Media społecznościowe mogą być paliwem dla Twojego marketingu treści. Jednak musisz podejść do obecności swojej marki na tych portalach mądrze.
Pokażę Ci, jak tworzyć posty, którymi odbiorcy chcą się dzielić! Poznasz też przepis na strategię i przykłady promocji treści na różnych platformach.
Do dzieła!
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Media społecznościowe to jedno z kluczowych miejsc inwestycji marketingu treści. 90% blogerów promuje tam swoje treści. Sama obecność w nich nie przyniesie jednak zwrotu z inwestycji. Konieczne jest zapoznanie się z charakterystyką poszczególnych platform i odpowiednie przygotowanie treści.
Krzysztof Gilowski
Head of marketing
Content marketing w social media to ogrom możliwości promocji usług, zwiększania sprzedaży i budowania marki. Możesz tam uwiarygodnić swoją firmę i zwiększyć zaufanie odbiorców.
Według danych DataReportal w Polsce z mediów społecznościowych korzysta 27,5 miliona ludzi. Wielu z nich to Twoi potencjalni klienci.
Prym wiedzie YouTube, z którego w styczniu 2023 roku korzystało przeszło 27 milionów użytkowników.
Facebook w tym czasie liczył sobie 17,85 miliona odbiorców.
Za nimi plasuje się Instagram z niemal 10,5 miliona użytkowników oraz TikTok – około 10 milionów.
Social media były kluczowym obszarem inwestycji w content marketingu w 2022 roku (41%)
90% blogerów promuje swoje treści w mediach społecznościowych
Choć to kluczowy sposób kierowania ruchu na blog, okazuje się, że jego efektywność wynosi 26%
Oznacza to, że większość działań prowadzonych w social mediach nie przynosi spodziewanych rezultatów. Dlatego tak ważne jest korzystanie z nich świadomie z odpowiednią znajomością tych kanałów.
Samo założenie konta i linkowanie do treści ze strony internetowej nie przyniesie sukcesu.
Różnorodne portale społecznościowe to też wiele form treści, które można zastosować w swoich działaniach promocyjnych. Z czego możesz skorzystać?
Posty tekstowe: poruszające konkretną tematykę, odpowiadające na pytania i wątpliwości odbiorców, zazwyczaj krótkie i angażujące.
Infografiki: doskonały sposób na czytelne przedstawienie informacji. Muszą być atrakcyjne i intuicyjnie prezentować treść.
Audio: słuchanie treści to wygodny sposób, ponieważ można to robić przy okazji wykonywania innych czynności.
Wideo: coraz częściej odbiorcy zamiast czytania wybierają obraz. Taka forma może ułatwić przekaz, np. pokazując sposób działania sprzedawanego produktu.
Transmisje na żywo: swoją formą przypominające swobodną rozmowę lub webinary. Pozwalają na kontakt z użytkownikami. Świetne do przekazywania wiedzy czy odpowiadania na najczęściej zadawane pytania.
Sama obecność w mediach społecznościowych nie jest kluczem do sukcesu.
Ich popularność jest oczywista, ale zdobycie zasięgów i realnych korzyści z ich stosowania, okazuje się bardziej złożona.
Aby promocja contentu w mediach społecznościowych była skuteczna, musisz dostosować ją do wykorzystywanej platformy.
Każda z nich ma swoją specyfikę, którą musisz poznać, zanim zaczniesz publikację.
Przykładowo post na Twitterze może mieć maksymalnie 280 znaków. Treść musi więc być skondensowana. Sprawdzą się tutaj newsy, ciekawostki, coś co od razu przyciąga uwagę. To też świetne miejsce na wymianę informacji.
Inaczej jest w przypadku Facebooka – tam status może wynosić nawet ponad 60 tys. znaków! Podobnie LinkedIn – również możesz tworzyć na tej platformie długie teksty.
O ile na Facebooku sprawdzą się również treści lifestylowe, odbiorcy na LinkedInie oczekują jednak specjalistycznych treści i wskazówek.
W social mediach musisz nie tylko publikować, lecz także być.
Być aktywnym, otwartym na odbiorców, posiadającym ekspercką wiedzę. Tylko wtedy stworzysz społeczność, która będzie zainteresowana tym, co masz do zaoferowania i powiedzenia.
W pierwszym odruchu musisz myśleć o mediach społecznościowych jako o miejscu, gdzie możesz budować świadomość marki, która w dłuższej perspektywie przekłada się na sprzedaż.
Dobre praktyki
Złe praktyki
Aby w pełni wykorzystać potencjał content marketingu w social media, musisz zainwestować – nie tylko środki finansowe, lecz także czas. Zarówno w tworzenie postów, jak i analizę wyników.
Social media to nie tylko miejsce, w którym możesz sprzedawać, lecz także pokazywać, jak pracujesz.
Umieścić na profilu swoje aktualne dane kontaktowe.
Ważna jest ich zbieżność z danymi dostępnymi w rejestrach. Ktoś z nowych klientów może chcieć Cię „sprawdzić”, a Ty musisz mu to ułatwić.
Co wpływa na widoczność postów?
Tytuł SEO jest istotny nie tylko pod względem wyszukiwania. To także nagłówek, który pojawi się przy udostępnieniu linka w social mediach.
Warto poświęcić czas na jego optymalizację.
Musi on jasno wskazywać, o czym traktuje artykuł. Powinien być na tyle długi, by przekazać, co znajdziemy w treści.
Sama fraza kluczowa to za mało.
Zamiast Techniki sprzedaży – których używać? napisz 5 skutecznych technik sprzedaży, dzięki którym zwiększysz zyski!
Od razu lepiej, prawda?
Według portalu Sprout Social najlepszym czasem na publikację w social mediach jest ranek do wczesnych godzin popołudniowych od poniedziałku do piątku.
Najlepsze dni to z kolei wtorek i środa, a najgorsze – niedziela.
Czy te godziny zawsze się sprawdzą? Oczywiście nie. Każda grupa odbiorców ma swoją specyfikę, a Ty musisz ją poznać i dostosować się do niej.
Jak to zrobić? Próbować, eksperymentować.
Możesz zacząć od publikacji w powyższych godzinach i monitorować, jak wyglądają statystyki. Jeśli Cię nie satysfakcjonują i zauważasz ruch w innych porach lub dniach, sprawdź to.
Aktualnie wrzucenie linka z fragmentem treści nie sprawi, że będzie on chętnie klikany.
Co musisz więc zrobić, żeby Twoje posty miały szansę na stanie się viralem?
Dodać ciekawą, przyciągającą treść.
Powiedzmy, że stworzyłeś raport czytelnictwa wśród influencerów. Jak posłać go w świat za pomocą mediów społecznościowych?
Wyciągnij z niego to, co najciekawsze. Przykładowo stwórz wykres kołowy, a w treści posta napisz:
79% influencerów piszących książki, nigdy nie przeczytało żadnej książki napisanej przez innych influencerów!
Jako powody podają m.in. niezgodność tematyki z zainteresowaniami, a nawet… niską jakość takich publikacji!
Więcej informacji na temat czytelnictwa wśród influencerów znajdziesz w moim raporcie: [LINK].
Media społecznościowe chcą własnych treści. Dlatego zdecydowanie chętniej pokażą odbiorcom „pełnoprawne” posty, a nie tylko przekierowanie do innej platformy.
Nic dziwnego, w końcu chcą, aby użytkownicy pozostali w portalu, zamiast wychodzić z niego. Logiczne.
Poza tym natywna treść postów jest też ciekawsza dla użytkownika i zyskujesz większą szansę na reposty!
Twój post dobrze rokuje i wyświetla się lepiej niż inne?
W takim przypadku doskonałym rozwiązaniem jest „dopalenie” go płatną reklamą.
To, jaki wskaźnik ROI (zwrot z inwestycji) uzyskasz z płatnej promocji, zależy od tego, jaki masz budżet i jaką reklamę stworzysz.
Warto kierować ją do niewielkiej, ale potencjalnie zainteresowanej tematyką, grupy odbiorców.
To zwiększa prawdopodobieństwo, że zdecydują się na kliknięcie i zapoznanie bliżej z Twoją marką.
Ponadto kluczowe powinny być dla Ciebie nie polubienia pod postem, ale zaangażowanie, ruch i wykonane kliknięcia. Polubienia nie zarabiają.
Chciałbyś od razu wykorzystać te wskazówki i doświadczenie social marketerów w swoich działaniach w mediach społecznościowych? Napisz do nas.
Zanim rozpoczniesz promowanie contentu w social media, musisz stworzyć strategię.
Poświęć czas na kompleksowe przygotowanie planu działania dla każdej wykorzystywanej platformy.
KROK 1.
Twoja marka nie musi być na każdej platformie społecznościowej. Ma być tam, gdzie spędzają czas Twoi potencjalni klienci.
Szczególnie jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu działań w social mediach, warto żebyś zaczął od platformy, gdzie Twoich odbiorców jest najwięcej i stopniowo przechodził na kolejne portale.
KROK 2.
Ustal rodzaj treści, sposób ich przygotowania i opracowania. Sprawdzić się tutaj może „recyklingowanie” treści głównej i sprowadzanie jej do różnych formatów.
W ten sposób raz stworzony content pracuje dla Ciebie na różne sposoby.
KROK 3.
Zapoznaj się ze specyfiką mediów społecznościowych, które wybierzesz. Sprawdź, jak zachowują się odbiorcy, jakie treści się sprawdzają.
KROK 4.
Stwórz harmonogram postów/treści, zaplanuj też czas, który poświęcisz na rozmowy i interakcje z odbiorcami.
KROK 5.
Rozważ treści sponsorowane – budżet, który możesz na nie poświęcić i treści, które chcesz dzięki nim przekazać. Taka reklama musi przyciągnąć do Ciebie potencjalnych odbiorców.
KROK 6.
Testuj i sprawdzaj statystyki – dzięki nim dowiesz się, w które dni i o jakich porach najlepiej publikować treści, do kogo docierają i jakie mają zasięgi.
KROK 7.
Analizuj wyniki, wyciągaj wnioski, ucz się na błędach. Bądź tam, gdzie generujesz największy zasięg, ale też rozwijaj miejsca, które tego wymagają.
Jak może wyglądać content marketing w social media? Przekonaj się na przykładzie. Wyobraź sobie, że jesteś przedsiębiorcą, który sprzedaje suplementy diety. Decydujesz, że skupisz się na czterech platformach: Facebooku, Instagramie, YouTubie oraz TikToku. Twoim celem jest zwiększenie sprzedaży dzięki treściom dostarczanym użytkownikom.
Oprócz sklepu masz też blog, na którym specjaliści tworzą eksperckie artykuły na tematy związane ze zdrowiem.
Publikujesz nowy post na temat korzyści z suplementacji witamin z grupy B. Jest on podstawą do tworzenia innych, recyklingowych treści.
Na Facebooku publikujesz przyciągającą wzrok infografikę zawierającą główne skutki niedoborów witamin z grupy B.
W poście są one opisane z większą szczegółowością. Na końcu znajduje się informacja o tym, że więcej informacji znajduje się pod wskazanym linkiem.
Pamiętaj, że sam link to zawsze za mało! Musisz przekonać odbiorcę, że warto w niego kliknąć. Tylko wtedy może on zechcieć się nim podzielić, udostępnić Twój post. Treść natywna ma moc!
Na Instagram przygotowujesz karuzelę, czyli post składający się z kilku elementów.
Na infografikach przedstawione są objawy niedoboru, długotrwałe skutki i krótka lista produktów dostarczających te witaminy. W opisie również można znaleźć link do artykułu.
Postaraj się zachować spójną identyfikację wizualną na wszystkich portalach. Dzięki zbieżnej kolorystyce, grafikom czy układom treści, marka stanie się bardziej rozpoznawalna dla odbiorcy.
Na stories ekspert krótko wspomina o możliwych objawach niedoboru, odsyłając do nowego posta i artykułu na stronie.
Na YouTubie pojawia się film, w którym ekspert opowiada kompleksowo o niedoborach witamin z grupy B, prawidłowej suplementacji i wszystkim, co pojawiło się w artykule.
W opisie znajduje się link bezpośrednio do produktu oraz do wersji tekstowej.
Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie do materiałów wideo napisów dla osób niedosłyszących.
Na TikToku z kolei dodajesz krótki filmik o niedoborach będący zapowiedzią transmisji na żywo z ekspertem, który opowie o suplementacji i odpowie na pojawiające się pytania.
W ten sposób tę samą treść wypromowałeś w 4 różnych kanałach!
W każdym z nich, dając wartość już w samej treści posta, dzięki czemu możesz się spodziewać, że będzie chętnie udostępniany, a Ty dotrzesz do jeszcze większej grupy odbiorców.
Dodatkowo zdobyłeś też backlinki (linki zwrotne) do artykułu z portali, co doceni Google, kiedy będzie decydował, który artykuł na ten temat pokazać użytkownikom u góry wyników wyszukiwania.
Strategia marketingowa nie może obyć się bez uwzględnienia obecności biznesu na portalach społecznościowych.
Dlatego content marketing w social media jest jednym z kluczowych narzędzi w budowaniu marki i zasięgów online.
Dzięki nim zyskujesz możliwość personalizacji treści, a to może zwiększyć skuteczność Twoich działań marketingowych.
Korzystaj z dostępnych możliwości, twórz różnorodne formy, dostosuj je do grupy docelowej i mierz wyniki. Przełamuj bariery, twórz społeczność online i buduj sukces swojej firmy.
Dowiedz się więcej na temat marketingu treści z naszego kompletnego przewodnika.
Przydałoby Ci się wsparcie przy tworzeniu treści na portale społecznościowe? Pozwól, że zrobimy to za Ciebie! Odezwij się do nas, zaopiekujemy się Twoim content marketingiem w social media.
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.