CTR - Click-Through Rate

Streszczenie:

Współczynnik klikalności Click-Through Rate (CTR) to wskaźnik pokazujący ile osób, które zobaczyły Twoją reklamę, kliknęło w nią.

Mariusz Słowik
Head of design

> encyklopedia > ctr click-through-rate

Co to jest współczynnik klikalności (CTR)?

CTR pokazuje, jak skuteczna jest Twoja treść w przyciąganiu uwagi. Czy jest na tyle zachęcająca, aby skłonić odbiorców do kliknięcia po więcej.

Ten prosty w obliczeniu parametr dostarcza kluczowych wskazówek, na temat skuteczności Twoich reklam (lub innych treści marketingowych).

Obliczanie CTR jest proste:

CTR = liczba kliknięć / liczba wyświetleń * 100%

Przykład CTR:

Załóżmy, że reklama zyskała 1000 odsłon i 25 kliknięć. Twoje CTR wynosi (25/1000) x 100 = 2.5%. To oznacza, że 2.5% osób, które widziały reklamę, kliknęło w nią.

Rola CTR w biznesie:

CTR jest nie tylko wskaźnikiem, który pokazuje, jak atrakcyjna jest Twoja reklama dla odbiorcy, ale również tym, który wpływa na jej widoczność i koszt.

Wyższy CTR sprawia, że Google bardziej docenia Twoją reklamę. Wpływa to na koszt za kliknięcie w reklamę (CPC) - im wyższa jakość, tym mniej musisz płacić za kliknięcia w porównaniu do konkurencji.

To z kolei przekłada się na lepszy zwrot z inwestycji (ROI).

Analizując CTR lepiej zrozumiesz, które treści, obrazy czy słowa kluczowe są najbardziej atrakcyjne dla Twoich klientów, a które treści wymagają poprawy.

Jak sprawdzić swój CTR?

  1. Zaloguj się do panelu reklam (np. Google Ads, Facebook Ads).
  2. Znajdź sekcję z raportami lub statystykami kampanii.
  3. CTR zwykle jest jedną z podstawowych metryk, łatwo ją znaleźć.

Co oznaczają różne wartości CTR?

Dobry CTR zależy od branży i typu reklamy, ale generalnie:

  • Dla reklam w wyszukiwarce: 2-5% to dobry wynik
  • Dla reklam displayowych (banery): 0.5-1% może być uznane za dobre

Praktyczne wskazówki dotyczące CTR:

Określ swoją grupę docelową i dostosuj do niej przekaz

1

Wezwij odbiorców do działania za pomocą CTA, określ krok jaki mają wykonać

3

Poinformuj, jaką wartość dostanie odbiorca po kliknięciu

5

Testuj różne kreacje i wersje treści, aby zidentyfikować, co najbardziej przyciąga uwagę odbiorców

2

Kieruj reklamy na odpowiednie frazy kluczowe, do właściwych osób, w dobrze dobranych kanałach

4

Czy wiesz, że:

  • Według Google rozszerzenia reklam mogą podnieść CTR o 10-15%.
  • Liczby nieparzyste w nagłówku w stylu listy dają 20% wzrostu CTR w porównaniu z liczbami parzystymi.
  • Nawet najwyższy CTR nie przełoży się na zyski, jeśli nie dopracujesz strony docelowej, na którą będziesz kierował użytkowników z reklam.