Cross-selling

Streszczenie:

Cross-selling to technika sprzedażowa polegająca na oferowaniu klientom produktów lub usług powiązanych z ofertą, którą się interesują. Takie działania zwiększają wartość zamówień i satysfakcję klienta.

Krzysztof Gilowski
Head of marketing

> encyklopedia > cross selling

Co to jest cross-selling?

Cross-selling jest techniką sprzedaży krzyżowej. Pomaga zwiększyć wartość zamówienia i jednocześnie zapewnić klientowi kompleksową obsługę.

Wyobraź sobie, że kupujesz hamburgera, a sprzedawca pyta, czy chcesz do niego dobrać frytki i napój. To jest właśnie cross-selling - proponowanie dodatkowych, uzupełniających produktów lub usług do tego, co klient już zamierza kupić.

Podejmując jedną decyzję zakupową, klient chętniej podejmuje kolejną.

Dobre i złe przykłady

Przykład dobrego cross-sellingu:

Sklep internetowy z elektroniką proponuje zakup etui i szkła ochronnego przy zakupie smartfona.

Przykład słabego cross-sellingu:

Proponowanie drogiego sprzętu fitness klientowi, który kupuje jedynie buty do biegania.

Rola cross-sellingu w biznesie:

  • Zwiększanie przychodów: Sprzedajesz więcej bez pozyskiwania nowych klientów.
  • Oszczędności na marketingu: Korzystasz z istniejącej relacji z klientem. Docierasz do niego raz, a w jednej transakcji sprzedajesz więcej.
  • Poprawa satysfakcji klienta: Oferujesz kompleksowe rozwiązania, a klient czuje się zaopiekowany.

Jak efektywnie stosować cross-selling?

1. Na stronie produktu:

  • Oferuj tańsze, komplementarne produkty, aby zwiększyć wartość koszyka.
  • Dopasuj oferty do już wybranych przez klienta artykułów.

2. Na stronie podsumowania transakcji:

  • Po dodaniu produktu do koszyka, zaproponuj uzupełniające pozycje. Na tym etapie klient jest już bardzo blisko finalizacji sprzedaży.
  • Upewnij się, że dodatkowe produkty są w niższej cenie niż główny wybór.

3. Przez e-mail:

  • Wykorzystaj narzędzia automatyzacji marketingu, aby oferować uzupełniające produkty nawet po zakupie.

Praktyczne wskazówki dotyczące cross-sellingu:

Dobierz odpowiednie produkty: Szukaj naturalnych połączeń między produktami, np. patelnia z teflonu i łopatka nierysująca powierzchni.

1

Nie naciskaj: Cross-selling powinien być pomocną sugestią, nie agresywną sprzedażą.

3

Odpowiedni timing: Proponuj dodatkowe produkty w odpowiednim momencie zakupu. Zazwyczaj jest to moment przeglądania konkretnej oferty, przejścia do koszyka, nim klient rozpocznie finalizację transakcji lub niedługo po dokonaniu zakupu.

2

Czy wiesz, że:

  • Szanse sprzedażowe w odniesieniu do nowego klienta wynoszą 5-20%, a w przypadku obecnego klienta – 60-70%.
  • 68% firm uważa cros-selling za jeden z najważniejszych elementów sprzedaży.
  • Cross-seling zwiększa wartość sprzedaży nawet o 25-30%.
  • Dobrze ustrukturyzowany cross-selling daje 5,6 razy większe szanse na wyższy wskaźnik utrzymania klientów.
  • Cross-selling zwiększa zadowolenie klienta o 20-30%.
  • E-mail marketing z ofertami cross-sellingowymi mogą osiągnąć wskaźnik transakcji wyższy o 20%.