Koszt kliknięcia Cost Per Click (CPC) to model rozliczania reklam internetowych, w którym płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę. Im niższy CPC, tym więcej ruchu z tego samego budżetu.
Krzysztof Gilowski
Head of marketing
CPC (Cost Per Click) to sposób naliczania opłat za reklamy w internecie. Działa to bardzo prosto:
To tak, jakbyś płacił tylko za tych klientów, którzy faktycznie wejdą do Twojego sklepu, a nie za wszystkich, którzy przejdą obok witryny.
Koszt kliknięcia to podstawowy wskaźnik używany w kampaniach PPC (Pay-Per-Click). Pomaga reklamodawcom kontrolować wydatki, oceniając efektywność ich reklam pod względem liczby kliknięć w stosunku do całkowitego budżetu danej kampanii.
Wzór na CPC:
CPC = łączny koszt kliknięć / liczba kliknięć
Jeśli reklama miała budżet 500 zł i uzyskała 250 kliknięć, CPC wynosi 2 zł (500 zł / 250 kliknięć).
CPC jest kluczowe dla optymalizacji budżetu reklamowego i zwiększenia zwrotu z inwestycji. Im mniej zapłacisz za kliknięcie, tym więcej potencjalnych klientów przyciągniesz na swoją stronę z tego samego budżetu reklamowego.
Określasz, ile jesteś gotów zapłacić za jedno kliknięcie w Twoją reklamę.
Im więcej jesteś gotów zapłacić, tym częściej i w lepszych miejscach Twoja reklama będzie się pojawiać.
Faktyczna cena, którą płacisz, może być niższa niż Twoja maksymalna stawka.
Google określa CPC na podstawie aukcji reklamowej, która odbywa się za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje zapytanie (frazę kluczową) w wyszukiwarce.
W tej aukcji brane są pod uwagę dwa główne czynniki:
Na podstawie tych czynników Google oblicza ranking reklamy (Ad Rank), który decyduje o pozycji reklamy oraz rzeczywistym koszcie - cenie), jaką zapłacisz.
Rzeczywisty CPC często jest niższy od stawki maksymalnej, ponieważ płacisz tylko tyle, ile potrzeba, aby utrzymać swoją pozycję nad konkurencyjnymi reklamami.
Popraw wynik jakości swoich reklam - im wyższy wynik, tym mniej zapłacisz Google.
Dopracuj swoje reklamy, aby były bardziej atrakcyjne i skłaniały do kliknięcia (CTR - współczynnik klikalności). Wysoki CTR to dla Google sygnał, że Twoje reklamy i oferta są atrakcyjne dla użytkowników. Skuteczne nagłówki i mocne CTA (wezwania do działania) mogą znacznie poprawić CTR.
Kieruj reklamy do odpowiedniej grupy odbiorców (np. według lokalizacji, wieku).
Dopracuj stronę, na którą kierujesz użytkowników z reklamy. Upewnij się, że szybko się ładuje i jest zgodna z tym, co piszesz w reklamie.
Precyzyjnie dobieraj słowa kluczowe (frazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, kiedy szukają takiej oferty jak reklamowana przez Ciebie), np." psychoterapia poznawczo behawioralna online", i dodawaj wykluczające słowa kluczowe np. "psychoterapia online za darmo", aby skupić się na najbardziej trafnych odbiorcach i nie przepalać budżetu reklamowego.
Znajdziesz ją u nas! Sprawdź nasze rezultaty dla różnych branż i skontaktuj się z nami po niezobowiązującą ofertę.