To przewodnik dla przedsiębiorców, którzy chcą przekazywać swoją wiedzę i budować wizerunek eksperta.
Podpowiem, jak krok po kroku założyć podcast, który odniesie sukces i dotrze do odbiorców.
Zaczynajmy.
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
64% internautów w Polsce deklaruje, że słucha podcastów. Stanowią one doskonałe miejsce do budowania pozycji eksperta i dzielenia się wiedzą. Aby dotrzeć do odbiorców i ich przy sobie zatrzymać, potrzebujesz wiedzy, jak tworzyć podcast. Instrukcję krok po kroku znajdziesz w artykule.
Mariusz Słowik
Head of design
Podcasting jest dzisiaj silnym narzędziem dla firm. Z ich pomocą mogą one zbudować swój wizerunek i tym samym – zwiększyć zaufanie do marki.
Dzięki podcastom możesz pokazać, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Twoi potencjalni klienci otrzymają wiedzę z pierwszej ręki.
Poza tym jest to forma docierająca do wielu osób, które nie angażują się na przykład w media społecznościowe. A to sprawia, że rozszerzasz swoje szanse na zaistnienie w świadomości odbiorcy, co przyczynia się także do wzrostu sprzedaży.
64% internautów słucha podcastów
⅓ robi to przynajmniej raz w tygodniu.
85% ankietowanych nie ma problemu z odbiorem odcinka, w którym pojawia się sponsor
To oznacza, że reklamowanie firmy w podcastach innych twórców także może być skuteczne.
Ze względu na to, jak łatwo dostępna jest to forma (możesz słuchać jej podczas wykonywania innych czynności), a wybór tematyki – coraz większy, liczba słuchaczy stale rośnie.
Raport „Wprost” i Studia PLAC pokazuje, że Polacy najchętniej sięgają po podcasty informacyjne, wywiady czy podcasty edukacyjne.
Najczęściej wybierana tematyka podcastów
Informacyjne i newsowe
Rozmowy ze znanymi ludźmi
Zdrowie i styl życia
Edukacyjne
Kulturalne
Odbiorcom zależy między innymi na tym, by podcast był merytoryczny, jednak przyciągający jest też udział interesujących gości.
Co liczy się podczas wyboru podcastów?
Poziom merytoryczny
Odniesienie do bieżących wydarzeń
Osoby, które biorą udział w podcaście
Podcasty są to treści, które opierają się na materiałach audio. Przypominają one audycje radiowe. Zazwyczaj są wieloodcinkowe.
Odbiorcy mogą się z nimi zapoznawać za pomocą telefonów, tabletów czy komputerów.
Najpopularniejsze formy podcastów
Choć podcastów jest coraz więcej, wciąż istnieje wiele nisz to zapełnienia.
Tak naprawdę każda tematyka znajdzie swoich odbiorców.
Podcasty pozwalają na wyczerpanie tematu, opowiedzenie o nim z wielu perspektyw. Możesz stworzyć jeden długi odcinek lub całą serię. Nic Cię nie ogranicza.
Na podcasting warto zwrócić uwagę również nie tylko z punktu widzenia twórcy. Jako przedsiębiorca możesz wykorzystać to medium w celach reklamowych.
Reklama w podcastach jest wciąż stosunkowo tania, a może dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Bycie gościem w podcaście również może pomóc w rozpoznawalności Twojej marki i zdobyciu nowych klientów.
Istotne jest oczywiście to, by wybierać takie podcasty, których słuchają Twoi odbiorcy.
Jest to niejako rodzaj postów gościnnych na blogach czy portalach.
Wystarczy 9 kroków, by stworzyć dobry podcast.
Musisz zastanowić się, jaki jest Twój cel – chcesz dzielić się wiedzą, zdobyć wizerunek eksperta, a może po prostu chcesz sprzedawać?
Kiedy określisz, do czego dążysz, pozostałe działania będą mogły być nakierowane na osiągnięcie tego punktu.
Każda decyzja, którą musisz podjąć, staje się łatwiejsza, jeśli będzie to dla Ciebie jasne.
Dostosuj cele do Twoich możliwości – czasu, który możesz poświęcić, czy dostępnego budżetu.
Przykładowo, podcast #DigitalGirl powstał, by uczyć kobiety, jak zarabiać na swojej wiedzy w sieci. Za to w ofercie #DigitalGirls możesz znaleźć treningi mentorskie z tego zakresu.
Dostęp do społeczności i autorytet zbudowany dzięki podcastowi ułatwia sprzedaż.
Jako że obok kwestii tego, jak tworzyć podcast, równie ważna jest ta, o czym on będzie, zastanów się nad tematem. Ważne, by dzielić się ekspercką wiedzą, więc być naprawdę biegłym w dziedzinie.
Odpowiedz sobie na pytania:
Czy mam dużo do powiedzenia?
Czy temat jest na tyle rozległy, że mogę nagrać serię odcinków?
Czy mam odpowiednie źródła?
Czy istnieje grupa docelowa zainteresowana tematem i gdzie jej szukać?
Jeżeli w wybranej przez Ciebie kategorii jest już wielu twórców, odpowiedzią jest znalezienie niszy. Możesz zająć się konkretnym tematem.
Przykładem jest podcast Juliana Jelińskiego i Mateusza Działowskiego „Koszmarne horrory” – zamiast ogólnego podcastu o filmach, autorzy stworzyli program dla osób zainteresowanych jednym, konkretnym gatunkiem.
Konieczne jest wybranie chwytliwej nazwy, kojarzącej się z tematyką, krótkiej i łatwej do zapamiętania.
Sprawdź też, czy domena z wykorzystaniem nazwy jest dostępna.
Nie masz pomysłu na nazwę? Odezwij się do nas! Stworzymy dla Ciebie fajny tytuł, który przyciągnie odbiorców!
Jak często będą pojawiały się odcinki? Podcasterzy zazwyczaj są bardzo regularni i publiczność sobie to ceni.
Jeśli masz póki co mało materiału, możesz na przykład publikować go raz na dwa tygodnie. Z czasem częstotliwość można zwiększać.
Jakość dźwięku jest bardzo ważna w tworzeniu podcastów.
Oczywiście początkowo nie musisz inwestować w najdroższe mikrofony – wielu podcasterów zaczynało, nagrywając odcinki telefonem, i dobrze się to sprawdzało.
Musisz zadbać o to, by oprócz merytorycznej wartości, odbiorca dostał też czysty dźwięk.
Określ swoje możliwości finansowe i sprawdź dostępny w tym przedziale sprzęt. Wraz z rozwojem podcastu możesz go ulepszać.
Małe środki finansowe nie powinny Cię w tej kwestii ograniczać.
Przychodzi czas na rozpisanie odcinków.
To ważne, żeby być przygotowanym – szczególnie jeśli Twój podcast ma edukować.
Wypisz sobie w punktach, o czym będziesz mówić, zanotuj najważniejsze informacje.
Nie chodzi o to, by czytać z notatek – to nigdy nie jest dobre rozwiązanie – ale opieranie się na nich sprawi, że do Twoich odcinków nie wedrze się chaos.
Pamiętaj także, że wyszukiwarki nie przesłuchają Twojego podcastu.
Aby zwiększyć szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania, musisz zoptymalizować tytuł i opis podcastu, czyli umieścić w nich słowa kluczowe powiązane z jego tematyką.
Tak robi to Marek Jankowski, który prowadzi podcast Mała Wielka Firma.
Czas na nagrywanie. Nie martw się, jeśli nie uda Ci się za pierwszym razem. To nie program na żywo i możesz nagrywać do skutku.
Jakiej długości powinien być odcinek? Nie ma jednej odpowiedzi.
48% odbiorców wybiera podcasty 10–30-minutowe
Jednak warto mówić tak długo, aż nie wyczerpiesz tematu. To Twoje miejsce, które możesz dostosować do swoich potrzeb. Długie podcasty także mają wielu zwolenników.
Aby dowiedzieć się, jakie potrzeby mają Twoi słuchacze, musisz je monitorować i testować różne opcje. Dzięki temu dowiesz się, co się lepiej sprawdza w Twoim przypadku.
Nie musisz usuwać każdego „yyy”, ale warto przesłuchać nagranie i wyciąć wszystko, co zbędne – powtórzenia, zawieszenia, niespodziewane dźwięki.
W programach do montażu dźwięku możesz także poprawić jego jakość, zredukować szumy, ustawić odpowiednią głośność.
Darmowym i stosunkowo prostym w obsłudze programem jest np. Audacity.
Gratulacje! To już koniec – teraz czas na publikację. Jak to zrobić?
Zmontowany odcinek zapisujesz jako plik MP3. Odcinek można wgrać na własny serwer lub hosting podcastów (np. Spotify for Podcasters czy Megaphone). Wtedy generowany jest link kanału RSS podcastu i nagranie pojawia się w aplikacjach podcastowych.
Dzięki wiedzy o tym, jak tworzyć podcast, możesz sprawnie i szybko przygotować swój program.
Pamiętaj o tym, jak ważne jest przygotowanie merytoryczne.
Podcasty to element budowania wizerunku marki. Jeśli chcesz, by skojarzenia z nią były pozytywne – pokaż, że jesteś ekspertem i wiesz, o czym mówisz!
Podcasty to jeden z elementów marketingu treści. Chcesz poszerzać swoje działania o inne formy? Sięgnij po więcej inspiracji!
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.