Wskazówki, jak przenieść Twój content marketing dla B2B na wyższy poziom i uzyskać lepsze wyniki.
Naucz się angażować swoich odbiorców. Triki stosowane przez mistrzów treści B2B możesz wkładać mniej pracy w przygotowanie treści. Jak?
Sprawdźmy!
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Content marketing dla B2B jest kluczowym elementem budowy marki. Bez wielkich nakładów finansowych można dzięki niemu zwiększyć sprzedaż i umocnić pozycję na rynku. Dlatego aż 91% marketerów stosuje marketing treści.
Krzysztof Gilowski
Head of marketing
Content marketing B2B (business to business) to tworzenie i rozpowszechnianie treści, które pomagają budować wiedzę, świadomość marki, bazę kontaktów i zwiększać sprzedaż.
Można go realizować w wielu formach. Do najpopularniejszych zalicza się posty blogowe, podcasty, newslettery i infografiki. Odbiorcą marketingu B2B jest drugie przedsiębiorstwo.
Wszystkie te metody mają jeden cel: rozpowszechnić informacje o Twojej firmie i pracować na Twój sukces!
91% marketerów B2B używa treści, aby rozpowszechniać informacje o swojej firmie i docierać do potencjalnych klientów
Dzieje się tak dlatego, że content marketing, inaczej marketing treści, może zapewnić ogromny zwrot z inwestycji.
Potwierdzają to dane zebrane przez Statista:
30% marketerów uważa, że treści mają najlepszy zwrot z inwestycji
Dobry content B2B generuje ruch i leady, czyli pomaga budować bazę kontaktów potencjalnie zainteresowanych klientów. Jednak czy może również pomagać w zwiększeniu sprzedaży?
W świecie B2B marketing treści jest na topie.
Kiedy regularnie publikujesz wysokiej jakości treści, odbiorcy zachowują Cię w pamięci jako autorytet w danej dziedzinie.
To sprawia, że są o wiele bardziej skłonni do zakupu Twojego produktu!
Content marketing B2C (czyli business to client) kierowany jest do klienta detalicznego, podczas gdy B2B - do przedsiębiorców.
Dlatego największą różnicą między tymi działaniami contentowymi jest grupa odbiorców. W przypadku firmy oferującej usługi klientom indywidualnym (B2C), grupa odbiorców jest zazwyczaj dość szeroka.
Jeśli jednak prowadzisz działalność B2B, publiczność Twoich treści jest o wiele bardziej zawężona.
Widać to chociażby w statystykach prezentujących liczby udostępnień obu typów treści. Content B2C jest udostępniany 9.7 razy częściej, niż content B2B.
Najlepiej, aby Twoje treści były zatem skierowane do osób decyzyjnych w firmach, jakie chcesz obsługiwać.
Na przykład, Semrush.com jest firmą B2B, która sprzedaje narzędzie do optymalizowania treści pod wyszukiwarki.
Jak widać, ich blog jest dostosowany do potrzeb osób w organizacjach, które podejmują decyzję, czy inwestować w oprogramowanie i narzędzia usprawniające pracę na podstawie konkretnych danych.
Firmy B2B stawiają przede wszystkim na: e-maile, studia przypadków (case study), posty blogowe i webinaria
Firmy B2C bardziej polegają na postach w serwisach społecznościowych, inspirujących zdjęciach, wideo i poradnikach
Kolejna różnica tkwi w dystrybucji treści. Firma sprzedająca biżuterię z naturalnych kamieni osiągnie największy sukces na Instagramie.
Ale to prawdopodobnie nie najlepsza platforma społecznościowa dla firmy B2B, która sprzedaje oprogramowanie CRM. W tym wypadku lepiej sprawdzi się LinkedIn.
Treści B2C, czyli kierowane do klienta detalicznego, generują prawie 10-krotnie większe zaangażowanie niż treści B2B.
To dlatego zamiast Facebooka czy Twittera, odnoszące sukces firmy B2B zazwyczaj do dystrybucji swoich treści wybierają e-mail marketing, konferencje, własne strony internetowe.
Stawiają też na budowanie mocnej pozycji w wyszukiwarkach, którą budują przy udziale merytorycznego, angażującego contentu B2B.
Im lepiej Twoja strona odpowiada na pytania wpisywane przez użytkowników internetu w wyszukiwarkę, tym bardziej Google ją docenia. Tak działa dobre SEO.
Dlatego działając w sektorze B2B nie możesz zaniedbać swojej witryny. Jeśli potrzebujesz wsparcia w stworzeniu angażującej, wypełnionej profesjonalnymi treściami strony: zgłoś się do nas po bezpłatną i niezobowiązującą wycenę!
Potencjał dobrze przygotowanych treści B2B pokazują kolejne statystyki.
Aż 70% klientów sektora B2B poznaje markę i konsumuje treści bezpośrednio ze strony firmowej
Tylko 53% klientów odkrywa treści B2B w mediach społecznościowych
Planując swój kalendarz publikacji powinieneś uwzględnić pewne konkretne formaty, które przyniosą Ci o wiele większy zysk niż kolejny “zwykły” post na blogu.
Nie będziemy kłamać: większość z tych formatów wymaga również większego nakładu pracy. Ale za to raz poniesiony wydatek w tym zakresie potrafi zwracać się z nawiązką latami.
Chcesz, aby Twój content był wiecznie aktualny? Zajrzyj do naszego kompletnego przewodnika po marketingu treści dla firm!
To napisawszy przechodzimy do…
Zdobywanie linków zwrotnych jest kluczowym sposobem przynoszenia korzyści każdej firmie.
Tylko 6% publikowanych treści faktycznie zbiera takie linki!
94% publikowanych treści dostaje ZERO linków zwrotnych
Wyróżnij się na tle konkurencji i popracuj nad tym, aby ta smutna statystyka nie dotyczyła Ciebie.
Nie będzie to łatwe. Internet jest pełen treści w różnych formatach, od artykułów po wideo i każdego dnia pojawiają się nowe.
Na Twoją korzyść działa to, że chcesz działać (bo czytasz ten poradnik!). Wiatru w żagle może Ci dodać również fakt, że generalna większość treści B2B po prostu nie jest warta tego, by otrzymywać linki zwrotne.
Nasze owocne doświadczenie wskazuje, że publikacja kompletnych przewodników przynosi doskonałe rezultaty.
Potwierdzają to też statystyki.
Jeśli są dobrze przygotowane, takie przewodniki są warte czytania i dzielenia się nimi z innymi specjalistami.
Dodatkową zachętą jest fakt, że tego typu treści są wysoko punktowane przez Google, przez co potrafią imponująco wspomóc SEO.
Co powinien zawierać dobry przewodnik?
Badania i tworzenie raportów jest jedną z najskuteczniejszych strategii przynoszących korzyści Twojej firmie.
To również doskonały sposób na pochwalenie się doświadczeniem z pierwszej ręki i głęboką znajomością branży.
Naszą rekomendacją jest, aby raporty udostępniać publicznie, wykorzystując je jednocześnie do budowania bazy kontaktów. W dłuższej perspektywie wygeneruje to więcej leadów, czyli pozyskanych kontaktów do klientów, niż same social media.
Jeśli mowa o platformach społecznościowych…
81% marketerów B2B korzysta z LinkedIn
Ty też nie możesz zapomnieć o działaniach na tej platformie.
LinkedIn ma szeroki zasięg organiczny (bezpłatny), grupuje profesjonalistów ze wszystkich dziedzin i jest siecią społecznościową przystosowaną do potrzeb osób ukierunkowanych na rozwój kariery.
Poświęcenie części zasobów przeznaczonych na tworzenie content marketingu dla B2B na rzecz formatów dostosowanych do możliwości LinkedIn jest najlepszą inwestycją.
Formatów jest sporo: do najpopularniejszych należą posty pisane bezpośrednio w serwisie, ale także udostępniane wideo i notatki. Nie zapomnij udzielać się w komentarzach i brać udział w dyskusjach z Twojej dziedziny.
Skąd je czerpać?
37% marketerów wykorzystuje do tego badanie słów kluczowych
Bazują na tym zwłaszcza artykuły blogowe, webinary i podcasty.
Słowa kluczowe, czy inaczej frazy, zapytania, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwarki. Regularne sprawdzanie “co w trawie piszczy” przynosi imponującą wiedzę na temat zmieniających się trendów czy potrzeb klientów.
Istnieje też wiele innych wspaniałych metod do odkrywania inspirujących tematów do contentu B2B.
Jedną z nich są społeczności internetowe. W przestrzeni B2B będzie to wspomniany LinkedIn, ale również grupy na Facebooku czy fora branżowe, kanały Slack lub Discord.
86% firm, które odnoszą sukces, wykorzystuje wideo jako część swojego content marketingu
53% klientów skupionych na technologii uważa wideo za "najbardziej użyteczny" format treści
Tymczasem można odnieść wrażenie, że wiele marketerów w Polsce woli trzymać się wyłącznie jednego, pisemnego formatu.
Oczywiście nie oznacza to, że tradycyjne posty czy raporty nie są warte zachodu: powinny nadal stanowić podstawę Twoich działań. Warto jednak dodać wideo do swojej strategii contentowej.
Rozszerzanie formatów zwiększa grupę odbiorców.
31% firm B2B za pomocą biuletynów e-mailowych podtrzymuje relacje z osobami, które w przeszłości zdecydowały się zostawić do siebie kontakt
Jeśli chcesz zmaksymalizować korzyści płynące z Twojego biznesu, stwórz newsletter, w którym będziesz się dzielił fachową wiedzą.
Nie poprzestawaj na ogólnikowych hasłach typu "zapisz się na aktualizacje". Dzięki angażującemu newsletterowi możesz zaprezentować swoją markę tysiącom osób każdego tygodnia.
W ten sposób będziesz odbiorcom przypominać o tym, co Cię wyróżnia, a w konsekwencji przełoży się na większą sprzedaż.
Pamiętaj jednak, aby oferować indywidualną wartość: przegląd najciekawszych informacji z Twojej branży, użyteczny poradnik związany z tematem usługi, wskazówki, jak poprawić swoje wyniki. Temat powinien być uzależniony od tego, co najbardziej kręci Twoich odbiorców.
Prowadzenie statystyk i regularne mierzenie efektywności to nie sztuka dla sztuki, ale ważny element prowadzenia działań marketingowych.
Dzięki temu jesteś w stanie sprawdzić, czy poniesione koszty przyniosły oczekiwany rezultat.
94% – prawie wszyscy najlepsi mierzą wydajność swoich treści
Jednocześnie robi to zaledwie 60% najmniej skutecznych
Popełnianie błędów nie przekreśla skuteczności firmy: ale ciągłe ich powtarzanie już tak.
Mierzenie wyników pozwala wyrzucić z kalendarza publikacji formaty, które są nieatrakcyjne dla Twoich odbiorców, a stawiać na te, które są “czarnymi końmi”.
Wśród odnoszących największe sukcesy w content marketingu 60% bazuje na strategii komunikacji
Wśród najmniej odnoszących sukcesów jedynie 21% posiada taką strategię
Zdecydowana większość treści B2B nie generuje linków zwrotnych i zaangażowania, bo po prostu nie jest wystarczająco interesująca.
Co możesz zrobić, aby nie być w gronie twórców mało inspirujących treści B2B?
Nie stawiaj wyżej rozrywki niż merytoryki.
Upewnij się, że Twoje treści są na temat i zawierają przydatne informacje, a jednocześnie są kreatywne.
Stosuj analogie i odnoś się do powszechnie znanych zjawisk, ale w małych dawkach. Twoi odbiorcy docenią wysiłek, jaki wkładasz w tworzenie przemyślanych artykułów.
Każda dobra treść zaczyna się od odpowiedzenia sobie na pytania: co chcesz przekazać? Do czego zachęcić?
Nie ma nic bardziej rozczarowującego, niż artykuł, który zaczyna się silną narracją, ale w miarę czytania traci na logice.
To ryzyko, z którym boryka się wiele działań content marketingu B2B.
Drugą bolączką jest stosowanie zwrotów, które są wypełniaczami treści pozbawionymi znaczenia, jak "w tym szybko zmieniającym się cyfrowym świecie". Bez nich tekst zyskuje na przejrzystości, lekkości i dynamice.
Pisaniu często towarzyszy pokusa, by używać kwiecistego lub mocno specjalistycznego języka i dłuższych zdań. Treści branżowe mają tendencję do nasiąkania żargonem, szczególnie w technologii.
To sprawia, że takie treści czyta się ciężko.
Staraj się przekazywać swoje myśli możliwie prosto i przystępnie. Oczywiście niektórych słów nie można zastąpić, aby brzmiały naturalnie. Staraj się jednak przynajmniej pamiętać o krótkich zdaniach i przyjaznych oczom akapitach.
Sami kierujemy ofertę do przedsiębiorców takich jak Ty. Jeśli podoba Ci się to, co czytasz, spodoba Ci się też to, co napiszemy dla Twoich klientów. Pogadajmy o tym!
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.