Budowa strony internetowej

Przewodnik dla właścicieli firm

Zastanawiasz się jak zbudowane są profesjonalne strony wielkich marek i w czym tkwi ich skuteczność?

Są tworzone z myślą o użytkownikach, których serca mają zdobywać i przestrzegają żelaznych zasad projektowych.

Co to oznacza w praktyce? Przekonajmy się!

Budowa strony internetowej

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Nawet najpiękniejsza strona internetowa nie będzie spełniała swojej roli, jeśli nie będzie użyteczna i funkcjonalna. Budowa stron www musi być zorientowana na odbiorcę. Tylko wtedy witryna pomoże Ci spełniać cele biznesowe.

Krzysztof Gilowski
Head of marketing

> strona internetowa > budowa strony

Jakie nawyki mają użytkownicy?

Budowa strony internetowej musi brać pod uwagę jej szybkość.

90%

Jeżeli czas ładowania wydłuży się do 5 sekund, istnieje 90% szans, że odbiorcy opuszczą Twoją stronę

76%

Mówiąc szybkość mam na myśli też łatwość w odnajdywaniu informacji na stronie, co jest ważne dla 76% użytkowników

Ludzie nie czytają stron, oni je skanują.

Internauci, przeglądając stronę internetową, nie zapoznają się z każdym jej elementem. Przynajmniej nie od razu.

Przez to wiele perełek i słów piekielnie przekonujących, zakopanych jednak w ścianach tekstu, nigdy nie ma szansy, żeby wybrzmieć i dotrzeć do odwiedzających.

Użytkownicy czytają część tekstu, zwracają uwagę na to, co przyciąga wzrok, zatrzymują się przy informacjach, których szukają. W przypadku sklepu internetowego, wchodzą w produkty i cofają się, jeśli nie znajdą tego, czego szukają.

Odpowiednią hierarchią wizualną jesteś w stanie przeprowadzić ich przez zawartość witryny wprost do akcji, jakiej oczekujesz (złożenia zamówienia, podania adresu e-mail, zarezerwowania miejsca na kursie).

Jeżeli odwiedzający Twoją stronę nie znajdą szybko tego, czego chcą, staną się niecierpliwi i opuszczą witrynę. A to będzie znaczyło, że budowa strony www zawiodła.

Od całej masy alternatywnych stron dzieli użytkowników zaledwie jedno kliknięcie.

Jak internauci skanują witryny?

Zatrzymują się tam, gdzie znajdują najważniejsze dla nich informacje: link, treść, produkt, przycisk CTA (wezwanie do działania).

Nie skanują stron liniowo, od sekcji do sekcji, przeskakują między nimi wędrując od jednego punktu skupienia do kolejnego.

Narzędzia takie jak np. Hotjar pokażą Ci jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie.

Odwiedzający chcą mieć kontrolę nad tym, co się dzieje na ich ekranie.

Brak możliwości powrotu do poprzedniego miejsca przez użycie przycisku „Wstecz”, może sprawić, że odbiorca zamknie okno i już do niego nie wróci. Wyskakujące na każdym kroku okienka, przypadkowe kliknięcia przenoszące do innego okna – to zdecydowanie zły pomysł.

Jaka powinna być Twoja strona internetowa?

Przede wszystkim musi być zrozumiała dla każdego Twojego potencjalnego klienta, który na nią wejdzie. Jeżeli użytkownik nie będzie mógł z niej intuicyjnie korzystać, funkcje nie będą działały prawidłowo, oznacza to, że budowa strony www została źle zaplanowana.

Potrzebujesz strony w pełni intuicyjnej, aby Twoi odbiorcy nie czuli się zagubieni, gdy się na niej znajdą. Droga od punktu A do punktu B musi być dla nich oczywista.

Nie ukrywaj linków, wyróżnij przyciski call to action (wezwania do działania), zaprojektuj przejrzyste menu.

Minimalizuj wysiłek

Jeżeli Twój odbiorca będzie musiał wykonać 7 kroków, tylko po to, żeby móc przetestować usługę, to ten wysiłek przewyższy potencjalną korzyść.

Skutek? Zrezygnuje z akcji i poszuka łatwiejszej alternatywy gdzieś indziej.

Na tym etapie przecież jeszcze nie wie, czy Twój produkt lub usługa są rzeczywiście warte tego wysiłku.

Budowa stron internetowych powinna zachęcać i maksymalnie ułatwiać konwersję.

Jeżeli „na dzień dobry” odwiedzający musi się zarejestrować czy wypełnić długi formularz, to jest to dla niego duża przeszkoda, często nie do przejścia.

Dbaj o to, żeby szala między wysiłkiem jakiego oczekujesz od odbiorcy i wartością, którą mu dowozisz zawsze była przechylona na korzyść wartości.

Zaciekawiaj odbiorcę

Strona musi być ciekawa dla Twoich docelowych odbiorców. Bez zaciekawienia ciężko o zaangażowanie.

Budowa stron to nie tylko aspekt wizualny. Musisz także rozmieścić na niej treść – która zaprezentuje Twoje usługi i sprzeda je.

Nikogo nie zainteresują artykuły promocyjne wypełnione po brzegi pustymi obietnicami, długie teksty bez żadnych elementów wizualnych, nagłówków i wyróżnień.

Niezrozumiały język również działa na Twoją niekorzyść. Może Ci się wydawać, że branżowe słownictwo zna każdy, a jak nie to i tak brzmisz dzięki temu profesjonalnie - jednak to tylko złudzenia.

Mów językiem, którym posługują się Twoi potencjalni klienci. Nic nie przemawia do nich bardziej niż ich własne słowa!

Twórz konkretne teksty – zarówno w dłuższych artykułach, opisach, jak i na przyciskach, formularzach itd. Bądź klarowny.

Przekonująca treść

Ludzie stawiają na jakość i zaufanie. Jeśli informacje są wiarygodne, użytkownikom nie przeszkadzają tak mocno reklamy lub nieatrakcyjny układ.

Treść króluje nad designem. Nawet jeśli estetyka witryny nie powala, jej zawartość może sprawić, że odniesie sukces w dłuższej perspektywie.

Oczywiście budowanie stron internetowych nie może pomijać grafiki, bo to ona w ogromnej mierze odpowiada za pierwsze wrażenie, szczerą chęć do pozostania na stronie i poznania marki bliżej.

Obrazy znacznie bardziej przyciągają wzrok niż tekst.

Prawda jest taka, że użytkownik przychodzi na stronę Twojej firmy po informacje i potwierdzenie, że to Twojej oferty szuka.

Im mniej pytań, na które ludzie potrzebują odpowiedzi za kulisami, tym lepiej dla wszystkich!

Jeśli chcesz wyróżnić fragmenty tekstu użyj do tego wielkości, koloru, pogrubienia, położenia i typografii.

Nie podkreślaj wszystkiego, bo nie wyróżnisz niczego. Przyciski, linki i korzyści - na tym skup się w pierwszej kolejności.

To sprawi, że użytkownicy przeczytają to, czego potrzebują, nie grzęznąc w zbyt wielu informacjach naraz!

Pisz tak!

  • ułatwiaj skanowanie treści
  • przejdź do sedna tak szybko, jak to możliwe, ale nie pomijaj ważnych dla odbiorcy informacji
  • pisz prosto i obiektywnie, promuj swoją ofertę przez obiektywne argumenty a nie obietnice bez pokrycia

Nie pisz do prawników językiem młodzieży i odwrotnie. Pokaż, że znasz dobrze swoją grupę docelową.

Nie wiesz, jak to zrobić? Napisz do nas, stworzymy teksty przemawiające do Twoich klientów!

Prostota wygrywa ze złożonością

Skup się na stworzeniu intuicyjnego interfejsu, który da użytkownikom dokładnie to, po co przyszli i zrobi to w mgnieniu oka.

Odwiedzający nie są na Twojej stronie, aby podziwiać spektakl designu - zazwyczaj szukają po prostu informacji w szybki i łatwy sposób.

Nowoczesne strony są proste. Zamiast chaosu serwują przejrzystość. Zamiast znaków zapytania dają jasne odpowiedzi.

W budowaniu takich stron potrzebne jest umiejętne operowanie wolną przestrzenią (whitespace). Nie daj się jednak zwieść nazwie - może ona przyjmować dowolny kolor!

Whitespace to obszar kompozycji pozbawiony elementów wizualnych. Dobrze rozplanowana daje kluczowym elementom strony przestrzeń do zabłyśnięcia.

Użytkownicy sieci są przebodźcowani. Im więcej informacji i elementów na stronie, tym stają się mniej zauważalne. Nikt nie jest w stanie skupić się na wszystkim jednocześnie. To wyczerpuje nasze zasoby poznawcze.

Biała przestrzeń porządkuje zawartość strony i pokazuje, które z elementów są najważniejsze. Pomaga też w sprawnym przeskanowaniu strony.

Aby uniknąć chaosu używaj na stronie maksymalnie 3 fontów i 3 stopni pisma. Jeden wiersz najlepiej zakończyć na maksymalnie 18 słowach (50-80 znakach).

Nie obawiaj się elementów, które znajdują się na stronach innych firm.

Użytkownicy są przyzwyczajeni, że pewne elementy wyglądają w podobny sposób i szukają ich na każdej stronie w tym samym miejscu.

Jeśli nagle na Twojej stronie nie znajdą koszyka w prawym górnym rogu lub nie będą w stanie rozpoznać, że to koszyk, nie zyskasz na oryginalności. Stracisz za to na klarowności.

Budowanie stron internetowych - zasady projektowe

Jest kilka reguł, które pozwolą Ci się trzymać dobrego kursu podczas budowy strony internetowej.

  1. Zachowaj równowagę
  2. Podkreślaj ważne elementy
  3. Umiejętnie stosuj kontrast
  4. Zachowaj rytm i oszczędnie operuj ruchem
  5. Dbaj o spójność całości

1. Zachowaj równowagę

Użyj symetrii lub asymetrii, tworząc równowagę na stronie.

Aby to zrobić, możesz wyobrazić sobie linię biegnącą przez środek strony (od góry do dołu) i rozmieścić komponenty po obu stronach tak, aby miały równą wagę wizualną.

Jeśli umieścisz je symetrycznie, jak lustrzane odbicie, Twój design będzie wywoływał uczucie harmonii, piękna i spójności.

Kiedy zastosujesz asymetryczną równowagę (podobną wagę, ale inną kompozycję i kolejność po obu stronach) osiągniesz efekt bardziej dynamiczny, ale nadal harmonijny.

2. Podkreślaj ważne elementy

Na witrynie znajdują się elementy mniej i bardziej istotne.

Te ostatnie powinny być podkreślone. Wtedy budowa strony internetowej od razu kieruje uwagę odwiedzających na te rejony, na których najbardziej Ci zależy.

Masz wiele opcji wyróżniania elementów strony. To, co chcesz podkreślić może być większe, mieć inny kolor, zostać przedstawione wizualnie itp.

3. Stosuj kontrast

Chcesz coś podkreślić kolorem? Niech kontrastuje z resztą elementów. Brakuje kontrastu? Element pozostaje niezauważony i traci całą swoją moc.

Kontrast nie jedno ma imię. Oprócz barw możesz wykorzystać wielkość czy teksturę, żeby pokazać różnicę, nadać dynamiki stronie i zwrócić uwagę na kluczowe elementy.

4. Zachowaj rytm i oszczędnie operuj ruchem

Rytm w projektowaniu strony internetowej jest jak taniec. Powtarzające się elementy, tak jak podstawowe kroki tańca, wzmacniają tożsamość Twojej marki.

Twoje logo, kolory marki i kroje pisma przewijają się na każdej podstronie, umacniając swoje miejsce w świadomości i pamięci odbiorców.

Jesteśmy ewolucyjnie zaprogramowani do natychmiastowego dostrzegania ruchu. Wykorzystaj to.

Ruch nas angażuje i sprawia, że ciężko oderwać od niego wzrok. Przykładem zastosowania tej zasady jest paralaksa, jak nasza oferta tworzenia stron www.

Możesz też ruch przemycić na stronę dyskretnie, animując przyciski CTA, strzałki, kursor czy wykorzystując wideo do pokazania funkcji swoich produktów.

Pamiętaj, że to, co się rusza, przechwyca uwagę od wejścia. Podkreślaj w ten sposób elementy, które realnie pomogą Ci zbierać konwersje.

5. Dbaj o spójność całości

Strona musi być harmonijna. Elementy powinny do siebie pasować. Inaczej staną się nieznośnie przytłaczające.

Uczucie przytłoczenia i zagubienia odbiera moc nawet genialnym elementom stron.

Zdezorientowany użytkownik, jeśli nie jest mocno zmotywowany do poszukiwania informacji, nie będzie tego robił. Twoją rolą jest mu je podać “na tacy”.

W zachowaniu spójności pomoże Ci wybór odpowiednich kolorów, najlepiej zgodnych z identyfikacją wizualną Twojej marki.

Główny kolor powinien być dominujący, kolor drugorzędny używany rzadziej, ale konsekwentnie, a kolor akcentujący ma podkreślać szczegóły.

To nada ton Twojej witrynie, a jednocześnie pomoże wzmocnić branding online.

Budowa strony internetowej – opis części strony internetowej

Górna część strony internetowej to miejsce na intuicyjną nawigację oraz sekcję hero z przekonującym nagłówkiem i mocnym wezwaniem do działania.

Tę część strony odwiedzający widzą na samym początku. Od sekcji hero zależy, czy będą chcieli na niej zostać.

Stopka znajduje się na samym dole i zazwyczaj odbiorcy zerkają na nią na samym końcu. To sprawia, że stopka jest ważnym miejscem do umieszczenia informacji, których nie mogą przegapić!

Warto powtórzyć tam ważne informacje oraz dać dostęp do dodatkowych zasobów.

Zazwyczaj w tym miejscu umieszcza się adres, dane kontaktowe, mapę strony, RODO, formularz kontaktowy, ikony mediów społecznościowych, na których obecna jest marka.

Jednak nie musisz na tym poprzestawać. Stopka jest widoczna na każdej podstronie.

Pochwal się osiągnięciami firmy. Skup się na najważniejszych certyfikatach i nagrodach. Pamiętaj, że miejsca jest tam mało, więc nie może to być “ściana chwały”, która przytłoczy użytkownika.

Witryna to również tło. Ono podąża z użytkownikiem podczas całej jego podróży po Twojej stronie.

Upewnij się, że Twoje tło współgra z całą koncepcją wizualną i pozwala błyszczeć najważniejszym informacje, które chcesz przekazać odwiedzającym.

Zadbaj też o elementy graficzne, wideo i interaktywne. Często to, co wymagałoby całych paragrafów tekstu można pokazać szybko na animacji czy wideo.

Do tego grafika buduje klimat już w ułamkach sekund. Wchodzisz na stronę i wiesz, czy jest Ci na niej dobrze.

Przy budowie strony www warto zadbać od razu o optymalizację SEO. Składają się na nią nie tylko elementy kodu, lecz także treści wizualne, ich opisy, linkowanie wewnętrzne, formatowanie tekstu, słowa kluczowe itd.

Wszystko po to, żeby strona, którą tak troskliwie dopracujesz mogła przyciągać jak najwięcej darmowego ruchu z wyszukiwarek. Jeśli będzie skuteczna, ten ruch zamieni na wiele dopiętych transakcji.

Jak zrobić stronę HTML?

Język HTML (HyperText Markup Language) to powszechny język tworzenia stron. Posługuje się znacznikami, które odpowiadają poszczególnym elementom witryny, np. nagłówkom, linkom, paragrafom i obrazom.

Używając tego języka, przekazujemy przeglądarce informacje, jak ma strukturyzować zawartość – a więc jak ma wyświetlać stronę.

Pytanie, jak stworzyć stronę HTML może wydawać się trudne, jednak kiedy zobaczysz jak to działa w praktyce, przekonasz się, że nie jest aż tak trudno jak Ci się teraz wydaje.

W gruncie rzeczy to połączenie języka angielskiego z dodatkowymi znacznikami. Każdy element HTML jest oznaczony znacznikami: otwierającym i zamykającym.

Znaczniki, które poprzedzają nazwę elementu, oznaczane są nawiasami: <element>. W zamykających nawiasy się powtarzają, ale pojawia się również ukośnik poprzedzający nazwę elementu: </element>.

Jak zrobić stronę internetową HTML? Pierwszym krokiem jest stworzenie dokumentu HTML. Pobierz edytor tekstu, w którym go stworzysz. W systemie Windows dobrze sprawdza się Notepad++, dla komputerów Mac będzie to Sublime text.

W notatniku tworzysz plik HTML, w którym zawarty będzie cały kod strony internetowej.

To on zostanie przesłany na serwer, a jeśli ktoś wyszuka Twoją stronę, przeglądarka odpowiednio wyrenderuje stronę.

Przykładowe elementy HTML

Jak wygląda tworzenie strony HTML krok po kroku? Przedstawiasz poszczególne elementy strony w postaci kodu HTML. Oto 3 przykładowe elementy, które pomogą zobrazować proces.

Paragraph to akapit. Jeśli umieścisz w kodzie znaczniki <p></p> wokół tekstu, to zacznie się on od nowego wiersza.

Osadzenie obrazu w dokumencie wymaga użycia atrybutu src (czyli źródło).

Warto również dołączyć atrybut ALT, czyli tekst alternatywny opisujący, co znajduje się na grafice.

ALT będzie przydatny, gdy obraz się nie załaduje, ułatwi odbiór osobom z wadami wzroku, a jeśli umieścisz tam frazę kluczową pomoże też stronie osiągać lepsze pozycje w wyszukiwarce.

Kotwica HTML tworzy hiperłącze. Wymagany jest tutaj atrybut href (on określa miejsce docelowe linka, czyli adresy URL).

Kluczowe wnioski

Budowanie strony internetowej to więcej niż dobry wygląd. To połączenie zrozumienia nawyków użytkowników, dostarczania wartości, której Twoi klienci poszukują i pokazania jej w taki sposób, że wyróżnia się od wejścia.

Ale wiesz co? Nie musisz tego robić sam.

Jeśli chcesz takiej strony, o jakiej przeczytałeś w tym artykule, napisz do nas. Stworzymy ją i przygotujemy do zbierania konwersji. Działamy?

Rozdział 1:
Podstawy współczesnych stron internetowych
Nauczysz się, jak dostosować swoją stronę internetową do wymogów dzisiejszego internetu, tak by zyskać przewagę marketingową i wzrost dochodów.
Rozdział 2:
Budowa stron, które robią robotę
Nauczysz się, jak optymalizować każdy aspekt Twojej strony, aby nie tylko wyglądała dobrze, ale przede wszystkim przynosiła zyski.
Rozdział 3:
Rodzaje biznesowych stron internetowych
Nauczysz się, jak dopasować właściwy typ strony internetowej do Twojego biznesu. Co przekłada się na skuteczniejszy marketing i większe zyski.
Rozdział 4:
Kluczowe podstrony firmowe
Nauczysz się, jakie podstrony są kluczem do skutecznego marketingu i jak je budować, aby przynosiły Ci stały dochód.
Rozdział 5:
Elementy skutecznych stron
Nauczysz się, jak optymalizacja poszczególnych elementów strony może stać się Twoim kluczem do skuteczniejszego marketingu i większych zysków.
Rozdział 6:
Kluczowe cechy skutecznej strony
Nauczysz się, jak kształtować doświadczenia użytkownika i jak przełożyć je na większe zaangażowanie klientów i wzrost dochodów firmy.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5