Koszt content marketingu

Ile kosztuje słaby content marketing?

Poznaj prawdziwą cenę słabego content marketingu i zobacz, ile Twoja firma może stracić na nieskutecznych treściach.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak unikać strat. Zaczynajmy!

Koszt content marketingu

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Firmy mają średnio 60% niewykorzystywanych treści! Słabe treści tylko „przepalają” Twoje pieniądze i czas. Za to raz włożony wysiłek w stworzenie dobrych treści i sprawny proces zarządzania nimi opłaca się latami.

Krzysztof Gilowski
Head of marketing

> content marketing > koszt

Ile kosztuje dobry content marketing?

Jeśli wydaje Ci się, że content marketing (dobry) jest drogi, sprawdźmy ile kosztują słabe treści i jakie szkody mogą wyrządzić firmie.

70%

Ponad 70% marketerów potwierdza, że content marketing stanowi ich podstawową formę działań

Wszystkie firmy wykorzystują treści w swoim marketingu, ale zdecydowanie nie wszystkie tworzą przemyślany content marketing. Do której grupy należysz?

60%

Jeśli do pierwszej, to według Forrester możesz tracić 60%, albo nawet więcej, swojego budżetu

Produkowanie treści tylko dla samego ich tworzenia zazwyczaj kończy się brakiem reakcji ze strony odbiorców.

A brak reakcji to brak danych kontaktowych do potencjalnych klientów, brak rejestracji, brak koszyków zakupowych, brak klientów.

Jeśli zaliczasz się do drugiej grupy przedsiębiorców, czyli tych z dobrą strategią treści, to jesteś w zdecydowanie lepszej pozycji.

40%

40% marketerów pracuje na udokumentowanej strategii treści

30%

Ponad 30% pracuje z niespisaną strategią

27%

A jedynie 27% nie ma żadnej strategii

Nie chodzi o to, ile wydasz na content marketing. Koszt ma drugorzędne znaczenie w stosunku do zwrotu z inwestycji (ROI).

Co z tego, że wydasz o połowę mniej na tekst, jeśli nie wygeneruje dla Ciebie żadnego ruchu i ani jednego kontaktu do potencjalnego klienta?

Jeśli wydając o połowę więcej mógłbyś przyciągnąć do swojej marki potencjalnych klientów, dać im przydatne informacje, których potrzebują i pozostać w ich głowach, kiedy już przyjdzie dzień, w którym zaczną szukać takiej oferty jak Twoja.

Dlaczego słaby content marketing to słaby pomysł?

Nikt z intencją nie tworzy słabych treści. Wszyscy chcemy robić dobry content marketing.

Jak zatem dochodzi do tego, że mimo ponoszonych wydatków na treści wciąż nie widzisz zysków? Czy ten cały content marketing to po prostu marketingowa ściema?

Wiele treści nie jest skutecznych, ponieważ są tworzone przede wszystkim z myślą o promocji i natychmiastowej sprzedaży w chwili, kiedy potencjalny klient nie jest jeszcze na nią gotowy.

Tymczasem takie treści mają bardzo krótki termin przydatności do spożycia. Jeśli w ogóle są zdatne do spożycia.

Masz rower. Zaczyna się nowy sezon na rowerowe wycieczki. Chcesz szybko przygotować sprzęt do wypraw.

Co byś chętniej przeczytał: artykuł o tym, jak przygotować rower do sezonu czy artykuł na temat tego, dlaczego wybór produktów ze sklepu Wesołe Kółeczka to najlepsza decyzja na świecie?

Zapewne ten pierwszy, ponieważ daje unikatową wiedzę i jest pomocny. Pozwala Ci się czegoś nauczyć i nie stara się nachalnie „wcisnąć” produktów, kiedy jeszcze o nich nie myślisz.

Co serwis Wesołe Kółeczka mógły zrobić lepiej?

Od razu dać czytelnikowi to, po co przyszedł - wskazówki: co przygotować, sprawdzić i nasmarować przed wyjazdem. Przy okazji w treści linkując do produktów ze swojego sklepu, które będą pomocne.

W ten sposób marka Wesołe Kółeczka:

  • daje czytelnikom wartość, której szukają
  • naturalnie odsyła do swojej oferty
  • wspiera strony ofertowe linkowaniem wewnętrznym

Gdyby artykuł był jedynie pochlebną pieśnią i jego jedynym celem było zachęcenie do skorzystania z oferty, ciężko by mu było zaufać. Wydawałby się tendencyjny, odpychający.

Słaby content marketing jest często nadmiernie promocyjny.

To oczywiście nie znaczy, że masz udawać, że Twoja marka w ogóle nie istnieje i nie zależy Ci na sprzedaży.

Chodzi o to, aby dawać o niej znać w naturalny, nienachalny sposób. Kontekstowo.

W filmiku instruktażowym Wesołych Kółeczek o przygotowaniu roweru do sezonu, osoba pokazująca jak to zrobić, mogłaby używać przy tym produktów ze sklepu i dać znać, że pod filmikiem jest link do miejsca, gdzie użytkownik może te produkty znaleźć.

Można pokusić się o parę słów wyjaśnienia, czemu to ważne, aby używać tego typu produktów, natomiast głównym tematem musi pozostać samo przygotowywanie roweru na sezon.

Na końcu filmiku można wyświetlić logo, adres strony www i inne dane firmy. Tylko tyle i aż tyle.

Drugim grzechem kiepskiego marketingu treści jest powielanie tego samego, co w internecie zostało powiedziane już milion razy, w niemal identyczny sposób.

Nie oszukujmy się, to trudne. W końcu każdego dnia do internetu trafia 7 milionów artykułów blogowych, a to tylko jedna z wielu form content marketingu.

Prawdopodobnie na temat, na który chcesz pisać powstało wiele materiałów. Co zrobić, żeby ludzie zechcieli poświęcić uwagę właśnie Tobie?

Zrób to lepiej. Udowodnij, że się na tym znasz. Dodaj coś wartościowego. Zastanów się, czego w innych treściach brakuje?

Kolejnym powodem, dla którego treść powstająca z dobrą intencją przeradza się w słabą, jest jej niedostępność.

Niedostępna treść jest źle napisana. Nie chodzi tylko o to, że ma błędy ortograficzne czy stylistyczne, ale wizualnie nie prezentuje się dobrze.

Treść, która ma problem z dostępnością, może być po prostu niewidoczna.

Jeśli piszesz nawet najlepszego bloga na świecie, ale Twoje treści są źle sformatowane, a strona w ogóle nie bierze pod uwagę pozycjonowania (SEO) i nikt nie wie o jej istnieniu, to niestety Twoja misja się prawdopodobnie nie powiedzie.

Content marketing to nie tylko sama treść, ale również kanały jej dystrybucji.

Dobre pomysły w content marketingu stają się słabe, jeśli zostają wsadzone do złego formatu.

Jeśli sprzedajesz program dla księgowych i chcesz stworzyć poradnik, jak krok po kroku zacząć z nim pracę, napisanie podręcznika na 200 stron może być pomysłem kiepskim marketingowo.

Za to opracowanie webinaru, który w formie pytań i odpowiedzi poprowadzi użytkowników krok po kroku przez instalację, stworzenie pierwszego projektu i typowe zadania - to może być strzał w dziesiątkę.

Potem nagrany webinar możesz wykorzystywać wielokrotnie.

Wypuszczenie serii instruktażowych tutoriali pokazujących poszczególne funkcjonalności czy prezentacja możliwości narzędzia w kontekście rozwiązywania problemów, z którymi zmagają się potencjalni klienci - to zadziała.

Content marketing - koszty

Dobry content marketing kosztuje, ale słaby content marketing kosztuje podwójnie. Na tworzenie treści musisz poświęcić pewne zasoby: pieniądze i czas. Upewnij się, że mądrze je inwestujesz.

Przyjrzyjmy się, jakie faktyczne koszty content marketingu ponosisz i sprawdźmy, gdzie można je redukować.

Czas i pieniądze na tworzenie treści oraz zarządzanie nimi

Dobre treści wymagają czasu na ich stworzenie. Tu niewiele da się zrobić.

Jednak, jeśli nie mierzymy wyników poprzednich kampanii, czas może być przepalany na tworzenie treści, które nie mają szans powodzenia.

Jeśli nie wiesz, co działa, możesz marnować czas na produkcję contentu, który nie odniesie żadnego skutku.

Czas jest potrzebny do stworzenia treści, ale także ich odnalezienia w dżungli już stworzonych przez lata grafik i artykułów.

Im więcej treści, tym większy problem ze sprawnym dostępem do nich.

Rozwiązanie: Stworzenie miejsca do sprawnego zarządzania treściami i wykorzystywanie narzędzi służących do mierzenia efektywności.

Jednorazowość vs. recykling

Zdecydowana większość treści tworzonych w ramach content marketingu powinna być tworzona z myślą o wielokrotnym wykorzystywaniu na różnych platformach i w różnych kanałach.

Rozwiązanie: Przygotowujesz webinar live? Nagraj go i udostępniaj później w zamian za zapis do newslettera.

Tworzysz cykl artykułów o dermatozach wieku dziecięcego? Przygotuj krótką rolkę na social media z najważniejszymi informacjami.

W ten sposób raz poświęcony czas na produkcję jednej treści będzie procentował.

Dobre treści i kiepski content marketing. Jak je rozróżnić?

Dobre treści odpowiadają na pytania, które faktycznie interesują odbiorców. Złe treści udzielają odpowiedzi na pytania, których żaden potencjalny klient by nie zadał.

Przypomnij sobie przykład z rowerami. Możesz zastanawiać się, jak przygotować rower do sezonu, ale na pewno nie budzisz się z myślą, jakie pięć powodów przemawia za tym, aby skorzystać z usług serwisu rowerowego, o którym do tej pory nie słyszałeś.

Dobre treści przynoszą korzyści zarówno odbiorcom, jak i przedsiębiorcom.

Możesz przemycić informację o świadczonych przez siebie usługach ubezpieczeniowych w tekście na temat tego, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie podróżne.

Możesz też po prostu mówić i pisać na tyle często o tym zagadnieniu, że staniesz się dla odbiorców autorytetem. Wtedy jasnym się dla nich stanie, że jeśli nie będą wiedzieć, jakie ubezpieczenie kupić, zgłoszą się do Ciebie.

Cechy skutecznego content marketingu:

Koncentracja na potrzebach klientów. Mów o tym, co interesuje Twoich odbiorców, a nie o tym, co uważasz, że powinno ich interesować.

1

Regularność. Lubią ją algorytmy wyszukiwarek, social media i daje Ci większe szanse trwale zapisać się w umysłach odbiorców.

3

Wiarygodność. Zaufanie to bezcenna waluta. Jeśli odbiorca nie do końca wie, czy to co piszesz to prawda, ciężko Ci będzie zdobyć jego zaangażowanie.

2

Koszty dopasowane do efektów. Nie ma większego sensu dopieszczać materiału, który kompletnie nie działa, ma zerowy ruch i nie jest potrzebny odbiorcom.

4

Dłuższy znaczy lepszy?

Dobra treść może być długa. Ale może być również ultra króciutka. Wybierając długość posta, artykułu czy wideo, należy kierować się intencją wyszukiwania.

Ile czasu potrzebujesz, żeby dobrze odpowiedzieć na konkretne zapytanie klienta - to najlepszy wyznacznik długości treści.

Jeśli Twój odbiorca potrzebuje przepisu na szarlotkę, nie każ mu przedzierać się przez całą historię pochodzenia jabłek. Daj mu to, po co przyszedł - szybko.

Za to, jeśli ktoś chce dowiedzieć się, jak ustawić reklamę na Facebooku, wyjaśnienie zajmie więcej czasu.

Musisz brać pod uwagę też specyfikę formatu treści, na jaki się zdecydujesz.

Badania wskazują, że najlepsza długość rolki na Instagramie to 7-15 sekund. Ale tutaj znowu - wiele zależy od Twojej strategii.

Jeśli nie publikujesz śmiesznych filmików o kotach, ale poważne psychologiczne treści kierowane np. do rodziców małych dzieci, w 15 sekund nie zdążysz im niczego przekazać.

Możesz dać im w rolce szybką zajawkę, a bardziej wyczerpujące materiały publikować na YouTube.

Wybierając długość dla Twojej treści weź pod uwagę:

Oczekiwania odbiorców. Jeśli tworzysz kompendium wiedzy na jakiś temat, możesz chcieć rozbić je na mniejsze, łatwiejsze do przyswojenia kawałki, a następnie połączyć w cykl.

1

Analiza konkurencji. Co Twoi konkurenci robią dobrze, a co źle? Co u nich działa dobrze? Wiele rzeczy możesz sprawdzić dzięki narzędziom, np. Senuto.

3

Wymagania techniczne i przyzwyczajenia. Na różnych kanałach mamy różne przyzwyczajenia. Na TikToku szukamy krótkich filmików, a na YouTube jesteśmy bardziej gotowi na dłuższe materiały.

2

Jak szybko zacząć tworzyć lepszy content marketing?

Nawet jeśli do tej pory nie posiadałeś strategii content marketingowej i nieregularnie tworzyłeś treści, możesz wprowadzić kilka ulepszeń już dziś.

Jak się do tego zabrać?

Zrób audyt tego, co masz

Przyjrzyj się krytycznie dotychczasowym działaniom. Czy masz jakieś perełki, z których jesteś prawdziwie dumny? Jak możesz je wykorzystać ponownie lub wykorzystać ich pełen potencjał?

Idealnie byłoby stworzyć bazę treści, w której zapiszesz tytuł, link, autora, cel danej treści, miejsce publikacji i inne ważne dane choćby w Excelu. To ułatwia odnalezienie się w gąszczu już gotowych treści.

Jeśli publikujesz na swojej stronie, zajrzyj do Google Analytics i sprawdź, co ludzie chętnie czytają. Może da się te treści jeszcze dopracować, przekierować tych ludzi na strony ofertowe?

Zastanów się, czy Twoje treści pasują do klientów

Ten element powinien wejść Ci w nawyk. Przy tworzeniu absolutnie każdej treści powinieneś mieć na uwadze swojego wymarzonego klienta. Tylko w ten sposób będziesz w stanie dostarczać content wartościowy i dzięki temu skuteczny.

Stwórz kalendarz wydawniczy

Może to być prosty plik Excel, który pomoże Ci regularnie publikować na swoim blogu i postować w mediach, w których są obecni Twoi odbiorcy.

Jeśli dopiero zaczynasz z social mediami wybierz kanał, gdzie Twoich odbiorców jest najwięcej, a później stopniowo podbijaj kolejne platformy społecznościowe.

Kluczowe wnioski

Koszty content marketingu mogą dla Ciebie procentować lub nie. Treść treści nierówna i choć na monitorze litery wyglądają identycznie, mogą nieść zupełnie różne przesłanie.

Warto poświęcić trochę czasu na to, aby dobrze poznać swoją grupę docelową, zbadać jej potrzeby i tworzyć treści, które służą odbiorcom.

Tak zdobędziesz ich zaufanie, przychylność i zaangażowanie. Prowadź ich w stronę sprzedaży w tempie, na które są gotowi.

Czujesz, że potrzebujesz wsparcia w tworzeniu dobrych treści? Napisz do nas, z przyjemnością je dla Ciebie przygotujemy.

Jesteśmy od tego, żeby myśleć jak Twoi klienci i przyciągać ich do Ciebie różnymi drogami i formatami. Działamy?

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5