SEO a blog firmowy

8 lat pozycjonowania w 1 artykule

Ten artykuł jest podsumowaniem doświadczeń, wniosków i sprawdzonych praktyk z 8 lat pracy nad optymalizacją treści pod kątem SEO.

Nie znajdziesz tu pół środków, haseł w stylu “rób dobry content”. Poznaj metodykę pracy praktyka, zwiększ widoczność strony i generuj ruch idący w tysiące - każdego dnia.

Zaczynamy!

Blog a SEO - Owocni

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Według badania przeprowadzonego przez orbitmedia.com SEO jest 3 najskuteczniejszym źródłem ruchu na blogu, a dla małych biznesów może być najważniejszym. Chcesz konkurować z największymi? Po przeczytaniu tego wpisu będziesz wiedzieć, jak to robić.

Damian Grądzki
Copywriter, Specjalista SEO

> content marketing > seo

Czym jest blog firmowy?

Blog firmowy to w uproszczeniu periodyk Twojej firmy. Miejsce, w którym firma może wszystko, jednak nie zawsze z tego korzysta.

Nad blogiem nie ciąży widmo surowego cenzora, jak np. na Facebooku czy Twitterze. Nikt na blogu nie powie Ci: Tego nie publikuj, tego nie możesz, bla bla bla…

Blog jest Twój i powinieneś z niego korzystać. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta.

Ponieważ użytkownicy Google tego potrzebują. Potrzebują wiedzy na temat produktów, porad, wskazówek, case study.

7 na 10 użytkowników logując się do sieci, w pierwszej kolejności odpala przeglądarkę.

92.96%

92.96% globalnego ruchu w sieci pochodzi z wyszukiwarki Google, Google Images i Google Maps

Jak przyciągnąć potencjalnych klientów na bloga?

Zacznij od pisania. Bez tego nic dalej nie można zrobić. Treść powinna być zoptymalizowana, ale przede wszystkim pomocna.

Algorytmy Google codziennie i to kilka razy aktualizują model analizy treści, ponieważ mają jeden cel - dostarczać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane odpowiedzi do ich pytań.

Nieprzypadkowo Google w ostatnim czasie inwestuje kokosy w narzędzie o imieniu Bard.

To konwersacyjny chatbot ze sztuczną inteligencją opracowany przez Google, którego zadaniem jest analizować wyniki wyszukiwań i dawać jedną najlepiej dopasowaną odpowiedź do potrzeb użytkownika.

Zostawmy jednak ten temat. Wróćmy do pisania artykułów i generowania ruchu. Gdy jakąś treść masz, czas na promocję.

Oto kilka opcji na promowanie treści:

  • E-mail marketing z wysyłką informacji o nowych wpisach na stronie do bazy adresów
  • Social media i publikowanie postów organicznych lub płatnych kierujących do wpisu
  • SEO
  • Działania influencerów

Która opcja jest najlepsza?

Obliczmy to na dwóch przykładach: Faktycznego ruchu na stronie oraz czystej kalkulacji przykładowego biznesu.

Najpierw przykład na większą skalę:

Organiczny ruch na stronie Backlinko wynosi 536 666 wejść/miesiąc. Blog generuje tutaj 396 655 wejść. To 73% całego ruchu, który generowany jest każdego miesiąca, stale i może potrwać nawet długie lata, o ile wpisy będą aktualizowane.

Teraz przykład bardziej lokalny:

Chodzi o biznes cukierniczy i artykuł zatytułowany: Jak zrobić sernik z wiaderka, który nie opada?

Załóżmy, że Twój biznes dopiero zaczyna. Na Facebooku i Instagramie masz 300 obserwujących, baza mailingowa to 76 wyłuskanych adresów, w tym 30 znajomych.

Puszczasz post, maila i przy dobrych wiatrach do wpisu trafia 100 osób. Wynik fajny. Ale czy to maksimum Twoich możliwości?

Nie, bo SEO daje większe. Fraza “sernik z wiaderka, który nie opada” wyszukiwana jest 2400 miesięcznie. Gdy trafisz na pierwsze miejsce wyników wyszukiwań (SERP) każdego miesiąca na Twojego bloga trafia ok. 2000 osób. Jest różnica? Tak i to kolosalna.

Pozycjonowanie bloga – czy warto robić SEO?

Potrzebujesz więcej dowodów? Proszę bardzo:

Strona przepisy.pl to zbiór inspiracji kulinarnych, która generuje 3 500 000 wejść miesięcznie właśnie z SEO.

Strona Pawła Tkaczyka paweltkaczyk.com generuje ponad 11 tysięcy wejść/msc. z samego bloga, ponieważ Paweł nie sprzedaje bezpośrednio usług na stronie, tzn. nie optymalizuje stron z usługami.

To tylko wąski wycinek statystyk, które mogą Cię przekonać. O wiele bardziej wymierne są poniższe dane:

Dlaczego warto robić SEO w 2023 roku?

53.3%

53.3% całego ruchu na stronach internetowych pochodzi z wyników organicznych w wyszukiwarkach

60%

60% marketerów uważa inbound marketing za najczęstsze źródło pozyskiwania potencjalnych klientów

Chodzi tu głównie o optymalizację dla wyszukiwarek - SEO i tworzenie wartościowych treści na blogach.

31.7%

Wynik organicznego wyszukiwania przez Google, który zajmuje pierwsze miejsce, ma wskaźnik klikalności (CTR) wynoszący 31.7%

86%

Aż 86% użytkowników ignoruje płatne kampanie reklamowe, klikając tylko w wyniki organiczne wyszukiwarki

70%

70% marketerów deklaruje, że działania SEO są bardziej efektywne niż kampanie PPC (płatne reklamy)

Optymalizacja dla wyszukiwarek (SEO) generuje aż o ponad 1000% więcej ruchu na stronie niż organiczne posty w mediach społecznościowych.

Pisanie, optymalizacja i… tajemnicze składniki w działaniach SEO

Najpierw kilka faktów, ponieważ optymalizacja to coś więcej niż nasycenie tekstu frazą kluczową.

53%

53% użytkowników smartfonów opuści Twoją stronę, jeśli będzie się ładowała dłużej niż 3 sekundy

86%

Aż 86% internautów korzysta z Google Maps, aby znaleźć lokalizację firm

Aktualnie filmy wideo zajmują pierwsze miejsce jako najskuteczniejsze medium w strategii content marketingowej, prześcigając blogi i infografiki.

30%

Około 30% wszystkich wyszukiwań na urządzeniach mobilnych jest powiązanych z lokalizacją

52.2%

52.2% globalnego ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych

Wnioski:

Pisanie i optymalizacja nie polega wyłącznie na stworzeniu merytorycznej treści i jak to przyszło sądzić nasyceniu jej frazami kluczowymi - słowami, które użytkownicy Google wpisują w okno przeglądarki.

Czynników rankingowych jest kilkaset, a do najważniejszych zalicza się:

  • prędkość ładowania strony
  • optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych
  • uwzględnienie fraz kluczowych pochodzących z wyszukiwania głosowego
  • uwzględnienie geolokalizacji w przypadku biznesów lokalnych
  • optymalizacja techniczna (on-site)

Jednak na nic zda Ci się to wszystko jeśli po napisaniu nie zajmiesz się najpierw optymalizacją techniczną i to o niej napiszemy więcej.

Optymalizacja bloga – jak robić SEO i pozyskiwać ruch na stronę?

SEO to temat rzeka. Można powiedzieć, że nawet bystra rzeka, ponieważ algorytmy Google śledzące strony zmieniają się każdego dnia kilkukrotnie.

To co miesiąc temu przynosiło efekty, dziś może pogrzebać szansę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Nie musisz być jednak specjalistą i analitykiem spędzającym każdą wolną chwilę na śledzeniu aktualizacji algorytmów. Jest bowiem kilka uniwersalnych prawd o optymalizacji SEO. Oto one.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Teoria:

Każdy post na blogu, który publikujesz, powinien być laserowo skoncentrowany na jednym głównym słowie kluczowym + kilku bezpośrednio powiązanych.

Próba kierowania na wiele słów kluczowych z różną intencją osłabia przekaz, utrudniając robotom określenie, o czym dokładnie jest Twój artykuł!

Praktyka:

Tworzysz wpis z przepisem na szarlotkę? Optymalizuj go na frazę przepis na szarlotkę, przepis na dobrą szarlotkę, a nie: przepis na szarlotkę z bezą, szarlotka na kruchym cieście przepisy.

Co to jest fraza kluczowa

Fraza kluczowa i jej intencja

Teoria:

Wybieraj frazy z dobrą intencją. Nie pisz wpisów poradnikowych na pierwszą lepszą znalezioną frazę.

Przykład:

Pisz wpisy na frazy z dopasowaną intencją - tutaj wyróżniamy 3 intencje: produktowa (buty zimowe rozmiar 42), kategorii (buty zimowe), poradnikowa (jak wybrać buty zimowe). Od intencji zależy to, gdzie dana fraza powinna zostać użyta.

Jak wybrać frazę kluczową?

Jak wybrać inne wartościowe frazy?

Teoria:

Zacznij od wyszukania jednego głównego słowa kluczowego związanego z Twoim wpisem na blogu, a kolejno szukaj fraz long tail, które nie są zbyt konkurencyjne.

Przykład:

Powiedzmy, że sprzedajesz rolety dzień noc. Przygotuj kilka artykułów blogowych, które odpowiadają na pytania:

  • ile kosztują rolety dzień noc
  • jak wybrać dobre rolety dzień noc
  • jakie firanki do rolet dzień noc pasują

Wskazówka:

Możesz użyć darmowego narzędzia o nazwie Answer The Public, aby wygenerować słowa kluczowe związane z pytaniami. Te słowa mogą być użyte do optymalizacji Twojego wpisu.

Nasycenie tekstu frazami kluczowymi

Teoria:

Najlepiej nie "upychać" tego samego słowa kluczowego milion razy. Ta strategia działała w przeszłości, ale teraz może mieć negatywne skutki.

Praktyka:

Fraza kluczowa główna powinna obowiązkowo znaleźć się w: tytule artykułu, wprowadzeniu do tekstu (lead), 2 x w śródnagłówkach, przynajmniej 2 razy w tekście.

Metadane

Teoria:

Google analizuje treść według stałego szablonu: meta title, meta description, link do wpisu, tytuł artykułu, a dopiero kolejno jego treść.

Jak wybrać intencję frazy kluczowej?

Praktyka:

Fraza kluczowa główna powinna znaleźć się w meta tytule, meta description (choć aktualnie nie jest to czynnik rankingowy).

Wskazówka:

  • meta tytuł powinien mieć maksymalnie 65 znaków, a fraza powinna znajdować się na początku tytułu
  • meta description powinno mieć maksymalnie 165 znaków i zawierać wezwanie do działania (CTA)

Wprowadzenie do tekstu i podsumowanie wpisu blogowego

Teoria:

Gdy na stronie brakuje meta description roboty Google analizują kolejno wprowadzenie do tekstu (lead). Jeśli zawrzesz tam frazę kluczową, masz większą szansę, na to, że roboty szybciej zidentyfikują, o czym jest Twój tekst.

Praktyka:

Backlinco udowodniło, że umieszczenie frazy kluczowej we wprowadzeniu i podsumowaniu artykułu pomogło w on-site SEO - działaniach, które wykonujemy przy publikowaniu tekstu na stronie.

Nagłówki H1, H2 i H3

Teoria:

Nagłówki poza H1 tzn. śródtytuły, kolejne akapity to naturalne rozwinięcie Twojego tekstu. Każdy z nagłówków jest dokładnie analizowany, ponieważ w ten sposób robot Google rozumie, na jakie pytania odpowiada tekst.

Jak zoptymalizować meta dane?

Praktyka:

Fraza kluczowa musi znaleźć się w nagłówku z atrybutem H1 - powinien to być tytuł artykułu. Nagłówki H2 i H3 powinny zawierać frazy kluczowe z długim ogonem.

Wskazówka:

Popularne silniki do tworzenia stron np. Wordpress udostępniają wygodne narzędzia do edycji tekstu np. Gutenberg czy Elementor. To właśnie tam oznacza się atrybuty nagłówków.

Jeśli jednak chcesz uprościć edycję tekstu, to napisz go w Google Doc, oznacz nagłówki za pomocą narzędzia dostępnego w pasku narzędzi i skopiuj tak wyedytowany wpis na stronę. Nagłówki powinny zaimplementować się same.

Czym są nagłówki H1, H2 i H3?

Przyjazne adresy URL i tytuł artykułu

Teoria:

Adres i tytuł powinny zawierać frazę kluczową. Powinny być one jednak przyjazne, inaczej Google posłuży się innymi parametrami do oceny tego, co znajduje się na stronie.

Praktyka:

Tytuł artykułu nie powinien mieć więcej niż 70 znaków i być oznaczony jako jedyny nagłówek z atrybutem H1 w obrębie wpisu

Adres URL powinien być przyjazny tzn. nie przekraczać 105 znaków i nie powinien zawierać specjalnych znaków:

  • zły link to np. https://owocni.pl/artykul-22172e1nd/-3u73r
  • dobry link to np. https://owocni.pl/content-marketing/seo
Jak oznaczyć nagłówek w Google Doc?

Linkowanie wewnętrzne a pozycjonowanie stron

Teoria:

Zamieszczanie linków wewnętrznych we wpisach pozwoli Ci powiązać tematycznie różne artykuły, jak i przekierować czytelnika do “miejsca sprzedaży” np. strony kategorii, produktu, usługi.

Jak stworzyć przyjazny adres URL?

Praktyka:

Ilość zamieszczonych linków zależy od długości tekstu. Przy wpisie na ok. 3000 znaków zamieść 2 linki wewnętrzne (do innego wpisu i do strony sprzedażowej). Przy wpisie na 20 000 znaków umieść 5-10 linków.

Link wewnętrzny musi być anchorem tzn. frazą kluczową, na którą optymalizujesz inną stronę.

Piszesz artykuł o tym: Jak kupić buty zimowe? Zamieść w nim tekst z linkiem wewnętrznym do strony z produktem, który wygląda tak:

Linkowanie wewnętrzne

Wskazówka:

Tworząc strukturę linkowania, pamiętaj o tzw. silosach tematycznych, tzn. linkuj do wpisów i stron, które są podobne tematycznie, poruszają podobne kwestie, są naturalnym pogłębieniem tematu.

Zautomatyzuj działania marketingu internetowego

Wtyczki do Wordpress i narzędzia analitycznych (Yoast Seo, Google Analytics) mają duże znaczenie.

Wszystko, co powyżej napisane, może być zautomatyzowane. Do tego służą narzędzia, w tym:

  • Senuto, Semrush, Ubbersugest - służące do analizy fraz kluczowych
  • Contadu, NeuronWriter, Senuto Writer - do nasycenia tekstu frazami kluczowymi
  • All In One SEO, Yoast SEO - to wtyczki do Wordpressa, które podpowiadają jak zoptymalizować tekst w czasie rzeczywistym (tzn. w czasie edycji i publikacji)

Dowiedz się jak skorzystać z tej wiedzy w praktyce

Gdy technikalia optymalizacji już znasz, czas na wypróbowanie ich w praktyce. Poniżej przedstawiamy gotowy szablon tworzenia treści oparty o powyższe rekomendacje dotyczące optymalizacji bloga pod SEO.

Krok 1: Opracuj cel treści

Najpierw zdecyduj jakie treści chcesz stworzyć: opis produktu, opis kategorii produktów, artykuł blogowy, post tematyczny do social mediów. Na potrzeby tego schematu stworzymy wpis blogowy.

Krok 2: Silos tematyczny

Wejdź na stronę: answerthepublic.com i wpisz frazę kluczową ważną dla Twojego biznesu np.: rolety. Strona da Ci odpowiedź w postaci mnóstwa pytań zadawanych przez użytkowników Google.

Wybierz 10 z nich i zapisz w Excelu jako “Potrzeby kupujących”. Teraz skorzystaj z darmowego narzędzia do analizy fraz kluczowych np. ubbersuggest.com i oceń potencjał fraz.

Wybierz te z największym potencjałem (najwyższą ilością wyszukiwań na miesiąc) i najniższym CPC (kosztem jaki trzeba zapłacić za każde kliknięcie linki do strony poprzez reklamę Google Ads). Do każdego zapytania dopasuj frazę główną.

Jak powinien wyglądać anchor tekst?

Krok 3: Opracuj tematy i spisy treści

Zaprojektuj 5 tematów, obok których czytelnik nie przejdzie obojętnie.

Możesz zastosować tzw. clickbaity, czyli nagłówki, które zachęcają do kliknięcia. Poniżej przykład dobrych clickbaitów.

Dobre clickbaity mogą zaczynać się od:

  • Czy zgadniesz ile…?
  • X ludzi odpowiada źle na to pytanie, a Ty?
  • Tylko X na X osób potrafi…
  • Czy wiesz dlaczego…?
  • Oto dlaczego…
  • Czy wiedziałeś, że…?
  • Ten jeden prosty trick sprawi, że…
  • Prosty sposób na… musisz tylko…
  • Dzięki temu zapomnisz o…

Zaprojektuj również konspekt artykułu, czyli najprościej mówiąc spis treści, nagłówków, które stworzą strukturę tekstu. Możesz do tego wykorzystać propozycje fraz kluczowych, które podpowiedziało narzędzie AnswerThePublic.

Krok 4: Opracuj treść

Trzymając się powyższych wskazówek z tego tekstu, przygotuj unikatową treść, która wychodzi naprzeciw potrzeb klienta, czytelnika.

Dobrym rozwiązaniem jest wpisanie frazy głównej w przeglądarkę Google i sprawdzenie sekcji tzw. Podobne pytania. W ten sposób dowiesz się, jakie inne pytania powiązane z tematem głównym użytkownicy zadają.

Jak sprawdzić potencjał frazy i wartość CPC?

Krok 5: Zoptymalizuj treść

Zoptymalizuj artykuł, uwzględniając:

  • wybór frazy kluczowej
  • dopasowanie intencji frazy kluczowej
  • opracowanie silosów tematycznych
  • wybór fraz kluczowych z długim ogonem
  • opracowanie meta title, meta description i przyjaznego adresu URL
  • przygotowanie konspektu treści z podziałem na nagłówki H1, H2 i H3
  • wykonanie linkowania wewnętrznego
  • optymalizacja treści - najlepiej przy pomocy programu takiego jak Senuto Writer, Contadu, NeuronWriter

Krok 6: Opublikuj treść

To najprostsze zadanie, choć z perspektywy SEO bardzo ważne. To właśnie podczas publikacji uzupełnia się meta dane, grafiki i Open Graphs.

Jeśli Twoja strona postawiona jest w Wordpress możesz skorzystać z wtyczki YoastSeo lub All In One Seo, które wskażą Ci najważniejsze rzeczy do uzupełnienia.

Jeśli Twoja strona postawiona jest w kodzie tj. z użyciem indywidualnego projektu, sprawa się nieco komplikuje, jednak jest rozwiązanie.

Po publikacji możesz skorzystać z rozszerzenia dla Google Chrome: META SEO Inspector, które wskażę, jakie błędy zostały popełnione w optymalizacji tekstu. Wystarczy je poprawić zgodnie z rekomendacjami narzędzia.

Czy to koniec? To dopiero początek!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o content marketingu, zajrzyj do kompendium wiedzy, które tworzymy dla przedsiębiorców.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że na początku tworzenie i optymalizacja tekstów może być dla Ciebie trudna. Nie trać czasu na skomplikowane pojęcia, to może być przytłaczające, dlatego chętnie Cię z tego odciążymy. Zamów niezobowiązującą ofertę i obserwuj, własne wzrosty.

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5