Tworzenie infografik jest sztuką. Dzięki temu poradnikowi opanujesz ją z korzyścią dla Twojego biznesu i zyskasz kolejny format dotarcia do swoich klientów.
Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć infografiki, którymi odbiorcy chcą się dzielić? Czytaj dalej.
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Wykorzystując infografikę możesz łatwo przekazać złożone idee w sposób atrakcyjny wizualnie i przystępny. Dzięki temu, że są chętnie udostępniane, zyskasz kolejną drogę dotarcia do swoich potencjalnych klientów i przyciągnięcia ich na swoją stronę po więcej.
Mariusz Słowik
Head of design
Celem infografiki (grafiki informacyjnej) jest tworzenie wizualizacji, które sprawiają, że dane są łatwiejsze do zrozumienia. Jest też bardziej angażująca niż długie akapity tekstu.
Łączenie tekstu, obrazów i innych elementów w sposób, który wzmacnia każdy z nich, może być wyzwaniem, ale warto do niego dążyć.
Dlaczego?
Infografiki pozwalają przyswoić wiadomości 60 razy szybciej niż zwykły tekst.
Używanie kolorowych grafik informacyjnych może zwiększyć zainteresowanie użytkownika i poprawić czytelność o 82%
62% millennialsów korzysta głównie z wizualnych treści informacyjnych
Mając ich w grupie swoich potencjalnych klientów, infografika staje się dla Ciebie formatem must have w działaniach marketingowych.
Potwierdzają to też dane największej wyszukiwarki.
W 28% wyniki wyszukiwania Google są sprawdzane również w kategorii “grafika”
Strony, na których pojawiają się infografiki mają ruch rosnący o 12% szybciej niż strony, na których nie publikuje się takich treści
Nasz świat obfituje w dane. Jednym z wyzwań, które stoją przed właścicielami firm, jest sprawne tłumaczenie tych danych na język zrozumiały przez odbiorców danego kanału.
Infografiki pozwalają przeanalizować i zrozumieć nawet bardzo złożone dane.
Odbiorcy lubią ten format na tyle, że infografiki stały się jednymi z najczęściej udostępnianych treści w social media.
Co więcej, posty na Facebooku, które zawierają obraz, są dwukrotnie częściej udostępniane niż posty bez grafik!
Zachęcając klientów do kupowania za pośrednictwem elementów graficznych zwiększasz szanse na zainicjowanie płatności 30-krotnie!
Dlatego aż 74% marketerów wykorzystuje grafiki do postowania na Twitterze, LinkedInie i Facebooku
65% marek używa infografik do swoich celów komunikacyjnych
Social media to kanał, który bywa bardzo pomocny w kierowaniu bezpłatnego ruchu na Twoją stronę.
Pamiętaj jednak, że dobre infografiki zaczynają “żyć własnym życiem” i bywają udostępniane bez oznaczenia oryginalnego źródła.
Umieszczenie znaku wodnego albo logo na każdej infografice rozwiąże ten problem. Pomoże to użytkownikom, którzy znajdą w internecie Twoją grafikę rozpoznać Ciebie jako autora, a co za tym idzie – autorytet.
Infografiki często zawierają dane lub wizualizacje informacji. Dostarczają również kontekst w postaci rysunków, cytatów i symboli. Infografika może działać samodzielnie jako treść lub być ilustracją dla artykułu.
Tworzenie infografik przyda się wszędzie tam, gdzie masz do przedstawienia dużą ilość danych liczbowych lub chcesz pokazać zależności między poszczególnymi pomysłami.
Do tematów, które świetnie nadają się na infografikę, należą np.:. Content marketing a wzrost świadomości marki, Jak zmiany klimatyczne wpływają na uprawy warzyw w Polsce?
Tego typu dane można w wygodny dla odbiorców sposób pokazać na liczbowych infografikach.
Infografiki są również świetnym sposobem na zaprezentowanie właściwości danego produktu lub wartościowych rozwiązań danego problemu. Przykładowo: 10 różnic między wodą mineralną i źródlaną, 6 domowych sposobów na migreny.
Grafiki informacyjne można też wykorzystać do zaprezentowania historii Twojej firmy z najważniejszymi i najciekawszymi wydarzeniami. Sprawdzają się rewelacyjnie jako podsumowanie kluczowych informacji z tekstu.
Infografiki są doskonałym sposobem na recykling treści: czyli przetworzenie materiału, który już stworzyłeś na potrzeby innego kanału. Dzięki temu, niewielkim wysiłkiem jesteś w stanie docierać do większej grupy swoich odbiorców w formie, którą lubią.
Jeśli napisałeś wartościowy artykuł i chcesz wysłać newsletter: załącz w nim infografikę zamiast samego linku do tekstu.
Jeśli nakręciłeś ciekawe wideo, przepisz jego scenariusz na język grafiki informacyjnej i wrzuć do social media.
Infografiki są doskonałym sposobem na recykling treści
Recykling to przetworzenie materiału, który już stworzyłeś na potrzeby innego kanału. Dzięki temu, niewielkim wysiłkiem jesteś w stanie docierać do większej grupy swoich odbiorców w formie, którą lubią.
Jeśli napisałeś wartościowy artykuł i chcesz wysłać newsletter: załącz w nim infografikę zamiast samego linku do tekstu.
Jeśli nakręciłeś ciekawe wideo, przepisz jego scenariusz na język grafiki informacyjnej i wrzuć do social media.
Już wiesz, czym jest grafika informacyjna i gdzie ją możesz wykorzystać. Pytanie jednak, jak tworzyć infografiki, które zapadną w pamięć odbiorcom i zbudują pozytywne skojarzenia z Twoją firmą?
Każdy element infografiki powinien przekazywać istotne informacje. Wykres, ilustracja, symbol czy logo: wszystkie powinny nieść znaczenie.
W przypadku infografik mniej znaczy więcej. Wszystkie elementy, które nie są niezbędne są zbędne!
Wykresy powinny być minimalistyczne i kierować uwagę odbiorcy na informacje, a nie artystyczne detale.
Oczywiście nie oznacza to, że grafika informacyjna nie może być atrakcyjna wizualnie: wręcz przeciwnie. Jednak dodatki “kosmetyczne” powinny stanowić element, a nie być głównym przekazem.
W infografikach jest miejsce na kreatywną pracę.
Elementy wizualne, czyli ikony, obrazy, zdjęcia czy symbole poprawiają czytelność. Ułatwiają zrozumienie abstrakcyjnych pojęć.
Mogą również zwiększyć liczbę udostępnień infografiki.
Samymi walorami wizualnymi jednak nie wniesiesz żadnej wartości dla użytkownika. Co powinna mieć infografika, aby przysłużyła się Twojemu biznesowi i zapadała w pamięć odbiorców?
Wybieraj fonty (krój pisma), które są czytelne. Oprócz tego, font musi się dobrze skalować, czyli świetnie się prezentować w każdym rozmiarze.
W infografice będziesz umieszczał różne rodzaje tekstu: tytuły, nagłówki i podpisy powinny mieć różne rozmiary, aby stanowiły wyraźną hierarchię w obrębie grafiki.
Unikaj fontów skomplikowanych. Mogą one odwracać niepotrzebnie uwagę od istoty Twojego przekazu.
Postaw na wąską paletę barw. Kilka wyraźnych kolorów jest bardziej zachęcające i pomaga skupić uwagę na treści.
Kolor może posłużyć Ci to wyróżnienia konkretnej danej lub oddzielenie różnych sekcji infografiki. Pamiętaj, że mnogość kolorów może przytłaczać.
Kolor jest wyrazistym sposobem zwracania uwagę na informację, ale nie powinien być wykorzystywany jako jedyny sposób na jej podkreślenie.
Powtórzmy to jeszcze raz: w infografice nie ma miejsca na żadne zbędne dodatki.
Wybieraj proste ilustracje. Wybór czytelnych grafik pozwala skupić się na najważniejszych danych.
Ilustracje powinny obrazować ogólny przekaz infografiki. Nie oznacza to jednak, że muszą dokładnie odzwierciedlać dane. Mogą być symbolami, które kojarzą się z danym zagadnieniem.
Piszesz o czymś niemożliwym i wyidealizowanym, jak zbyt ambitne cele w sporcie? Możesz dodać ikonkę jednorożca. O istotności badań krwi? Dodaj czerwoną kroplę albo strzykawkę.
Linie w Twojej infografice powinny być czyste, a grafika – pozbawiona tekstur. Dbaj o prosty, ale spójny styl dla wszystkich elementów graficznych.
To pozwoli Ci osiągnąć wrażenie jednolitej i przyjemnej w odbiorze całości, a co za tym idzie – profesjonalizmu!
Niemal ⅔ firm korzysta z infografik, ale zdecydowanie nie wszystkie robią to dobrze.
Najczęstsze błędy w infografikach
Kolejną ważną kwestią jest przejrzystość danych.
Jeśli projektujesz grafikę informacyjną, przedstawiaj wyłącznie prawdziwe dane i prezentuj je uczciwie.
Co mam na myśli?
Zaprojektuj swoje wykresy tak, aby pokazywać rzeczywiste różnice w danych. Skup się na odwzorowaniu wartości. Każda statystyka powinna mieć podane źródło.
To decyduje o Twojej wiarygodności i pokazuje, że warto Ci zaufać.
Wykresy, których oś y nie zaczyna się od 0 mogą zaburzać proporcje i ułatwiać manipulację danymi. Pamiętaj o tym.
Z drugiej strony są takie branże, gdzie ma to aż takiego znaczenia. W branży finansowej na przykład powszechną praktyką jest ucinanie osi y na wykresie cen akcji. Odbiorcy skupiają się na szczegółach dotyczących kwot i ich zmian w czasie.
Dlatego dla tej specyficznej grupy wykres nie musi zaczynać się od 0. Ponieważ odbiorcy samodzielnie są w stanie ustanowić na swoje potrzeby sensowny punkt odniesienia.
Jednak jeśli odbiorcami Twojej infografiki mają być osoby na co dzień nie obeznane z analizowaniem wykresów (tzw. masowy odbiorca), powinieneś dołożyć wszelkich starań, by wykres był czytelny jak w podręczniku szkolnym.
Przykładem takich infografik może być informacja graficzna o inflacji, sile nabywczej pieniądza czy różnicach w zawartości składników mineralnych w wodzie źródlanej i mineralnej.
Słowem: nie wprowadzaj odbiorców w błąd.
Projektowanie wizualizacji danych i infografik to nie wyższa matematyka, ani tym bardziej wiedza tajemna.
Jednak znajomość dobrych praktyk może znacznie zwiększyć szansę na stworzenie treści, które będą chętnie czytane i udostępniane.
Możesz wykorzystać infografiki w marketingu swojej firmy na różne sposoby. Jako dodatek do artykułu, samodzielną treść, metodę recyklingu treści lub element e-mail marketingu.
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.