Kalendarz publikacji systematyzuje, pomaga, podpowiada i organizuje proces tworzenia treści. Sprawia, że każdy post trafia w odpowiednim czasie do Twojej publiczności i nie jest tworzony na ostatnią chwilę.
Jeśli dobrze się do zabierzesz do kalendarza, uzupełnianie harmonogramu będzie proste i szybkie. Pokażę Ci, jak to robić.
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Jeśli tworzysz artykuły blogowe w pojedynkę i publikujesz je rzadko możesz nie potrzebować kalendarza publikacji. Jeżeli tworzysz dużo treści, w proces zaangażowani są różni ludzie, docenisz kalendarz. Uporządkuje tworzenie i publikowanie treści. Pomoże zorganizować pracę, ustrzec się powtórek i śledzić postępy.
Krzysztof Gilowski
Head of marketing
Kalendarz publikacji (kalendarz redakcyjny, kalendarz treści) to harmonogram, który określa, kiedy i jakie treści będą publikowane na Twojej stronie lub w mediach społecznościowych.
Możesz stworzyć go za pomocą Microsoft Excel, Arkusza Google, Kalendarza WordPress lub oprogramowania do zarządzania projektami (np. Asany, Trello, Notion).
Z dobrym kalendarzem będziesz mógł śledzić swoje posty i efektywnie zarządzać przepływem pracy.
Harmonogram publikacji znacznie upraszcza pracę: niezależnie od tego, czy Twój zespół liczy 3 czy 103 osoby.
Przykładowo, prowadzisz firmę oferującą dietę pudełkową. Chcesz szybko sprawdzić, na jakim etapie jest przygotowanie treści na temat spożycia odpowiedniej dawki żelaza przez kobiety w ciąży.
Rzut oka do kalendarza publikacji pozwala to sprawdzić, bez wertowania kilkudziesięciu artykułów na blogu, postów w mediach społecznościowych czy wysyłaniu maili do osób za to odpowiedzialnych.
Dzięki kalendarzowi treści:
Jeśli poważnie myślisz o content marketingu, potrzebujesz intuicyjnego kalendarza.
Kalendarz publikacji treści pomaga Twojej strategii content marketingowej na 3 sposoby:
Planowanie postów z wyprzedzeniem pozwala na lepszą organizację i zachowanie regularności
Ułatwia osiągnięcie spójności komunikacji na wszystkich platformach i promocję treści po ich opublikowaniu
Pozwala zachować różnorodność używanych form content marketingu (np. wideo, case study, artykuł, infografika)
Gotowy, aby zacząć? Nie potrzebujesz wymyślnych narzędzi i oprogramowania - prosty kalendarz treści z wykorzystaniem Arkusza Google często załatwia sprawę!
Kalendarz ma Ci ułatwić pracę, a nie ją utrudniać. Wybierz takie narzędzie, które będzie odpowiadało Twoim potrzebom.
Jeśli Twój zespół liczy 2 redaktorów i grafika, a proces tworzenia treści to dobranie fraz kluczowych, tworzenie treści i grafiki, nie ma potrzeby inwestowania w oprogramowanie do zarządzania projektami i nauki jego obsługi, skoro można wszystko zorganizować prosto w Arkuszu Google.
Z drugiej strony, jeśli zarządzasz treściami wielu marek, współpracujesz z copywriterami, tłumaczami, grafikami, animatorami i innymi specjalistami, dobry program do zarządzania może potężnie Cię odciążyć.
Najważniejsze, aby każdy członek zespołu zajmujący się treściami miał dostęp do harmonogramu. Wiedział jak z niego korzystać, co konkretnie do niego należy i jakie są nadchodzące posty.
Tutaj z pomocą przychodzą rozwiązania w chmurze, do których można mieć dostęp zawsze i wszędzie, za pomocą dowolnego urządzenia.
Sprawdzone narzędzia do tworzenia kalendarza publikacji:
Niektóre narzędzia, np. Coschedule, umożliwią Ci z ich poziomu opublikowane treści bezpośrednio na platformie.
To ułatwia pracę, szczególnie jeśli opiekujesz się wieloma markami lub zależy Ci na konkretnej porze publikacji, która nie zawsze pokrywa się z Twoją obecnością przy komputerze.
Możesz znaleźć informacje o najlepszych porach publikacji na różnych platformach. Inspiruj się tym, ale zawsze sprawdzaj, jaka pora będzie najlepsza konkretnie dla Twoich odbiorców. Kiedy oni są na platformach i angażują się w treści.
Na początek, jeśli Twój zespół nie ma jeszcze doświadczenia w pracy z kalendarzem, lepiej wybrać możliwie proste i darmowe narzędzie. W miarę upływu czasu będziecie wiedzieć, czego Wam w nim brakuje (lub nie).
Jest kilka elementów, które bez względu na wykorzystywane narzędzie, posiada każdy dobry kalendarz publikacji.
Elementy must have każdego kalendarza treści:
Niektóre firmy mają zaplanowane treści redakcyjne na cały rok z góry. Z drugiej strony niezależni blogerzy mogą nie wiedzieć, co dokładnie opublikują w przyszłym tygodniu.
To, z jakim wyprzedzeniem planujesz treści powinno być wyznaczane przez Twoją strategię content marketingu.
Kalendarz publikacji może Ci ułatwić też planowanie wydatków związanych z treściami.
Jeśli Twoje działania marketingowe są bardzo rozbudowane i obejmują prowadzenie bloga, kanałów social media, wysyłania newslettera, publikowanie treści sponsorowanych i udzielania się w mediach, możesz oznaczać je kolorami i dodać do planu kolumnę z wydatkami.
Dobrze też znaleźć miejsce na statystyki z szacunkowym miesięcznym ruchem, na jaki możesz liczyć z danego tekstu blogowego. Narzędzia do analizy słów kluczowych pozwolą Ci to określić.
Zapisz, aby nie uciekły w niepamięć.
Warto zostawić miejsce w kalendarzu na pomysły, których jeszcze nie opracowujesz, ale wpadły Ci do głowy. Może to być seria postów, która pojawiła się w czasie burzy mózgów z zespołem albo luźny pomysł podczas słuchania podcastu w drodze do pracy.
Taki zapas pomysłów sprawdza się, gdy z różnych przyczyn inna treść nie może być opublikowana lub po prostu potrzebujesz inspiracji.
Krok 1: Wypisz wszystkie luźne tematy, które są związane z Twoją działalnością i Twoim zdaniem mogą zainteresować odbiorców.
Inspiruj się planerami słów kluczowych, wyszukiwarką, która podsunie Ci podobne tematy, forami, rozmowami z klientami i pracownikami, którzy ich obsługują.
W planerach słów kluczowych np. Semrushu, Senuto, sprawdź, ile osób miesięcznie poszukuje takich informacji (średnia miesięczna liczba wyszukiwań) i jak trudno się przebić (konkurencja).
Im więcej wyszukiwań i mniejsza konkurencja, tym lepiej.
Krok 2: Zdecyduj się na częstotliwość publikacji. Ta zależy od Twojej strategii content marketingu. Jeśli tworzysz kalendarz social media, będziesz pewnie publikować wiele postów w tygodniu, w przypadku postów blogowych - może być ich kilka w miesiącu.
Krok 3: Wybierz platformę, która wydaje Ci się najbardziej intuicyjna i skonfiguruj odpowiedni szablon.
Krok 4: Ucz się na błędach. Jeśli widzisz, że brakuje rubryki w Twoim kalendarzu - dodaj ją. Jeśli potrzebujesz więcej treści - dodaj je.
Twój kalendarz treści i strategia treści to nie to samo.
Strategia jest kompleksowym planem, zbiorem wskazówek i celów do realizacji, m.in. za pośrednictwem konkretnych publikacji umieszczonych w kalendarzu.
Kalendarz publikacji staje się praktyczną realizacją założeń zawartych w strategii.
…które warto stosować w kalendarzu i nie tylko.
Jeśli chcesz tworzyć rozpoznawalne, przynoszące ruch i zyski treści, powinieneś wziąć sobie do serca te wskazówki.
Zanim zaczniesz tworzyć treści, musisz zrozumieć swoją grupę docelową i określić szczegółowy profil idealnego klienta.
Darmowy dodatek
Aby treści realnie budowały Twój autorytet i przyciągały odpowiednich ludzi do marki, musisz wiedzieć do kogo piszesz.
Profil klienta ułatwi Ci podjęcie tych decyzji:
Profil klienta wykracza daleko poza dane demograficzne, takie jak wiek, choć ten może być wskazówką, jakimi kanałami docierać do odbiorców.
Wskazówka: Możesz mieć kilka profili kupującego, odpowiadających różnym segmentom Twoich odbiorców, i dla każdego zdefiniować inną strategię.
Te segmenty mogą generować dla Ciebie różne zyski. Nadaj najwyższy priorytet treściom kierowanym do tych klientów, którzy dają największy potencjał na duży zwrot z inwestycji.
Skąd czerpać wiedzę o klientach?
Przeprowadź wywiad z klientami
Zbadaj branżę i swoich konkurentów
Porozmawiaj z pracownikami, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami
Regularne badanie kluczowych metryk, np. ruchu, zaangażowania, odsłon, konwersji, pozycji w wyszukiwarce na poszczególne frazy kluczowe, dają wgląd w to, co się sprawdza, co można sobie odpuścić, a co warto udoskonalić.
Każda wyprodukowana treść to spory nakład pracy. Warto zatem tam skierować swoje wysiłki, gdzie faktycznie przynoszą zysk.
Wskazówka: Zanim usuniesz jaką treść upewnij się, że to będzie korzystne dla Twojej strony. Często warto zaktualizować content i dać mu nowe życie.
To jedno z najważniejszych zadań podczas tworzenia strategii treści.
Cele są jak poprzeczki: ustaw je za wysoko, to nie doskoczysz. Ustaw je zbyt nisko, to zmarnujesz swój potencjał. Ustaw je na odpowiedniej wysokości, a dadzą Ci jasny kierunek działania.
Każda powstająca treść powinna do czegoś prowadzić: zwiększenia świadomości marki, zachęcenia do pobrania ebooka, umówienia spotkania, kupienia produktu.
Kalendarz treści ma Ci pomagać, nie przeszkadzać. Postaw na konkrety. Ustal kto, kiedy, co ma zrobić i gdzie to się pojawi.
Potrzebujesz wsparcia w swoim marketingu treści i nie tylko? Czekamy na Ciebie na darmowej konsultacji marketingu Twojej firmy. Rozpędźmy i ukierunkujmy Twoje działania tam, gdzie najlepiej Ci się to opłaci.
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.