Jak to się dzieje, że niektóre strony mają tak absurdalnie wysoki współczynnik konwersji? Czy to magia? Nie. Ich właściciele testują, co działa na stronie, a co trzeba poprawić.
Podzielę się z Tobą sprawdzonymi strategiami, które pomogą Ci przekształcić zwykłych odwiedzających w klientów o wysokiej wartości.
Zaczynajmy!
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Współczynnik konwersji informuje, jak efektywne są działania marketingowe. Zawsze też można go poprawić, niekoniecznie przebudowując całą stronę. Niekiedy drobne zmiany, jak kształt przycisku, potrafią wystrzelić słupki sprzedaży.
Mariusz Słowik
Head of design
Tworzysz stronę po to, żeby mieć konwersje. Im więcej tym lepiej.
Konwersja mówi o skuteczności Twojej strony w przekonywaniu użytkowników do działania.
Współczynnik konwersji (conversion rate)
To liczba zrealizowanych celów podzielona przez liczbę odbiorców, a następnie pomnożona przez 100, aby otrzymać wartość procentową.
Obliczanie konwersji nie jest trudne. Poniżej znajdziesz wzór.
Aby obliczyć wartość procentową współczynnika konwersji wystarczy liczbę konwersji podzielić przez liczbę wszystkich odbiorców i pomnożyć wynik przez 100.
Dla przykładu, ile procent osób odwiedzających Twoją stronę dokonało zakupów, zapisało się na newsletter, pobrało ofertę handlową lub cennik produktów.
Optymalizacja konwersji (conversion rate optimization) to rozpoznanie, dlaczego klienci nie podejmują oczekiwanych działań i naprawienie tego.
Brzmi to jak coś oczywistego? Może i tak, ale wiele firm o tym zapomina, przez co traci naprawdę sporo pieniędzy.
Jeśli Twoim celem jest optymalizacja konwersji, możesz zacząć od małych kroczków: mikrokonwersji. Drobne zmiany w nawigacji i prowadzeniu klienta w głąb procesu sprzedażowego potrafią przynieść spektakularne wyniki.
Wskaźnik konwersji większości stron średnio wynosi 2-3%
Kiedy przekracza 10% oznacza to, że strona radzi sobie bardzo dobrze
Istnieją jednak firmy, które osiągają niewiarygodne wyniki.
Średnia dziesięciu najlepszych znanych nam stron wynosi aż 23% (od 18 do 42%). Niektóre z nich zbudowane są tak, że na pierwszy rzut oka mogłyby zniechęcić niejednego potencjalnego nabywcę, a jednak konwertują doskonale.
Co jest istotą ich sukcesu? Niestety, nie ma na to jednej, krótkiej odpowiedzi.
Paradoksalnie to, co podwyższy konwersję na jednej stronie, zupełnie nie zadziała na drugiej. Potrzebujesz testów, co działa konkretnie na Twoich docelowych klientów.
Dlatego tacy giganci jak Google czy Amazon wyodrębnili w firmach niezależne działy, których zadaniem jest nieustanny proces testowania różnych rozwiązań dla różnych stron.
Ważna uwaga: oceniając swój współczynnik konwersji warto go zawsze odnosić do średniej w branży oraz samego rodzaju konwersji.
Zazwyczaj branża rozrywkowa ma znacznie wyższy współczynnik konwersji niż edukacyjna czy finansowa.
O wiele trudniej jest też uzyskać wypełnione formularze niż zachęcić użytkownika do pobrania darmowego materiału.
Świętym Graalem każdego marketingowca jest lepsza konwersja. Co to konkretnie oznacza dla firmy?
Podniesienie współczynnika konwersji może oznaczać:
Przejdźmy do konkretnego przykładu. Gdy na Twoją stronę z oprogramowaniem dla księgowych trafia 1000 osób, a 2 z nich decydują się na zakup, to współczynnik konwersji wynosi 0,2%.
Dzięki narzędziom takim jak Google Analytics możesz sprawdzić, na którym etapie odwiedzający “odpadają” - zamykają stronę.
Przypuśćmy, że wielu potencjalnych klientów rezygnuje na bardzo zaawansowanym etapie - na stronie płatności.
Podstawowe pytanie brzmi: jak można sprawić, aby pozostali i dokonali ostatniego kroku?
Być może wina leży po stronie formularza płatności, który jest zbyt skomplikowany? Może wymagasz zbyt wielu danych, których użytkownicy nie chcą podawać? Może warto zrezygnować z konieczności zakładania konta, aby dokonać zakupu?
Zastanawiając się nad tym, co to jest konwersja w marketingu, zastanawiamy się równocześnie nad przebiegiem całego procesu zakupowego.
Nie ma tutaj pewników: tak naprawdę testom powinieneś poddawać różne elementy strony. W ich ocenie pomogą Ci testy A/B.
Co warto testować na stronie?
Optymalizację współczynnika konwersji najlepiej rozpocząć metodą trzech kroków.
Optymalizacja współczynnika konwersji wymaga 3 rzeczy:
Zrozumienie idealnego klienta
Dostarczenie motywatorów do działania
Usunięcie blokad, które hamują go przed działaniem
Twoja strona nie jest dla Ciebie. Jest dla odbiorców.
Dlatego powinieneś zrobić wszystko, aby ich zrozumieć. Wykorzystaj Google Analytics, przygotuj ankiety, zbierz feedback z social media czy innych kanałów komunikacji z Twoimi klientami.
Gdy dowiesz się, kim są, na czym im zależy i z jakimi wyzwaniami się borykają, będzie Ci prościej przygotować treści i komunikaty, które zwiększą ich zaangażowanie.
Darmowy dodatek
Kolejnym krokiem powinna być optymalizacja tego, co już istnieje. Naprawdę rzadko zdarzają się przypadki, że trzeba do kosza wyrzucić absolutnie wszystko.
Musisz jednak prześledzić całą swoją witrynę i sprawdzić, gdzie ewentualnie występują niedociągnięcia. Gdzie pojawiają się informacje, które są zbędne? Na jakich etapach odbiorcy często rezygnują z interakcji z marką?
Czy na pewno wszystkie kluczowe potrzeby, które odkryłeś w punkcie pierwszym, są przez Twoją witrynę zaadresowane?
Pomogą Ci w tym opinie samych użytkowników, dane z Google Analytics o słabo konwertujących podstronach i współczynniku odrzuceń. Możesz też śledzić zachowanie odbiorców na swojej stronie, np. używając Hotjar.
Trzecim krokiem jest rozpoczęcie testów.
Strategie marketingowe nie stoją w miejscu, a przynajmniej nie powinny.
Pewne ich elementy pozostają stałe, aby marka zachowała ciągłość. Chcesz kojarzyć się z pewnymi wartościami, jakością i solidnością.
Ale jeśli to, co masz, nie działa, nie wspiera marki, ale ją blokuje, trzeba to zmienić. Dlatego testuj i sprawdzaj, co przekonuje Twoich odbiorców.
Jak tworzyć rozwiązania o dużym potencjale? Eksperci są zgodni, że w tym temacie nie ma złotych praktyk, pasujących do każdego biznesu.
Sekretem ciągłego zwiększenia poziomu konwersji jest ciągłe eksperymentowanie, testowanie i wdrażanie usprawnionych rozwiązań.
Jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc - zamów bezpłatne badanie swoich działań.
Jest jednak kilka wskazówek, które przyspieszają tworzenie dobrych stron z potencjałem konwersji tak, abyś nie musiał dokonywać najlepszego wyboru spośród słabych rozwiązań.
Masz jedną szansę, aby przykuć uwagę użytkownika, który wszedł na Twoją stronę. Bądź oczywisty w swojej ofercie.
Zrezygnuj ze wszystkich elementów, które przeszkadzają w odbiorze. Nie stosuj różnorodnych kolorów, czcionek, zbyt wielu grafik i fontów.
Stosuj wyróżniki oszczędnie. Jeśli podkreślasz znaczenie wszystkiego, tak naprawdę nie podkreślasz niczego.
Zastanów się, co dla Twojego klienta ma największe znaczenia podczas dokonywania decyzji i na tym się skup.
Do zapamiętania: strony pozbawione niepotrzebnych urozmaiceń są zazwyczaj tymi, które najlepiej konwertują.
Umieszczaj najważniejszą zawartość w granicy 300 pixeli od góry strony.
Badania dowodzą, że ponad połowa osób odwiedzających witrynę nie przewija paska w dół.
Pamiętaj, że strony docelowe, które mają za zadanie konwertować, nie są esejami. Przejdź od razu do sedna sprawy i umieść wszystkie swoje najbardziej cenne informacje na górze strony.
Wykorzystuj white space - wolną przestrzeń. Daj oddech najważniejszym informacjom.
Wideo umieszczone w strategicznym miejscu na landing page’u może podnieść konwersję nawet o 86%
Niekiedy lepszym wyborem niż statyczna grafika okazuje się właśnie wideo.
Główny nagłówek jest jak pierwsze słowa przy poznawaniu nowej osoby. Dobry nagłówek to wielka szansa na dobrą konwersję.
Oto przykłady rezultatów, jakie Dustin Curtis uzyskiwał zmieniając treść nagłówka zapraszającego do śledzenia go na Twitterze.
Z doświadczenia naszej strony i stron naszych klientów wiem, że zbyt wiele opcji wyboru wpływa destrukcyjnie na poziom konwersji. Sprawia, że ludzie często nie dokonują wyboru w ogóle.
Dla przykładu: wybór między trzema smakami dżemu przyniesie potencjalnie większą sprzedaż niż wybór między trzydziestoma. Po prostu gubimy się, gdy wybór jest za duży.
Jasno podkreśl główną pożądaną akcję konwersji (nie ma znaczenia, czy dotyczy ona sprzedaży, czy prostego wypełnienia formularza).
Wszystkie inne aktywne linki wyboru należy wyeliminować ze strony lub nie podkreślać ich wizualnie.
Napisanie dobrego CTA (wezwania do działania) to sztuka, której warto poświęcić parę chwil.
Nie wystarczy zwykłe “Zarezerwuj”, “Wejdź” czy “Pobierz”.
Upewnij się, że Twoje wezwania do działania (CTA) zawierają odpowiednie zwroty, które mówią dokładnie o tym, co się stanie, jeśli ktoś kliknie w dany link i motywują go do tego.
Zwykła zabawa kolorami CTA, może przynieść zaskakujące rezultaty w konwersji.
Nie ma tu jednego najskuteczniejszego koloru. Chodzi o wysoki kontrast w stosunku do kolorystyki strony. Call To Action musi się wyróżniać!
Pamiętaj o wyzwalaczach kliknięć - to bodźce i informacje, które umieszczamy w sąsiedztwie przycisku, aby zachęcić do kliknięcia.
Zadaniem wyzwalacza jest rozwianie wątpliwości i niepokoju użytkownika.
Np. poinformowanie go, że nie ma konieczności podpinania karty kredytowej, zakup objęty jest gwarancją, oferujesz darmową wysyłkę.
Jeśli Twoja marka jest mniej znana, możesz w wyzwalaczu kliknięć posiłkować się statystykami, które potwierdzą Twoją obecność na rynku, np. “2765 osób skorzystało z tego kursu”.
Wiele osób stawiając swoją pierwszą stronę myśli w kategoriach tego, co widać, a nie tego, co na zapleczu.
Jednak to, co na backgroundzie ma ogromny wpływ na doświadczenia użytkownika na stronie, a te decydują o konwersji.
Bezwzględnie powinna interesować Cię prędkość ładowania Twojej strony.
W sieci brak prędkości jest tym, co zabija konwersję.
Odwiedzający Twoją stronę docelową nie mogą się doczekać jej zobaczenia. Jeśli strona nie załaduje się szybko, to prawdopodobnie spróbują znaleźć inną.
Prędkość ładowania strony nie powinna przekraczać 2 sekund - możesz to sprawdzić na przykład na PageSpeed Insights.
Nie rozwija się ten, kto stoi w miejscu. Jeśli Twoja strona od lat wygląda tak samo, to zapewne konkurencja dawno Cię wyprzedziła ze swoimi wynikami: w tym współczynnikiem konwersji.
Testuj, eksperymentuj i podglądaj. Nieważne, czy działasz w branży odzieżowej, kosmetycznej, wnętrzarskiej, finansowej czy usługowej.
Marketing internetowy rozwija się w każdej z nich.
Jeśli zauważysz, że konkurencja przeprowadza testy, skorzystaj z ich wiedzy i przetestuj szablony, które wydają się być najlepsze na ich stronach.
Prawdopodobnie zaoszczędzisz dzięki temu masę czasu, energii i budżetu, dzięki czemu będziesz mógł zacząć dalszą podroż znacznie szybciej.
Odważ się wprowadzać też nowości, których nikt z konkurencji nie testuje.
Na Twój wskaźnik konwersji wpływa mnóstwo czynników. Dobra wiadomość jest taka, że na zdecydowaną większość z nich masz wpływ.
Zastosowanie wymienionych w tym artykule wskazówek: wyeksponowanie najważniejszych komunikatów, uproszczenie nawigacji, ograniczenie wyboru, przyspieszenie ładowania i ułatwienie podjęcia akcji może w krótkim czasie przynieść duży skok konwersji.
W Owocnych specjalizujemy się w projektowaniu stron i tworzeniu treści, których głównym celem jest wysoka konwersja. Przygotować dla Ciebie bezpłatną ofertę?
Nauczysz się, jak dostosować swoją stronę internetową do wymogów dzisiejszego internetu, tak by zyskać przewagę marketingową i wzrost dochodów.
Nauczysz się, jak optymalizować każdy aspekt Twojej strony, aby nie tylko wyglądała dobrze, ale przede wszystkim przynosiła zyski.
Nauczysz się, jak dopasować właściwy typ strony internetowej do Twojego biznesu. Co przekłada się na skuteczniejszy marketing i większe zyski.
Nauczysz się, jakie podstrony są kluczem do skutecznego marketingu i jak je budować, aby przynosiły Ci stały dochód.
Nauczysz się, jak optymalizacja poszczególnych elementów strony może stać się Twoim kluczem do skuteczniejszego marketingu i większych zysków.
Nauczysz się, jak kształtować doświadczenia użytkownika i jak przełożyć je na większe zaangażowanie klientów i wzrost dochodów firmy.
Zainspiruj się najlepszymi stronami na świecie. Dowiesz się, co sprawia, że są tak skuteczne i wykorzystaj ich strategie u siebie.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.