Ten przewodnik powstał dla przedsiębiorców, którzy chcą pisać tak, aby klienci chcieli od nich kupować.
Poznaj 10 wskazówek, z którymi zaczniesz tworzyć lepsze teksty.
Do dzieła!
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Ludzie czytają teksty w Internecie inaczej niż chociażby drukowane książki. Nawet jeśli dopracujesz swoją treść w najmniejszych szczegółach. Stworzysz porywające metafory i idealnie dobierzesz słowa, może się okazać, że odbiorca ich nie przeczyta.
Anna Kloz
Copywriter
Przeprowadzimy Cię przez pisanie stron internetowych i ulepszanie tekstów, które już masz na swoich Landing Pages.
Jeśli szukasz wskazówek, jak poprawić swoje pisanie, ten tekst ma to, czego potrzebujesz.
WEBWRITING to inaczej tworzenie treści na strony internetowe. Obejmuje teksty stron, artykuły blogowe, opisy kategorii i produktów dla sklepów internetowych.
Czytelnicy w sieci mają ogromny, niemal nieograniczony wybór. Jedno kliknięcie i Google podaje im na tacy dziesiątki tekstów na podobny temat. Dużo więcej, niż są w stanie przetworzyć.
Aby odbiorcy zechcieli przeczytać na Twojej stronie więcej, musisz ich już w pierwszych sekundach przekonać, że Twoja oferta odpowiada na ich potrzeby.
Zrobisz to stosując się do 10 sprawdzonych zasad.
Musisz wiedzieć jedną rzecz. Ludzie nie czytają stron internetowych. Oni je skanują.
Badania wykazują, że większość użytkowników jedynie przegląda nagłówki na stronach docelowych.
Oznacza to, że formatowanie jest tak samo ważne jak sam tekst na stronę internetową.
Aby Twoje treści były łatwiejsze do strawienia, dziel je nagłówkami i akapitami na mniejsze fragmenty.
Stosuj wypunktowania i krótkie zdania. To ułatwia odbiorcom czytanie i poprawia ich rozumienie tekstu o 711%.
Długość zdań ma wpływ na poziom ich zrozumienia
Długie zdania są mniej zrozumiałe
Krótkie zdania są jasne i klarowne
Używaj rozmiaru, pogrubień i kolorów, żeby wyróżnić nagłówki i najważniejsze fragmenty oferty.
Zbuduj hierarchię wizualną, dzięki której możesz kierować uwagę odbiorców w stronę treści kluczowych dla sprzedaży.
Kiedy już stworzysz style treści, trzymaj się ich na całej stronie dla zachowania spójności.
Jeśli zależy Ci zwiększeniu skuteczności Landing Page, skup się na jednym celu. Zastanów się, co chcesz, aby zrobili odbiorcy i zachęcaj ich na całej stronie tylko do tej jednej, konkretnej akcji.
Posiadanie wielu celów utrudnia pisanie tekstów na strony www. Lepiej wybrać jeden cel i wokół niego budować swój tekst. To zwiększy jego skuteczność.
Każde słowo ma zbliżać odwiedzającego do kliknięcia w przycisk lub uzupełnienia formularza kontaktowego.
Pierwsze zdanie Twojego landingu jest bardzo ważne. Upewnij się, że przyciąga uwagę. Powinno być jak haczyk, na który masz szansę złapać klienta.
Oto kilka pierwszych linijek tekstu, które są w stanie przyciągnąć odbiorców do oferty.
1. “Znasz to uczucie, kiedy…”.
2. "Najnowsze badania udowadniają, że [nieoczekiwany wynik]”.
3. “[Produkt/usługa] - Twój nowy sposób na [korzyść] udowodniony [dowód]”.
4. Wreszcie możesz [korzyść] w ciągu [czas] bez [główna obawa przed skorzystaniem z oferty]”.
Najlepsze nagłówki są emocjonalne. Dzieje się tak dlatego, że klienci kierują się bardzo często emocjami w swoich zachowaniach, również tych zakupowych.
Emocjonalny nagłówek zawiera słowa nacechowane emocjonalnie:
Nie chcesz przesadzić, ale dodanie jednego lub dwóch takich słów do nagłówka może sprawić, że będzie on bardziej przekonujący.
Model AIDA pokazuje, w jaki sposób zorganizować treść strony internetowej, aby finalnie odbiorca chciał skorzystać z oferty.
AIDA to skrót od:
1. Attention (Uwaga);
2. Interest (Zainteresowanie);
3. Desire (Pożądanie);
4. Action (Działanie).
Pierwszym krokiem do zdobycia klienta jest przechwycenie jego uwagi. To zadanie nagłówka.
Następnie trzeba wzbudzić zainteresowanie ofertą. Gdy to się uda, czas na rozbudzenie chęci posiadania produktu lub skorzystania z oferty.
Warto w tym miejscu zastanowić się, z myślą o jakiej potrzebie lub problemie odbiorca przyszedł na stronę. W ich kontekście prezentuj ofertę.
Tak będziesz w stanie wzbudzić silną chęć kupowania właśnie u Ciebie.
Na koniec trzeba skłonić klienta do podjęcia akcji przekonującym wezwaniem do działania (CTA).
Najczęściej ma ono postać przycisku, który komunikuje, jaką korzyść odczuje odbiorca składając zamówienie w Twojej firmie.
“Zyskaj 2 razy więcej klientów dzięki reklamom” to lepsze CTA od: “Zamów kampanię reklamową”.
Celem Twojej treści jest sprawienie, by ludzie ją czytali. Najlepiej w całości.
Koncepcja “śliskiej zjeżdżalni” zakłada, że od zdobycia uwagi klienta w nagłówku, trzeba ją utrzymywać każdym kolejnym zdaniem, aż do końca strony.
W praktyce wygląda to tak.
Piszesz nagłówek, który sprawia, że odbiorcy czytają podtytuł.
Każde kolejne zdanie napędza ich do czytania następnych. Aż docierają do końcowego wezwania do działania (CTA).
Krótkie zdania i akapity sprawiają, że czytelnik bez wysiłku, gładko przez nie przechodzi. Sprawdź to w naszej ofercie na copywriting.
Twoich klientów interesują efekty, jakie mogą osiągnąć dzięki Twoim produktom lub usługom.
Zdecydowanie mniej obchodzi ich to, w jaki sposób dostarczysz im te rezultaty.
Więc kiedy promujesz swój produkt, skup się na korzyściach, a nie tylko na cechach.
Tak naprawdę to korzyści się sprzedają.
Cechy mówią: lepsza organizacja pracy; łatwa rezygnacja; kompaktowy rozmiar; łatwiejsze planowanie zadań; efektywne działanie.
Korzyści przemawiają głębiej: więcej zadań wykonywanych każdego dnia; brak zobowiązań; można go mieć zawsze przy sobie; osiąganie celów bez stresu; szybsze efekty.
Kiedy uda Ci się wywołać w swoich klientach poczucie pilności sprawisz, że chętniej kupią OD RAZU, zamiast przekładać transakcję na wieczne PÓŹNIEJ.
Stwierdzenia podobne do tych, tworzą poczucie pilności:
1. “Zostało zaledwie 25 sztuk”.
2. "Do końca promocji zostało 8 dni”.
3. “Do wyczerpania zapasów”.
4. “Nie przegap okazji na [korzyść]”.
Twoja propozycja wartości (Unique Value Proposition UVP) jest najważniejszą treścią, jaką napiszesz.
Umieść swoją propozycję UVP w nagłówku na szczycie Landing Page.
To pierwsza rzecz, jaką odwiedzający przeczytają na stronie. Nie masz zbyt wiele miejsca, aby to zrobić, więc każde słowo się liczy.
Reszta Landing Page powinna koncentrować się na dostarczeniu szczegółów.
Jeśli oferujesz unikalny produkt lub usługę, albo zbudowałeś silną markę, czasami wystarczy powiedzieć ludziom, co robisz.
Jednak lepiej wyjaśnić, komu sprzedajesz ofertę i jak planujesz dotrzymać obietnicy.
Spowoduje to więcej KONWERSJI (zamówień, pobrań, wypełnionych formularzy lub innych akcji, jakich oczekujesz od odwiedzających)
Kiedy reklama i strona, do której prowadzi, pasują do siebie, tworzy to spójne i bezproblemowe doświadczenie użytkownika. Wzbudza zaufanie do Twojej marki.
Nazywa się to "dopasowaniem wiadomości".
W praktyce oznacza dostosowanie nagłówka, podtytułu i wezwania do działania (CTA) z reklamy do odpowiednich elementów na stronie docelowej.
Dopasowanie ma wpływ na koszt i pozycję reklamy. Im będzie lepsze, tym mniej wydasz za pozyskanie każdego kliknięcia.
Zwyczajnie nie stać Cię, aby komunikować inną wiadomość niż reklama, która wysłała klientów na Twój Landing Page.
Oto LEJEK SPRZEDAŻOWY. Proces, przez który firmy przeprowadzają odwiedzających, zmieniając ich finalnie w klientów swojej marki.
Na różnych etapach ludzie mają różną motywację (intencję) zakupową.
Osoby, które dopiero wpadają do Twojego lejka sprzedażowego są jak lód.
Nie wiedzą zbyt wiele o Tobie i Twoim produkcie lub usłudze. Trzeba ich rozgrzać, uświadomić zanim będą gotowi cokolwiek od Ciebie kupić.
Za to ludzie na dole lejka są jak wulkany. Wiedzą dużo o Twojej firmie i są gotowi do zakupu.
Różnica w intencjach zakupowych jest powodem, dla którego potrzebujesz stron docelowych (Landing Pages) dopasowanych do różnych etapów lejka sprzedażowego.
Dopasuj tekst na stronę www do intencji odwiedzających.
Wiele o intencjach zakupowych powie Ci kanał, z którego kierujesz ludzi na swój Landing Page.
Nie warto kierować osób z mediów społecznościowych, którzy nie mają zamiaru nic kupować i niewiele wiedzą o Twojej marce, na landing, który zachęca ich do złożenia zamówienia od razu.
Zdecydowanie lepiej sprawdziłaby się strona docelowa oferująca jakiś darmowy, przydatny materiał w zamian za ich adres e-mail.
Za to, kiedy już ktoś aktywnie szuka w Google takich usług jak Twoje, śmiało możesz przenieść go na landing, na którym dokona zakupu już teraz.
Jedno stwierdzenie może oznaczać różnicę między udaną a nieudaną kampanią.
Poświęć więc trochę czasu, aby starannie dobrać słowa do swojego CTA.
Postaraj się przekazać wartość swojej oferty, a nie tylko akcję, którą ktoś musi wykonać, aby do niej dotrzeć.
Dobre wezwanie do działania CTA radzi sobie też z zastrzeżeniami dotyczącymi Twojej oferty bezpośrednio w treści.
Jeśli nie ma na to miejsca w samym CTA, wykorzystaj wyzwalacz kliknięć. Jest to krótkie stwierdzenie umieszczone pod lub w pobliżu przycisku.
Wezwanie do działania jest na tyle ważne, że warto umieścić go również na końcu Landing Page. Tak, by użytkownik nie tracił z pola widzenia tego, co ma zrobić.
Dobrze, jeśli Twoje końcowe CTA jest inaczej sformułowane niż wezwanie do działania z góry strony. Jednak ma zachęcać do dokładnie tej samej akcji.
Użyj tej końcowej sekcji, aby powtórzyć swoją propozycję wartości innymi słowami lub podkreślić inny aspekt tego, co oferujesz.
Kiedy będziesz pisał swój kolejny fragment treści, zastanów się, jak możesz sprawić, by był bardziej konwersacyjny.
Czy możesz częściej zwracać się bezpośrednio do odbiorcy: "Ty"? Sprawić, by tekst brzmiał tak, jakbyś mówił do kogoś, a nie pisał do niego?
Pamiętaj, że Twoim celem jest sprawienie, aby czytelnik czuł się jak jedyna osoba, do której się zwracasz.
Ta perspektywa dodaje osobisty akcent do Twojego pisania i może zrobić dużą różnicę w tym, jak odbiorcy angażują się w Twoje treści, a co za tym idzie również w ofertę.
Unikaj używania żargonu branżowego, którego Twoi odbiorcy mogą nie rozumieć i który prawdopodobnie widzieli już wiele razy.
Używaj krótszych zdań z osobowością, aby dodać kreatywności i nadać firmie prawdziwy głos.
Wprowadź do webwritingu słowa swoich klientów.
Twoi odbiorcy nie chcą czytać żargonu na Twojej stronie docelowej. Chcą widzieć prosty, relatywny język, który przemawia do ich potrzeb. Więc właśnie to powinieneś im dać.
Ważne jest, aby być konkretnym w swojej treści. Wtedy Twoi czytelnicy będą wiedzieli, o czym mówisz, a co ważniejsze, co chcesz, aby zrobili.
3 proste zasady pozwolą Ci tworzyć jeszcze lepsze treści na Landing Page.
1. Używaj liczb na poparcie twierdzeń.
Dzięki temu Twoja treść będzie bardziej konkretna i wiarygodna.
Zamiast mówić: "Dostaniesz u nas niemal każdą odmianę jabłek", spróbuj czegoś takiego: "Mamy dla Ciebie ponad 7 000 różnych odmian jabłek do wyboru".
2. Bądź konkretny w tym, co oferujesz.
Zamiast po prostu wymieniać ogólne usługi, wejdź w szczegóły tego, co oferujesz.
Zamiast mówić: "Wszechstronne rozwiązania dla deweloperów", spróbuj: "Fotorealistyczne wizualizacje 3D, obsługa geodezyjna, transport materiałów na budowę, zabezpieczenie placu i niezawodna ekipa to tajemnica sukcesu dewelopera. Od nas dla Ciebie".
3. Unikaj używania oklepanych lub nadużywanych słów.
Słowa takie jak "lider", "nowoczesny" i "najlepszy" są tak przesadzone, że niosą ze sobą niewielkie znaczenie. Używaj języka, który jest świeży i unikalny.
Zamiast: “Jesteśmy liderem na rynku” napisz: “Wybierz agencję marketingową nr 1 według Clutch”.
Dowód społeczny to potwierdzenie, że inni ludzie odnieśli sukces z Twoim produktem lub usługą.
Może on mieć formę opinii, ocen gwiazdkowych, loga klientów, studiów przypadku (Case Study), wzmianek w mediach, nagród, liczby zrealizowanych projektów itp.
Posiadanie dowodu społecznego na stronie docelowej czyni Twoją ofertę bardziej wiarygodną.
Dlatego umieszczaj go w różnych miejscach i formie na swoim landingu. Świetnie sprawdzi się zwłaszcza:
Na początku strony, obok nagłówka, podtytułu i CTA
W okolicy formularzy kontaktowych i przycisków CTA
Na stronie z podziękowaniami (Thank you page)
W dedykowanej sekcji z opiniami klientów
Obok korzyści
Na stronie konwersji, gdzie klient kończy akcję, do której go namawiasz
(np. kasa w sklepie internetowym)
Istnieje prosta formuła, która pozwoli Ci publikować na landingu lepsze opinie. Lepsze, czyli mocniej przemawiające do potencjalnych klientów.
Formuła ta jest podzielona na trzy części:
1. Sytuacja, w której klient był przed, skorzystaniem z Twojej oferty.
2. To, jak się zmieniła jego sytuacja po wybraniu Twojej usługi lub produktu (rezultaty).
3. Co klient powiedziałby komuś, kto rozważa Twoją ofertę.
Z tak przygotowaną opinią Twoim odbiorcom łatwiej będzie się zidentyfikować. Mogą odnaleźć w niej opis sytuacji, w której sami się teraz znaleźli.
Strona konwersji jest stroną, na której użytkownik wykonuje akcję, do jakiej namawiasz go na swoim Landing Page.
Bardzo często landing jest jednocześnie stroną konwersji, bo wszystkie działania wykonywane są bezpośrednio na nim.
Ale jeśli zależy Ci na tym, żeby klienci założyli konto na Twoim portalu lub kupili produkt, to przekierowujesz ich na stronę konwersji, np. kasę e-commerce, stronę rejestracji.
W takim wypadku samo kliknięcie w CTA nie oznacza, że Twoja praca została wykonana. Treść na stronie, do której prowadzi Twój przycisk CTA jest równie ważna jak sam Landing Page.
Aby wiedzieć na pewno, że treść Twojego Landing Page jest skuteczna i najlepsza, jaką jesteś w stanie stworzyć, potrzebujesz ją przetestować.
Prym w tym zakresie wiodą testy A/B.
Cały proces testowania sprowadza się do tego, że połowie odwiedzających pokazujesz jedną wersję tekstu na stronie, a pozostałym drugą. Sprawdzasz, która z nich okazała się skuteczniejsza.
Pamiętaj, aby zmieniać (naraz) tylko jeden tekst na stronie.
Jeśli zaczniesz wprowadzać w tym czasie zmiany w różnych sekcjach, nie będziesz wiedział co dokładnie odpowiada za różnice w wynikach, jakie zanotowałeś.
Testuj na swojej stronie docelowej przede wszystkim:
To treści, które w największym stopniu wpływają na sprzedaż.
Dobra treść Landing Page odpowiada na potrzeby i problemy klienta. Stawia go w centrum zainteresowania.
Opisuje ofertę w kontekście tego, czego pragnie odbiorca. Każdym zdaniem walczy o kolejne sekundy uwagi użytkownika.
Jeżeli okaże się, że utknąłeś na jakimś etapie pisania swojej strony, nie wahaj się do nas napisać.
Pomożemy ruszyć z miejsca z tekstem, trafiającym w samo sedno. Powodzenia!
Odkryj, jak landingi mogą zrewolucjonizować Twoje działania marketingowe szybciej niż myślisz. Dowiedz się, jak to działa!
Sprawdź, jak powstaje doskonały landing page. Taki, któremu klientom ciężko się oprzeć.
Dowiedz się, jakich elementów nie może zabraknąć na landingu, jeśli myślisz poważnie o przekuwaniu kliknięć w sprzedaż.
Zrozum jak żonglować różnymi rodzajami stron docelowych, aby Twoja firma prosperowała jak nigdy dotąd.
Są skuteczne landingi i takie, które rozbijają bank. Odkryj wskazówki, które odblokowują konwersje.
Dopasuj swoją stronę docelową do zmieniających się wymagań klientów. Sprawdź, co działa na nich teraz.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.