NAJWAŻNIEJSZE
NOTATKI Z KSIĄŻKI:
Sztuka sprzedawania siebie
Autor: Ty Spółka AkcyjnaHarry Beckwith
NAJWAŻNIEJSZE
NOTATKI Z KSIĄŻKI:
Autor: Ty Spółka AkcyjnaHarry Beckwith
To jedna z najnowszych książek Beckwitha, ale możecie przeczytać cokolwiek jego autorstwa. Wszystkie jego książki zawierają pierwszorzędne informacje na temat ułatwiania sobie życia poprzez większą ostrożność, bez względu na to, czy chodzi o marketing czy po prostu o życie.
KOMUNIKACJA:
Zakładamy, że pierwszą zasadą komunikacji jest „mów tak, by Cię zrozumiano”. Wcale tak nie jest. Pierwsza zasada brzmi: „mów tak, byś nie mógł zostać źle zrozumiany”.
Pierwsze 15 słów jest równie ważne, co kolejne 1500. Dajmy słuchaczom zajmujący powód do słuchania, ale nie zdradzajmy zakończenia. Tak, jak widzowie filmów, słuchacze tracą zainteresowanie historią, jeśli znają jej zakończenie.
Gdy już rozpoczniemy mocnym wstępem i podamy trochę szczegółów, musimy przeskoczyć do następnego wprowadzenia. Odzyskajmy ich uwagę. („Ale chwileczkę – to nie wszystko!”, „Ale najlepsze jest to, co się wydarzyło później…”) To sprawia, że publiczność ma ochotę wstać i zapytać „Co teraz?”.
Kiedyś wywieraliśmy wrażenie w kontaktach twarzą w twarz. Obecnie w e-mailach nasze umiejętności komunikacyjne są jak wygląd zewnętrzny. Jasność przekazu stała się ważniejsza, ponieważ czas stał się cenniejszy. Niejednoznaczność drogo kosztuje. Siła bierze się ze słów rozmówcy, a najpotężniejsze słowa to te, które wyrażane są zwięźle i wyraźnie. Ludzie, którzy potrafią wyrazić siebie w słowach, których nie da się zrozumieć źle, mają większą siłę i większą wartość.
Wyrażajmy się jaśniej, a ludzie pomyślą, że jesteśmy ekspertami.
Wszystkie dobre historie mają bohatera i dwa inne, kluczowe elementy:
1. Poważne wyzwanie.
2. Bohater, który radzi sobie z wyzwaniem i w wyniku tego uczy się czegoś.
Upewnijmy się jednak, że to słuchacze utożsamiają się z bohaterem, a nie my.
Ludzie identyfikują się ze sobą. Chcą rozwiązać swoje problemy. Interesuje ich poprawianie własnego życia.
Upraszczajmy. Potrzebujemy pewności, a upraszczanie nam ją zapewnia. Mniej opcji.
Ciągle edytujmy swoją historię.
Czytajmy na głos wszystko, co napiszemy. Edytujmy. Poprawiajmy każdą notatkę i poprawiajmy ją ponownie.
Wychodźmy z tylko jednym silnym argumentem. Nie możemy mówić za mało. Najpierw przykujmy uwagę słuchaczy tym jednym argumentem, a później czekajmy, aż poproszą o więcej.
Nie mówmy „rozwiązania”. To liczba mnoga. Ludzie chcą tylko jednego.
Kolega opowiada nieśmieszny dowcip. Śmiejemy się mimo to. To normalne. Jesteśmy uprzejmi.
To samo dzieje się, gdy wysyłamy komuś sprytną przechwałkę, zachęceni reakcją ludzi, którzy śmieją się z grzeczności. Próbujmy tej sztuczki.
To samo dzieje się, gdy opowiadamy dowcip w trakcie prezentacji.
Efekt fałszywej jednomyślności: zakładanie, że inni zgadzają się z nami, kiedy tak nie jest.
Wielu ludziom nie podoba się nasze domniemanie: brakuje im wyrafinowania, łatwo ich oszukać i mogą być nawet lekkomyślni.
Chodzi także o to, że wyglądamy, jakbyśmy nie mieli nic ważnego do powiedzenia, bo zamiast tego polegamy na kiepskich grach słownych, kalamburach i sztuczkach.
SŁUCHANIE I MÓWIENIE:
Gdy kogoś słuchamy, odczekajmy pełną sekundę zanim odpowiemy. To pokazuje, że słuchaliśmy. Jeśli zaczniemy natychmiast, sprawiamy wrażenie, jakbyśmy tylko czekali, by druga osoba przestała mówić, tak by móc przejść do ważniejszej dla nas części: naszych słów i myśli.
Wspaniała prezentacja musi motywować.
Kiepski nauczyciel opisuje.
Dobry nauczyciel tłumaczy.
Świetny nauczyciel demonstruje.
Wspaniały nauczyciel inspiruje.
Prezentacje w postaci slajdów z wypunktowanymi listami są odarte z całego kontekstu emocjonalnego. Wyobraźmy sobie mowę Martina Luthra Kinga:
1. MARZENIE
a. lepsze życie
b. równość ras
c. widzenie ziemi obiecanej
Czy Lincolnowi lepiej powiodła by się przemowa gettysburska, gdyby miał pomoce wizualne?
Wiadomo, że prezentacja była wspaniała, jeśli ludzie mówią „Szkoda, że nie mówił dłużej”.
Zostawiając grupę w momencie, gdy chce usłyszeć więcej, kupujemy sobie kolejny występ przed nimi.
RELACJONOWANIE:
Najlepsza firma prawnicza w Minneapolis dostała się na szczyt, ponieważ udało się jej coś niesamowitego; jej pracownicy mówią: „Jeśli Wasz problem nie mieści się w zakresie naszej specjalności, pomożemy Wam znaleźć najlepszą firmę, która sobie z tym poradzi”.
Jeśli będziemy twierdzić, że mamy rozwiązanie na niemal wszystkie problemy, wszyscy będą uważać, że nie jesteśmy w stanie rozwiązać żadnego. Ludzie chcą specjalistów.
Możemy jednak zaoferować im coś cennego w czasach tak wielu wyborów, tak wielu ludzi, tak wielu możliwych rozwiązań: możemy być źródłem.
Możemy być kimś, kto może rozwiązać problem – albo znaleźć kogoś, kto może to zrobić.
Bądźmy ludźmi, którzy mają właśnie to, czego potrzeba – albo wiedzą, kto to ma. Poznajmy wszystkich ludzi ze szczytu.
Bądźmy konsekwentni jeśli chodzi o godziny, zwyczaje i zachowania. Najlepiej czujemy się wśród ludzi, których zachowanie możemy przewidzieć.
INNE:
Nie myślmy nieszablonowo – większość ludzi nie potrafi – po prostu wyhodujmy sobie swój szablon. Wprowadźmy do niego nowe rzeczy. Pomajstrujmy przy naszym szablonie. Kupmy pomarańczowy sportowy płaszcz i czerwone zamszowe buty. Zobaczmy, co się zmieni. Badajmy różne kultury.
Edukacja nie tylko przygotowuje nas do kariery zawodowej. Powiększa nasz świat – liczbę ludzi, z którymi możemy się kontaktować. Im więcej się uczymy, tym więcej ludzi możemy zainteresować.
Róbmy to, co kochamy.
Mogą za tym pójść pieniądze i nas zadowolić.
Mogą za tym pójść pieniądze, ale zadowolić nas mniej niż się spodziewaliśmy.
Mogą za tym pójść pieniądze, ale zadowolić nas tylko na chwilę. (Maslow twierdził, że ludzie są zdolni do tylko chwilowej satysfakcji. Gdy już coś nas zadowoli, przechodzimy do kolejnego niespełnionego pragnienia.)
Mogą za tym nie pójść pieniądze, co może nas rozczarować.
Ale jeśli robimy to, co kochamy, to i tak będzie się nam to podobało.
Będziemy tak bardzo zadowoleni, że rezultat musi być dla sukcesem, albo czymś nawet bardziej ubogacającym.
Jeżeli pomysł nie sprawia, że czujemy się choć trochę niewygodnie, to znaczy, że to nie pomysł.
Odrobina dyskomfortu to dobra rzecz. Wiele dyskomfortu zazwyczaj okazuje się jeszcze lepsze.
Nikt nie wyjdzie stąd żywy.
Istnieje określenie na ludzi, którzy żyją intensywnie, z pasją i humorem: élan.
Włosi szczególnie pochwalają ludzi, którzy nie przejmują się życiowymi troskami i żyją lekko – sprezzatura.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprezzatura (luźno tłumaczone jako nonszalancja)
Sprezzatura to charakterystyczna cecha ludzi, którzy osiągnęli sukces.
Porównywanie się do innych to strata czasu. Gdy widzimy inną osobę, widzimy tylko część góry lodowej, która znajduje się nad wodą.
Doradca finansowy podniósł opłaty o 40%. W pierwszym roku po tej podwyżce jego dochód wzrósł o 65%. Obecnie jest 150% wyższy.
Kanadyjska dekoratorka wnętrz przez lata miała stawkę 75$ za godzinę. Podniosła ją do 125$ za godzinę, a efekt był natychmiastowy. Zwiększyła się liczba zapytań od ludzi, którzy chcieli pracować z „czołową dekoratorką wnętrz” w regionie. Polepszyły się jej wskaźniki konwersji. Gdy potencjalni klienci uwierzyli, że mają do czynienia z najlepszą dekoratorką wnętrz w okolicy – wniosek, który wysnuli z jej stawki – chętniej mówili: „Kiedy możemy zacząć?”. Sprzedaż trwała krócej.
Wyższa stawka znaczyła także, że jej bardziej zamożni klienci płacili szybciej, chętniej i niezawodnie.