Segmentacja klientów to podział docelowych klientów na grupy o podobnych cechach, co pozwala firmom lepiej dostosować swoje usługi i marketing do określonego segmentu odbiorców.
Krzysztof Gilowski
Head of marketing
Segmentacja klientów to umiejętne selekcjonowanie klientów na konkretne grupy, które łączą podobne potrzeby i oczekiwania.
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z butami. Zamiast oferować wszystkim klientom te same modele, dzielisz ich na grupy: sportowców, biznesmenów, modowe entuzjastki.
Każdej grupie pokazujesz inne buty, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom. To właśnie jest segmentacja klientów - podział klientów na mniejsze grupy o podobnych cechach, potrzebach lub zachowaniach.
Więcej informacji znajdziesz w tekście o profilu idealnego klienta.
Przykłady dobrej segmentacji:
Przykłady złej segmentacji:
Oto kilka przykładowych, najpopularniejszych kryteriów segmentacji klientów:
META i Google pozwalają na tworzenie reklam ukierunkowanych na konkretnie określone grupy odbiorców i wyświetlanie im zupełnie innych grafik i przekazu.
Aktualizuj: Regularnie aktualizuj i weryfikuj dane o klientach.
Znajdź wspólne cechy: Szukaj podobieństw między klientami.
Stwórz grupy: Podziel klientów na 3-5 głównych grup.
Zbierz dane: Wykorzystaj informacje, które już masz o klientach (wiek, płeć, historia zakupów).
Dostosuj ofertę: Twórz kampanie reklamowe dopasowane dla każdej grupy oddzielnie.