NAJWAŻNIEJSZE
NOTATKI Z KSIĄŻKI:
Autor:
NAJWAŻNIEJSZE
NOTATKI Z KSIĄŻKI:
Autor:
John Caples – Ojciec reklamowej rewolucji, i jeden z pierwszych ewangelistów mierzenia jej skuteczności, napisał książkę, która w swoich czasach była fundamentem wiedzy o skutecznej reklamie. To aktualny również dziś, obowiązkowy klasyk wśród podręczników. Uczyli cię na lekcjach polskiego, by pisać piękny wstęp przed każdym wypracowaniem? Zapomnij o tym! W reklamie to nie działa. A Co działa świetnie? Sprawdź tu!
Reklama ma informować o produkcie i sprzedawać, a nie skłaniać do refleksji nad postępem cywilizacji. Jeżeli masz kogoś, kto nadzoruje twoją pracę to dobrze. Taka osoba często ulepszy twój tekst, usuwając patetyczne wstawki, którymi niestety często się rozgrzewamy. Wtedy okazuje się, że wartościowa treść pojawia się w połowie. Gdy nie masz nikogo, kto może ci pomóc, odłóż tekst i zaglądnij do niego na następny dzień, odświeżysz myśli i dostrzeżesz niepotrzebne wątki.
1. Zasada przerywania
Na początku tekstu reklamowego świetnie sprawdzają się “przerywniki”, czyli zaskakujące, nowatorskie zdania, przełamujące schematy.
Na przykład tekst dobrego artykułu w Reader`s Digest o dezodorantach zaczynał się tak: Atrakcją dorocznych targów chemicznych, które odbyły się miesiąc temu w Nowym Jorku, była para skunksów w plastikowej klatce, inny przykład przerywnika: Choć ludzie myślą, że pingwiny wyglądają i zachowują się jak ludzie, istnieją poważne dowody na to, że to one postrzegają nas po prostu jako wielkie pingwiny.
2. Szok
Czyli wywołanie szoku w pierwszym zdaniu. Na przykład: Przed popełnieniem niektórych zbrodni nawet gangsterzy konsultują się ze swoim adwokatem, czy Dawniej myślałem, że kobiety, które nie robią nic poza wychowywaniem dzieci, to głupie stworzenia.
3. Nowinka
To kolejny sposób w jaki można zacząć tekst. Na przykład: W kampusach uniwersyteckich Ameryki dzieje się dziś coś ciekawego i ekscytującego lub W ciągu ostatnich dwóch lat nastała dla badaczy ekscytująca era
4. Przegląd
Czyli pierwsze zdanie, które daje nam wstępny wgląd w resztę treści. Na przykład:
Inteligentna analiza naszych snów, daje znaczący wgląd w nasze problemy i związki z innymi.
5. Cytat
Na przykład: Jak powiedział Daniel Webster “Gdyby odebrano mi wszystko, co posiadam i co potrafię, z jednym tylko wyjątkiem, chciałbym zatrzymać potęgę słów, gdyż z jej pomocą odzyskałbym resztę” Dobre, prawda?
6. Historyjka
Historyjka jest dobra, nawet jak piszesz artykuł o faktach. Połowa tekstów Reader`s Digest, czyli czasopisma z gigantycznym nakładem zaczyna się od historyjki. Na przykład:
W pewne słoneczne popołudnie w Portland, stan Oregon, wiozłem moją córkę na jej cotygodniową lekcję pływania.
Jak reklamować nieciekawe produkty? Dostałeś zlecenie na reklamę kostki brukowej, bądź nitki dentystycznej? Jak skutecznie zareklamować taki produkt? Za poradą Caplesa, dodaj im dramatyzmu.
Reklama Grobowców firmy Clark brzmiała:
PARA MA NIESAMOWITA SIŁĘ...
ALE OPIERA SIĘ JEJ STAL!
[ilustracja: parowóz pędzący w stronę czytelnika]
Szyny śpiewają, gdy pociąg o masie tysięcy ton przetacza się po nich na drugi koniec kontynentu. Para próbuje się uwolnić z brzucha potwora, lecz opiera jej się stal.
Wszędzie, gdzie wodoodporność w każdej postaci jest koniecznością - metal nigdy nie zawodzi. rzecz jasna, komory grobowe Clark są wykonane z metalu - stali miedziowej rozmai 12.
Rejs wycieczkowy reklamowany w ten sposób ściągnął nowych klientów:
POPATRZ NA SWOJEGO MĘŻA...
CZY JEST LWEM SALONOWYM?
Konwersacja to sztuka, o której zapomniało wielu biznesmenów - rozmawiają tylko o interesach. Rejs zimowy to idealny środek zaradczy. morska podróż pozwala zapracowanemu umysłowi oderwać się od problemów firmy...
Według Caplesa świetnie sprawdzają się “dramaty domowe”, czyli małe scenki o dzieciach, mężach, żonach, matkach, ojcach. Pamiętaj, że wiele produktów jest nudnych, dopóki nie zostaną ożywione przez dobrą reklamę.
Jak dotrzeć do masowego odbiorcy?
Co zrobić, by produkt zamiast trafić do garstki ludzi miał zasięg masowy?
Trzy metody zwiększania siły oddziaływania tekstu:
1. Krótkie akapity
Duży blok tekstu zniechęca. Dziel każdy długi akapit na dwa mniejsze, są bardziej czytelne dla odbiorcy.
2. Krótkie zdania
Tak samo postępuj ze zdaniami. Zdania złożone są męczące, bo zmuszają czytelnika, by pamiętał on o tym, co było na jego początku. powodują przy tym większy wysiłek intelektualny.
3. Krótkie wyrazy
Ich moc ilustruje historia podręcznika do historii, który cieszył się niezwykłym powodzeniem u dziesięciolatków, niektóre czytały go nawet w wolnej chwili. Autor książki zdradził sekret, iż dał książkę dziesięciolatkowi i poprosił o skreślenie wszystkich słów, których nie rozumie. Następnie zastąpił je łatwiejszymi.
1. Używaj czasu teraźniejszego, zwracaj się wprost do czytelnika
Dzięki temu, będzie on wiedział, że mówisz do niego, a nie do wszystkich wokoło
2. Używaj śródtytułów
Streszczają one historię czytelnikom, którzy nie mają czasu na przeczytanie całej reklamy, a także zmuszają do przeczytania reszty reklamy, gdy czytelnik znajdzie czas
3. Umieszczaj podpisy pod ilustracjami
Zwiększają one zainteresowanie czytelników i ułatwiają zrozumieć znaczenie ilustracji. Sęk w tym, że ludzie wynieśli zwyczaj czytania podpisów ilustracji jeszcze ze szkoły. Twórcy reklam powinni to wykorzystać.
4. Stosuj prosty styl pisania
Chodzi o to, by skupić uwagę odbiorcy na towarze, a nie na technice jego reklamowania.
5. Wybieraj proste słowa
Wykształceni czytelnicy zrozumieją krótkie wyrazy równie łatwo jak długie, zaś na korzyść wszystkim wyjdzie używanie krótkich.
6. Podawaj bezpłatne informacje
Bezpłatne informacje zwiększają zainteresowanie. Oprócz treści reklamującej, umieść tekst informacyjny. Niech znajduje się na początku, wtedy odbiorca na pewno do nich dotrze.
7. Stosuj tekst bezpośredni a nie stylizowany
Tekst stylizowany charakteryzuje się kwiecisty językiem, na przykład: “ Wypróbuj to mydło przez siedem dni, a przekonasz się o jego doskonałości. Odnajdziesz przyjemność w jego gładkości i pianie o głębokim zapachu”. Przykład tekstu bezpośredniego “Nasze mydło produkujemy z oleju z oliwek i palmowego - bez żadnych innych tłuszczów”. Styl kwiecisty ma tendencje do posiadania nieuzasadnionych obietnic. Ci, którzy testują swoje reklamy wybierają styl bezpośredni.
8. Rozbudzaj ciekawość
Zainteresowanie odbiorcy może być wielkim narzędziem do nakłonienia go do zakupu. Pamiętaj, że gdy rozbudzisz ciekawość, uważaj, by nadto jej nie zaspokoić. Jeżeli powiesz zbyt wiele, klient może zrezygnować z zakupu. Na przykład reklamując książkę, nie pozwól, by odbiorca reklamy mógł domyślić się zakończenia. Bardzo prawdopodobne, że jej nie kupi.
9. Pisz precyzyjny tekst
Testy skuteczności udowadniają, że zdanie “123 566 osoby kupiły nasz sprzęt” jest bardziej wiarygodne i skuteczniejsze, niż “ już prawie 100 000 kupiły nasz sprzęt”
10. Wybieraj odpowiednią długość tekstu w zależności od potrzeby
W reklamie bezpośredniej bardziej skuteczny jest dłuższy tekst reklamujący, natomiast w reklamie pośredniej najczęściej stosowane są krótsze teksty. Czasami zdarza się, że ilustracja i jedno słowo mówią więcej, niż kilu zdaniowa treść.
11. Pisz większy tekst, niż jest to potrzebne do wypełnienia powierzchni
Szef dużej agencji zorientował się, że teksty skracane, mają lepszą jakość, niż teksty, które pisane są pod wielkość powierzchni.
12. Unikaj wspierania konkurencji
Nie reklamuj po prostu kawy, reklamuj konkretny gatunek kawy. Zwróć uwagę potencjalnego klienta na specyficzne cechy twojego produktu. Inaczej zachęcony twoją reklamą pójdzie do sklepu i kupi kawę obojętnie jaką, bo nie będzie pamiętał, która była twoja.
13. Unikaj niewiarygodnych sloganów reklamowych.
Unikaj tych sloganów, które są w oczywisty sposób nieprawdziwe. Wystrzegaj się słów takich jak “wszyscy” , “każdy”, “najlepszy”.
14. Zwracaj się o pomoc do innych
Poproś osobę szczera i godną zaufania o opinię o twoim tekście, sloganie. Jedną z metod jest pokazywanie dwóch opcji i zapytanie, która jest lepsza. Wtedy będzie im łatwiej wyrazić opinię.
15. Nie informuj o wizycie akwizytora
Jeżeli proponujesz darmową broszurę po to, by poznać adres klienta i wysłać tam akwizytora, nie mów o tym. Większość osób rezygnuje w takim przypadku z wysyłania kuponu.
16. Analizuj teksty reklamowe zamieszczane w katalogach firm wysyłkowych
Duże firmy wysyłkowe są mistrzami w tworzeniu drukowanych reklam, w związku z tym przeglądaj je i analizuj przed każdą reklamą, którą zamierzasz stworzyć. Niech będą dla ciebie przykładem.
17. Przemawiaj jak dobry sprzedawca
Niech twoja reklama będzie napisana tak, jakby była pierwszą i ostatnią na ten temat. Nie licz na to, że odbiorca będzie pamiętał o informacjach z poprzednich reklam, bo najczęściej nie pamięta.
18. Zmuszaj czytelnika do działania
Nakłaniaj do działania i jeżeli możesz, podeprzyj to jakimś powodem, na przykład “kup teraz, ceny idą w górę”