Rodzaje stron internetowych

[ + Szablony ]

Chcesz rozwinąć swój biznes w sieci, ale nie wiesz jaka strona internetowa będzie w stanie zrealizować Twoje cele? Sprawdźmy to!

Praktyczne porównanie różnych rodzajów stron da Ci jasny obraz możliwości, jakie daje każda z nich.

Zaczynajmy!

Rodzaje stron internetowych

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

81% klientów sprawdza firmę w sieci przed złożeniem zamówienia. Od tego, co na niej znajdą zależy, czy wykonają akcję do jakiej ich namawiasz. Różne rodzaje stron internetowych spełniają różne cele, z różną skutecznością.

Mariusz Słowik
Head of design

> strona internetowa > rodzaje

Rodzaj strony internetowej nie może być przypadkowy

81%

81% klientów sprawdza firmę online przed dokonaniem zakupu

79%

79% polskich internautów kupuje online

75%

75% podkreśla, że swoją opinię na temat wiarygodności marki opiera na jej prezencji w sieci

Klienci w internecie przełączają się na tryb mocno ograniczonego zaufania, krótkiej uwagi i dużego zniecierpliwienia.

Bez względu na to, czy potrzebujesz strony, żeby sprzedawać produkt (lub 250 produktów), wypełnić swoją listę na potrzeby e-mail marketingu, zachęcić do odwiedzania swojej firmy lokalnej, czy pozyskiwać kursantów na szkolenia - musisz zadbać o wiarygodność i maksymalne dopasowanie do potrzeb swoich odbiorców.

Gdy wchodzisz do sklepu z ubraniami spodziewasz się konkretnego sposobu rozmieszczenia towaru. Chcesz, aby ciuchy były wyeksponowane, najlepiej na wieszakach i manekinach i by była między nimi przestrzeń.

W sklepie z materiałami budowlanymi wieszaki są zbędne, ale za to przydadzą się wielkie wózki oraz kompetentna obsługa, która dobierze Ci kołki do regipsu.

Z kolei w biurze doradztwa finansowego będzie Ci zależało na prywatności, oddaleniu od pozostałych klientów i doskonałej wiedzy doradcy.

Dokładnie tak samo jest z rodzajami serwisów internetowych. Poszczególne branże wymagają innego podejścia do klienta online.

Współczesny konsument doskonale zna swoje oczekiwania, bo w internecie spędza 6 godzin 58 minut dziennie. Dlatego, jeśli Twoja strona nie będzie spełniała tych oczekiwań, po prostu ją opuści.

Nie masz też zbyt wiele czasu na to, aby udowodnić, że jesteś wart poświęcenia Tobie kilku kolejnych cennych minut.

50 milisekund - według statystyk to czas, w którym formułujemy opinię na temat oglądanej strony.

Dlatego tak ważne jest to, jaki rodzaj strony internetowej wybierzesz dla swojego biznesu. Aby ułatwić Ci ten wybór, przygotowałem prostą klasyfikację stron internetowych.

Małe strony - One Page, strona wizytówka, Microsite

Wbrew pozorom małe strony nie są tylko dla małych biznesów.

Korzystają z nich też duże firmy, które chcą zaprezentować na oddzielnej stronie konkretny obszar swojej działalności, żeby nie rozpraszać klientów całą masą innych usług czy produktów, które oferują.

Wybór konkretnego rodzaju zależy od celów, jakie ma spełniać strona.

Salon fryzjerski może wykorzystać stronę wizytówkę, aby szybko pokazać wszystkie najważniejsze informacje o firmie. Może też postawić na Microsite do zaprezentowania oferty koloryzacji oraz Landing Page z ofertą na fryzury ślubne.

Tego typu strony są jak elementy układanki, z której tworzysz własny układ.

One Page - wszystko, co ważne, w zasięgu scrolla

One Page (strona jednostronicowa) składa się z jednej strony, na której znajdują się wszystkie kluczowe informacje na temat firmy, usługi lub produktu.

Szybkie przedstawienie Twojej firmy, jej produktów lub usług odbiorcy i błyskawiczne wdrożenie strony to dopiero początek zalet One Page’a.

Taki typ strony pozwala w paru kliknięciach nawiązać kontakt między Tobą a potencjalnym klientem.

Co więcej, ten rodzaj strony internetowej ma nieskończenie wiele wcieleń: pasuje do lokalnego zakładu fryzjerskiego dla czworonogów, oferty filmowania wesel i tworzenia portretów na zamówienie.

One Page to “jednostronicowiec”. Może mieć menu nawigacyjne, ale poszczególne jego sekcje nie przekierowują do oddzielnych podstron, ale poszczególnych sekcji na stronie.

Gdy klikniesz w link w menu, strona “sama” się scrolluje i prezentuje Ci odpowiednią sekcję: np. usługi, formularz kontaktowy, opis produktu czy portfolio.

Niech jednak Cię nie zmyli prostota tej strony! To, że jest mało skomplikowana nie oznacza, że nie potrzebuje profesjonalnego wykonania.

55%

55% globalnego ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych

Dlatego Twój One Page musi się doskonale prezentować bez względu na rozmiar ekranu. To must have dla każdego rodzaju strony internetowej.

Drugim wyzwaniem jest skondensowanie informacji. Tutaj nie ma miejsca na długie opisy. Jeśli One Page byłby sportem, to byłby biegiem krótkodystansowym. Nie za długim, za to szalenie intensywnym.

One Page jest odpowiedni jeśli:

  • chcesz ekspresowo wdrożyć swoją stronę
  • masz jednoosobową działalność (jesteś artystą, rzemieślnikiem, freelancerem dowolnej specjalizacji)
  • prowadzisz małą lub średnią firmę i nie masz jeszcze zbyt wielu treści do opublikowania
  • oferujesz lokalne usługi (“złota rączka”, zakład fryzjerski)
  • potrzebujesz strony dla prezentacji konkretnego elementu oferty lub zbiorczego portfolio

Ważnym elementem One Page’a, jest CTA (call to action - wezwanie do działania). To sposób na zachęcenie użytkownika do podjęcia określonej akcji: wykonania telefonu, wysłania maila, kupienia produktu.

Musisz użytkownikowi jasno powiedzieć, jakiej akcji od niego oczekujesz. Nie łudź się, że będzie się tego domyślał.

CTA jest bardzo istotne nie tylko dla jednostronicowców - warto zapamiętać ten element, bo pojawi się również na kolejnych rodzajach stron internetowych - jest niezbędny na każdym z nich.

Strona wizytówka - idealna dla małych i średnich biznesów

Podoba Ci się idea One Page’a, ale Twój biznes wymaga odrobinę więcej miejsca, aby odpowiednio się przedstawić? Strona wizytówka jest dla Ciebie.

Strona wizytówka to prosta witryna z paroma zakładkami, która w treściwy sposób pokazuje wszystkie najważniejsze informacje o firmie i omawia, co klient zyska współpracując z Tobą.

Opisuje, kim jesteś, co robisz, dlaczego warto kupić to od Ciebie, gdzie Cię znaleźć i jak się z Tobą skontaktować.

Każda strona, również wizytówka, ma do zrealizowania konkretny cel. W żadnym miejscu strony klient nie może “utknąć”: zadbaj o to, aby zawsze mógł wrócić do strony głównej lub za pomocą wezwania do działania (CTA) przeskoczyć do pożądanej przez Ciebie akcji.

Wykorzystaj na stronie opinie klientów, certyfikaty, zdjęcia realizacji i inne elementy, które pokażą, że Twoja firma jest warta zaufania i zna się na tym, co robi. To szczególnie istotne, jeśli Twój biznes nie jest jeszcze rozpoznawalny i budujesz swoją renomę.

Strona wizytówka jest odpowiednia dla:

  • małych i średnich firm, które mają do zaprezentowania stosunkowo niewiele informacji
  • biznesów zajmujących się wyspecjalizowanymi, wąskimi rozwiązaniami
  • firm, które chcą szybko wystartować ze swoją obecnością w sieci i planują powoli rozwijać witrynę zaczynając od wizytówki

Microsite: mini-strona do prezentacji jednego obszaru działalności firmy

Microsite to mini-strona internetowa tworzona na potrzeby jednego produktu, kampani, usługi, czy segmentu działaności. Może mieć kilka podstron, ale wszystkie są skupione na tym jednym, konkretnym temacie.

Przykład? Z naszej strony głównej (www.owocni.pl) możesz dostać się na Microsite np. z ofertą na logo (www.logofirmowe.pl) i copywriting (www.copywriting.pl).

Dzięki Microsie użytkownik ląduje dokładnie tam, gdzie chciał. Wszystko na stronie dotyczy tematu, który go interesuje w tym momencie.

Nie musi przekopywać się przez różne podstrony, żeby dotrzeć do tych, które mają dla niego znaczenie.

Microsite sprawia, że jesteś postrzegany jako ekspert w danym temacie. Dobrze jednak umożliwić klientom łatwe przejście na Twoją główną stronę firmową tak, żeby mogli poznać firmę bliżej i zobaczyć pełną ofertę, jeśli tego potrzebują.

Microsite jest odpowiedni do:

  • zaprezentowania wąskiego segmentu działalności (np. projektowanie logo, szycie sukien ślubnych na wymiar, wybielanie zębów)
  • promowania firmowych inicjatyw
  • promocji eventów - konferencji, webinarów, szkoleń, koncertów
  • zdobywania klientów z reklam

Sklep internetowy - must have dla każdego e-commerce

Jeśli sprzedajesz produkty przez internet chcesz, aby proces zakupowy był dla Twojego klienta niemal przezroczysty. Dla siebie jako klienta chcesz w końcu tego samego.

Nie ma nic bardziej frustrującego, niż problemy z płatnością, znikające produkty z koszyka, wymaganie rejestracji, czy niejasne komunikaty o wystąpieniu błędu.

35%

Twój biznes może stracić nawet 35% całości transakcji, jeśli Twój klient będzie mieć złe doświadczenia ze stroną

Dlatego budując e-commerce nie możesz zapominać o złotych zasadach UX (User Experience).

Musisz zapewniać prosty i intuicyjny proces zakupowy na urządzeniach mobilnych.

75%

75% klientów robi zakupy online za pomocą smartfona

Sklep musi być przyjemny w odbiorze: kolorystyka, fonty, grafiki muszą ze sobą współgrać. Chaos obniża poziom zaufania.

Twoja strona wzbudza zaufanie nie tylko prezentacją wizualną, ale także informacjami, które się na niej znajdują.

Zadbaj o przejrzystą politykę zwrotów i reklamacji, różne formy dostawy i rodzaje płatności. Umieszczaj w widocznych miejscach ikony bezpiecznych płatności, opinie i inne dowody na to, że Twojej marce można zaufać.

Musisz dobrze przedstawić swoje produkty: nawet jeśli nie jesteś producentem sprzedawanego asortymentu, nadal możesz zadbać o stworzenie własnych zdjęć. Wyróżni Cię to na tle konkurencji, która ma w swoim asortymencie te same towary.

Warto zadbać również o jasne wezwania do działania, możliwość łatwego kontaktu i unikalne opisy produktów (m.in. po to, aby uniknąć duplikowania treści z zawartością innych stron, co obniża ranking Twojej strony w wyszukiwarce).

Zwiększaj średnią wartość zamówienia dzięki up-selling i cross-selling.

Pokazuj klientowi produkty komplementarne z tym, który aktualnie ogląda (cross-selling).

Zaprezentuj produkt bardziej wartościowy od tego, który aktualnie bierze pod uwagę (up-selling).

Chcesz jeszcze mocniej podbijać sprzedaż? Pokaż na podstronie produktu ile osób aktualnie się nim interesuje lub informację o ograniczonej ilości w magazynie. W produktach szczególnie chodliwych możesz dać komunikat: “Szybko się sprzedaje”.

W ten sposób klient poczuje, że okazja może przejść mu koło nosa, a tero nie lubi nik. To potężnie motywuje do zamówienia “teraz”, a nie “zamówię wieczorem”.

Prowadząc e-sklep pomyśl też o tym, jak poradzisz sobie z opuszczonymi koszykami. W jaki sposób zachęcisz klientów do powrotu. Czy wykorzystasz e-mail marketing,a może reklamy remarketingowe.

Różne strony lądowania - jaki Landing Page wybrać?

Strona ma realizować jeden konkretny cel biznesowy i tylko na nim się skupiać? Jeśli tak, potrzebujesz Landing Page (strony docelowej).

Możesz mieć wiele landingów, każdy do realizacji konkretnego celu.

Firmy z 31-40 stronami docelowymi pozyskują 7 razy więcej kontaktów do potencjalnych klientów niż marki posiadające 1-5 landingów

1-5 Lading Pages

31-40 Landing Pages

Landingi to wysoko wyspecjalizowane strony, których celem jest maksymalizacja zysku z podjętych działań marketingowych. Namawiają do jednej, konkretnej akcji. Wszystko na stronie kręci się wokół niej.

Powiedzmy, że przeznaczasz konkretny budżet na promocję jednej ze swoich usług: lekcji języka angielskiego online, po których Twój klient będzie gotowy do zdania egzaminu Cambridge Advanced.

Chcesz, aby użytkownik wpisując w wyszukiwarkę frazę “przygotowanie do Advanced” trafiał do Ciebie i zapisywał się na kurs. Nie chcesz rozpraszać go innymi podstronami i lekcjami, tylko prowadzić prosto do zapisów na ten konkretny kurs.

Skuteczny Landing Page zatrzymuje przy sobie uwagę odbiorcy, bo idealnie odpowiada na jego potrzeby. Każdy element strony jest rozwiązaniem palącego problemu użytkownika.

W naszym przykładzie byłaby to informacja, że u nas przygotujesz się do egzaminu Advanced, zrobisz to online, w dobrej cenie i nie musisz się martwić materiałami do nauki, bo wszystkie Ci wyślemy.

Do tego korzystamy z metod wspomagających uczenie o potwierdzonej naukowo skuteczności.

Te informacje powinny być przekazane w jasny, czytelny i możliwie zwięzły sposób. Przydadzą się też referencje od innych kursantów, którzy śpiewająco zdali Advanced po lekcjach z Tobą. Dobrym pomysłem jest również wideo z próbką zajęć.

Landing Page sprawdza się w:

  • nakłanianiu do wykonania konkretnej akcji, np. złożenia zamówienia
  • testowaniu, czy Twój nowy pomysł na produkt lub usługę ma potencjał
  • realizacji celu konkretnej kampanii reklamowej, promującej konkretny wycinek oferty
  • pozyskiwaniu klientów na webinary, kursy
  • osiąganiu szybkich wyników, kiedy nie możesz czekać aż tak długo na standardową stronę internetową i chcesz wystartować już

Squeeze Page to rozwiązanie na brak kontaktów do potencjalnych klientów

Squeeze Page jest rodzajem Landing Page, skoncentrowanym na jednym celu - pozyskaniu kontaktu do klienta.

Na Squeeze Page możesz oferować darmowe materiały do pobrania w zamian za podanie adresu e-mail. Możesz też w tym miejscu zachęcać do dołączenia do newslettera.

Ważne, żeby oferować coś na tyle cennego dla odbiorcy, że będzie w stanie zapłacić za to e-mailem.

W ten sposób możesz docierać do ludzi, którzy jeszcze nie są gotowi, żeby coś od Ciebie kupić. Mało tego, konkretny materiał pokaże Ci na jakim etapie swojej drogi sprzedażowej jest klient i co go w tym momencie interesuje najbardziej.

Mając jego kontakt możesz e-mail marketingiem trzymać jego uwagę przy marce i podgrzewać do sprzedaży w dłuższej perspektywie.

88.4%

88.4% Twoich klientów sprawdza pocztę każdego dnia

Inwestycja w dobrze opracowany e-mail marketing pomnaża zyski. Średni zwrot z tej inwestycji wynosi 36:1!

Możesz przygotować kilka Squeeze Page’y i w ten sposób dopasować swoje działania marketingowe do konkretnych grup odbiorców.

Jeśli ktoś pobiera przewodnik wprowadzający, np. “Pierwsze kroki w nauce języka angielskiego. Od czego zacząć?” wiesz, że jeszcze nie szuka kursów. Sam próbuje się uczyć.

Za to kiedy jest zainteresowany bezpłatną lekcją próbną - wie już, że sam nie da rady i szuka konkretnej szkoły.

Najważniejsze elementy Squeeze Page:

  • formularz kontaktowy
  • opis oferty
  • wykaz głównych korzyści
  • jasne wezwanie do działania (CTA)
  • referencje i inne dowody społeczne (social proof) potwierdzające wiarygodność marki i oferty

Strona biznesowa, oprócz wyspecjalizowanych landingów, ma też te 3 kluczowe podstrony

Strona główna, strona Kontakt i strona O nas, bo o nich mowa, powinny się znaleźć jako oddzielne podstrony w witrynach bardziej rozbudowanych niż One Page.

Możesz też, tak jak robimy to my, podłączyć do strony firmowej Microsite`y i Landing Page mocno skupione na konkretnych elementach oferty.

Strona główna jest dla klientów jak recepcja

36%

36% użytkowników wejdzie na stronę główną nawet jeśli początkowo trafili na inną podstronę

W przeciwieństwie do podstron z konkretnymi ofertami nie wiesz, kto wejdzie na Twoją stronę główną, więc musisz zachwycić ich wszystkich.

Zachwycająca strona główna od pierwszego spojrzenia zatrzymuje użytkownika (pamiętasz zasadę 50 milisekund). Odpowiada na pytanie: co, kto, jak i dlaczego warto.

Robi to w atrakcyjny sposób, który zapada w pamięć i wciąga odbiorcę w interakcję. Na tyle, żeby chciał wejść głębiej w ofertę.

Zadaniem strony głównej jest przekierowanie klienta do odpowiedniej dla niego podstrony. Szybko, łatwo i przyjemnie.

To trudne zadanie, bo trzeba dobrze poznać potrzeby klienta i jego typowe zachowania.

Strona główna zaprojektowana bez dbałości o szczegóły odsyła potencjalnych klientów z powrotem do wyszukiwarki zamiast na przekonujący Landing Page z ofertą.

Jeśli szukasz wsparcia w tworzeniu unikalnych doświadczeń w internecie i chcesz osiągnąć maksymalny zwrot z inwestycji w stronę, daj mi znać.

Strona O nas staje się najważniejsza, kiedy klient podejmuje wstępną decyzję o współpracy z Tobą

Ludzie chcą wiedzieć od kogo kupują.

Chcą mieć pewność, że podejmują słuszną decyzję. Kim jesteście? Jakie macie kompetencje? Gdzie w razie czego można Was znaleźć? - to wszystko powinno się znaleźć na stronie O nas.

Tu każda linijka tekstu, każde zdjęcie i każdy certyfikat to Twoi najlepsi handlowcy.

Sprawdź naszą stronę O nas. Przedstawiamy się na niej: mówimy kim jesteśmy, jak to jest z nami współpracować i w czym jesteśmy dobrzy.

Nie pozwalamy na powstanie w kliencie poczucia: “Wszystko pięknie, ale czy tak rzeczywiście jest?”. Od razu reagujemy na te wątpliwości.

Pokazujemy opinie klientów, certyfikaty, oceny gwiazdkowe, symbole jakości, tytuły prasowe - różne formy social proof (dowodu społecznego).

Twoja strona O nas powinna działać podobnie, chociaż oczywiście każda branża wymaga innego rodzaju języka, argumentów czy multimediów.

Jako kancelaria adwokacka na stronie O nas będziesz chciał umieścić informacje o wykształceniu i rejestrze adwokatów, a jako fryzjer - o odbytych przez kadrę szkoleniach i współpracujących markach fryzjerskich.

Jeśli Twoje dotychczasowe działania się powiodą i uwiedziesz klienta na tyle, że będzie chciał się z Tobą skontaktować, musisz mu to umożliwić. Najlepiej szybko, bezproblemowo i intuicyjnie.

Strona Kontakt ma zbierać dla Ciebie kontakty do potencjalnych klientów

Z perspektywy klienta strona Kontakt jest jedną z najważniejszych: szczególnie, jeśli Twoje usługi z natury wymagają doprecyzowania pewnych informacji czy rozmowy (np. polecenia odpowiedniego ubezpieczenia, umówienia wizyty dentystycznej, zamówienia mebli na wymiar).

Wiem, że pokusa bycia kreatywnym jest silna. Jest na nią miejsce na stronie firmowej, ale nie w zakładce z danymi kontaktowymi!

Tutaj liczy się to, aby uczynić kontakt z Twoją firmą jak najprostszym.

Najlepiej dać użytkownikom do wyboru różne formy kontaktu. Niech nie odstrasza ich niechęć do rozmów telefonicznych, opory przed podaniem danych w formularzu, a z wątpliwościami niech mają okazję szybko rozprawić się na chacie.

Elementy strony Kontakt:

  • adresy e-mailowe (e-mail główny, adresy do poszczególnych działów)
  • numery telefonów (do kontaktu, do poszczególnych działów, dla prasy itd.)
  • adres siedziby firmy (oraz jej oddziałów)
  • formularz kontaktowy
  • lokalizacja firmy na Google Maps
  • linki do mediów społecznościowych
  • chat

Pamiętaj, że Twoi klienci zazwyczaj oglądają stronę na smartfonie, więc odpowiednio sformatuj numer telefonu, aby jednym kliknięciem można było zadzwonić. Formularz kontaktowy ogranicz do absolutnie niezbędnych pól.

Kluczowe wnioski

Traktuj swoją stronę internetową jak jednego z członków zespołu. Tak, jak rekrutujesz na odpowiednie stanowiska najlepszych specjalistów, tak i tutaj nie pozostawiaj niczego przypadkowi.

Pamiętaj, że większość Twoich klientów przebywa online kilka godzin dziennie i nawet, jeśli kupuje Twoje usługi offline, to prawdopodobnie sprawdza wcześniej opinie i Twoją obecność w internecie.

Dopasuj rodzaj strony do swojego celu.

Przykładowo, Squeeze Page są najlepsze do pozyskiwania kontaktów, Microsite do prezentacji określonego segmentu oferty, strona wizytówka do szybkiego zaprezentowania firmy, a Landing Page do kierowania z reklam.

Nie musisz ograniczać się do jednego rodzaju strony internetowej. Możesz korzystać z różnych typów i realizować dzięki nim wiele różnych celów.

Projektujemy strony internetowe dla firm od 20 lat. Nie możesz się zdecydować, jaki rodzaj strony będzie najlepszy dla Ciebie? Napisz do nas - podpowiemy i zaprojektujemy stronę, która da Ci najlepsze efekty.

Rozdział 1:
Podstawy współczesnych stron internetowych
Nauczysz się, jak dostosować swoją stronę internetową do wymogów dzisiejszego internetu, tak by zyskać przewagę marketingową i wzrost dochodów.
Rozdział 2:
Budowa stron, które robią robotę
Nauczysz się, jak optymalizować każdy aspekt Twojej strony, aby nie tylko wyglądała dobrze, ale przede wszystkim przynosiła zyski.
Rozdział 3:
Rodzaje biznesowych stron internetowych
Nauczysz się, jak dopasować właściwy typ strony internetowej do Twojego biznesu. Co przekłada się na skuteczniejszy marketing i większe zyski.
Rozdział 4:
Kluczowe podstrony firmowe
Nauczysz się, jakie podstrony są kluczem do skutecznego marketingu i jak je budować, aby przynosiły Ci stały dochód.
Rozdział 5:
Elementy skutecznych stron
Nauczysz się, jak optymalizacja poszczególnych elementów strony może stać się Twoim kluczem do skuteczniejszego marketingu i większych zysków.
Rozdział 6:
Kluczowe cechy skutecznej strony
Nauczysz się, jak kształtować doświadczenia użytkownika i jak przełożyć je na większe zaangażowanie klientów i wzrost dochodów firmy.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5