Kampania content marketingowa

Najważniejsze etapy i taktyki

Przewodnik dla przedsiębiorców, którzy chcą przeprowadzić udaną kampanię content marketingową.

Praktyczne porady i sprawdzone sposoby na przygotowywanie angażujących treści na różne etapy podróży zakupowej Twoich klientów.

Do dzieła!

Kampania content marketingowa - jak tworzyć - Owocni

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Marketing treści to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie sprzedaży. 88% marketerów, tych z największymi sukcesami, wykorzystuje go, by zwiększyć świadomość marki, a to tylko jeden z celów, jakie możesz realizować za pomocą treści.

Anna Kloz
Copywriter

> content marketing > kampania

Inwestycja w treści ma sens i przynosi zyski.

88%

88% marketerów z największymi sukcesami wykorzystuje content marketing, by zwiększyć świadomość marki.

Regularne publikowanie artykułów na blogu przynosi firmom 13-krotnie większy zwrot z inwestycji (ROI) niż biznesy, które dodają je sporadycznie.

Tym bardziej warto dobrze zaplanować kampanie – content marketing się opłaca!

Marketing treści – na czym polega?

Content marketing (czyli marketing treści) polega na tworzeniu różnego rodzaju treści (artykułów, podcastów, e-booków, filmów wideo, grafik) wysokiej jakości, które mają przyciągnąć odbiorców, czyli potencjalnych klientów.

Dzięki wartościowym treściom przedsiębiorcy mogą zyskać nie tylko zwiększoną sprzedaż, lecz także renomę – zaufanie, pozycję eksperta i autorytetu w branży.

Content musi angażować, odpowiadać na potrzeby odbiorców, edukować lub zapewniać rozrywkę.

Dlaczego to takie ważne?

62%

62% kupujących twierdzi, że zanim nawiąże współpracę z przedsiębiorcą i zakupi jego produkty lub usługi, zapoznaje się z 3–7 jego treściami.

Czym jest kampania content marketingowa?

Tworząc strategię marketingu treści Twojej firmy, musisz wyznaczyć jego cele.

Kampania content marketingowa polega na projektowaniu i planowaniu działań, które związane są stricte z jednym z nich.

To jak będzie przebiegać, zależy od wielu czynników, nie ma więc jednego schematu przygotowania kampanii. Jednak każdą z nich łączą pewne elementy.

Od czego zacząć kampanię content marketingową?

Zanim zaczniesz tworzyć dostosowane do planu treści, musisz ustalić pewne kwestie, które ułatwią Ci stworzenie kampanii.

Na początku musisz ustalić, jak dużą kwotę możesz zainwestować w swoje działania, jakiej pomocy będziesz potrzebować, od kogo i jakie masz zasoby.

Ustalenie tych kwestii sprawi, że będziesz mógł iść dalej z niezbędną wiedzą.

KROK 1. Ustal cel kampanii

Pierwszym krokiem do efektywnego przeprowadzenia kampanii content marketingowej jest wyznaczenie jej celu.

Musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć, żeby zaplanować kroki, które to ułatwią.

W ustaleniu celu pomoże metoda SMART(ER).

Kampania nie musi dążyć tylko do jednego celu. Udostępnienie serii poradników może zarówno służyć wzmocnieniu pozycji eksperta oraz zwiększeniu zasięgów Twojej strony (co przełożyć się może na sprzedaż).

Celem zdecydowanej większości marketerów jest zwiększenie świadomość marki.

Innymi przykładowymi celami kampanii content marketingowej może być:

  • budowanie zaufania wśród odbiorców,
  • zwiększanie liczby klientów,
  • budowanie lojalności wśród klientów,
  • budowanie pozycji eksperta w branży,
  • generowanie przychodów,
  • tworzenie zaangażowanej społeczności,
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej,
  • wyższe miejsce w wyszukiwarce,
  • edukowanie odbiorców,
  • zyskanie nowych obserwatorów czy subskrybentów.

KROK 2. Kim jest Twoja grupa docelowa?

Wyznaczenie celu pozwala na precyzyjniejsze ustalenie, dla kogo tworzysz kampanię. Content marketing nie będzie skuteczny, jeśli nie określisz grupy docelowej.

Czy odbiorcy zawsze są jednorodni? Oczywiście, że nie. Dlatego ich poznanie pozwoli na stworzenie treści dostosowanych do każdego typu klienta.

Dane na ich temat możesz zebrać poprzez ankiety, informacje pozyskane od klientów i badanie rynku.

Ustal personę dla Twojej firmy i publikuj dopasowane treści w swojej kampanii.

Darmowy dodatek

Hej 👋 Pobierz szablon Profilu Idealnego Klienta z ćwiczeniami do jego uzupełnienia. Twórz komunikację, która każdym słowem trafia w pragnienia Twoich odbiorców. Ten profil dźwiga cały marketing firmy!

OK
OK
Pobierz teraz

Segmentacja rynku (czyli podział grupy docelowej na segmenty według ich zachowań czy cech) sprawi, że poznasz klientów lepiej i sprawniej dopasujesz do nich działania.

Przykładem marki stosującej segmentację jest H&M. Na Instagramie posiada osobne profile dla każdej grupy docelowej.

Przykład segmentacji rynku na przykładzie H&M

KROK 3. Etapy podróży kupującego a treści

61%

61% procent marketerów uważa, że jednym z największych wyzwań jest dla nich tworzenie treści dla każdego etapu podróży kupującego.

Jest to o tyle istotne, że dostosowując content marketing do momentu, w którym znajduje się użytkownik, będziesz mu towarzyszyć na każdym etapie.

A to z kolei może sprawić, że za Twoją pomocą znajdzie się na końcu decyzji zakupowej i sprzedasz mu swoje towary/usługi.

Etapy podróży kupującego

Świadomość

Jest to etap, w którym odbiorca wie, że potrzebuje pomocy w rozwiązaniu problemu lub zastanawiającej go kwestii.

Przykładowo przedsiębiorca potrzebuje treści na swoją stronę internetową. Nie wie, jak stworzyć zakładki.

To jest ten moment, w którym zaczyna poszukiwać treści na ten temat: poradników, podcastów, filmów na YouTubie, infografik.

A dostać może je od agencji marketingowej, która na swojej witrynie oraz w mediach społecznościowych dzieli się wiedzą. Przy okazji marka ta zaczyna istnieć w świadomości klienta.

W tym momencie podróży Twój odbiorca potrzebuje rozwiązań, a nie reklamy Twoich produktów.

Pokaż, że jesteś ekspertem w branży, zwiększaj jego zaufanie za pomocą specjalistycznych, wyczerpujących treści.

Rozważanie

Klient wie już, jaki ma problem, szukał rozwiązań, być może znalazł już marki, które odpowiadają na jego potrzeby.

W tym momencie może sprawdzać opinie, porównania cen czy produktów.

Rozważanie to czas, w którym warto postawić na takie treści jak case study, webinary czy stworzyć przewodniki po swoich produktach.

Pokaż potencjalnemu klientowi, co masz do zaoferowania.

Decyzja

To etap, w którym odbiorca upewnia się, że wie już wszystko o marce i na tej podstawie podejmuje decyzję o tym, który produkt lub usługę wybierze.

Pokaż mu, że masz przewagę nad konkurencją, przedstaw swoje produkty, zaprezentuj je, udowodnij, że rozwiązujesz problem klienta.

Opieraj się na twardych danych. Pokaż, jak korzystać z Twoich produktów.

Treści, które możesz przygotować, to tutoriale, prezentacje produktów, recenzje innych klientów czy bezpłatne próbki/dostępy/wersje próbne.

Nie bój się również rabatów dla nowych klientów. Spraw, by klient poczuł się zaopiekowany, szanowany i stwórz z nim dobrą relację.

Zatrzymanie klienta

Nowy klient kosztuje więcej niż klient powracający.

Jeśli więc udało Ci się przejść z nim do etapu decyzji i kupił Twoje produkty/usługi, następnym zadaniem jest tworzenie w kampanii content marketingowej takich treści, które pozwolą go zatrzymać.

Tutaj sprawdzą się: newslettery, e-maile ze zniżkami na kolejne zakupy, propozycją dopasowanych do poprzednich zakupów nowych produktów, wiadomości w aplikacji, artykuły na temat Twoich produktów i usług itd.

Rekomendacja

Ostatni etap, który potwierdza, że udało Ci się przeprowadzić poprzednie na wysokim poziomie i naprawdę sobie poradziłeś.

To ten czas, w którym klienci polecają Cię dalej – pokazałeś im, że potrafisz nawiązać z nimi świetne relacje i warto prowadzić z Tobą interesy.

Co możesz zrobić dla klientów, którzy reklamują Cię dalej?

Na tym etapie możesz im zaproponować przedpremierowy dostęp do nowych produktów, zniżki, programy poleceń, zamknięte fora czy grupy na Facebooku, w którym jako pierwsi będą dowiadywać się o prowadzonych przez Ciebie działaniach itd.

KROK 4. Tworzenie treści do kampanii

Kampania content marketingowa to nie tylko planowanie, lecz także tworzenie treści. Co warto wziąć pod uwagę?

Słowa kluczowe

Jeśli chcesz dotrzeć do swoich odbiorców, musisz być dla nich widoczny – między innymi w wyszukiwarkach.

Chodzi o to, aby po wpisaniu w Google frazy związanej z Twoją działalnością trafili na Twoją stronę.

Dlatego pierwszym krokiem w tworzeniu tekstów do kampanii content marketingowej jest zbadanie i ustalenie słów kluczowych, czyli właśnie wspomnianych powyżej fraz lub zapytań.

Jak to zrobić?

Prostym i darmowych sposobem jest wpisanie tematu Twoich treści w wyszukiwarkę. Na samym dole strony możesz sprawdzić podpowiedzi, czyli słowa kluczowe, które wpisują inni internauci.

Nie otrzymasz jednak w ten sposób precyzyjnych danych chociażby na temat tego, jak często dana fraza jest wyszukiwana czy z jak dużą konkurencją będziesz musiał walczyć o wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Dlatego warto opierać się również na profesjonalnych narzędziach do analizy fraz kluczowych.

Możesz wypróbować planer słów kluczowych Google. W nim po wpisaniu tematyki zobaczysz nie tylko propozycje słów kluczowych, lecz także między innymi ich średnią miesięczną liczbę wyszukiwań czy konkurencję.

Wyszukiwanie słów kluczowych w planerze Google

Płatnym narzędziem jest na przykład SEMRUSH, dzięki któremu możesz uzyskać pełny raport na temat słów kluczowych.

Weź pod uwagę zarówno krótkie, jak i dłuższe frazy. Te drugie (tzw. long tail - frazy długiego ogona) mają zazwyczaj mniejszą konkurencję, a mogą doskonale odpowiadać na potrzeby użytkowników.

Stwórz długą listę słów kluczowych i aktualizuj ją. Będzie to Twoja baza pomysłów na treści. Warto o nią zadbać.

KROK 5. Stworzenie klastrów tematycznych

Wybranie słów kluczowych pozwoli na pogrupowanie treści kampanii content marketingowej w klastry tematyczne.

Są to treści powiązane ze sobą tematycznie, rozwijające wątek główny (treść kluczową/filarową/pillar content).

W praktyce tworzysz tekst na temat główny oparty na szerokim słowie kluczowym, a następnie rozwijasz go w innych, bardziej szczegółowych tekstach.

Klastry odpowiadają na szczegółowe pytania użytkowników i wyczerpują temat.

Pillar content i klastry tematyczne – schemat

Przykładowo możesz stworzyć tekst na temat stołów drewnianych – będzie to treść kluczowa, a następnie klastry, takie jak na przykład: jak pielęgnować drewniany stół, jaki stół drewniany wybrać, pielęgnacja stołów drewnianych, rodzaje drewna używanego w produkcji stołów itd.

Dzięki klastrom nie tylko stworzysz dobrej jakości treści, przekażesz szeroką wiedzę odbiorcom, lecz także polepszysz swoją widoczność w wynikach wyszukiwania.

Wyszukiwarkom zależy, aby dostarczyć użytkownikom jak najlepsze wyniki, więc doceniają te strony, które wyczerpują temat i są w nim ekspertem.

KROK 6. Kalendarz kampanii

Aby kampania content marketingowa przebiegła bez zakłóceń, warto stworzyć harmonogram publikowania treści.

Taki kalendarz to dokument, w którym planowane są działania związane z kampanią.

Zazwyczaj składa się z takich elementów jak:

  • typ treści,
  • miejsce opublikowania treści,
  • data i godzina publikacji,
  • link do treści,
  • opis treści.

Harmonogram może być prowadzony na przykład w arkuszu Google udostępnionym wszystkim zaangażowanym w kampanię pracownikom.

Harmonogram publikacji treści

Kalendarz wpływa na lepszą organizację kampanii i efektywność działań. Pozwala sprawnie realizować założenia i płynnie dostarczać treści.

KROK 7. Analiza wyników

Ostatnim elementem kampanii content marketingowej jest przeanalizowanie wyników. Na początku stawiałeś sobie cele – musisz więc się upewnić, czy zostały osiągnięte.

Rozważania na temat efektów końcowych pozwolą również na określenie, co można poprawić następnym razem, a co się sprawdziło i warto to wykorzystać ponownie.

Jakie parametry warto wziąć pod uwagę przy analizie wyników content marketingu?

  • odsłony artykułów/wyświetlenia filmów
  • liczbę subskrybentów/obserwujących
  • liczbę polubień/udostępnień
  • wzmianki i komentarze
  • zaangażowanie użytkowników i wchodzenie z Twoją marką w interakcję
  • ruch organiczny (jak wielu użytkowników weszło na Twoją stronę przez wyszukiwarkę)
  • backlinki (linki zwrotne) – linki do Twojej strony umieszczone na innych witrynach

Chcesz wiedzieć, jak przygotować strategię, tworzyć treści i przygotować się w pełni do przeprowadzenia kampani content marketingowej? Zajrzyj do pozostałych artykułów z tego przewodnika i zadbaj o swoją stronę www z poradnikiem po tworzeniu stron.

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5