Sprawdź, jak napisać studium przypadku, aby stworzyć solidny argument sprzedażowy, który uwiarygodni Twoją ofertę.
W artykule znajdziesz szablon case study i wskazówki, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez jego tworzenie.
Zaczynamy!
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Case study często kojarzone jest z opisem współpracy z klientem. Jednak nie każdy opis sprawi, że inni klienci uwierzą w sprawczość Twoich rozwiązań. Studium przypadku, które będzie generować leady, wymaga przejścia przez 7 kroków.
Damian Grądzki
Copywriter, Specjalista SEO
Przyjrzyjmy się liczbom.
Według Content Marketing Institute 73% najskuteczniejszych marketerów treści korzystało ze studiów przypadków
Prawie 50% firm SaaS twierdzi, że studia przypadków napędzają sprzedaż
Według raportu HubSpot case study to 4. w kolejności format, który przynosi najwyższy wskaźnik ROI (czyli zwrot z inwestycji).
Podczas badań przeprowadzonych przez Ipsos, respondenci odpowiadali na pytanie o cechy, które są dla nich najważniejsze podczas podejmowania decyzji o zaufaniu do organizacji lub instytucji.
Oto wyniki.
Idealnym miejscem do przekazania tych cech jest właśnie studium przypadku.
Dzięki prawdziwym historiom sukcesu budujesz zaufanie do swojej firmy.
Opinie czy rekomendacje są istotne, ale nie dają klientom tylu informacji, ile znaleźć mogą w dobrym case study.
Case study (studium przypadku) to sposób na zaprezentowanie jak inni skorzystali na Twojej usłudze lub produkcie. Dzięki temu potencjalny klient ma doświadczenie z pierwszej ręki.
Czyta i myśli sobie tak:
O kurde, ten gość miał podobny problem, który ja mam teraz. Ten produkt faktycznie mu pomógł i wiem, jak to zrobił. Chcę to mieć!
Case study zapewnia wgląd w to, co odbiorcy lubią najbardziej – liczby, twarde dane, sukcesy i rozwiązania.
Zaczniemy od prostego testu.
Wyobraź sobie, że zajmujesz się fotografią produktową, a dokładniej fotografowaniem żywności. Dwie firmy, które sprzedają podobny aparat fotograficzny, złożyły Ci ofertę, z tym że:
Pierwsza firma - przesyła Ci 7 stronicową ofertę z opisem, z jakiego plastiku wykonane są elementy, jaki proces technologiczny wykorzystali do zaprojektowania designu produktu, ile waży każdy komponent aparatu.
Druga firma - wysyła Ci 2 strony oferty w PDF, na której mówią z grubsza: Nasz aparat jest używany w MasterChefie i korzysta oraz chwali go Magda Gessler, ponieważ robi doskonałe zdjęcia w przybliżeniu, można go schować do torebki, a zdjęcia są tak dobrej jakości, że klienci restauracji Pani Magdy dopytują o przepisy na dania, które zrobiła i sfotografowała.
Pytanie brzmi - Który aparat wybierzesz?
Pewnie czujesz, że to podchwytliwe pytanie prawda? Taki był cel. A teraz zadaj sobie kolejne 2 pytania.
Czy czytając opis działania pierwszej firmy, w wyobraźni pojawił Ci się obraz tego aparatu? A teraz zastanów się, czy czytając o MasterChefie wyobraziłeś sobie restauratorkę w bujnych blond lokach, która robi zdjęcia pysznych i kolorowych dań?
Wyobraźnia zadziałała? Świetnie.
Reklama prowokuje emocje, a ludzie kupują emocjami.
A to nie koniec. Chodzi o psychologiczny aspekt tego modelu działania, czyli zasadę podczepienia.
Ludzie często wierzą w pewne rzeczy lub robią je jedynie dlatego, że wiele innych osób tak robi. Szczególnie sławnych.
Dlaczego? Ponieważ chcą być jak one.
Efekt ten jest często określany jako owczy pęd, szczególnie w odniesieniu do młodzieży, jednak dotyczy wszystkich grup wiekowych.
Co to oznacza w praktyce?
Umiejętne wykorzystanie opisu współpracy tj. opisu przypadku (case study) pozwoli Ci szybciej zbudować zaufanie wśród potencjalnych klientów.
Jak taki case napisać? Sprawdź!
Przed rozpoczęciem tworzenia idealnej struktury case study, warto zadać sobie pytanie: czy Twój biznes go potrzebuje?
Ogólna odpowiedź brzmi: jak najbardziej. Ta inwestycja się zwróci. Jednak planując strategię, musisz wziąć pod uwagę to, co chcesz sprzedać.
Analiza przypadku sprawdza się świetnie w usługach i produktach, których sama nazwa może mówić niewiele.
Jeśli sprzedajesz ręczniki, nie musisz (choć oczywiście możesz!) tworzyć opowieści, by klienci je kupowali. Wszyscy wiedzą, do czego służy oferowany przez Ciebie towar.
Jeżeli natomiast przeprowadzasz audyty marketingowe stron, pogłębiony opis działań i korzyści, jakie możesz przynieść klientom, jest właściwie koniecznością.
Im Twoja oferta jest droższa, tym więcej wątpliwości może mieć klient. Dobre case study pomoże mu pozbyć się obaw, czego konsekwencją dla Ciebie będzie wyższa sprzedaż.
Oto 7 kroków, które umożliwią Ci stworzenie świetnego studium przypadku - jak napisać dobry case?
Oceń, co chcesz dzięki niemu osiągnąć. Może to być:
Masz do wyboru 4 podstawowe formaty case study
Dobry kandydat to taki, który:
Prawie dziewięciu na dziesięciu konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupu od rozpoznawalnej marki niż od jej konkurentów.
Przed pierwszym kontaktem przygotuj się.
Otwórz się na komunikację i przygotuj harmonogram działań tj. pierwszy kontakt, spotkanie, przeprowadzenie wywiadu, publikacja. Chodzi o to, by kandydat miał świadomość, co będzie się działo.
Przedstaw mu cel, format i uzyskaj zgodę. Nie chcesz przecież poświęcać czasu na szykowanie materiału, który później przez błahe widzimisię spocznie w szufladzie na zawsze.
Pokaż, że case study pomoże i Tobie i kandydatowi, który, np. zyska wzmiankę w formie artykułu na temat swojej firmy na Twoim blogu, który odwiedza 30 000 osób miesięcznie.
Ustal harmonogram prac w tym: spotkanie wstępne, zakres prac, wywiad, weryfikacja materiału przez kandydata, moment publikacji.
Staraj się, aby ten proces był jak najmniej obciążający dla klienta.
Chodzi o to, by zadać właściwe pytania, z których stworzysz dobry materiał. O co pytać? O to:
Jak długo prowadzisz działalność?
Z jakimi wyzwaniami miałeś do czynienia przed zakupem naszego produktu lub usługi?
Co sprawiło, że nasz produkt lub usługa wyróżnia się na tle konkurencji?
Jakie korzyści przyniosło Ci korzystanie z naszego produktu lub usługi?
Kto był zaangażowany w proces wyboru?
Jak długo trwało uruchomienie systemu, rozwiązania?
Kto był zaangażowany w ten proces?
Kto korzysta z produktu lub usługi?
W jaki sposób zwiększa to przewagę konkurencyjną?
Ilu pracowników zatrudnia firma?
Jakie rozwiązania zostały wcześniej wdrożone i jakie były ich wyniki?
Jak wyglądał proces podejmowania decyzji?
Jak dowiedziałeś się o naszym produkcie lub usłudze?
Co było dla Ciebie najważniejsze podczas oceny dostępnych opcji?
Czy spełniło to Twoje oczekiwania?
Czy jest jakiś szczególny aspekt produktu lub usługi, na którym najbardziej polegasz?
W jaki sposób produkt lub usługa pomaga zaoszczędzić czas i zwiększyć produktywność?
O ile wzrosły wskaźniki X, Y i Z?
Dobry start jest w tym wypadku wiele wart. Tytuł musi być lekki, krótki, kuszący, ale i inspirujący. Niech przyciąga i wręcz zmusza do czytania dalej.
Nie chowaj się. Podkreśl efekty współpracy już na początku.
Wskaż najważniejszy wskaźnik sukcesu, by pokazać, że czytelnik nie straci czasu, że warto poznać tę historię.
W naszym przykładzie podtytuł mógłby brzmieć następująco: Strategia marketingowa wskazała najszybszą drogę do pierwszych zysków.
Sekcja otwierająca tzn. streszczenie ma być esencją całego materiału.
Ma wprost sygnalizować, kto z kim pracował, z jakimi wyzwaniami się mierzono i jak zostały pokonane.
Klika słów o firmie przybliży jej profil nowym potencjalnym klientom. Opis problemu nie powinien być długi, ale warto zawrzeć w nim wszystkie niezbędne dane.
Dzięki temu nowi odbiorcy będą mogli odnaleźć swoją sytuację w tej historii i utożsamić się z nią.
To dlatego tak ważne jest tworzenie wielu case study dotyczących różnych firm i branż. Im więcej przypadków, tym większe prawdopodobieństwo, że czytelnik odnajdzie swoją sytuację w jednym z nich.
Nie zdradzaj know-how. Pokaż jednak, że miałeś konkretny plan współpracy, bo inni klienci też tego oczekują.
Wyniki to punkt kulminacyjny, niczym szczęśliwe zakończenie bajki Disneya. Wyraźnie pokaż sukces. Najlepiej w liczbach.
Pochwal się tym, co udało Wam się wspólnie osiągnąć.
Mów liczbami, konkretami, stosuj przykłady – klient, który szuka pomocy, chce dokładnych odpowiedzi.
Na to, jaką formę mają przybrać rezultaty, wpływa również branża, w której działasz.
Przykładowo my jako agencja marketingowa skupiamy się na takich wynikach jak m.in.:
Z kolei na innych parametrach skupi się firma budowlana. W jej przypadku istotne rezultaty to raczej na przykład:
Case study robi się po coś. Po to, by inni zrozumieli, że warto z Tobą współpracować. Zachęć ich do tego. To zwiększy konwersję.
CTA zachęca czytelników do poznania lub skorzystania z oferty, opisanej w case study.
Przykład: Chcesz obserwować podobne wzrosty sprzedaży? Sprawdź naszą ofertę.
Rekomendacje, opinie klientów czy po prostu ich komentarz do sytuacji mogą sprawić, że case study będzie jeszcze wiarygodniejsze.
Oto formuła, w oparciu na której powstają przekonujące opinie.
Przygotowując case study w Owocnych, bierzemy pod uwagę przedstawione wyżej wskazówki. Mogę Cię więc zapewnić – to działa!
To również zależy od formy studium przypadku. Gdzie publikować? Opcji masz mnóstwo.
Miejsca do publikacji case study
Case study pozwala prezentować skuteczność usług lub produktów firmy przez pryzmat konkretnej, przeżytej historii.
Analiza przypadku nakreśla kontekst, przedstawia konkretny problem, opisuje rozwiązania i prezentuje wyniki oraz profesjonalizm.
To działa na wyobraźnię, wzmacnia wiarygodność i potwierdza, że znasz się na swojej pracy i jesteś w stanie dostarczyć potencjalnemu klientowi takie wyniki, jakich sobie życzy.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tworzeniu landing page? Odwiedź kompleksowy przewodnik: Landing Page.
Chciałbyś stworzyć stronę internetową, która jest zoptymalizowana w 100% pod Twoje cele biznesowe, zdobywa zaufanie potencjalnych klientów i zamienia je w dopięte transakcje? Napisz do nas.
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.