To poradnik dla przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć rozpoznawalność swojej marki i zasięgi w sieci.
Poznaj skuteczne sposoby, które zamienią treści, które tworzysz w viral i pomogą Ci dotrzeć do nowych klientów!
Zaczynajmy.
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Treść viralowa odpowiada za zwiększenie świadomości marki, a co za tym idzie – dostęp do nowych klientów. Dzięki niej możesz zwiększyć ruch na swojej stronie. Jednak w praktyce zaledwie 0,1–1,3% treści staje się viralem. Podpowiem Ci co zrobić, aby znaleźć się w tej wąskiej grupie.
Anna Kloz
Copywriter
Czy firmy korzystają z virali? Jasne.
Spędzamy w sieci dziennie średnio 6 godzin i 42 minuty.
58.1% z nas spędza ten czas na poszukiwaniu informacji o produktach i markach
33.2% odbiorców wideo każdego tygodnia ogląda treści komediowe, memy i virale
Treść viralowa (inaczej nazywana wirusową lub viral contentem) to materiał, który eksploduje popularnością i dociera do szerokiego grona odbiorców.
Co jednak je różni?
Dobra treść viralowa zawsze przedstawia prawdziwe informacje.
Viral content przyjmuje różne formy. Może być krótkim filmikiem, tweetem albo wyczerpującym temat poradnikiem.
Treści stają się popularne dzięki udostępnieniom i reakcjom odbiorców.
Real Time Marketing, czyli działania marketingowe oparte na bieżących wydarzeniach, może być bardzo pomocny. To doskonały sposób na viral content.
Jeśli szybko zareagujesz na to, co dzieje się w sieci, masz ogromne szanse, że Twoje treści powędrują w świat.
Pamiętaj jednak, by Twoja reakcja była dostosowana do wizerunku Twojej marki, prezentowanych wartości oraz odbiorców.
W przypadku RTM najważniejszy jest czas publikacji i jakość treści – w zalewie postów o podobnej tematyce musisz wyróżnić się wartością przekazu.
Przykładowo pomysłów na prezenty z okazji świąt jest bardzo wiele. Żeby się wyróżnić trzeba czegoś niebanalnego.
Na pewno pamiętasz świąteczne wideo Allegro z 2016 roku, gdzie dziadek rozpoczyna naukę angielskiego z zamówionymi na Allegro materiałami, aby móc porozmawiać ze swoją wnuczką, mieszkającą za granicą.
Poza RTM są też inne tematy, które interesują odbiorców.
Jak sprawdzić, które to?
Na przykład przy pomocy Google Trends.
Jesteś ekspertem w branży? Doskonale czujesz się w danym temacie? Wpisz go w wyszukiwarkę Google Trends i sprawdź wyniki.
Jeśli widzisz, że zainteresowanie tematem rośnie – to doskonały czas na to, by przygotować i opublikować treści z nim związane.
Tworząc posty, skupiaj się w miarę możliwości na tych ich rodzajach, które są chętnie udostępniane.
Według Backlinko są to posty z listą, posty „dlaczego…” i posty „co…”.
Przykładowe artykuły, które możesz stworzyć:
Tworzenie treści, które rozprzestrzeniają się w sieci jak ogień, nie jest łatwe, ale można to zrobić!
Jak?
Opierając się na wynikach analiz przeprowadzanych przez światowe marki, które podbijają internet.
Jak długi powinien być tytuł? Dane nie są jednoznaczne.
Tytuł składający się z 14–17 słów generuje o 76.7% więcej udostępnień niż krótsze wersje
Jeżeli zależy Ci na tytule dostosowanym do wyszukiwarki – nie powinien mieć on więcej niż 70 znaków ze spacjami. Wówczas w wynikach wyszukiwania znajdzie się w całości.
Jeśli ma to sens, umieść w tytule liczby - takie nagłówki są klikane chętniej o 36%
Zgodnie z danymi z raportu BuzzSumo najlepiej umieścić w tytule liczbę 10 lub liczbę nieparzystą.
Wybierz więc tytuł 10 najlepszych sałatek na grilla, zamiast 12 najlepszych sałatek na grilla; 7 sprawdzonych sposobów na muszki owocówki, zamiast 8 sprawdzonych sposobów na muszki owocówki.
Jak wykorzystać to w praktyce?
Może się okazać, że w Twoim biznesie sprawdzą się takie tytuły:
Nagłówki są szalenie ważne, jednak reszta treści musi dotrzymywać im kroku. Potrzebujesz wsparcia przy ich tworzeniu? Napisz do nas i skorzystaj z pomocy doświadczonych copywriterów!
Użytkownicy jedynie przeglądają artykuły – nie czytają tekstu. Nie od razu. Tak jak Ty teraz. Dlatego tak ważne jest przyciągnięcie odbiorcy już od pierwszych zdań!
Jedynie jeśli uzna on, że warto zapoznać się z całością, zacznie się wczytywać w artykuł.
We wstępie musisz zawrzeć esencję całej treści. Najważniejsze, przyciągające informacje, konkretne oraz w pełni obiektywne.
Takie artykuły są czytane najchętniej
Napisane zwięźle
Dostosowane do skanujących
Obiektywne
Sprawdź, jak wygląda to u nas.
Pustosłowie i nic nie wnoszące wstępy zabijają zaangażowanie użytkowników.
Jeśli chcesz stworzyć viral content, musisz go uatrakcyjnić. W przypadku artykułów czy postów na social media niezbędne są grafiki i infografiki.
Przekaż najważniejsze informacje w graficznej formie. Kolory przyciągają wzrok, a dodatkowo ułatwiają przyswojenie treści.
Wielu odbiorców skanuje tekst. Takie skondensowanie najważniejszych informacji może zwiększyć szansę na zatrzymanie się na nich na dłużej.
Poza tym treści wizualne są chętnie udostępniane w mediach społecznościowych, a stamtąd droga do większej ilości udostępnień i viralu jest już prostsza.
Treści z przynajmniej jednym obrazkiem generują o 94% więcej wyświetleń w mediach społecznościowych
Do tekstu musisz wybrać również grafikę wyróżniającą. Odbiorcy chętniej konsumują treści wizualne.
Tweety zawierające grafikę mają 94% więcej szans na udostępnianie dalej
Posty na Facebooku ze zdjęciami generują 53% więcej polubień i 104% więcej komentarzy
Obraz wyróżniający może być grafiką lub zdjęciem. Wybierz go jako główną grafikę, która wizualnie przedstawi tekst.
To ważne, aby była przyciągająca i dobrze dopasowana do tematyki – będzie się wyświetlała przy udostępnieniach w mediach społecznościowych.
Jest więc pierwszym elementem, który może zobaczyć odbiorca, a jak dobrze wiesz – jak Cię widzą, tak Cię udostępniają.
Choć viral content często jest krótki, dłuższe, wyczerpujące treści mogą być skuteczniejsze. Szczególnie jeżeli zależy Ci na przygotowaniu kompleksowego poradnika.
Im dokładniejszy będzie, im więcej informacji będzie zawierał, tym lepiej wyjaśni zagadnienie, a tym samym – zwiększy Twoje szanse na sukces.
Najwyższe pozycje w Google zajmują treści przekraczające długość 2450 słów.
Budowanie świadomości marki musi iść w parze z budowaniem wizerunku eksperta w Twojej branży.
Najlepiej pokazać to, wykazując się dużą i szczegółową wiedzą na temat danego zagadnienia.
Teksty są bardziej użyteczne, jeśli zdania są krótkie, treść jest łatwa do przeskanowania i napisana obiektywnie. Korzystaj z tego tak często, jak to możliwe.
Według raportu The Importance of Being Seen umiejscowienie elementów i informacji na stronie ma duże znaczenie dla użytkowników.
Najbardziej zwracają oni uwagę na część znajdującą się na samym dole widocznego na pierwszy rzut oka obszaru. Chodzi o ten fragment, który widoczny jest jeszcze przed przewijaniem, zwany Above the Fold.
To oznacza, że góra lub dół strony, gdzie tak często umieszcza się odnośniki do udostępniania, nie są najbardziej zauważalne.
Twoje treści powinny wywoływać emocje.
Wówczas odbiorca będzie chciał podzielić się treścią z innymi – utożsamiając się z nią, polemizując, a nawet złoszcząc.
Nie chodzi o to, by treść viralowa była kontrowersyjna. Jednak informacje zaskakujące, wzbudzające podziw czy wzruszenie, na pewno pomogą w rozprzestrzenianiu się jej w sieci.
Jeżeli jednak nie możesz stworzyć treści emocjonalnej, spraw, by była jak najbardziej przydatna i praktyczna. Dzięki temu również możesz zapewnić sobie wiele udostępnień.
Świetnym przykładem wirusowych materiałów, których popularność bazuje na emocjach, są świąteczne reklamy Allegro. Materiał z 2021 roku – To, co najważniejsze – zyskał 24 mln wyświetleń!
Jeśli chcesz poznać więcej wskazówek i przykładów tego, jak dobre treści pracują na sukces w biznesie, sprawdź nasz kompletny przewodnik!
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.