UX - User Experience

Streszczenie:

User Experience (UX) koncentruje się na zrozumieniu potrzeb użytkowników oraz tworzeniu interfejsów, które je spełniają.

Mariusz Słowik
Head of design

> encyklopedia > ux user-experience

Co to jest UX?

User Experience (UX) to doświdczenie użytkownika. Podejście do projektowania, które stawia odbiorcę w centrum procesu tworzenia strony internetowej, aplikacji, sklepu online, produktu czy usługi.

Dobry UX jest niezauważalny. Użytkownicy nie są świadomi jego obecności. Ich doświadczenie z Twoją marką jest płynne, lekkie i przyjemne.

Zły UX widać od razu. Sprawia, że droga, jaką użytkownik ma pokonać, aby skorzystać z tego, co oferujesz jest zawiła, ciężka i frustrująca.

Przykład UX:

Jeżeli masz witrynę e-commerce, dobry UX oznacza, że użytkownicy łatwo znajdują produkty, bezproblemowo przechodzą przez proces zakupowy i są zadowoleni z obsługi klienta. Wiedzą dokładnie, co po kolei mogą zrobić na stronie, aby zrealizować swój cel.

Rola User Experience w biznesie:

Dobry UX sprawia, że korzystanie z Twojej strony czy aplikacji jest przyjazne, intuicyjne i satysfakcjonujące. Zwiększasz zadowolenie klienta, konwersje i lojalność.

UX to ułatwienie użytkownikom współpracy z Twoją firmą. Zadowoleni klienci chętniej wracają i polecają Twoją markę innym. Natomiast złe doświadczenia mogą ich zniechęcić do dalszych kontaktów.

O co zadbać na początku?

Specjaliści UX często tworzą persony (profile idealnych klientów) i mapy podróży klienta - wizualizacje ścieżek, jakie użytkownicy przechodzą na stronie, aby lepiej zrozumieć i zaspokoić potrzeby odwiedzających.

Dzięki temu już na etapie planowania zostaje wyeliminowanych wiele potencjalnych przeszkód.

Co w praktyce oznacza projektowanie UX?

W praktyce, projektowanie UX obejmuje szereg działań, takich jak badania użytkowników, tworzenie person, mapowanie ścieżki użytkownika, projektowanie architektury informacji, prototypowanie i testowanie użyteczności.

Celem jest stworzenie produktu, który nie tylko wygląda dobrze, ale przede wszystkim doskonale spełnia potrzeby i oczekiwania użytkowników.

Praktyczne wskazówki dotyczące User Experience (UX):

Zrozum swoich użytkowników. Regularnie przeprowadzaj badania, aby poznać potrzeby, oczekiwania i problemy użytkowników.

1

Testuj prototypy. Zbieraj opinie na wczesnych etapach, by unikać kosztownych poprawek w późniejszych fazach projektu.

3

Analizuj dane. Wykorzystuj narzędzia analityczne, by śledzić zachowania użytkowników na swojej stronie i identyfikować obszary wymagające poprawy.

5

Szybkość działania. Zadbaj, aby Twoje strony i aplikacje działały płynnie i szybko. - Dostępność. Twórz rozwiązania dostępne dla wszystkich, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.

2

Optymalizacja przepływu użytkowników. Projektuj procesy, które są logiczne i minimalizują liczbę kroków potrzebnych do osiągnięcia celu.

4

Konsekwencja. Utrzymuj spójność w wyglądzie i funkcjach.

6

Czy wiesz, że:

  • 80% klientów jest w stanie płacić więcej za dobre doświadczenia użytkownika.
  • 88% użytkowników jest mniej skłonnych do powrotu na stronę ze złym UX-em.
  • Dobry UX jest w stanie potroić konwersje na stronie.
  • 39% użytkowników porzuca strony, które ładują się wolno.

Zadbajmy o UX Twojej strony firmowej

Dobry UX w połaczeniu z innymi elementami suktecznych stron www jest w stanie dostarczyć topowe wyniki biznesowe. Takie strony tworzymy w Owocnych.

Chcesz poprawić lub zbudować od podstaw świetny UX na swojej stronie? Pogadajmy o tym. Wystarczy, że do nas napiszesz lub zadzwonisz: 660 970 980.