Narzędzia analityczne są w stanie dostarczyć Ci więcej danych niż jesteś w stanie przeanalizować.
Skup się na tym, co ma realne przełożenie na zyski dla Twojego biznesu. Poznaj wskaźniki, które świadczą o skuteczności marketingu treści.
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
97% marketerów uważa, że starania włożone w marketing treści są skuteczne. Aby mierzyć content marketing musisz jednak wiedzieć, jaki cel chcesz osiągnąć, a następnie sprawdzać wskaźniki, które są z nim związane.
Krzysztof Gilowski
Head of marketing
70% marketerów w firmach z dużymi sukcesami mierzy ROI (czyli wskaźnik rentowności inwestycji) z marketingu treści
Tylko 36% wyraziło zadowolenie z tego, jakie możliwości mierzenia sukcesu content marketingu ma ich firma
Nie ma co się dziwić, w końcu kupujący konsumują średnio 17 materiałów w cyklu sprzedażowym.
Wielu przedsiębiorców szuka pomocy w odpowiedniej ocenie osiąganych celów. Po to powstał ten tekst.
Na to, jak mierzyć content marketing, nie ma jednej skutecznej rady. Warto dopasować śledzone wskaźniki do celu, który sobie stawiasz.
A warto to zrobić, ponieważ marketing treści przynosi efekty.
97% badanych twierdzi, że starania włożone w content marketing były skuteczne
Treści są Ci potrzebne, musisz jednak wiedzieć, jak mierzyć ich efekty, aby móc je dostosować dla lepszych rezultatów.
Jednym z najważniejszych celów tworzenia firmowych treści, jest budowanie za ich pomocą świadomości marki.
Świadomość sprawia, że pojawiasz się w głowie klienta, kiedy myśli o skorzystaniu z takiej oferty jak Twoja.
80% marketerów twierdzi, że dzięki treściom udało im się zaistnieć w świadomości odbiorców
Na jakie mierniki zwracać uwagę, aby to zmierzyć u siebie?
Skuteczny content marketing w kontekście świadomości marki można mierzyć za pomocą następujących wskaźników:
No dobrze, wiesz już, jaki masz zasięg. Teraz musisz sprawdzić, czy docierasz do odpowiednich ludzi.
Tworząc treści, chcesz zwiększyć świadomość marki wśród swoich potencjalnych klientów. Reszta z biznesowego punktu widzenia jest mało istotna, bo Ci ludzie od Ciebie nie kupią.
Być może chcesz, aby Twoja firma była znana w całym kraju, wśród wszystkich ludzi, a w zależności od Twoich produktów/usług – nawet na świecie.
Jednak warto skupić się na grupach odbiorców, które naprawdę mogą być zaangażowane w to, co sprzedajesz i których oczekiwania spełniasz.
Imponujące zasięgi wśród ludzi, którzy nie należą do Twojej grupy docelowej nie przełożą się na Twoje zyski.
Bezdzietni mężczyźni wiedzą czym jest Gerber, ale nie kupują produktów tej marki.
Dlatego zacznij od określenia, do kogo chcesz trafić ze swoimi treściami, kogo przekonać do swojej marki.
Darmowy dodatek
To, że potencjalni klienci znają Twoją markę to za mało. Oni muszą ją dobrze kojarzyć, żeby chcieć wejść z nią w interesy.
Aby dowiedzieć się, jak wyglądasz w oczach odbiorców, dobrze sprawdzą się ankiety.
Możesz przeprowadzać je publicznie, na przykład w mediach społecznościowych lub wysyłać je po złożeniu zamówienia.
Pytaj w nich nie tylko o to, jak odbiorca Cię postrzega, lecz także czy o Tobie mówi, poleca innym itd.
Musisz patrzeć na swoją markę oczami klienta. Czy chciałby o niej mówić? Spraw, by wywoływane przez Ciebie wrażenie było pozytywne.
Dobre treści są podstawą content marketingu. Potrzebujesz zaangażowanego zespołu, który stworzy je dla Ciebie? Skontaktuj się z nami i opowiedz o swoich celach. My stworzymy plan na ich osiągnięcie.
Liczba wyświetleń strony czy ilość udostępnień to ważne wskaźniki, ale nie powiedzą Ci wszystkiego o zaangażowaniu Twoich odbiorców.
Sprawdzaj:
Umieść dane w kontekście.
Co to oznacza?
Sprawdzaj ruch na przykład na podstawie platformy, z której płynie: wysokie zaangażowanie na platformie takiej jak Wykop, nie przyniesie Ci takich wyników sprzedaży, jak chociażby zaangażowanie na LinkedIn.
Jest wiele narzędzi, które pomagają w sprawdzaniu zaangażowania.
Na przykład za pomocą platformy Hotjar możesz sprawdzać, jak użytkownicy czytają Twoją stronę, na czym się zatrzymują, co przewijają itd. To więcej niż zwykła ilość wyświetleń.
Identyfikuj miejsca, w których tracisz zainteresowanie swoich odbiorców i poprawiaj je.
Doskonałym miernikiem zaangażowania są również komentarze i interakcje w mediach społecznościowych. Ich liczba może przytłaczać, ale warto je analizować.
Dla 41% marketerów generowanie leadów (czyli danych osób, które są zainteresowane ofertą) to najważniejszy cel w marketingu treści
Udostępnienia Twoich treści mogą być dobrą wskazówkę co do tego, jak mierzyć content marketing w kontekście generowania leadów, jednak nie jedyną.
Liczba kliknięć jest istotna, ale nie powie Ci wszystkiego o treściach, które przyciągają klientów. Co warto obserwować?
Konwersje są to działania, których oczekujesz od klienta znajdującego się na Twojej stronie, np. kliknięcie w link, zapisanie się na webinar, rejestracja, zamówienie produktu.
Obserwuj, jak wygląda ich wskaźnik na Twojej stronie. Skuteczny content marketing pomaga sprawić, że odbiorcy robią to, czego od nich oczekujesz.
Jak Twoje treści wpływają na zaangażowanie klientów? Skąd osoby (a więc w perspektywie leady) pojawiają się na Twojej stronie? W co klikają
Uważnie śledź ich drogę. Inwestuj więcej wysiłków w te kanały, z których masz najwięcej jakościowego ruchu.
Sprawdzaj, ile oszczędzasz dzięki treściom
Takie narzędzia jak Semrush dostarczą Ci informacji o koszcie ruchu. Dowiesz się, ile miesięcznie musiałbyś zapłacić Google za taki ruch, jaki obecnie masz bezpłatnie dzięki frazom kluczowym, na które widoczne są Twoje treści.
Zanim użytkownik staje się klientem Twojej firmy, przechodzi na swojej ścieżce zakupowej kilka etapów, które przedstawia lejek sprzedażowy:
Ważne, żeby mieć treści odpowiednie do każdego etapu i sprawnie popychać odbiorcę w stronę koszyka.
Leady marketingowe i sprzedażowe są już blisko kupowania. Warto ich wyodrębniać ze swojej puli odbiorców i odpowiednimi treściami kierować w dół lejka.
Jak dzielić leady?
Leady zainteresowane treścią angażują się w treść, np. zapisują się na newsletter, ale daleko im jeszcze do rozmów o sprzedaży.
Kwalifikowane leady sprzedażowe (SQL) są już gotowe do rozmowy z działem sprzedaży. Zależy Ci, aby przekształcać MQL w SQL.
Kwalifikowane leady marketingowe (MQL) to ci odbiorcy Twojej marki, którzy są wstępnie zainteresowani Twoją ofertę, ale jeszcze nie są gotowi na zakup.
Obserwuj, jak tworzone przez Ciebie treści wpływają na relację z klientami. Czy leady marketingowe zmieniają się w sprzedażowe?
Po czym poznasz leady marketingowe? Mogą między innymi:
Po czym poznasz leady sprzedażowe? Między innymi:
Wsparcie sprzedaży łączy się z generowaniem leadów.
Treści na tym etapie mają sprzedawać. Za ich pomocą masz pokazać klientom, dlaczego warto sięgnąć po Twoje produkty i usługi.
Aby sprawdzać, czy Twój content marketing jest skuteczny i realnie wpływa na sprzedaż, musisz wziąć pod uwagę kilka mierników, zwłaszcza:
Musisz śledzić to, czy zatrzymujesz klientów, którzy angażują się w Twoje treści oraz czy przyciągasz klientów, którzy tego nie robią.
Czy Twoi odbiorcy pozytywnie oceniają Twoją markę na podstawie treści?
Sprawdzaj konwersję, liczbę zawieranych umów, kupowanych produktów. Sprawdzaj, które treści przynoszą Ci najwięcej jakościowych leadów i twórz takich więcej. One działają na Twoich odbiorców.
Dzięki temu przekonasz się, czy masz na stronie skuteczny content marketing.
Analizując powyższe dane będziesz w stanie obliczyć najważniejszy wskaźnik - zwrot z inwestycji ROI.
Aby to zrobić, od przychodu z treści odejmij koszty, jakie poniosłeś, podziel wynik przez koszty i całość pomnóż przez 100. Tak poznasz procent zwrotu z inwestycji.
Wiesz już sporo o tym, jak mierzyć content marketing. Pamiętaj, że oprócz treści potrzebujesz też świetnej strony, która przekona klientów do kupowania u Ciebie. Sprawdź, jak ją tworzyć w kompletnym przewodniku po stronach firmowych.
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.