Kalendarz publikacji w 4 krokach

Twój marketingowy plan jazdy

Kalendarz publikacji systematyzuje, pomaga, podpowiada i organizuje proces tworzenia treści. Sprawia, że każdy post trafia w odpowiednim czasie do Twojej publiczności i nie jest tworzony na ostatnią chwilę.

Jeśli dobrze się do zabierzesz do kalendarza, uzupełnianie harmonogramu będzie proste i szybkie. Pokażę Ci, jak to robić.

Kalendarz publikacji w 4 krokach

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Jeśli tworzysz artykuły blogowe w pojedynkę i publikujesz je rzadko możesz nie potrzebować kalendarza publikacji. Jeżeli tworzysz dużo treści, w proces zaangażowani są różni ludzie, docenisz kalendarz. Uporządkuje tworzenie i publikowanie treści. Pomoże zorganizować pracę, ustrzec się powtórek i śledzić postępy.

Krzysztof Gilowski
Head of marketing

> content marketing > kalendarz publikacji

Kalendarz publikacji: co to takiego?

Kalendarz publikacji (kalendarz redakcyjny, kalendarz treści) to harmonogram, który określa, kiedy i jakie treści będą publikowane na Twojej stronie lub w mediach społecznościowych.

Możesz stworzyć go za pomocą Microsoft Excel, Arkusza Google, Kalendarza WordPress lub oprogramowania do zarządzania projektami (np. Asany, Trello, Notion).

Z dobrym kalendarzem będziesz mógł śledzić swoje posty i efektywnie zarządzać przepływem pracy.

Harmonogram publikacji znacznie upraszcza pracę: niezależnie od tego, czy Twój zespół liczy 3 czy 103 osoby.

Przykładowo, prowadzisz firmę oferującą dietę pudełkową. Chcesz szybko sprawdzić, na jakim etapie jest przygotowanie treści na temat spożycia odpowiedniej dawki żelaza przez kobiety w ciąży.

Rzut oka do kalendarza publikacji pozwala to sprawdzić, bez wertowania kilkudziesięciu artykułów na blogu, postów w mediach społecznościowych czy wysyłaniu maili do osób za to odpowiedzialnych.

Dzięki kalendarzowi treści:

  • oszczędzasz czas
  • minimalizujesz liczbę błędów i przestojów
  • łatwiej Ci zachować regularny rytm publikacji
  • patrzysz z szerszej perspektywy na swoje treści
  • usprawniasz procesy tworzenia, dystrybucji i promocji
  • dajesz sobie (i zespołowi) łatwy wgląd w poszczególne etapy i postęp prac w czasie rzeczywistym

Dlaczego kalendarz treści jest ważny?

Jeśli poważnie myślisz o content marketingu, potrzebujesz intuicyjnego kalendarza.

Kalendarz publikacji treści pomaga Twojej strategii content marketingowej na 3 sposoby:

Planowanie postów z wyprzedzeniem pozwala na lepszą organizację i zachowanie regularności

1

Ułatwia osiągnięcie spójności komunikacji na wszystkich platformach i promocję treści po ich opublikowaniu

3

Pozwala zachować różnorodność używanych form content marketingu (np. wideo, case study, artykuł, infografika)

2

Najlepsze praktyki tworzenia kalendarza treści

Gotowy, aby zacząć? Nie potrzebujesz wymyślnych narzędzi i oprogramowania - prosty kalendarz treści z wykorzystaniem Arkusza Google często załatwia sprawę!

Kalendarz ma Ci ułatwić pracę, a nie ją utrudniać. Wybierz takie narzędzie, które będzie odpowiadało Twoim potrzebom.

Jeśli Twój zespół liczy 2 redaktorów i grafika, a proces tworzenia treści to dobranie fraz kluczowych, tworzenie treści i grafiki, nie ma potrzeby inwestowania w oprogramowanie do zarządzania projektami i nauki jego obsługi, skoro można wszystko zorganizować prosto w Arkuszu Google.

Z drugiej strony, jeśli zarządzasz treściami wielu marek, współpracujesz z copywriterami, tłumaczami, grafikami, animatorami i innymi specjalistami, dobry program do zarządzania może potężnie Cię odciążyć.

Najważniejsze, aby każdy członek zespołu zajmujący się treściami miał dostęp do harmonogramu. Wiedział jak z niego korzystać, co konkretnie do niego należy i jakie są nadchodzące posty.

Tutaj z pomocą przychodzą rozwiązania w chmurze, do których można mieć dostęp zawsze i wszędzie, za pomocą dowolnego urządzenia.

Sprawdzone narzędzia do tworzenia kalendarza publikacji:

  • Arkusze Google: prawdopodobnie najpopularniejsza, bezpłatna opcja
  • Notion: przestrzeń dla zadań, notatek, kalendarzy i baz danych
  • Basecamp, Trello, Asana: narzędzia zaprojektowane do zarządzania projektami, sprawdzają się też jako kalendarze treści, mogą wymagać jednak chwili na przygotowanie ich do tej roli

Niektóre narzędzia, np. Coschedule, umożliwią Ci z ich poziomu opublikowane treści bezpośrednio na platformie.

To ułatwia pracę, szczególnie jeśli opiekujesz się wieloma markami lub zależy Ci na konkretnej porze publikacji, która nie zawsze pokrywa się z Twoją obecnością przy komputerze.

Możesz znaleźć informacje o najlepszych porach publikacji na różnych platformach. Inspiruj się tym, ale zawsze sprawdzaj, jaka pora będzie najlepsza konkretnie dla Twoich odbiorców. Kiedy oni są na platformach i angażują się w treści.

Na początek, jeśli Twój zespół nie ma jeszcze doświadczenia w pracy z kalendarzem, lepiej wybrać możliwie proste i darmowe narzędzie. W miarę upływu czasu będziecie wiedzieć, czego Wam w nim brakuje (lub nie).

Jest kilka elementów, które bez względu na wykorzystywane narzędzie, posiada każdy dobry kalendarz publikacji.

Elementy must have każdego kalendarza treści:

  • autor
  • temat/tytuł treści
  • link do treści
  • rodzaj treści
  • deadline
  • data publikacji
  • miejsce publikacji
  • status

Niektóre firmy mają zaplanowane treści redakcyjne na cały rok z góry. Z drugiej strony niezależni blogerzy mogą nie wiedzieć, co dokładnie opublikują w przyszłym tygodniu.

To, z jakim wyprzedzeniem planujesz treści powinno być wyznaczane przez Twoją strategię content marketingu.

Płatna promocja i wydatki

Kalendarz publikacji może Ci ułatwić też planowanie wydatków związanych z treściami.

Jeśli Twoje działania marketingowe są bardzo rozbudowane i obejmują prowadzenie bloga, kanałów social media, wysyłania newslettera, publikowanie treści sponsorowanych i udzielania się w mediach, możesz oznaczać je kolorami i dodać do planu kolumnę z wydatkami.

Dobrze też znaleźć miejsce na statystyki z szacunkowym miesięcznym ruchem, na jaki możesz liczyć z danego tekstu blogowego. Narzędzia do analizy słów kluczowych pozwolą Ci to określić.

Pomysły na przyszłość

Zapisz, aby nie uciekły w niepamięć.

Warto zostawić miejsce w kalendarzu na pomysły, których jeszcze nie opracowujesz, ale wpadły Ci do głowy. Może to być seria postów, która pojawiła się w czasie burzy mózgów z zespołem albo luźny pomysł podczas słuchania podcastu w drodze do pracy.

Taki zapas pomysłów sprawdza się, gdy z różnych przyczyn inna treść nie może być opublikowana lub po prostu potrzebujesz inspiracji.

Kalendarz publikacji w 4 krokach

Krok 1: Wypisz wszystkie luźne tematy, które są związane z Twoją działalnością i Twoim zdaniem mogą zainteresować odbiorców.

Inspiruj się planerami słów kluczowych, wyszukiwarką, która podsunie Ci podobne tematy, forami, rozmowami z klientami i pracownikami, którzy ich obsługują.

W planerach słów kluczowych np. Semrushu, Senuto, sprawdź, ile osób miesięcznie poszukuje takich informacji (średnia miesięczna liczba wyszukiwań) i jak trudno się przebić (konkurencja).

Im więcej wyszukiwań i mniejsza konkurencja, tym lepiej.

Krok 2: Zdecyduj się na częstotliwość publikacji. Ta zależy od Twojej strategii content marketingu. Jeśli tworzysz kalendarz social media, będziesz pewnie publikować wiele postów w tygodniu, w przypadku postów blogowych - może być ich kilka w miesiącu.

Krok 3: Wybierz platformę, która wydaje Ci się najbardziej intuicyjna i skonfiguruj odpowiedni szablon.

Krok 4: Ucz się na błędach. Jeśli widzisz, że brakuje rubryki w Twoim kalendarzu - dodaj ją. Jeśli potrzebujesz więcej treści - dodaj je.

Kalendarz publikacji a strategia content marketingu

Twój kalendarz treści i strategia treści to nie to samo.

Strategia jest kompleksowym planem, zbiorem wskazówek i celów do realizacji, m.in. za pośrednictwem konkretnych publikacji umieszczonych w kalendarzu.

Kalendarz publikacji staje się praktyczną realizacją założeń zawartych w strategii.

Dobre praktyki tworzenia treści

…które warto stosować w kalendarzu i nie tylko.

Jeśli chcesz tworzyć rozpoznawalne, przynoszące ruch i zyski treści, powinieneś wziąć sobie do serca te wskazówki.

Poznaj i zrozum swoich odbiorców

Zanim zaczniesz tworzyć treści, musisz zrozumieć swoją grupę docelową i określić szczegółowy profil idealnego klienta.

Darmowy dodatek

Hej 👋 Pobierz szablon Profilu Idealnego Klienta z ćwiczeniami do jego uzupełnienia. Twórz komunikację, która każdym słowem trafia w pragnienia Twoich odbiorców. Ten profil dźwiga cały marketing firmy!

OK
OK
Pobierz teraz

Aby treści realnie budowały Twój autorytet i przyciągały odpowiednich ludzi do marki, musisz wiedzieć do kogo piszesz.

Profil klienta ułatwi Ci podjęcie tych decyzji:

  • tematy, które będziesz poruszać
  • formaty treści, których będziesz używać
  • platformy, na których będziesz publikować treści

Profil klienta wykracza daleko poza dane demograficzne, takie jak wiek, choć ten może być wskazówką, jakimi kanałami docierać do odbiorców.

Wskazówka: Możesz mieć kilka profili kupującego, odpowiadających różnym segmentom Twoich odbiorców, i dla każdego zdefiniować inną strategię.

Te segmenty mogą generować dla Ciebie różne zyski. Nadaj najwyższy priorytet treściom kierowanym do tych klientów, którzy dają największy potencjał na duży zwrot z inwestycji.

Skąd czerpać wiedzę o klientach?

Przeprowadź wywiad z klientami

1

Zbadaj branżę i swoich konkurentów

3

Porozmawiaj z pracownikami, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami

2

Audytuj swoje dotychczasowe treści

Regularne badanie kluczowych metryk, np. ruchu, zaangażowania, odsłon, konwersji, pozycji w wyszukiwarce na poszczególne frazy kluczowe, dają wgląd w to, co się sprawdza, co można sobie odpuścić, a co warto udoskonalić.

Każda wyprodukowana treść to spory nakład pracy. Warto zatem tam skierować swoje wysiłki, gdzie faktycznie przynoszą zysk.

Wskazówka: Zanim usuniesz jaką treść upewnij się, że to będzie korzystne dla Twojej strony. Często warto zaktualizować content i dać mu nowe życie.

Ustal konkretne cele, jakie treści mają realizować

To jedno z najważniejszych zadań podczas tworzenia strategii treści.

Cele są jak poprzeczki: ustaw je za wysoko, to nie doskoczysz. Ustaw je zbyt nisko, to zmarnujesz swój potencjał. Ustaw je na odpowiedniej wysokości, a dadzą Ci jasny kierunek działania.

Każda powstająca treść powinna do czegoś prowadzić: zwiększenia świadomości marki, zachęcenia do pobrania ebooka, umówienia spotkania, kupienia produktu.

Kluczowe wnioski

Kalendarz treści ma Ci pomagać, nie przeszkadzać. Postaw na konkrety. Ustal kto, kiedy, co ma zrobić i gdzie to się pojawi.

Potrzebujesz wsparcia w swoim marketingu treści i nie tylko? Czekamy na Ciebie na darmowej konsultacji marketingu Twojej firmy. Rozpędźmy i ukierunkujmy Twoje działania tam, gdzie najlepiej Ci się to opłaci.

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5