Przewodnik dla przedsiębiorców, którzy chcą podejść strategicznie do marketingu treści.
Poznaj najważniejsze elementy strategii content marketingu i przykładowy plan działania.
Zaczynajmy.
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Przy odpowiedniej strategii marketingu treści tworzenie materiałów, które pomagają osiągać biznesowe cele, jest w zasięgu ręki. Istotne jest ustalenie, co chcemy tworzyć, jak to robić i gdzie to dystrybuować. W działaniach pomoże Ci odpowiedni plan.
Krzysztof Gilowski
Head of marketing
Każdego miesiąca powstaje około 70 milionów nowych wpisów na platformie WordPress.
Co więcej, liczba treści jest coraz większa, jednak grupa osób, które są nią zainteresowane, nie rośnie.
Aby przebić się ze swoimi treściami, musisz więc sprawić, by były doskonałe.
Dlatego tak ważna jest odpowiednia strategia content marketingu, dzięki której Twoje działania przyniosą rezultaty.
Strategia marketingu treści (strategia treści) to proces, w którym planowane i analizowane są działania związane z tworzeniem i dystrybucją treści.
Obejmuje wszystkie etapy content marketingu – od wyboru tematów, formatu, przez tworzenie, optymalizację, publikację i interpretację wyników.
Strategie content marketingu pozwalają na zorganizowane przeprowadzanie kolejnych kroków, które przybliżą Cię do osiągnięcia wyznaczonego celu.
Bez konkretnego planu łatwo błądzić, źle oszacować budżet, moce przerobowe i skupiać się na zadaniach ostatecznie nieprzynoszących rezultatów.
Warto jednak pamiętać, że strategia nie jest ostateczna i można sobie w niej pozwalać na pewne modyfikacje dostosowane do wyników, które należy stale monitorować.
Aby stworzyć skuteczny plan content marketingowy, niezbędne jest rozważenie następujących kroków.
Pierwszym krokiem, którym powinieneś rozpocząć Twoją przygodę z content marketingiem, jest postawienie sobie konkretnych, a jednocześnie realnych celów.
Co chciałbyś osiągnąć dzięki swojej aktywności w internecie? Zdobycie większej liczby klientów, zwiększenie sprzedaży, czy może zbudowanie silnej pozycji w branży?
Strategia content marketingu musi mieć cel.
W jego ustalaniu warto wykorzystać metodę SMARTER, według której powinien on być konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny, określony w czasie, ekscytujący i utrwalony na nośniku.
Przykładowe cele marketingu treści:
Wyznaczasz mierzalne cele, warto więc ustalić dla nich kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI.
Dzięki ich analizie możesz na bieżąco monitorować, czy cel jest prawidłowy, zwraca się, czy warto w niego inwestować, czy może jednak pójść w inną stronę.
W 2022 roku 3 najczęściej wybieranymi typami treści były: wideo, blogi oraz obrazy.
W poprzednim roku marketerzy przeznaczali 21–30% swojego budżetu na treści wizualne
Jakich treści potrzebujesz? W jakich obszarach chcesz działać?
Zanim wybierzesz, zastanów się, kto jest Twoją grupą docelową. To pozwoli Ci poznać pragnienia, zainteresowania, problemy i cele Twoich odbiorców.
Darmowy dodatek
Zastanów się, jakie treści możesz zlecić swoim pracownikom, a które np. firmie zewnętrznej.
Przykładowe rodzaje treści:
Możesz wybrać jeden z nich lub korzystać z wielu.
Dzięki temu możesz prowadzić na swoich kanałach recykling treści, czyli np. wykorzystanie jednego artykułu do stworzenia postu na blog, media społecznościowe i odcinka podcastu.
Twórz różnorodne treści, które będą angażować odbiorców i dostarczać im wartościowych informacji.
Jeśli potrzebujesz pomocy w tworzeniu treści, odezwij się do nas! Pomożemy Ci osiągnąć każdy cel.
Jeśli chcesz dotrzeć do większej liczby odbiorców, musisz stworzyć treści dostosowane do każdego etapu, na którym mogą się znajdować.
Początkowo potencjalny klient, który mierzy się z jakimś problemem, szuka rozwiązań i odpowiedzi na swoje pytania.
Tutaj sprawdzą się wszystkie teksty poradnikowe, na przykład: Dlaczego Twój marketing nie sprzedaje? Podpowiadamy, jak to naprawić!
Następnie odbiorca wie już, jakie ma możliwości, na czym polega jego problem i chce dowiedzieć się o nim jak najwięcej.
Na tym etapie warto tworzyć case studies, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania czy tutoriale, czyli instrukcje krok po kroku.
Ostatni etap to podjęcie decyzji – klient wie już, jak rozwiązać problem. Chce skorzystać z dostępnych opcji.
Przygotuj materiały o swoich produktach/usługach, udostępnij darmowe fragmenty e-booków, oferuj konsultacje.
Czy strategia content marketingu może przewidzieć działania dla zerowego budżetu? Jest to możliwe, jednak zazwyczaj poniesiesz koszty.
Dlatego każde z nich musisz uwzględnić w swoim planie.
Wybrałeś już treści, zastanów się więc między innymi:
W czasie realizowania strategii na bieżąco analizuj, czy Twoje założenia były prawidłowe.
Musisz zainwestować jeszcze więcej, a może zaoszczędziłeś? Trzymaj rękę na pulsie.
Znasz swoją grupę docelową, wiesz, jakie treści dla nich tworzyć, dobór odpowiednich kanałów powinien więc być formalnością.
Sprawdź, gdzie są Twoi odbiorcy, z jakich mediów korzystają, skąd czerpią wiedzę.
Treści możesz dystrybuować:
81% marketerów wykorzystuje do dystrybucji treści newsletter
Nic w tym dziwnego, ponieważ jest to jedna z najbliższych form kontaktu z odbiorcą.
Na newsletter zapisują się osoby, które są autentycznie zainteresowane Tobą i Twoją marką. Dzięki nim możesz dostawać od nich bezpośredni feedback. To oni chętnie również udostępnią informacje o Twoich produktach i usługach dalej.
Rozważ również płatną reklamę. Aktualnie jednymi z najpopularniejszych kanałów tego rodzaju jest Facebook.
80% marketerów decydujących się na płatną dystrybucję treści, wybiera do tego celu media społecznościowe
Aby strategie content marketingu były skuteczne, musisz mierzyć wyniki swoich działań i analizować je.
Tego rodzaju kroki pozwolą na ocenę, co się sprawdza, a co wymaga zdecydowanej naprawy.
Im więcej wiesz o swoich treściach, tym łatwiej będzie Ci stworzyć plan uwzględniający tylko najważniejsze i najbardziej rentowne aspekty.
Co warto analizować?
Oceniając ruch na stronie pamiętaj, że content potrzebuje czasu, a interesujące Cię wyniki mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach.
Backlinki to odnośniki, które zostają umieszczone w treści różnych stron internetowych i kierują na Twoją stronę. Stanowią istotny element pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.
Pozycję strony w wyszukiwarkach możesz sprawdzić na przykład za pomocą bezpłatnego Google Search Console.
Obserwować warto również konwersje. Mogą nimi być między innymi kliknięcia w linki, otwarcie maila lub najważniejsze – sprzedaż.
Konwersje śledzić można na przykład w Google Analytics. Nie opieraj się jednak tylko na tych wynikach. Może się okazać, że coś, co teoretycznie w raporcie wydaje się ich nie generować, odpowiada za dużą część sprzedaży.
Załóżmy, że prowadzisz blog i podcast.
Według statystyk podcast może nie wpływać znacząco na konwersję. Odbiorcy rzadko klikają w linki i przechodzą do sklepu.
Jednak duża liczba obserwujących i odtworzeń oraz zwiększająca się sprzedaż mogą ze sobą współgrać. W końcu często słuchamy podcastu podczas innych czynności i nie sprawdzamy opisów.
Warto więc np. stworzyć ankietę dla kupujących i zapytać, skąd wiedzą, o Twoich produktach/usługach. Może się okazać, że większość z nich to właśnie Twoi słuchacze.
Zanim przejdziesz do tworzenia nowego contentu, zrób mały przegląd tego, co już posiadasz.
Czy udostępniasz wartościowe artykuły na swoim blogu? Jak wyglądają Twoje posty w mediach społecznościowych? Czy Twój content jest spójny i budujący wizerunek Twojej firmy? Jakie pozycje w Google zajmuje Twoja witryna?
Identyfikując te elementy, możesz szybko wyciągnąć wnioski o tym, co warto utrzymać lub zmienić w swoim planie content marketingowym.
Najważniejszym elementem planu content marketingowego jest stworzenie odpowiednich treści. To one mają być środkiem do osiągnięcia celu. Jak więc zadbać, by działały?
Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej tematyki. Im bardziej będzie ona dopasowana do oczekiwań odbiorców, tym będzie skuteczniejsza.
Skąd więc czerpać inspirację?
1. Przeanalizuj blogi, strony i podcasty konkurencji. Sprawdź, o czym piszą i mówią najważniejsi na rynku. Czy to oznacza, że masz kopiować ich pomysły? Oczywiście, że nie, ale dzięki sprawdzeniu, co czytają inni, gdzie jest najwięcej interakcji, możesz sprawdzić, czy możesz do tego dodać nową wartość i przyciągnąć do siebie odbiorców. Czytaj komentarze, bierz pod uwagę pytania internautów, sprawdzaj, co możesz zrobić lepiej, co przedstawić prościej i… działaj!
2. Sprawdź fora, grupy na Facebooku czy stronę Quora i przekonaj się, czego chcą się dowiedzieć postujące na nich osoby. Jeśli pytają innych ludzi, najpewniej nie mogą znaleźć odpowiedzi w Google. Ty możesz im ją dać i zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce na dane zapytanie.
3. Przejrzyj Google Analytics. Wejdź w zakładkę raporty – zaangażowanie – strona docelowa. Zobaczysz, które z Twoich stron są najchętniej odwiedzane. Mogą być podstawą do poruszania kolejnych, związanych z nimi tematów.
4. Sprawdź wyniki na stronie Answer the Public. Wpisujesz w niej słowo kluczowe i dowiadujesz się, jakie pytania z nim związane najczęściej zadają internauci.
Przede wszystkim skuteczne treści to treści atrakcyjne i użyteczne.
Jeśli nagrywasz podcast – zadbaj o czysty dźwięk i dobry montaż. Filmy powinny mieć dobrą jakość, świetnie jeśli wzbogacisz je o napisy. Artykuły z kolei powinny być odpowiednio sformatowane.
Użytkownik nie chce czytać bloku tekstu. Przeplataj go zdjęciami, grafikami, przygotuj też infografiki, które zobrazują treść.
Stosuj spójną kolorystykę i styl, aby wszelkie elementy graficzne od razu przynosiły na myśl skojarzenia z Twoją marką.
Pamiętaj również o optymalizacji treści pod kątem SEO, czyli sprawieniu, by były one widoczne dla wyszukiwarek i wyświetlały się wyżej w wynikach.
Dodawaj nagłówki, wypunktowania, rozmieść frazę kluczową w tekście. Pomocne w tym przypadku może być na przykład używanie wtyczki YoastSEO, jeśli pracujesz na WordPressie.
Dzięki analizie treści, którą już udostępniłeś, możesz sprawdzić, jaka tematyka przynosi stronie najwięcej ruchu.
To jednak nie wszystko!
Przyjrzyj się również temu, co lubią Twoi odbiorcy. Jakie formaty treści są przez nich konsumowane najchętniej? Które teksty sprawiają, że spędzają więcej czasu na stronie? Jaki styl pisania im odpowiada?
Zachowanie internautów może być dla Ciebie cennym źródłem wiedzy i inspiracją do dalszego działania.
Określ swoją grupę docelową.
Kim są Twoi potencjalni klienci? Jakich informacji poszukują w sieci? Co może ich zainteresować i przekonać do skorzystania z Twojej oferty? Biorąc pod uwagę te pytania, opracuj profile swoich klientów, czyli tzw. buyer personas.
Im dokładniej poznasz swoją grupę odbiorców, tym lepiej będziesz w stanie dopasować do nich treści.
Darmowy dodatek
Elementem strategii powinien być sprawnie przekazujący informacje pan działań.
Najlepiej sprawdza się harmonogram publikacji, który można prowadzić na przykład przy zastosowaniu Arkusza Google.
Jest to o tyle wygodna opcja, że może nad nim pracować jednocześnie kilka osób, które mogą go na bieżąco aktualizować.
Co można zawrzeć w takim planie?
Osobny harmonogram można prowadzić dla publikacji w mediach społecznościowych.
W każdym z tych miejsc istotne są terminy, jednak warto dawać sobie margines błędu lub miejsce na inne, jeszcze niezaplanowane działania.
Plan powinien być dla Ciebie, a nie Ty dla planu.
Jeśli tylko czujesz, że nie idzie zgodnie z Twoimi założeniami, modyfikuj go.
Przy tworzeniu planu pomocne będzie wcześniejsze ustalenie tego, jak będzie wyglądał przebieg prac. Przykładowo, jeśli tworzysz treści na blog, może to wyglądać następująco:
Research tematów i fraz kluczowych
Tworzenie treści przez copywritera
Korekta tekstu
Opublikowanie tekstu
Przydzielenie tematów copywriterowi
Redakcja merytoryczna tekstu
Tworzenie grafik do treści
Dystrybucja w mediach społecznościowych
Oprócz harmonogramu przydatny może tu być sam sposób tworzenia materiałów. Warto by system był płynny i zrozumiały dla każdego, kto bierze udział w procesie.
Powróćmy do tworzenia treści na blog. Możesz stworzyć Arkusz Google, który uporządkuje prace.
Dzięki temu każdy uczestnik procesu będzie wiedział, w którym momencie znajduje się treść, gdzie utknęła, kogo należy delikatnie pospieszyć itd.
W ten sposób będziesz miał kontrolę nad swoją strategią content marketingową, a ewentualne modyfikacje planu będziesz mógł wprowadzać na bieżąco.
Dobrym pomysłem jest również stosowanie usystematyzowanego nazewnictwa. Na przykład plik, który przeszedł wszystkie etapy i jest gotowy do publikacji, może wyglądać następująco:
Wpis na blog_red_kor_graf_publ
Jak stworzyć skuteczny plan content marketingowy, który pozwoli Twojej firmie zaistnieć w sieci? Jednym z kluczy do sukcesu jest promocja treści, dzięki czemu dotrą one do jak najszerszego grona odbiorców.
Warto korzystać z różnych kanałów, takich jak:
E-mail marketing – wysyłając treści swoim subskrybentom, utrzymujesz z nimi kontakt i informujesz o nowościach.
Reklama online – np. poprzez Google Ads czy Facebook Ads.
Media społecznościowe – opracowując odpowiednią strategię publikacji swoich treści w serwisach takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn.
Promocja treści to kluczowy element strategii marketingowej, który sprawi, że jego skuteczność będzie jeszcze większa.
Bez promocji nawet genialny, superprzydatny content może mieć problem, aby przebić się przez gąszcz innych, lepiej promowanych treści.
Każda branża ma swoje specyfikacje i nie ma jednej uniwersalnej recepty na skuteczny content marketing.
Pamiętaj o tym, że content marketing potrzebuje czasu, by zobaczyć efekty. Zazwyczaj nie są dostępne od razu, co może być demotywujące, ale nie warto się poddawać. Kiedy już się pojawią, pracują na ruch i sprzedaż bez przerwy.
Analizuj, sprawdzaj statystyki i modyfikuj swój plan. Dzięki temu konwersje mogą rosnąć, a Twoje cele – być skutecznie realizowane.
Przed przygotowaniem strategii, sprawdź, jakie działania możesz podejmować w ramach content marketingu. Przeczytaj nasz kompletny poradnik!
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.