetlić Twoje reklamy.
Możesz podjąć decyzję m.in. określając zainteresowania osób, do których chcesz trafić.
Jeżeli kierujesz swoje reklamy do ogólnych grup, musisz liczyć się z tym, że zapłacisz za nie więcej, a użytkownicy, do których dotrzesz w ten sposób zazwyczaj wydadzą u Ciebie mniej niż sądzisz.
Zdecydowanie lepiej stworzyć pokaźną grupę łącząc mniejsze, bardziej precyzyjne zainteresowania.
Skompletujesz w ten sposób ludzi, którzy będą zdecydowanie chętniej reagowali na Twoje reklamy.
Zamiast ogólnej grupy miłośników jogi, która liczy niemal 450 mln ludzi, skup się na konkretnych zainteresowaniach.
Yoga Journal (magazyn o jodze) interesuje ok. 6.5 mln osób. Mata do jogi to już niewiele ponad 2 mln. Za to konkretny styl jogi – Forrest Yoga – interesuje niespełna 200 000 użytkowników Facebooka.
Na podstawie dokładniejszych zainteresowań masz większą szansę na to, że Twoja oferta zainteresuje członków danej grupy.
Błąd 2.
Możesz upychać w jednej grupie tyle reklam, ile chcesz.
W Twojej kampanii może być kilka grup, w których umieścisz konkretne reklamy.
Przypuśćmy, że reklamujesz kurs językowy. Możesz stworzyć jedną grupę reklam, które skierujesz do początkujących i drugą dla zaawansowanych.
Na Facebooku więcej nie zawsze znaczy lepiej. Może Cię kusić, by stworzyć wiele różnych reklam w tej samej grupie.
Logika podpowiada, że jak jedna z nich nie zadziała, to masz w zanadrzu jeszcze wiele innych.
W praktyce tylko jedna lub dwie reklamy dostaną dużo wyświetleń.
Nie ma co zawracać sobie głowy zbyt wieloma kreacjami naraz. Najlepiej jeśli każda Twoja grupa reklam posiada 3 różne wersje.
Po kilku dniach warto usunąć z kampanii te najmniej skuteczne reklamy
(z najniższym współczynnikiem klikalności CTR) i inwestować w to, co się sprawdza.
Błąd 3.
Nie opłaca się kierować użytkowników poza Facebooka.
Żeby było jasne. Nie ma nic złego w tworzeniu reklam po to, by zdobyć nowych obserwatorów lub zaangażować mocniej tych obecnych na swoim profilu biznesowym. To jest bardzo potrzebne!
Ale nie warto rezygnować z reklam kierujących ruch na stronę internetową ze strachu przed dużymi kosztami.
To prawda, że Facebook stara się utrzymać ruch na swojej stronie, ale jeszcze bardziej zależy mu na zyskach.
Większość dochodu portal czerpie właśnie z reklam, więc dba o ich dobre wyniki.
Inaczej takie osoby jak ja czy Ty nie inwestowali by budżetu na tej platformie.
Jeżeli najbardziej liczy się dla Ciebie sprzedaż, nie możesz pominąć reklam przyciągających użytkowników do Twojej witryny.
Facebook marketing ma dziś wielką siłę przebicia, warto mądrze to wykorzystać. Masz już swoją stronę na Facebooku, chcesz ją udoskonalić, ale nie wiesz, jak się za to zabrać?
Niestety prosta droga na skróty nie istnieje. Istnieje za to sprawdzony wzór, złożony z trzech składników.
Wszystkie gwiazdy na Facebooku posiadają silną markę i uprawiają strategiczny marketing, który wywołuje zaangażowanie użytkowników. Poznaj dokładnie najważniejsze czynniki, które decydują o sukcesie na Facebooku.
Gdybym odpowiedzieć w jednym zdaniu na pytanie: jak skutecznie promować się na Facebooku, brzmiałoby ono tak:
“Dziel się informacjami, które tworzą prawdziwą wartość.”
Jeśli zostaniesz nauczycielem, nie będziesz już musiał być sprzedawcą. Ludzie lubią towarzystwo autorytetów w swojej dziedzinie.
Bez strategii, w której można, łatwo mierzyć zwrot z inwestycji, obecność na Facebooku nie ma najmniejszego sensu. W linku obok znajdziesz artykuł na temat tworzenia porządnej strategii, a poniżej prezentuję inspirujący
przykład, tworzenia więzi z marką.
Firma Dell stworzyła stronę z przewodnikiem po marketingu społecznościowym dla małych przedsiębiorstw.
Biorąc pod uwagę fakt, że małe firmy kupują komputery, Dell, dając im darmowe źródło wiedzy, zostanie w świadomości tych przedsiębiorców, którzy są zainteresowani social mediami. Proste i sprytne.
Silna marka to drugi wspólny mianownik stron, które przyciągają fanów jak magnes. Ludzie bez charakteru wydają się mało interesujący i podobnie postrzegane są marki.
Spraw, by Twoja firma miała osobowość, która zapada w pamięć. Dobry branding pozwoli Ci na zbudowanie mostu pomiędzy Facebookiem a Twoją stroną.
Sprawdź w jaki sposób i o czym piszą firmy na Facebooku.
Potraktuj facebookową stronę jak bloga czy zwykłą stronę i zamieszczaj na niej równie wartościowe informacje. Istotny jest nie tylko dobór tematu, ale i forma.
"Ludzie nie lubią słuchać, tych osób, które zajęte są ciągłym mówieniem o sobie
i swoich sukcesach. To samo tyczy się uczuć w sieci."
Każdy z Twoich postów musi być przemyślany pod względem kompozycji. Dobrze zastanów się nad nagłówkiem. Słaby spowoduje, że mało kto zapozna się z resztą zawartości.
Warto też poznać lepiej zasady pisania dobrych artykułów. Pamiętaj, że internauci są bezlitośni i zauważą nawet drobny błąd ortograficzny.
"Czy ktoś chodzi do piekarni po stare bułki? No właśnie... Pamiętaj, aby Twoja treść była zawsze aktualna."
Dodając regularnie nowe treści do swojej strony, dajesz dobry powód fanom, by na nią wrócili. Zintegruj swoją stronę na Facebooku z innymi mediami społecznymi na przykład tak, by nowe informacje z Twojego bloga same pojawiały się “na ścianach” Google+, Twittera, czy na kanałach RSS.
Pisz oryginalne, branżowe treści, którymi naprawdę warto się dzielić. Polecam mieszankę wiadomości z ostatniej chwili, użytecznych wskazówek, narzędzi, materiałów i linków do innych stron i własnych przemyśleń. Trzymaj się tematu.
Staraj się pisać jak najczęściej o tym, o czym fani Twojej firmy chcieliby usłyszeć. Jeśli nie jesteś pewny, jakich zawartości oczekują odbiorcy, zapytaj ich
o to – w ankiecie albo w statusie. Ludzi nie obchodzi Twoja firma, a nawet Twój produkt lub usługa.
Ludzi obchodzą wyłącznie oni sami.
Najważniejsze informacje zapisuj na początku akapitów i punktów.
Większość odwiedzających tylko przegląda wpisy i skanuje je wzrokiem. Ułatw im zrozumienie całości, nawet wtedy, gdy nie przeczytają wszystkiego.
Wiesz, że marki potrzebują do życia odbiorców. Dlatego warto dowiedzieć się, w jaki sposób pozyskać ich uwagę.
Stwórz silną stronę główną.
Skonfiguruj stronę i stwórz dobrze wyglądający URL. “Nazwa strony” ma wpływ na wyszukiwarkę Facebooka. Nie przegap szansy na wstawienie tam na początku słów kluczowych.
Przekieruj ruch z pozostałych kanałów firmowych. Bądź świadom, że ludzie mogą trafić na Twój profil zewsząd, więc i Ty wyjdź na zewnątrz i promuj siebie na takich portalach, jak Twitter, Google+ czy LinkedIn.
Blog, który cieszy się popularnością w internecie, może być wielką podporą w generowaniu fanów na Facebooku.
Piszesz do kogoś maila? Koniecznie dodaj do stopki sygnaturę adresu Twojej strony na Facebooku! Jest to bardzo łatwe, a zarazem skuteczne – w prostocie siła! Podobne rozwiązanie możesz zastosować na forach internetowych, na których się udzielasz.
Stwórz dodatkowy Landing Page, który wprowadzi w temat nowicjuszy.
"Profilowane strony docelowe, to jeden z najlepszych sposobów, aby zwiększyć konwersję nowych odwiedzających w fanów."
Atrakcyjne wideo na dzień dobry może być naprawdę fajne! Ciekawie i zabawnie nakręcony filmik może Ci pomóc. W krótkim spocie ludzie odwiedzający Twój profil na Facebooku dowiedzą się, kim jesteś i dlaczego mieliby zacząć odwiedzać Cię częściej lub polecać Cię dalej.
Facebook daje Ci ogromne możliwości jeśli chodzi o zwrot z inwestycji. Jeśli nie ma tam jeszcze Twojej firmy lub chciałbyś podbudować jej pozycję i swoje zyski z tego kanału, nasi specjaliści mogą Cię odciążyć w tym zadaniu. Wiemy, jak zrobić reklamę na Facebooku, która działa. Pogadajmy!