Wideo marketing

Jak robić dobre wideo dla firmy?

4-krotnie więcej klientów woli dowiedzieć się o produkcie z wideo niż o nim przeczytać. Pod warunkiem, że to wideo jest dobre i dopasowane do konkretnej platformy, na której będzie oglądane.

Dowiedz się, co działa w wideo marketingu w 2024 roku.

Wideo marketing

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Wideo marketing to najbardziej przystępny sposób przekazywania informacji, który ma wielkie “pole rażenia”. Filmy instruktażowe, vlogi, filmy na żywo, webinary czy animowane GIFy to tylko niektóre działania wideo marketingowe, które możesz wykorzystać w swoim biznesie do angażowania odbiorców.

Mariusz Słowik
Head of design

> content marketing > wideo marketing

Dlaczego wideo marketing jest ważny?

86%

86% marketerów wykorzystuje wideo jako narzędzie w swojej pracy

Tyle samo specjalistów jest zdania, że materiały wideo pozwalają z sukcesem generować leady (przyciągać klientów).

Nic dziwnego, ponieważ wideo to aktualnie najbardziej powszechny rodzaj treści w internecie.

91%

Ponad 91% użytkowników deklaruje, że korzysta z tego typu treści

83%

83% ruchu w sieci ma powiązanie z treściami w formie wideo

Statystyki wskazują, że użytkownicy spędzają średnio 2.5 godzinny dziennie (!) na oglądaniu filmów w internecie.

Oczywiście wliczają się do tego nie tylko zabawne kotki i przepis na najnowszy “makaron z TikToka”, ale także seriale i filmy wideo w serwisach streamingowych.

Jeśli chcesz docierać do swoich klientów, musisz pomyśleć o tym, jak znaleźć się wśród ich ulubionych treści.

Potem jeszcze “tylko” przyciągnąć ich uwagę na tyle, aby chcieli poświęcić tych parę chwil na Twój przekaz.

Wydaje się trudne? Liczby są po Twojej stronie.

88%

88% konsumentów potwierdza, że obejrzenie wideo zachęciło ich do zakupu produktu lub usługi

Jakie treści najbardziej lubimy?

  • Krótkie - 73% konsumentów podkreśla, że krótkie filmiki na temat produktu wpływa pozytywnie na ich chęć zakupu.
  • Przydatne - najczęściej oglądane wideo zaliczane są do kategorii przepisów, edukacji i tutoriali (opis krok po kroku, jak coś zrobić: np. makijaż, naprawę uszczelki).
  • Zabawne - humor w sieci jest jak najbardziej pożądany, ale sztuczność i silenie się na dowcip “spalą” każdą kampanię.
68%

68% użytkowników chętnie ogląda filmy trwające ok. 60 s

4x więcej klientów woli dowiedzieć się o produkcie z wideo, niż o nim czytać.

Jak nie utonąć w morzu treści wideo?

Platformy udostępniające treści wideo oferują olbrzymią ilość filmów. O uwagę użytkownika konkurują nie tylko posty marek, ale również influencerzy i amatorskie wideo.

Co może uratować Twój wideo marketing? Tylko kreatywność!

Pamiętaj, że zawsze opłaca się odwoływanie do osobistych doświadczeń i pasji Twoich odbiorców.

Gdy jesteś producentem karmy dla psów, możesz przygotować serię filmików o preferencjach dotyczących spędzania wolnego czasu z właścicielem przez czworonogów należących do poszczególnych ras.

Sprzedajesz sprzęt kuchenny? Zaproś do współpracy różnych kucharzy (nie musi to być Gordon Ramsey). Niech opowiedzą o swoich doświadczeniach.

W 2023 roku Dove rozpoczęło kampanię, w której marka zachęcała do detoksu od… social media.

Przedstawiając sylwetki nastolatków, które ucierpiały na skutek nadmiernego konsumowania treści online, firma po raz kolejny odniosła się do kwestii pozornie dalekich od mydeł i żeli pod prysznic.

Mimo to, kampania w USA odbiła się szerokim echem i stała się elementem przekonywania rodziców, jak ważne jest kontrolowanie aktywności dzieci w sieci.

Element zaskoczenia i dawania odbiorcom czegoś innego, niż się spodziewają, jest świetnym sposobem na przykucie uwagi.

Dobrym tego przykładem jest np. reklama świąteczna IKEA, która informowała o olbrzymim problemie marnowania żywności w Polsce i na świecie.

Teraz sprawdź nasze wideo na stronie głównej, skierowane do takich przedsiębiorców jak Ty. Zobacz jak adresujemy potrzeby klientów i poczuj jak ważny jest dobry montaż. Wróć zaraz, żeby dowiedzieć się, jak powstaje takie wideo.

Strategia wideo marketingu: jak włączyć w nią wideo?

Nie wystarczy mieć dobrego pomysłu na wideo. Trzeba jeszcze wiedzieć, gdzie go opublikować.

W Polsce najbardziej popularnymi platformami do promowania treści wideo są YouTube, Instagram i Facebook.

Jeśli jednak Twoimi odbiorcami są artyści i graficy, dobrym miejscem do publikacji swoich treści będzie Vimeo.

Każdy z tych serwisów rządzi się swoimi prawami - i nie chodzi tu jedynie o kwestie związane z regulacjami prawnymi.

Rolki na Instagramie z powodzeniem możesz (a nawet powinieneś) kręcić dobrej jakości smartfonem. Nie wymaga to profesjonalnej kamery czy naświetlenia.

Jednak już jeśli chcesz konkurować na YouTube, musisz się lepiej przygotować od strony technicznej. Odbiorcy YouTube są wymagający pod względem jakości wideo, montażu i specyficznych rodzajów wizualizacji.

Publikowanie nakręconych w profesjonalnym studiu wideo na Instagramie będzie wydawało się sztuczne. Natomiast na YouTube tego typu materiał jest kluczowy, aby przyciągnąć widzów.

Skąd wiadomo, która platforma jest dla Ciebie?

Bądź tam, gdzie Twoi klienci. Wybierz serwis, w którym spędzają najwięcej czasu.

1

Analizuj dane. Jeśli masz już za sobą kilka kampanii, sprawdź, co najlepiej działało, a co zupełnie się nie sprawdziło.

3

Zbadaj konkurencję. Jeśli jest to możliwe, to wybierz platformę, która na starcie daje Ci przewagę.

5

Poznaj publiczność. Konkretne grupy wiekowe, a nawet zawodowe mają swoje sprecyzowane preferencje dotyczące platform.

2

Eksperymentuj. Jeśli jesteś na początku swojej drogi w wideo marketingu, najlepszym sposobem będzie testowanie wielu opcji.

4

Gdy już wybierzesz platformę, daj sobie czas na poznanie jej specyfiki. Oczekiwań publiczności, sposobu montażu, “słowniczka”. Tylko w ten sposób będziesz w stanie stworzyć autentyczne, przemawiające do odbiorców treści.

Bez scenariusza będzie ciężko

Nie ma znaczenia, czy kręcisz wideo, aby objaśnić działanie turbin wiatrowych, czy czyszczenie tapicerki auta. Musisz wiedzieć, co chcesz powiedzieć.

Rozpisanie scenariusza obejmuje nie tylko napisanie kwestii dla osoby występującej przed kamerą.

To także informacje dla osoby kręcącej, co i jak ma zostać pokazane, a następnie zmontowane. Jakie ujęcia chcemy uwzględnić w wideo? Jaki klimat chcemy stwiorzyć.

Czy ma to być wideo z lotu ptaka nad najnowszą inwestycją deweloperską, a “głos z offu” ma opowiadać o ekologicznych aspektach osiedla?

Czy może bardziej ma to być spotkanie z architektem w jego pracowni, z pojedynczymi “przebitkami” na zaprojektowane budynki?

Im dokładniejszy scenariusz, tym praca nad tworzeniem treści będzie sprawniejsza, a efekt bardziej dopasowany do Twoich wymagań.

A może jednak iść na żywioł?

Specyficznym rodzajem wideo marketingu są tzw. live’y. Mogą być publikowane na YouTube, jednej z platform społecznościowych lub jako zamknięty webinar dla osób wchodzących przez link po uprzednich zapisach.

Tutaj wiadomo, że nie jesteś w stanie wszystkiego przewidzieć. Mimo to, do prowadzenia takiego wideo powinieneś być odpowiednio przygotowany merytorycznie. Idealnie, jeśli czujesz się swobodnie przed kamerą.

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, z dokładnym scenariuszem czy bardziej spontaniczną, musisz zadbać o miejsce, w jakim będziesz kręcić wideo.

Jak przygotować przestrzeń do nagrań?

  • Wybierz zaciszne miejsce - może to być pokój lub fragment tego pokoju (studio wielu influencerów znajduje się przy biurku w ich domu i tworzą świetne treści!).
  • Upewnij się, że masz niezawodny sprzęt - kamera (lub smartfon) i mikrofon.
  • Sprawdź oświetlenie - nie ma nic gorszego, niż niedoświetlony film. Choć może jednak jest… słaba jakość dźwięku.

Jeśli chcesz nagrywać profesjonalne wideo w plenerze, upewnij się, że miejsce, w którym zaplanowałeś nagrywanie, jest odpowiednio ciche i/lub Twój mikrofon “nie zbiera” ruchu ulicznego etc.

Szumów i pogłosu ciężko pozbyć się ze ścieżki dźwiękowej i jednocześnie są bardzo irytujące dla słuchaczy.

Edycja i montaż materiału

Tylko Instagram reels można kręcić na tzw. setkę. Większość innych materiałów, a już na pewno profesjonalne wideo na YouTube wymaga opracowania.

Do tego potrzebny będzie program do obróbki wideo, najprawdopodobniej również pewne wizualizacje, przebitki na produkt, o którym opowiadasz, być może animowane infografiki.

Upewnij się, że każdy z tych elementów jest dynamiczny, przyciąga uwagę i nie pozostawia niejasności.

W ten sposób powstaje wideo, które wciąga.

Recykling treści wideo

Wideo to treść, która doskonale poddaje się recyklingowi.

Gdy stworzysz już swoje dzieło na YouTube, możesz pokusić się o wycięcie z niego fragmentu lub zmontowanie kilku klatek i wrzucenie ich na Instagram jako “zajawkę”. Nie zapomnij odsyłać do dłuższej wersji!

Możesz też fragmenty swojego wideo wykorzystywać we wpisach blogowych. Wycinając klatki i robiąc z nich grafiki otrzymujesz gotowy materiał zdjęciowy do newslettera.

Jeśli do swojego wideo stworzyłeś scenariusz, z dużym prawdopodobieństwem da się go przerobić na notkę blogową albo wpis na LinkedIn.

Najlepiej jest pracować mądrze, a nie tylko ciężko! W tworzeniu treści to złota zasada.

A co z SEO?

Nie tylko blogi lubią optymalizację pod SEO. Również Twoje wideo musi być łatwe do odnalezienia w sieci.

Olbrzymią rolę odgrywa tutaj nagłówek, czyli tytuł filmu. Upewnij się, że zawiera słowa kluczowe, z którymi chcesz się kojarzyć. Np. Jak zrobić biszkopt do tortu, który się uda.

Resztę słów kluczowych umieść w opisie i tagach. Np. “Biszkopt to podstawa pysznego tortu. Jeśli zazwyczaj Twój biszkopt siada, mam dla Ciebie niezawodny sposób - z mojego przepisu jest miękki, puszysty i zawsze się udaje!”.

Kluczowe wnioski

Wideo marketing pomaga zwiększyć zaangażowanie użytkowników i przekształcić widzów w klientów.

Nie istnieje uniwersalna strategia - to, co działa dla jednej firmy, niekoniecznie będzie działać tak samo dobrze dla innej. Kluczem jest testowanie różnych podejść, eksperymentowanie z platformami i analiza, co przynosi najlepsze wyniki dla Twojej marki.

Wideo to jeden z wielu różnych formatów treści, jakimi możesz docierać do klientów i przekonywać ich do swojej firmy. W naszym kompletnym przewodniku po content marketingu znajdziesz jeszcze więcej wskazówek dla lepszych rezultatów.

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5