Najpierw trzeba zrozumieć czym jest uwaga, a potem jak ją ogniskować w tekście. Twoi klienci nie będą używać tego, czego nie mogą odnaleźć.
Pokażę Ci w jaki sposób kierować uwagę Twoich klientów wprost do akcji, jakiej od nich oczekujesz. A potem jak sprawdzić, czy Twój tekst to robi dobrze.
Zaczynajmy!
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Na start masz 8 sekund uwagi czytelnika. Od tego jak je wykorzystasz zależy, czy zostanie na stronie czy opuści ją bez wykonania akcji. Dobra architektura informacji sprawia, że przez Twój tekst można płynąć bez przeszkód. Od razu widać, co jest najważniejsze, jaką akcję można podjąć i jakie korzyści się z tym wiążą. Tak się buduje konwersje!
Mariusz Słowik
Head of design
Witaj w świecie niedoboru uwagi.
Większość informacji w sieci otrzymuje 8 sekund uwagi. Masz tyle czasu i tylko jedną szansę, aby przekonać klientów do pozostania na stronie.
Czytamy średnio 62 słowa na stronie. Tyle musi Ci wystarczyć, żeby wzbudzić pożądanie przeczytania reszty.
79% z nas skanuje treści wzrokiem bez dokładnego czytania
Możesz mieć genialną treść, ale jeśli wyróżnione części tekstu nie realizują celu samodzielnie, tracisz większość klientów.
Zaprojektuj wygląd treści tak, by czytelnik zrobił to, o co prosisz.
Ignorujemy dziś większość treści reklamowych. Nie mamy ani czasu, ani ochoty czytać wszystkiego.
Tekst, który skłania do działania, to tekst zaprojektowany. Projektowanie to podejmowanie decyzji, na czym skupić uwagę. Co wpadnie w oko najpierw, a czemu nadamy mniejsze znaczenie.
Wygląd tekstu wyznacza prostą i bezpośrednią drogę do celu. Dostarcza właściwych informacji we właściwym czasie, prowadząc uwagę odbiorcy od startu do celu.
Z reguły wygląda to tak:
1. Tekst przechwytuje uwagę
2. Utrzymuje uwagę
3. Wzbudza pożądanie
4. Wywołuje decyzję
Hierarchia wizualna to podstawowy sposób porządkowania treści. To tworzenie priorytetu i kontrastowego wyróżnienia, sztuka odróżnienia tego, co najważniejsze i pozbycia się tego, co nieważne.
Dzięki hierarchii wizualnej odbiorca czuje się nawigowany i podąża za naszą intencją. Sugerujemy mu, co jest ważniejsze, uwypuklając to na tle reszty.
Lenistwo leży głęboko w naszej naturze. Wysiłek to cena, której nikt nie chce płacić.
Wiesz, jak ludzie czytają dziś treść? Nie czytają! W większości tylko skanują ją wzrokiem.
Zatrzymują się na dominujących częściach: na obrazach, potem nagłówkach, cytatach…
W marketingu mówimy, że uwaga klienta jest wszystkim. Masz uwagę klienta, masz wszystko. Nie masz jej? Nie masz nic!
Aby zrobić dobre pierwsze wrażenie tekst powinien przede wszystkim wyglądać przyjemnie. Aby skłonić odbiorcę do czytania, musi być właściwie zaprojektowany.
Różnicę widać gołym okiem.
Kluczem do sukcesu jest świadomy projekt treści, który ŁAPIE i ZATRZYMUJE uwagę czytelnika. To dzięki niemu tekst jest przejrzysty, przyciągający i wygodny w odbiorze.
3 cechy doskonale wyglądającego tekstu
Lubimy od razu rozumieć to, co widzimy. Prostota robi dobre pierwsze wrażenie, a ono jest kluczem do uwagi.
Wzrok to najbardziej dominujący z naszych zmysłów.
Prawie 50% mózgu jest zaangażowana w przetwarzanie obrazu
70% informacji dostarczanych jest do mózgu za pośrednictwem wzroku
Pierwsze wrażenie jest błyskawiczne i właściwie nieodwracalne. Formułuje się poniżej 1/10 sekundy!
Stworzenie pozytywnego wrażenia zdecydowanie zwiększa Twoje szanse na zdobycie uwagi odbiorcy. Wywołanie jednego z negatywnych uczuć kończy czytanie tekstu.
Dbaj o budowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika.
Pozytywne wrażenia:
Wrażenie łatwości - tekst wydaje się łatwy w czytaniu
Wrażenie zainteresowania - tekst wydaje się ciekawy
Wrażenie przejrzystości - treść wydaje się łatwa do skanowania wzrokiem
Negatywne uczucia:
Uczucie wysiłku - tekst wydaje się trudny do przeczytania
Uczucie nudy - treść wygląda zniechęcająco
Uczucie zagubienia - nie wiadomo, co robić i gdzie czego szukać
Zwarte bloki tekstu nigdy nie wydają się łatwe i przystępne. Pusta przestrzeń otaczająca treść to najważniejszy element projektu.
Ważne komunikaty muszą dostać miejsce, aby wybrzmieć odpowiednio głośno. Jak pomnik otoczony wielkim placem czy samotne drzewo na polanie.
Oprócz siły, zyskują też przystępność. Krótkie bloki tekstu ułatwiają skanowanie treści strony. Dzięki temu sprawiają wrażenie zrozumiałych jeszcze przed czytaniem.
Im mniej elementów na stronie, tym mocniejszy staje się każdy z nich.
Początkujący projektanci cierpią na tzw. horror vacui, czyli strach przed pustką. Zamiast zastanawiać się, co jeszcze odjąć, wypełniają każdą przestrzeń.
Im większa tzw. white space (ang. biała przestrzeń), tym więcej uwagi. Brak wizualnej konkurencji sprawia, że dany element przyciąga uwagę.
Wykorzystuj przestrzeń jak nagłośnienie
Ilość pustej przestrzeni zawsze zależy od sytuacji i celu. Właściwą wartość widać na pierwszy rzut oka.
Biała przestrzeń wcale nie musi być biała! Chodzi o przejrzystość.
White space zasila Twój projekt elegancją i wyrafinowaniem. Prawdziwe piękno polega na tym, że nie można już nic odjąć.
Pozbywając się wszystkiego, co odwraca uwagę, osiągamy minimalizm. Doskonale czytelna filozofia projektowa jest pełna elegancji i wolnej przestrzeni.
Hierarchię wizualną uzyskujesz za pomocą rozmiaru, koloru, położenia i skali. Odbiorca najpierw przeczyta to, co jest wyróżnione, więc wyróżniaj to, co powinno być przeczytane najpierw.
Pierwszy plan jest od tego, aby przyciągał 100% uwagi. Dwa elementy na pierwszym planie podzielą to na 50%, cztery na 25%. Gdy dasz tam kilka elementów, pierwszy plan zniknie całkowicie.
Najlepsze rezultaty dla utrzymania uwagi daje jeden punkt skupienia na jedną część przewijania strony. Kluczowa jest czytelność.
Na wstępie mówiłem o tym, że ludzie skanują tekst wzrokiem. Właściwe ułożenie i nawigacja treści to klucz do zainteresowania. Podtrzymanie uwagi i zatrzymanie czytelnika to drugi poziom naszego schematu AIDA.
Ludzie łączą łatwość objęcia wzrokiem tekstu z tym, że jest zrozumiały. Aby tekst zrealizował cel, musi wydawać się łatwy. Poczucie, że bez wysiłku skanuje się go wzrokiem to najważniejsze z wrażeń, które musisz wywołać.
Uwaga odbiorcy nie biegnie od początku do końca tekstu, tylko skacze od punktu do punktu.
Punkty skupienia uwagi są budowane przez wielkość, kolor, kształt i położenie.
Są jak mapa tekstu dla odbiorcy. Pomagają mu znaleźć to, czego szuka i prowadzą do realizacji celu. Dzięki nim tekst jest czytelny, a Ty jako autor dyktujesz hierarchię informacji.
W każdym kluczowym miejscu musi więc być element, który pociągnie wzrok dalej.
Najważniejsze elementy umieszczaj na górze i z lewej. Odbiorca albo od razu dostaje powód do pozostania, albo porzuca tekst. Rzadko przewija w dół.
Decyduje lewa górna część strony. Tam odbywa się walka o to, czy ktoś przeczyta resztę.
Trzymaj się tego!
Jeśli zdasz test pierwszego wrażenia i odbiorca zacznie czytać Twój tekst, pamiętaj, że użytkownicy rzadko czytają więcej niż 20% całości
Dwie pierwsze sekcje są najważniejsze i powinny zawierać coś, co łapie i skupia uwagę.
Te punkty wymagają Twojej szczególnej uwagi:
Niech zadaje ciekawe pytanie lub proponuje rozwiązanie problemu.
Dobrze sprawdzają się tytuły w stylu: “5 sposobów na…”.Wskazują rozwiązanie problemu. Od razu wiadomo też, czego się spodziewać (5 sposobów).
Parametry:
Nagłówek jest ważnym punktem skupienia uwagi. To on decyduje, czy ktoś zapozna się z resztą treści.
Parametry:
Tekst w małych porcjach jest bardziej czytelny i skuteczny. Długie zdania i akapity częściej rozpraszają uwagę.
Nie chodzi o przycinanie linijek na siłę, ale o rytm i trzymanie się sedna.
Parametry:
Przy okazji pamiętaj:
Tytuł, nagłówek i akapit stanowią ramę tekstu. Treść jest jej dopełnieniem.
Właśnie dlatego ułożenie treści w obrębie śródtytułów ma tak duże znaczenie dla podtrzymania uwagi i wzbudzenia szczerego zainteresowania.
Chcesz płynnie i skutecznie przeprowadzić użytkownika przez swój tekst? Przydadzą Ci się sprawdzone triki projektowania architektury informacji.
Nie wyróżniaj za dużo, bo nie wyróżnisz niczego
Ramowanie wywołuje natychmiastowe poczucie ważności. Stosuj ramki, żeby łatwo podkreślić blok tekstu. Pogrubiony sprawiałby wrażenie ciężkiego, a jak już wiesz lekkość tekstu jest w cenie.
Te same słowa zmienione w listę potrafią zwiększyć skuteczność tekstu. Najskuteczniejsze punkty są jak nagłówki: krótkie i konkretne.
Parametry:
Twoja lista nie musi mieć postaci punktorów. Możesz zdecydować się na listę numerowaną.
Odbiorca zwraca uwagę na liczby, bo sugerują fakty: wyniki, pieniądze, twarde dane, coś praktycznego i sprawdzonego.
Wiadomo też z góry, ile punktów trzeba przejść (mniejsze uczucie wysiłku).
Parametry:
W listach punktowych prym wiodą dwa zjawiska: efekt pierwszeństwa i efekt świeżości. Zgodnie z nimi najwięcej uwagi dostaje pierwszy (efekt pierwszeństwa) i ostatni (efekt świeżości) punkt. One najdłużej zostają w pamięci czytelnika.
Dzięki wykorzystaniu wtrącenia w architekturze informacji zyskujesz jeszcze jeden punkt, który możesz przemycić do pamięci odbiorcy.
Cyfry odróżniają się od linii tekstu i służą podkreśleniu najważniejszych informacji. Dają odbiorcy szybką informację i skracają zdanie.
Parametry:
Cytat zmniejsza wysiłek odbiorcy i pomaga utrzymać go na stronie. Wszyscy wolimy dostać jedną złotą myśl zamiast długich rozważań.
Powtórzenia mogą podkreślić unikalne cechy, najważniejsze argumenty i korzyści. Są magnetyczne. Dlatego najszybciej zapamiętujemy refreny piosenek, a nie ich zwrotki.
Chcesz, żeby czytelnik zapamiętał coś po przeczytaniu Twojego tekstu? Nie bój się powtórzeń!
Siła różnicy w hierarchii wizualnej jest ogromna. Element inny niż cała reszta natychmiast ustanawia punkt przyłożenia uwagi.
PRO TIP: Obrazy i inne elementy wizualne najsilniej przyciągają uwagę.
Elementy umieszczone blisko siebie są postrzegane jako bardziej powiązane niż elementy, które są umieszczone w pewnej odległości.
Dlatego etykiety warto umieszczać blisko odpowiadających im pól, a nagłówki bliżej sekcji, które je opisują niż treści dotyczących innego nagłówka.
Na tej zasadzie działają też wyzwalacze kliknięć. Umieszczone blisko przycisku prowokują więcej kliknięć.
Architektura informacji UX dotyczy też graficznego projektowania interfejsu. Zwróć szczególną uwagę na te techniki:
Afordancje to wizualne wskazówki w projekcie obiektu, które sugerują jak możemy go używać. Na przykład, trójwymiarowy styl niektórych przycisków jasno pokazuje, że są one przeznaczone do kliknięcia
- Steve Krug
Efekt cienia na przycisku CTA daje mu 3-wymiarowy charakter. Wiadomo, że można go kliknąć. Sam napis tego nie pokaże.
Jesteśmy ewolucyjnie zaprogramowani do natychmiastowego dostrzegania ruchu. Pomagało nam to odeprzeć niebezpieczeństwo czające się w otoczeniu. Choć tygrysów już na co dzień nie wypatrujemy, na ruch nadal jesteśmy wyczuleni.
Nie chodzi o przypadkowe organizowanie imprezy tanecznej na stronie docelowej, z animacjami w każdym miejscu. To nie działa.
Jednak dobrze przemyślany, oszczędny ruch może zaangażować i przyciągnąć uwagę dokładnie tam, gdzie chcesz.
Dominacja jest często używana do wizualnego pokazania postępu w procesie, który obejmuje kilka etapów.
Może Ci zależeć, żeby umożliwić odbiorcy powrót do poprzedniego etapu, ale to na przejściu dalej zależy Ci najbardziej i to tę akcję powinieneś podkreślić wizualnie.
Pokaż wyraźnie, które elementy wymagają zmiany, aby przejść dalej. Nie każ użytkownikom szukać ich w gąszczu pól.
Jeśli coś nie jest potrzebne - usuń to. Jeśli coś ma dużo mniejsze znaczenie w tym momencie - ukryj to.
Bloki tekstu przytłaczają i zabijają uwagę. Ukryj dodatkowe informacje w rozwijanych sekcjach. Zainteresowani tam dotrą, a osób nie potrzebujących tych szczegółów nie stracisz.
Wykonuj obliczenia za odbiorcę i podawaj mu gotowe wyniki (np. “Do pobrania pozostało 15 GB”).
Utrzymuj ważne informacje w zasięgu wzroku. Nie każ czytelnikowi przypominać sobie, co ma gdzie wpisać.
Jeśli możesz zaoszczędzić użytkownikowi wysiłku - zrób to. Wykorzystaj autouzupełnianie, kopiowanie i łatwe wykorzystywanie danych, które odbiorca już Ci podał.
Im bardziej symetryczne są rzeczy, tym piękniejsze nam się wydają. Symetria pozwala mózgowi odpocząć od ciągłego analizowania rozbieżności.
Umieść przekaz w towarzystwie symetrycznych elementów wizualnych i przenieś na niego część tych przyjemnych uczuć.
Dzięki grupowaniu zmniejszasz obciążenie poznawcze widzów. Ich podróż przez treść staje się szybka i łatwa.
Co możesz grupować?
Jeśli chcesz coś podkreślić kolorem, niech kontrastuje z resztą elementów. Nie ma kontrastu? Element pozostaje niezauważony i traci całą swoją moc.
Wiele kolorów ma już w głowach Twoich odbiorców utarte znaczenie. Zielony jest kojarzony z powodzeniem wykonania akcji, a czerwony z błędem. Respektuj to.
Ta sprytna, mała sztuczka polega na sugerowaniu użytkownikowi, że jest więcej do odkrycia, z delikatnym impulsem do dalszej eksploracji.
Pokaż kawek kolejnej sekcji, żeby zachęcić do przewijania, przesuwania lub klikania dalej. Wciągaj użytkowników głębiej w swoją witrynę lub aplikację.
Jeśli osiem z dziewięciu Twoich stron informacyjnych znajduje się na liście w danej sekcji, dlaczego by nie zamieścić tam także tej dziewiątej?Użytkownicy oczekują konsekwencji.
To samo dotyczy tego, jaka jest struktura informacji na każdej stronie. Wybierz wzór i trzymaj się go.
Jeśli odchodzisz od wzoru, upewnij się, że masz ku temu dobry powód i w podobnych przypadkach konsekwentnie dokonujesz podobnych odstępstw.
Niekonsekwencja zwykle dezorientuje odwiedzających.
Najciekawszy tekst nie zostanie doceniony, jeśli będzie sprawiał wrażenie nieprzyjemnego w odbiorze.
Tylko w pełni przystępna treść ma szansę wzbudzić zainteresowanie i poprowadzić uwagę czytelnika tam, gdzie chcesz.
Tekst nieczytelny to tekst nie czytany.
Czytelność jako wygląd to łatwość śledzenia tekstu: szybkie rozpoznawanie liter, słów, zdań i akapitów. To coś innego niż czytelność jako zrozumiałość.
Trudny tekst, np. instrukcja, może być idealnie czytelny graficznie. Łatwy tekst, np. bajka, może być pokazany bardzo nieczytelnie. Przestrzeń między poszczególnymi elementami takimi jak litery, linie tekstu czy punkty na liście ma kluczowe znaczenie dla czytelności.
Nieczytelny wygląd może zepsuć rezultaty, które uzyskałeś gdzie indziej. Genialny tytuł skupi mniej uwagi, jeśli litery będą niewyraźne.
Poprawiając czytelność, możesz zwiększyć szanse tekstu:
1. Szerokość tekstu
Wygodny tekst daje się objąć spojrzeniem, bez ruchów głowy i oczu.
Zbyt szeroki blok treści zwiększa wysiłek i spowalnia uchwycenie sedna. Zbyt wąski zmusza do dzielenia zdań i słów, co rozprasza odbiorcę.
Parametry:
2. Przenoszenie słów
Zdanie lub słowo spadające do dolnej linii może zerwać uwagę. To zaburzenie płynności przekazu. Najlepiej, aby każda linijka funkcjonowała samodzielnie.
Parametry:
3. Interlinia
Interlinia to odstęp między linijkami tekstu (wersami). Zbyt mała interlinia ściska tekst w ciężki do rozczytania blok. Za duża oddala linijki tak, że trudno jest śledzić tok tekstu.
Parametry:
Najlepszą czytelność daje bardzo ciemny tekst na bardzo jasnym tle (a nie 100% czerni na bieli). Lżejszy kontrast jest lepszy dla oczu.
4. Wyrównanie do lewej
Największą czytelność daje tekst równany do lewej. Wyjątki to głównie krótkie teksty, np. dyplomy czy czołówki filmowe. W sieci nie równaj obustronnie (tekst musi dopasować się do ekranu).
Parametry:
5. Liternictwo (fonty)
Dopasuj litery pod kątem czytelności, a nie tematu tekstu czy stylu strony. Dobry font zmniejsza wysiłek czytania — jest “przezroczysty”. Działanie na każdym urządzeniu jest ważniejsze niż tanie efekciarstwo.
Parametry:
6. Wcięcia
Wcięcia poprawiają rozumienie i skracają czas czytania. Masz długą listę? Nadaj jej hierarchię wcięciami. Pokaż, jak łączą się ze sobą poszczególne pozycje i które są nadrzędne.
Dodatkowa korzyść? Chodzi o szybkie skanowanie treści strony i głębszą analizę. Wcięta lista zapewnia szybki przegląd, z możliwością zagłębienia się w szczegóły, gdy jest to konieczne.
Wszystko jasne, a jednak, te szkodliwe efekty zwykle „wychodzą same”. Jeśli chcesz, aby tekst był czytany do końca:
1. Nie strasz tekstem
Niekończący się blok treści to zapowiedź ciężkiej umysłowej pracy.
Lepszy sposób? Dziel tekst na krótkie porcje.
2. Nie każ szukać wniosków
Czytelnik chce rozwiązań, a nie zagadek.
Lepszy sposób? Najważniejsze podaj na początku.
3. Nie formatuj wszystkiego tak samo
Tekst, w którym nic się nie wyróżnia, sugeruje, że nic w nim nie jest ważne.
Lepszy sposób? Niech zmiany wyglądu prowadzą uwagę odbiorcy.
1. Zadbaj o przestrzeń
Brak oddechu w projekcie najpierw dusi czytelnika, a potem Twój przekaz. Używaj pustych linii tak świadomie, jak tych zapisanych.
Jeśli tekst przypomina zbitą tkaninę ze słów i grafiki, działaj natychmiast:
Nie bój się, że będzie “za mało”. “Za dużo” jest o wiele gorsze. Ta sama informacja dobrze ulokowana i pozbawiona szumu zadziała lepiej.
2. Podkreśl to, co kluczowe
Decyzja, czy czytać dalej, jest podejmowana w ciągu kilku sekund
Spełniaj oczekiwania czytelników. Gdy zobaczą Twój tekst, niech już wiedzą, o czym jest.
Jeśli w trakcie lektury poczują się zagubieni lub znudzeni, stracisz ich zaufanie, zainteresowanie i uwagę.
3. Sprawdź tytuł i nagłówki
Nagłówki są punktami na mapie prowadzenia uwagi, razem z tytułem tworzą szkielet tekstu. Każdy element musi być w nim spójny z pozostałymi.
Niedopracowane nagłówki potrafią zepsuć efekty świetnego tytułu i ciekawego rozwinięcia tematu.
Dla utrzymania uwagi czytelnika najważniejsza jest logika i właściwa kolejność podawania informacji.
4. Unikaj efekciarskich liter
Amatorska oryginalność jest od razu karana słabymi wynikami tekstu.
Lepiej używać standardowych fontów: Verdany, Georgii, Ariala, Timesa. Jeśli szukasz wyjątkowego efektu, poproś o pomoc w architekturze informacji UX projektanta.
Liternictwem w sieci rządzą reguły czytelności i standardy techniczne. Udziwnianie nie ściąga fanów dziwności, tylko utrudnia lekturę wszystkim.
Wygląd nie jest idealny, gdy tekst jest “ładny”. Wygląd jest idealny, gdy w 100% służy celowi tekstu.
W naszym schemacie AIDA celem jest AKCJA. Wszystko co jej nie służy, to wizualny hałas, który Cię kosztuje, ale nie zarabia.
Chciałbyś przygotować taki projekt dla siebie? Dostarczymy tekst i grafikę gotowe do wrzucenia na stronę. Jeśli nie masz strony, stworzymy ją.
3 cechy mistrzowskiego projektu wizualnego tekstu:
1. Znasz powód wyglądu każdej rzeczy
W tekście są tylko rzeczy, które umiesz uzasadnić. Jeśli coś się nie broni, usuń to.
Perfekcja to właśnie uwolnienie miejsca i wyróżnienie tego, co zostało. W tekście nie powinno być nic, co zrobiło się „samo”.
Wszystko jest Twoją decyzją, wybraną spośród innych możliwych decyzji. Na wskazanie dowolnego fragmentu tekstu odpowiadasz:
W idealnych warunkach tekst chwyta uwagę tytułem. Następnie zaciekawia nagłówkami. Treścią zaś tworzy potrzebę i zachęca do akcji. Taka realizacja schematu AIDA jest możliwa tylko przy dobrze zaprojektowanym tekście.
2. Tekst radzi sobie z każdym sposobem czytania
Można zacząć go od środka. Wracać do fragmentów przez parę dni. Przeczytać tylko nagłówki. Obejrzeć tylko grafiki. Czytać w słuchawkach. Pomiędzy dziesiątkami otwartych stron. W autobusie.
Osiągasz to dzięki:
Dobry wygląd wzmacnia tekst nawet, jeśli zupełnie tego nie zauważasz.
3. Wszystkie rzeczy mają wspólny powód istnienia
Nie myl tego z cechą 1 (indywidualne powody wyglądu pojedynczych rzeczy).
Skuteczność elementu jest coś warta, jeśli służy całości tekstu. To, co nie służy celowi tekstu, jest złe. Nawet, jeśli jest świetnej jakości.
Tego nie rób:
Jeśli coś działa dobrze, ale w niezaplanowanym kierunku, usuń to. Lepiej zbierać uwagę powoli, niż zdobyć taką, która tylko marnuje Ci czas.
Najpierw wyznaczasz zadanie dla tekstu. Potem wyznaczasz zadania dla każdego nagłówka i akapitu. To nie to samo, ale służy temu samemu. Środki mogą być różne, ale cel powinien być jeden.
Pytania pomocnicze:
Czy fragmenty jednego typu (tytuły, ramki, cytaty) wyglądają zawsze tak samo (spójność)?
Spróbuj znaleźć najmniej potrzebny dział i usunąć go. Czy tekst stracił jakąś ważną funkcję? Jeśli tak, przywróć usunięte elementy.
Spróbuj znaleźć fragmenty, które mogłyby rozwinąć się w oddzielny tekst. Rozważ ich usunięcie (np. w celu stworzenia oddzielnego tekstu).
Czy nie znając języka możesz domyślać się funkcji danego elementu (po samym wyglądzie)?
Spróbuj znaleźć 10 najmniej potrzebnych zdań i usunąć je. Czy tekst niesie teraz mniejszą wartość dla odbiorcy? Jeśli tak, przywróć usunięte elementy.
Czy patrząc na tekst z daleka widzisz szary prostokąt czy strukturę o wyróżniających się fragmentach?
Spójrz na swój tekst z odległości ok. metra i zmruż oczy.
Czy tekst jest czytelny? Czy najważniejsze elementy są najbardziej widocznie?
Metoda jest prosta, brzmi śmiesznie, ale zdecydowanie działa.
Przyjrzyj się tym elementom:
Popraw elementy, które negatywnie wpływają na czytelność tekstu. Pamiętaj o perspektywie, skali i hierarchii (im większe, tym ważniejsze).
Potem wykonaj test ponownie.
To prosty i skuteczny przykład prowadzenia uwagi układem tekstu.
Dobry copywriter, oprócz umiejętności projektowania tekstu, powinien mieć też świadomość, jak jego treść funkcjonuje na stronach docelowych (Landing Page).
Landing Page skupiają większość ruchu w sieci. Są celem kampanii reklamowych, wspierając sprzedaż lub zdobycie kontaktów do potencjalnych klientów. Z nimi właśnie powiązana jest AKCJA ze schematu AIDA.
Dwa typy stron docelowych:
Attention Ratio to wskaźnik utrzymania uwagi związany głównie z projektowaniem treści na Landing Page.
Attention Ratio to stosunek rzeczy, które użytkownik może zrobić na stronie do tego, co powinien zrobić (cel strony).
Im mniej rozpraszaczy, tym łatwiej osiągnąć cel.
Przykłady?
Attention Ratio 57:1
Zaznaczony element to cel strony. Pozostałe linki to rozpraszacze.
Attention Ratio 1:1
Na stronie jest tylko jeden, dobrze wyróżniony link.
Jeśli użytkownik może zrobić na stronie kilka rzeczy, to najpewniej nie zrobi tego, czego od niego oczekujesz.
Jak tworzyć skuteczne treści na Landing Page?
O skuteczności strony/tekstu decyduje 6 rzeczy:
1. Zachowanie spójności komunikatu, designu i CELU
2. Twój produkt/tekst - spójność obietnic i odpowiedzi na potrzebę
3. Właściwa architektura informacji - zaczynamy od najważniejszych rzeczy i dopracowujemy design formatowaniem tekstu
4. Wiarygodność - adekwatny język, unikanie agresywnej reklamy i starannie dobrane grafiki
5. Płynność - dobry copy jest zawsze o krok przed czytelnikiem, którego prowadzi przez treść lub stronę za rękę jak dziecko
6. Kontekst
Aby osiągnąć cel (sprzedaż, wypełnienie formularza, kliknięcie), musisz wiedzieć:
Czyli do jakich komunikatów są przyzwyczajeni. Na przykład osoba, która wchodzi na stronę z Twittera ma inne oczekiwania niż ta, która wejdzie na nią po wpisaniu frazy w Google.
Gdy już zdobędziesz uwagę, musisz ją utrzymać. Działa tu zasada „po pierwsze nie szkodzić”, czyli jej nie stracić.
Pamiętaj, co unikalnego oferuje Twój produkt/tekst (USP) i jaki problem rozwiązuje. To klient musi zobaczyć jako pierwsze i to musi zostać w jego głowie po wyjściu ze strony.
3 techniki wykorzystywane przez architektów informacji podczas planowania struktury strony:
Sortowanie kart to niskobudżetowy, prosty sposób na ustalenie, jak najlepiej pogrupować i zorganizować treści na podstawie danych zebranych od użytkowników.
Sortowanie kart polega na zapisaniu każdego zestawu treści lub strony na kartach, a następnie pozwoleniu użytkownikom na posortowanie ich w taki sposób, w jaki ich zdaniem treści powinny zostać skategoryzowane.
Umieszczenie treści w wireframe’ach i prototypach daje dobry obraz tego, jak są rozmieszczone i w jaki sposób pracuje cała struktura informacji.
Pozwala pracować od ogółu do szczegółu, patrząc na projekt z szerszej perspektywy.
Mapa strony to prosty i szybki sposób na obrazowe pokazanie tego, jak różne podstrony i treści wiążą się ze sobą nawzajem. To obowiązkowy krok, który tworzy „makietę” tego, jak ułożone będą treści.
Te zarysy treści pokazują, jak pogrupowane są podstrony, w jakiej kolejności się pojawiają i jakie są relacje pomiędzy stroną - matką a pozostałymi podstronami.
Dobra architektura informacji pozwala ludziom znaleźć to, po co przyszli. Genialna architektura informacji sprawia, że strona zachowuje się tak, jak tego oczekują.
Słaba architektura informacji jest jak film bez reżysera. Aktorzy mogą być świetni, scenerie wspaniałe, ale publiczność opuszcza kino wkrótce po rozpoczęciu projekcji.
Dobra architektura informacji pomaga wyciągnąć maksimum z krótkiego czasu, w którym użytkownik przebywa na Twojej stronie.
Na to, jak długo użytkownik pozostanie na stronie i czy wykona na niej akcję, składa się wiele czynników.
Chcesz stronę, która jest solidnie przygotowana do zbierania konwersji? Stwórzmy ją.
Odkryj, jak landingi mogą zrewolucjonizować Twoje działania marketingowe szybciej niż myślisz. Dowiedz się, jak to działa!
Sprawdź, jak powstaje doskonały landing page. Taki, któremu klientom ciężko się oprzeć.
Dowiedz się, jakich elementów nie może zabraknąć na landingu, jeśli myślisz poważnie o przekuwaniu kliknięć w sprzedaż.
Zrozum jak żonglować różnymi rodzajami stron docelowych, aby Twoja firma prosperowała jak nigdy dotąd.
Są skuteczne landingi i takie, które rozbijają bank. Odkryj wskazówki, które odblokowują konwersje.
Dopasuj swoją stronę docelową do zmieniających się wymagań klientów. Sprawdź, co działa na nich teraz.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.