Praktyczne wskazówki na wprowadzenie content curation do Twojego biznesu.
Content curation to strategia content marketingowa, która polega na zbieraniu wartościowych treści w jednym miejscu.
Co ważne, nie muszą być one Twojego autorstwa, a znacznie zwiększają Twoje zasięgi wśród klientów.
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Buduj status eksperta dzięki content curation. W twórczy sposób wykorzystuj treści innych i swoje własne. 82% marketerów korzysta z tej praktyki, przyciągając do swojej firmy nowych odbiorców. Zobacz, jak niewiele pracy to kosztuje!
Anna Kloz
Copywriter
Kuratorstwo treści, czyli content curation, to zbieranie, pakowanie w atrakcyjny sposób i udostępnianie treści z całego internetu.
Tego typu treści składają się zazwyczaj z listy zasobów dotyczących danego zagadnienia, np. "best of" lub “trendujące tematy”.
Z dużym prawdopodobieństwem sam jesteś odbiorcą tego typu treści. Być może jesteś zapisany na listę mailingową ulubionego influencera czy specjalisty w danej branży.
82% marketerów dodało content curation do swojej strategii tworzenia treści
Po co? Aby budować status specjalisty!
Wiele magazynów i gazet również tworzy content curation: wysyłając raz w tygodniu czy miesiącu zestawienia najważniejszych kulturalnych wydarzeń i książek; eventów branżowych i meet-upów; swoich najbardziej poczytnych treści.
Generalnie celem tego typu treści jest pomóc Twoim klientom być na bieżąco. Czy to w ich branży, czy też sektorze, który ich interesuje.
Content curation jest istotną częścią każdej udanej strategii content marketingowej. Prezentuje Twoją wiedzę poprzez selekcję i organizację istotnych informacji z całego internetu.
Jako twórca kompleksowego źródła wiedzy dla czytelników poszukujących głębszego wglądu w branżę, wykonujesz olbrzymią pracę za nich.
Jak to działa?
Każdego dnia w internecie powstaje tak olbrzymia ilość wartościowych treści, że samodzielnie przebrnięcie przez nie jest po prostu niemożliwe.
Bycie kuratorem wartościowych treści nie tylko pomaga wypromować Cię jako eksperta w swojej dziedzinie. Pomaga również odróżnić Cię od innych poprzez dostarczanie unikalnej wartości.
Nawet, jeśli korzystasz z zasobów stworzonych przez innych, samo zebranie najtrafniejszych spostrzeżeń w jednym miejscu i dodanie własnego komentarza jest wartością unikalną.
Niektóre firmy zaczęły już automatyzować proces content curation: Google Discover jest tego świetnym przykładem.
Od zwiększenia pozycji w rankingu SEO do zwiększenia zaangażowania na platformach społecznościowych, istnieje niezliczona ilość korzyści związanych z wykorzystaniem content curation.
Content curation przynosi dobre wyniki przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy. Jako ekspert i tak trzymasz wciąż rękę na pulsie - dlaczego nie wykorzystać tego w podwójny sposób?
Content curation to technika (stosunkowo) szybka. Chociaż wymaga czasu, aby zapoznać się z wartościowymi treściami napisanymi przez innych ekspertów, jest zazwyczaj znacznie szybszym sposobem niż tworzenie nowego materiału od podstaw.
Content curation pomaga wypromować Twoją markę jako specjalistę, który zawsze jest na czasie. Już samo to, że przefiltrowałeś cały szum informacyjny i wyłowiłeś z niego najlepsze treści mówi Twoim odbiorcom dwie rzeczy.
Po pierwsze znasz się na danym zagadnieniu. Po drugie wykonałeś za nich kawał ciężkiej pracy!
Jak działa content curation?
Przeglądasz dziesiątki lub nawet setki artykułów, testujesz różne narzędzia lub sprawdzasz inne zasoby. Ustalasz kryterium - filtr - na podstawie którego wybierzesz te absolutnie najlepsze.
Dzięki Tobie, Twoi odbiorcy mają szansę odnaleźć ukryte złoto.
Content curation to pewnego rodzaju “prasówka”. Przegląd najbardziej istotnych i wartościowych treści. Klucz, względem którego je dobierasz, zależy od Ciebie.
Pierwszym krokiem jest znalezienie najlepszych materiałów, które możesz umieścić w swoich postach. Jak to zrobić?
Dla firm szukających sposobów na maksymalne wykorzystanie swoich wysiłków w zakresie marketingu treści, to pomocne narzędzie stanowi łatwe i skuteczne rozwiązanie.
Do swojej prasówki łączącej wartościowe treści ze znanych i cenionych źródeł, dodaj również swój materiał na zbliżony temat.
W ten sposób ogrzejesz się w blasku ich chwały, a jednocześnie pokażesz, że i Twoje materiały są godne zainteresowania!
Warto uczyć się na sukcesach i porażkach innych. Dlatego zapisz się na newslettery z pokrewnych Tobie branż i sprawdzaj, jak robią to inni.
Zastanów się, co byś ulepszył w ich wiadomościach, a co Twoim zdaniem, jest warte inspiracji?
Oczywiście nie namawiam do duplikowania treści, ale niektóre rozwiązania, jak np. okraszanie newsletterów przyjazną grafiką lub dodawanie raz w miesiącu wartościowego PDF-u z checklistą zadań do wykonania np. w nauce programowania, jest ciekawą inspiracją.
Stwórz własną listę, do której będziesz dodawać tematy, jakie są aktualnie dla ludzi istotne. Docenisz tę listę szukając “weny”.
Zapisz je sobie zakładkach przeglądarki lub uporządkuj je sobie wykorzystując narzędzia do systematyzowania treści, takiego jak Pocket lub Evernote albo multinarzędzia Notion.
Dobrym źródłem “trendujących” tematów jest Twitter, LinkedIn czy Instagram. W niszowych działkach mogą to być oczywiście jeszcze inne media, jak poszczególne fora na Reddit czy serwisy branżowe.
Najważniejsze to szukać nie tylko w oczywistych, ale również nieoczywistych miejscach: tam, gdzie Twoi odbiorcy nie mają czasu się zapuścić lub samodzielnie by na to nie wpadli.
Czasem warto spoglądać na drugą, a nawet dziesiątą stronę wyników wyszukiwania, aby odkryć “podziemne” zasoby, które mimo, że są świetne, z jakiegoś powodu nie trafiły na pierwszą stronę Google.
Wskazówka
Nie poprzestawaj na udostępnianiu treści innych osób (czy to w mediach społecznościowych, czy we wpisie na własnym blogu). Wzbogać je o swój komentarz, spojrzenie. To jeszcze mocniej wzmocni Twoją pozycję jako eksperta.
Teraz, gdy już znalazłeś różne źródła z wartościowymi treściami, następnym krokiem jest podzielenie się nimi.
76% marketerów wykorzystuje social media do treści zebranych dzięki content curation
Portale społecznościowe są najbardziej efektywnym sposobem dzielenia się z innymi wspomnianymi treściami.
W Polsce najczęściej wykorzystywane do takich działań są Facebook, Twitter i LinkedIn. Napisz interesującą notkę na LinkedIn, która zawiera link do jednego z Twoich zestawień wraz z komentarzem, dlaczego warto go sprawdzić!
Dzięki temu Twoja firma będzie budować relacje w kręgach branżowych, zwiększając jednocześnie swój zasięg wśród odbiorców wielu kanałów.
Odwoływanie się do doświadczeń prawdziwych klientów jest cennym sposobem budowania relacji. W content curation także się to sprawdza.
Wykorzystaj pytania, z którymi spotykasz się na co dzień w swojej pracy: jakie wątpliwości mają Twoi klienci? Z jakimi wyzwaniami się borykają?
Przykładowo, jeśli działasz w branży budowlanej, możesz pokusić się o stworzenie cyklicznego newslettera na temat finansowych aspektów stawiania domów, w którym odpowiadasz na pytania w formie listy przydatnych materiałów.
Przykładowo: Piotr pyta, z jakich dofinansowań można skorzystać planując termorenowację domu. W newsletterze opisujesz pytanie (najlepiej w formie wypowiedzi “prawdziwego” klienta), a następnie krótko odpowiadasz i podajesz linki do stosownych artykułów/przepisów prawnych etc.
Nic nie działa lepiej niż odpowiedanie na realne potrzeby klientów. To świetna baza pomysłów na temat content curation.
Content curation jest doskonałym sposobem na nawiązywanie relacji branżowych z innymi ekspertami.
Pamiętaj, żeby po opublikowaniu postu wysłać e-mail do eksperta, że nadmieniłeś o nim w swojej notce.
Jeszcze skuteczniejszym sposobem może być oznaczenie go w poście w mediach społecznościowych. Wtedy jest niemal pewne, zainteresuje się, w jakim kontekście się tam pojawiła.
Regularne działania tego typu mają szansę znacznie zwiększyć Twoje zasięgi w social media i “przejąć” część odbiorców od innych ekspertów.
Content marketing to nie tylko blog posty. Dlatego na Twojej liście “polecajek” powinny znaleźć się różnorodne formaty, a odbiorca samodzielnie zdecyduje, na jaką formę ma ochotę i czas.
Jak łączyć ze sobą treści?
1. Twórz niestandardowe listy odtwarzania. Możesz wykorzystać możliwość tworzenia publicznych list na YouTube, Spotify i w innych serwisach, w których znajdują się podcasty i wideo.
2. Układaj top listy. Jakie były najlepsze książki wydane w tym roku? Które designerskie produkty domowe otrzymały Red Dot Award? Nie zapominaj dzielić się spostrzeżeniami, co Ty uważasz na temat laureatów.
Czy czujesz, że utknąłeś w martwym punkcie, jeśli chodzi o tworzenie treści? Zdarza się najlepszym! Istnieje wiele sposobów, aby pobudzić kreatywność i znaleźć świeży, angażujący materiał.
Skąd brać inspiracje, gdy w głowie pustka?
Korzystaj z "trendowych" tematów na platformach społecznościowych - zobacz, o czym ludzie mówią i jak Twoja firma lub marka może dołączyć do rozmowy
Zwracaj uwagę na wiadomości związane z Twoim obszarem tematycznym - może to być przydatne jako część wpisu na blogu, serii wideo lub podcastu
Obserwuj influencerów z branży - śledź ich posty i sprawdź, czy jest wśród nich coś, czym warto podzielić się z odbiorcami
Wykorzystaj kanały informacji zwrotnej od klientów, takie jak ankiety i sondaże - wykorzystaj te spostrzeżenia zebrane od klientów/użytkowników, które mogą zaowocować nowymi pomysłami
Nie zapominaj o anglojęzycznych źródłach takich jak Quora i Reddit, gdzie masz dostęp do interesujących rozmów obejmujących różne punkty widzenia (a czasem również bardzo zabawnych!)
Content curation to świetny sposób na dzielenie się interesującymi i wartościowymi treściami, przy jednoczesnym urozmaicaniu swojej obecności w sieci.
Chcesz wiedzieć więcej o różnych metodach z zakresu marketingu treści? Odwiedź nasz przewodnik.
W Owocnych lubimy sprawdzać najbardziej śmiałe pomysły i wprowadzać je w życie. Chętnie pomożemy Twojej firmie dotrzeć do jeszcze większego grona klientów i zbudować świadomość marki, która będzie na ustach wszystkich. Napisz do nas po niezobowiązującą ofertę!
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.