NAJWAŻNIEJSZE
NOTATKI Z KSIĄŻKI:
When customers become true believers.
Autor: Douglas Atkin
NAJWAŻNIEJSZE
NOTATKI Z KSIĄŻKI:
Autor: Douglas Atkin
Sekta nam pochlebia: sprawia, że czujemy się wyjątkowi i oryginalni, doceniani za to, kim naprawdę jesteśmy. Sekty muszą odseparować się od istniejącego stanu rzeczy. Unikatowa, fascynująca, wnikliwa analiza sekt i tego, dlaczego ich strategia działa. A także tego, jak wykorzystać te informacje w promowaniu swojej firmy.
1. Osoba ma poczucie odmienności – a nawet wyobcowania – w stosunku do otaczającego ją świata.
2. To prowadzi do poszukiwań bardziej odpowiedniego otoczenia lub otwartości na nie. 3. Takie osoby mają zazwyczaj poczucie bezpieczeństwa w miejscach, gdzie odmienność jest traktowana jak zaleta, a nie wada.
4. To tworzy warunki do samorealizacji w grupie osób, które myślą podobnie i chwalą tę osobę za bycie sobą.
1. Określić poczucie odmienności firmy.
2. Zadeklarować różnice za pomocą doktryny i języka.
3. Odseparować się od świata zewnętrznego.
4. Demonizować innych.
Należy jasno zadeklarować swoją odmienność od statusu quo – obecnego stanu rzeczy. Deklarowanie tego, w co się wierzy oznacza też deklarowanie tego, w co się nie wierzy
Żarliwe oddanie jest proporcjonalne do potęgi wizji i idei w teologii. Członkowie chcą się czemuś oddać.
Codzienne wyrazy odseparowywania się: właśnie to natychmiast oddziela sektę i jej zwolenników od reszty społeczeństwa.
Właściwe wykorzystanie rytuałów, ikonografii, symboli, zasad, tekstów, języka i wyglądu.
Rozpoznanie wroga i dramatyzowanie zagrożenia pobudzi poczucie odmienności, jedności i tożsamości grupy.
Należy potępiać innych jako zupełną odwrotność nas samych.
Marka Nike chwaląc samorealizację demonizuje „nie robienie tego” [„Just do it” – po prostu to zrób].
By wykazać prawdziwe zaangażowanie, członkowie muszą czuć, że coś ich łączy z „kimś innym” lub z „innymi”. Przywiązanie do ideologii czy korzyści przychodzi później. „Bardzo mi się podobało, ponieważ lubiłam tych ludzi.”
1. Skup się na osobie.
2. Zdobądź właściwych członków (osoby uspołecznione, które zachęcą nowych potencjalnych członków).
3. Stwórz możliwości spotykania się i interakcji pomiędzy członkami i nie-członkami.
4. Niech reprezentanci skupią się na interakcji. Usuń wszystko, co może odwracać uwagę.
5. Bombarduj nowych członków miłością.
Linie lotnicze JetBlue: Błąd człowieka spowodował rosnącą nienawiść pomiędzy liniami lotniczymi i klientami. Linie lotnicze JetBlue: Chcemy „wypisać się z tej kategorii”. Model firmy JetBlue był „genialny w swym szaleństwie”. Kierownictwo skupiło się na tym, jak personel linii lotniczych JetBlue zacieśniał kontakty z klientami.
Zbierz odpowiednich członków w SEKCIE WEWNĘTRZNEJ i zmotywuj ich do działania; potem można rekrutować właściwych członków sekty zewnętrznej i robić z nich obrońców.
Twórz mity i historie, które będą miały istotny dla ciebie morał.
Przykład linii lotniczych JetBlue: pilot wszedł części pasażerskiej i, w ramach przeprosin za spóźnienie, które nie było jego winą, dał swój telefon komórkowy każdemu, kto go potrzebował.
Ludzie, którzy osiągnęli sukces społeczny wstępują do sekt odnoszących sukcesy.
Zwerbuj ludzi atrakcyjnych społecznie.
Sekta nie chce przegranych.
Niech najlepszy personel rekrutuje takich ludzi, jak oni sami.
Zwiększ możliwości spotkań i kontaktów.
Odpuść: Nie zmuszaj członków do sprzedawania marki. Nie obarczaj pracowników zbyt wieloma zadaniami.
Linie lotnicze JetBlue: Pasażerowie są proszeni o posprzątanie swojego siedzenia dla następnych pasażerów – wspaniałe posunięcie, dzięki któremu stewardessy mają czas na pomocność i towarzyskość.
Idea przynależności jest bardzo niedoceniana w marketingu.
Zbyt daleko zaszliśmy z ideą marketingu one-to-one (postrzeganiem klientów jako zindywidualizowane osoby).
Marketing społecznościowy: doskonalenie, służenie i przenikanie marek do społeczności.
Specjaliści ds. marketingu powinni mieć obsesję na punkcie społeczności, a nie martwić się tylko, jak trafić do niemożliwej ilości indywidualnych osób.
Społeczności: rasa ludzka wymaga ich i potrzebuje. Przynależność to podstawa.
Musimy rozmawiać z innymi, by wiedzieć co myślimy:
„Subiektywna realność świata wisi na włosku, jakim jest rozmowa.”
Paląca potrzeba zrozumienia w obliczu przerażającego chaosu.
Każdy z członków podnosi wiarygodność interpretacji w oczach innych.
Ludzie mają mniej wolnego czasu: nie będą chcieli poświęcić się organizacji, która ma bardzo niejasne cele.
Im więcej członkowie sekty przebywają ze sobą, tym silniejsza jest ich więź.
Program kontaktów musi być rygorystycznie przestrzegany.
Miej na oku członków obecnych i potencjalnych, poświęcając dodatkową uwagę świeżym rekrutom. Baza danych musi być nieustannie aktualizowana. Nie pozwól nikomu zniknąć.
Członkowie sami realizują program. Nie ma relacji korporacji i klienta, jest relacja klient-klient. To duża różnica.
Poczucie odpowiedzialności za dobro członków i grupy jako całości to kluczowy wskaźnik siły społeczności.
Stwórz samowystarczalny świat kontaktów i opieki.
BMW w ramach uznania dla własnej marki nazywa wszystkich swoich członków „prezesami”.
Członkowie muszą dzielić się ze sobą doświadczeniami. Czują obowiązek wobec siebie nawzajem i wobec całej grupy.
Niezwykle ważne jest to, czy członkowie sekty czują wobec siebie równą odpowiedzialność. Czy ich wkład zwraca się?
Zbuduj kulturę wzajemności. Odpowiedzialność może być częścią doktryny i jej norm zachowania.
Wszystko, co robi się w organizacji, by osiągnąć sukces, ma na celu pomaganie innym (grupa sprzedaży pomagająca klientom, managerowie pomagający pracownikom).
Struktura firmy wymaga, żeby wszyscy pomagali innym, by móc piąć się po szczeblach kariery.
System musi mieć znaczenie.
Napraw i przemaluj świat tak, jak powinien wyglądać
Włączanie prawdziwych ludzi w symboliczny system niesie ze sobą niebezpieczeństwo.
Członek zapłacił za wszystkie korzyści, jakie niesie ze sobą przynależność. Jeśli to poświęcenie nie spotyka się z równowartościową nagrodą, włączając w to uczucie, że przywódcy tak samo się poświęcają i płacą tę samą cenę, efekty mogą być katastrofalne dla sekty.
Organizacje niszczeją z powodu codziennej obojętności.
Grupa uważa, że to niewielkie ustępstwa. Za każdym razem, gdy doraźnie wybierany jest kulawy pomysł, za każdym razem, gdy ze strachu popierana jest mierna idea, za każdym razem, gdy wizja i opieka była podciągana pod mechanikę i kompromis, instytucja powoli niszczeje od środka i opuszcza swoich zwolenników.
Apple: „Marketing kręci się wokół wartości. Musimy dokładnie wiedzieć, czego chcemy, by klienci o nas wiedzieli.”
Przywódcy sekty muszą odnosić więcej sukcesów, jeśli są skromni.
Należy skupić się na przyjmowaniu konserwatywnej większości, tych, którzy powoli akceptują nowości, ale także powoli je porzucają.
Najskuteczniej znaleźć nowych ludzi z polecenia.
Bezpośredni apel o zaufanie w obliczu nowości. Powracanie do już zaakceptowanych wartości.
Z jednej strony sekta może być tak agresywna, że społeczeństwo nie będzie mogło jej znieść. Innym razem może być tak łagodna, że nie będzie można odróżnić jej od otoczenia, co sprawi, że będzie nieważna.
Jeśli zaniedbamy zarządzanie tym napięciem, sekta nie przetrwa!
Ludzie proszą, by nauczyć ich, jak uzyskać taki sekciarski entuzjazm w ich projektach. Odpowiadamy: „A w co wierzycie?”
Mówią: „W cokolwiek mamy uwierzyć, żeby to zrobić”. Odpowiadamy: „Jeśli to jest wasze podejście, nigdy wam się nie uda”.
Upewnij się, że sekta jest wewnątrz organizacji, a nie tylko wśród jej członków.
Sektę niszczą: brak zauważalnego wzajemnego poświęcenia, spadek wewnętrznego kultu, który był podtrzymywany przez ideologię oraz zbyt duże napięcie.
Członkowie muszą dzielić ze sobą własność, by mogli dobrze prosperować.
Konsumenci chcą mieć większą rolę w kształtowaniu własnej społeczności.
Członek, który czuje, że pomógł ukształtować markę, może stać się jej orędownikiem.
Należy analizować usługę z perspektywy jej wartości „łączącej”, a nie wartości „użycia”.
Specjaliści ds. marketingu muszą zastanowić się, w jaki sposób ich marka może najlepiej wspierać społeczność, zamiast tego, jak produkt jest odbierany i wykorzystywany przez indywidualne osoby.
Bądźmy zawsze skromni, ponieważ jest to sposób na zdobycie długotrwałego oddania ze strony klientów.
Żadna decyzja nie jest podejmowana całkowicie racjonalnie.
Emocjonalne nastawienie wobec marki może dać nam przewagę, nawet jeśli produkty konkurencji są lepsze czy tańsze.
Stań się bardziej zależny od więzi emocjonalnych.