CTA, czyli wezwanie do działania

[ + Przykłady call to action ]

Chcesz, aby Twoja strona zdobywała klientów, kontakty, subskrypcje lub realizowała inny cel, na którym Ci zależy? Potrzebujesz mocnego wezwania do działania (call to action CTA).

Pokażę Ci na konkretnych przykładach, jak stworzyć skuteczny przycisk CTA lub wezwanie do działania w innej formie.

Przejdźmy do konkretów!

CTA, wezwanie do działania

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Personalizowane, przemyślane CTA potrafią zwiększyć konwersję o 202%! Dobre wezwanie do działania CTA mówi odbiorcom jaką akcję mają wykonać, dlaczego warto to zrobić i co się stanie, kiedy już to zrobią. Wyzwalają w potencjalnych klientach chęć działania, którego od nich oczekujesz dzięki zaledwie kilku słowom.

Anna Kloz
Copywriter

> landing page > cta wezwanie-do-dzialania

Call to action (CTA) - co to jest i co warto o nim wiedzieć?

Wezwanie do działania (call to action CTA) to najczęściej przycisk, podlinkowany fragment tekstu (anchor text) lub obraz, który jasno komunikuje odbiorcy, co powinien zrobić w dalszym kroku i jakie korzyści otrzyma, jeśli się na to zdecyduje.

“Pobierz darmowy e-book”. “Porozmawiajmy o automatyzacji logistyki w Twojej firmie”. “Sprawdź, jaka fryzura Ci pasuje”. “Dodaj do koszyka”. “Wybierz termin konsultacji”. To tylko niektóre przykłady CTA.

70%

70% małych firm rezygnuje lub zapomina o CTA na swojej stronie

Nie bądź jedną z nich! Badania wskazują, że odpowiednio przygotowane CTA zwiększa konwersję. Nie przegap okazji!

Twój landing page bezwzględnie musi zawierać wezwanie do działania (CTA), jeśli chcesz, żeby był skuteczny.

Treść strony, wyjaśni, dlaczego ktoś miałby chcieć skorzystać z Twojej oferty, pokaże wartość, jaką dajesz klientowi, ale CTA to punkt kulminacyjny, w którym następuje (bądź nie) konwersja.

Co więcej, call to action musi być dobre, czyli realnie zachęcać odwiedzających do podjęcia pożądanych przez Ciebie działań.

Personalizowane, przemyślane CTA potrafią zwiększyć konwersję o 202%!

Już samo umieszczenie CTA jako fragmentu tekstu w odpowiednim miejscu na blogu zwiększa konwersję o 121%.

Zamiast przycisku (tzw. CTA buttona) lub oprócz niego, możesz użyć tekstu kotwicy lub obrazu, aby zachęcić użytkownika do działania.

Pamiętaj jednak, że przyciski są już dobrze znane. Większość odwiedzających będzie w stanie szybko zidentyfikować, co to jest i jakie działania muszą podjąć - co czyni je bardzo skutecznymi w zwiększaniu konwersji.

Przyciski do stron www (call to action buttons) uzyskują o 45% większe zainteresowanie niż sam tekst.

CTA kojarzone jest zazwyczaj z jednym słowem: “Pobierz”, “Kup”, “Przejdź”, “Więcej”. Wcale nie musi tak być. To może być (i coraz częściej jest) fraza, która podsumowuje treść Twojego przekazu.

Dobre CTA sprawia, że odbiorca klikając w nie bierze udział w transakcji win-win. Ty zyskujesz klienta/subskrybenta, a on konkretną wartość.

Co się dzieje, gdy na stronie brakuje CTA?

Twoi klienci w najlepszym wypadku będą krążyć po stronie szukając miejsca zaczepienia. Nie będą wiedzieli co zrobić dalej.

Jest nikła szansa, że ktoś będzie rozważał ten problem dłużej niż parę sekund. Prawdopodobnie nie wiedząc, co ze sobą zrobić, szybko opuści stronę. Tego bardzo nie chcemy!

CTA marketing, czyli jak wezwanie do działania wspiera Twoje wyniki biznesowe?

Niezależnie od pożądanego rezultatu, wezwania do działania mają zachęcać do konwersji. Ale samo dodanie przyciągającego wzrok przycisku (call to action button) nie wystarczy - musisz strategicznie dostosować CTA do swojej kampanii.

Zacznij od zdefiniowania celu dla CTA

Chcesz coś uzyskać od odwiedzających, prawda? To jest właśnie Twój cel konwersji!

Mają się zapisać na webinar? Podać swoje dane? Pobrać plik?

Nie ma znaczenia, w jakiej branży działasz. Musisz zadbać o to, aby mieć mierzalne cele oparte na działaniach klientów.

Do najpopularniejszych celów konwersji należą:

  • Zwiększenie sprzedaży
  • Pozyskiwanie kontaktów do potencjalnych klientów
  • Rezerwacja konsultacji
  • Zwiększenie liczby zapisów

Oczywiście to tylko kilka pomysłów - pamiętaj, aby wybrać cele specyficzne dla potrzeb Twojego biznesu.

Niezależnie od tego, jaki obierzesz cel, powinien on być SMART. Najlepiej, aby był SMARTER.

Gdy już wiesz, jaki jest Twój cel, znacznie łatwiej będzie Ci tworzyć treści i projektować przyciski, które pomogą go osiągnąć.

Jak podrasować call to action dla lepszych wyników?

Masz wrażenie, że coś nie działa? To może być Twój przycisk CTA.

Często popełnianym błędem jest używanie wezwań do działania z górnej części lejka sprzedażowego dla potencjalnych klientów z jego dolnej części.

Nie ma nic złego w zwrotach takich jak: “Dowiedz się więcej”. Z tym, że są one kierowane do tych, którzy jeszcze niewiele wiedzą na temat Ciebie i Twoich usług (tych z górnej części lejka).

Jeśli na Twoim landingu, który ma sprzedawać oprogramowanie zachęcasz do akcji tymi słowami, nie uzyskasz tego, czego potrzebujesz.

Jeżeli prowadzisz salon fryzjerski, CTA “Zobacz cennik” miałoby sens na środku lejka. Jeśli już jednak Twoja potencjalna klientka zapoznała się z ofertą i jest zachwycona Twoimi umiejętnościami, prawdopodobnie rozważa umówienie się na wizytę.

Daj jej tę możliwość umieszczając przycisk: “Zarezerwuj wizytę teraz”. Albo jeszcze lepiej: “Zarezerwuj ostatni wolny termin!”

Dając jej możliwość poznania cennika na tym etapie, możesz ją odwieźć od rezerwacji dając czas na wątpliwości, których w tym momencie nie ma!

Zawsze zadawaj sobie pytanie: czy to wezwanie do działania zainspiruje ludzi do podjęcia kroków, których tak naprawdę chcesz? Jeśli tak, to zbliżasz się do celu!

Tekst wezwania do działania

Stworzenie silnego wezwania do działania wymaga precyzji.

Upewnij się, że Twoje CTA nie pozostawia miejsca na dwuznaczność. Odbiorca ma wiedzieć, do czego się zobowiązuje. Dostarcz mu w tych kilku słowach wystarczającą ilości informacji.

Co chcesz, aby odbiorca zrobił? Dlaczego powinien działać teraz? Jakie korzyści przez to osiągnie? Poinformuj go o tym w CTA.

Landing page to miejsce, w którym liczy się absolutnie każdy element. Jest tutaj niewiele miejsca, więc musisz ważyć każde słowo, zdjęcie, grafikę i CTA.

Odbiorcy nie mogą pozostawać z pytaniami bez odpowiedzi po kliknięciu w przycisk CTA.

Przycisk "Rozpocznij darmowy okres próbny" musi przenosić do strony rejestracji, a “Pobierz jedyny na rynku raport trendów w branży kosmetyków wegańskich” musi wyzwalać akcję pobierania.

Te pytania warto sobie zadać tworząc wezwanie do działania:

  • Czy moje CTA pokazuje moją propozycję wartości?
  • Czy moje CTA zachęca do akcji potrzebnej do konwersji?
  • Czy jest jasne, co stanie się po kliknięciu w CTA?
  • Czy moje CTA jest zgodne z celem konwersji, który mam?

Jeszcze jedna wskazówka. Używaj (tam, gdzie to możliwe) zaimków “ja”, “mój”, “Ty” i “Twój”.

To skraca dystans, daje wrażenie unikalnego przekazu i pozwala odbiorcom wyobrazić sobie siebie korzystającego z Twojej oferty.

Miejsce na CTA (przycisk lub inną jego formę)

Decydując, gdzie umieścić CTA, zastanów się, w jaki sposób ludzie będą czytać i przewijać treść.

Zazwyczaj najlepszą praktyką dla landing page'a jest umieszczenie jednego przycisku w pobliżu nagłówka na górze strony, a drugiego (zachęcającego do tej samej akcji) na dole strony.

Jeśli Twoja strona docelowa jest długa, dodaj więcej call to action. Utrzymuj uwagę odbiorców na działaniu jakiego oczekujesz.

Nie martw się, jeśli czujesz, że się powtarzasz. Nie chcesz, aby Twój użytkownik się zgubił, a landing page nie jest esejem, w którym masz w każdym miejscu tryskać oryginalnością. Masz być skuteczny w przekazie.

Ten temat zbliża nas do kolejnego zagadnienia.

Liczba przycisków CTA na jednej stronie docelowej

Czy możesz umieścić wiele przycisków CTA na jednej stronie docelowej?

Jasne! Pod warunkiem, że wszystkie zachęcają do tej samej akcji. Mogą być różnie sformułowane, ale muszą realizować ten sam cel.

Wiele odmiennych przycisków CTA będzie rozpraszać uwagę i utrudniać odbiorcom podjęcie decyzji.

Pamiętaj, że dobry landing page ma do zrealizowania jeden cel. To nie strona główna, która przekierowuje w różne zakątki Twojej oferty.

Wyobraź sobie, że chcesz sprzedać kurs florystyczny - poziom podstawowy. Twoje CTA na landingu mogłyby brzmieć tak:

  • “Zapisz się na kurs”
  • “Zarezerwuj ostatnie miejsce na kursie florystycznym”
  • “Zacznij naukę florystyki”
  • “Zacznij tworzyć własne kompozycje kwiatowe”

Te wszystkie call to action skłaniają do tego samego działania - zapisania się na kurs.

Nie ma co mieszać w głowach odbiorców i zachęcać ich jeszcze do poznania cennika czy pobrania ebooka z inspiracjami. Na landing page nie ma na to miejsca. To odciąga uwagę od zapisu na kurs, a tego nie chcesz.

Co jeśli masz kilka różnych celów, które chcesz realizować na landingach? Stwórz dla nich osobne landing page, z których każdy jest w 100% skupiony na konkretnym celu.

Na jednym sprzedawaj kurs, na drugim zbieraj kontakty do potencjalnych klientów zachęcając do pobierania ebooka, a na jeszcze innym oferuj zestaw produktów florystycznych, który każdy powinien mieć zaczynając przygodę z kompozycjami kwiatowymi.

Co zrobić, żeby CTA było jeszcze lepsze?

Doskonalenie całego landing page’a może odegrać olbrzymią rolę w cięciu kosztów sprzedaży i pozyskiwania nowych klientów. Stawka jest warta pracy.

Ulepszaj treść i wygląd swoich call to action, aby więcej osób podejmowało działania.

Co można zmienić, aby uzyskać lepsze wyniki dzięki CTA?

Nigdy nie ma jednej prostej odpowiedzi, która pasuje do każdego przypadku, jednak są wskazówki, które zawsze działają.

Korzystaj z narzędzi, które pokażą Ci, jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie, gdzie klikają, na co zwracają uwagę, w którym momencie wychodzą. Jednym z takich narzędzi jest Hotjar.

Prowadź też testy A/B i sprawdzaj, które ulepszenia w zakresie CTA faktycznie działają na Twoich odbiorców.

49%

Testowania nigdy dość! Marketingowcy, którzy decydują się na testowanie CTA zwiększają konwersję nawet o 49%

Co możesz wypróbować w testach A/B?

Sprawdź, które czcionkami i rozmiary działają najlepiej

1

Odkryj kolory, które sprawdzają się u Ciebie najlepiej (zawsze pamiętaj o kontraście)

3

Zmiany kształtu i rozmiaru przycisku CTA nie są tak spektakularne jak zamiana kolorów, ale warto wypróbować różne opcje

5

Baw się różnymi zaimkami, czasownikami i sformułowaniami, aby zobaczyć, jak możesz wyzwolić najwięcej działań!

2

Eksperymentuj z obszarem wyzwalacza kliknięć. Warto testować również otaczający przycisk CTA tekst (tzw. wyzwalacz kliknięć)

4

Wyzwalacze zachęcają ludzi do natychmiastowego kliknięcia. Zastanów się, co hamuje Twoich odbiorców przed kliknięciem w CTA i rozpraw się z tymi wątpliwościami.

Możesz zwracać uwagę na ograniczone zapasy, czas lub korzyści takie jak możliwość rezygnacji w każdym momencie czy brak konieczności podpinania karty kredytowej podczas testowania wersji demo.

Jak psychologia wpływa na projektowanie CTA?

Jakie elementy składają się na skuteczne wezwanie do działania i co możesz zrobić, aby Twoje stało się prawdziwym must-have?

Przykuj uwagę

Wezwanie do działania musi zwrócić uwagę, być zauważalne. Upewnij się, że Twój przycisk CTA znajduje się w widocznym miejscu i wyróżnia się na stronie.

Potrzebujesz, aby wyróżniał się na tle innych treści podczas szybkiego skanowania.

Bądź konkretny

Twoje wezwanie do działania powinno jasno określać, co chcesz, aby czytelnicy zrobili. Nie bądź nieśmiały – powiedz im dokładnie, w jaki sposób mogą podjąć działanie.

Przedstaw jasno benefity

Poinformuj użytkowników, co otrzymają po kliknięciu linku. Pisz językiem korzyści.

Upewnij się, że jasno wyjaśniasz, dokąd zaprowadzi ich kolejny krok - niezależnie od tego, czy chodzi o porównanie cen, rozpoczęcie bezpłatnego okresu próbnego, czy dołączenie do Twojej społeczności poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego.

Motywuj

Wykorzystaj czasowniki akcji, aby jeszcze mocniej motywować do działania. “Pobierz i zbuduj swoją strategię jeszcze dziś”. “Zarezerwuj ostatni wolny termin”. “Kup ostatnie sztuki”.

Call to action to najważniejszy element strony docelowej, ale nie jedyny. Potrzebujesz strony internetowej, która zachęca Twoich klientów do natychmiastowego działania? Pozwól nam stworzyć Twój landing i zacznij obserwować wzrost sprzedaży.

Rozdział 1:
Fundamenty skutecznych stron w biznesie
Odkryj, jak landingi mogą zrewolucjonizować Twoje działania marketingowe szybciej niż myślisz. Dowiedz się, jak to działa!
Rozdział 2:
Tworzenie skutecznej Landing Page
Sprawdź, jak powstaje doskonały landing page. Taki, któremu klientom ciężko się oprzeć.
Rozdział 3:
Kluczowe elementy skutecznych Landing Page
Dowiedz się, jakich elementów nie może zabraknąć na landingu, jeśli myślisz poważnie o przekuwaniu kliknięć w sprzedaż.
Rozdział 4:
Cele i rodzaje Landing Page
Zrozum jak żonglować różnymi rodzajami stron docelowych, aby Twoja firma prosperowała jak nigdy dotąd.
Rozdział 5:
Optymalizowanie Landing Page
Są skuteczne landingi i takie, które rozbijają bank. Odkryj wskazówki, które odblokowują konwersje.
Rozdział 6:
Landingi na czasie
Dopasuj swoją stronę docelową do zmieniających się wymagań klientów. Sprawdź, co działa na nich teraz.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5