Makieta strony

Streszczenie:

Makieta strony pozwala zapoznać się z tekstami, układem, strukturą i funkcjonalnością witryny jeszcze przed rozpoczęciem projektowania graficznego.

Mariusz Słowik
Head of design

> encyklopedia > makieta strony

Co to jest makieta strony?

Makieta strony to jak plan architektoniczny dla domu, ale w świecie cyfrowym.

To klikalny prototyp pokazujący, gdzie na stronie internetowej będą znajdować się poszczególne elementy: menu, przyciski, treści, obrazki. Makieta pomaga zaplanować stronę tak, by była przyjazna dla użytkownika i efektywna biznesowo, zanim zainwestujesz w pełny projekt graficzny i programowanie.

Ułatwia skupienie się całkowicie na tekstach i architekturze informacji w początkowych fazach projektu strony. Pozwala na szybkie wprowadzanie zmian w treści i strukturze strony, które na etapie graficznym byłyby bardziej kosztowne i czasochłonne.

Więcej na ten temat przeczytasz w tekście o makietach.

Dobre i złe przykłady makietowania stron internetowych

Dobre przykłady:

  • Klikalny prototyp pokazujący ścieżkę użytkownika i to, jak może poruszać się po stronie
  • Uwzględnia formularze i inne kluczowe elementy strony
  • Zawiera komunikaty systemowe, jeśli są potrzebne

Złe przykłady:

  • Pokazuje tylko pojedyncze, niepowiązane ze sobą ekrany
  • Koncentruje się najpierw na kolorach i czcionkach zamiast funkcjonalności
  • Nie uwzględnia komunikatów zwrotnych dla użytkownika

Rola makietowania strony internetowej w biznesie:

  • Oszczędność czasu i pieniędzy: Łatwiej wprowadzać zmiany na etapie makiety niż w gotowym projekcie.
  • Lepsza komunikacja: Makieta pomaga wszystkim zaangażowanym zrozumieć wizję strony.
  • Skupienie na użyteczności: Koncentracja najpierw na układzie i funkcjach, bez rozpraszania się detalami graficznymi.
  • Optymalizacja konwersji: Planowanie ścieżki użytkownika może zwiększyć skuteczność strony w osiąganiu celów biznesowych.

Jak stworzyć efektywną makietę?

1. Określ cel strony: Czy ma sprzedawać produkty, pozyskiwać kontakty do potencjalnych klientów, zachęcać do odwiedzenia punktu stacjonarnego?

2. Zidentyfikuj kluczowe elementy: Co musi znaleźć się na stronie? Które elementy pomogą osiągnąć cel strony?

3. Zaplanuj hierarchię informacji: Co użytkownik powinien zobaczyć najpierw? Które informacje wymagają podkreślenia dla tych, którzy tylko zeskanują treść?

4. Naszkicuj układ: Użyj prostych kształtów do reprezentowania elementów strony.

5. Wypełnij makietę tekstami: Ustal, jakie informacje mają znaleźć się na stronie i w którym miejscu trzeba je umieścić.

6. Zbierz opinie: Udoskonalaj makietę.

Makieta low-fidelity vs. high-fidelity

Makiety mogą mieć różny stopień szczegółowości w zależności od etapu prac nad stroną intenetową.

Najpierw powstaje makieta funkcjonalna, jeszcze bez finalnej grafiki. Po ustaleniu treści i funckjonalności wzbogaca się ją designem, aby później pełny projekt przekaać do programowania.

Low-fidelity (niska szczegółowość):

  • Uproszczone, schematyczne przedstawienie layoutu
  • Użycie tekstu zastępczego "Lorem ipsum"
  • Szare bloki zamiast zdjęć
  • Podstawowy układ elementów bez detali

High-fidelity (wysoka szczegółowość):

  • Zbliżona do finalnego wyglądu strony
  • Rzeczywiste teksty i nagłówki
  • Właściwe zdjęcia produktów
  • Kolory, typografia i szczegóły designu
  • Dokładne oddanie interfejsu użytkownika

Praktyczne wskazówki dotyczące makiety strony:

Określ główne sekcje strony

1

Zaplanuj nawigację

3

Zdefiniuj ścieżki użytkownika

5

Stosuj jednolite oznaczenia dla podobnych elementów

7

Zachowaj logiczną kolejność elementów

9

Testuj i udoskonalaj - weryfikuj założenia z zespołem

11

Ustal hierarchię treści

2

Uwzględnij menu i stopkę

4

Zachowaj powtarzalne elementy w tym samym stylu

6

Uwzględnij wyskakujące okna i thank you page

8

Uwzględnij różne scenariusze: uwzględnij komunikaty o błędach

10

Czy wiesz, że:

  • 88% użytkowników prawdopodobnie nie wróci na stronę po złych doświadczeniach. Warto je dobrze zaplanować.
  • Dobry projekt UX może zwiększyć konwersję klientów nawet o 400%. Makieta to ułatwia.
  • 67% użytkowników wskazuje słabe UX jako główny powód opuszczenia witryny.
  • Dobrze zaprojektowany interfejs strony może zwiększyć konwersję o 200%.

Potrzebujesz dobrze przemyślanej, skutecznej strony firmowej?

Zawsze zaczynamy od makiety, która pozwala szybko ustalić układ ostatecznej wersji strony bez przepalania budżetu klientów na poprawki, które na dalszych etapach byłyby bardziej czasochłonne i angażowałyby różnych specjalistów.

Chcesz mieć pewność, że Twoja strona będzie nie tylko atrakcyjna, ale również efektywna biznesowo?

Umów się na bezpłatną konsultację i porozmawiajmy o rozwiązaniach dla Twojej strony.