Makieta strony internetowej

UX i UI w 7 krokach

Ponad 100 praktycznych przykładów, statystyk i wskazówek w jednym tekście.

Wszystko po to, abyś zaprojektował makietę, interfejs użytkownika i stronę internetową, która sprawi, że pobyt klienta na stronie firmowej będzie tak miły jak wakacje w ciepłych krajach.

Poznaj dobre praktyki i unikaj błędów podczas projektowania UX i UI.

Makieta strony UX UI

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

88% użytkowników prawdopodobnie nie wróci na stronę po złych doświadczeniach, a 46.7% użytkowników twierdzi, że po złych doświadczeniach na stronie, opowie o nich innym. Nie pozwól na to. Zaprojektuj makietę, interfejs i stronę, która nie pozostawi złudzeń klientom, że było warto sprawdzić ofertę Twojej firmy w internecie.

Damian Grądzki
Copywriter, Specjalista SEO

> strona internetowa > ux

Dlaczego makieta strony internetowej, interfejsu, UX jest ważna?

Makieta strony internetowej jest niczym dobra rakieta. Albo pomoże stronie wzbić się ponad wyżyny przeciętnej wydajności, funkcjonalności i wyglądu, albo skaże ją na katastrofę.

39%

Nawet 39% użytkowników nie przegląda strony, jeśli ładowanie witryny trwa zbyt długo, lub gdy obrazy wyświetlają się niepoprawnie

94%

94% użytkowników nie ufa witrynom, których projekty są przestarzałe

88%

88% prawdopodobnie nie wróci na stronę po złych doświadczeniach

46.7%

46.7% twierdzi, że o swoich złych doświadczeniach na stronie opowie innym

A to tylko kilka z powodów, dla których to jest super ważne.

Użytkownik strony to nie robot, który będzie klikał, aż się doklika tam gdzie trzeba.

Przypomnij sobie jak wiele razy kliknąłeś X w przypadku stron, które nie ładowały się szybko, czy zniechęcały Cię wyskakującymi okienkami. To samo tyczy się Twoich klientów i Twojej strony.

Podstawą dobrego interfejsu jest dobrze zaprojektowania makieta strony internetowej.

Co to jest UX?

Nie licz na FUXA, korzystaj z UX’a. Czym jest? To skrót od user experience, czyli po polsku doświadczeń użytkownika.

Też Cię to denerwuje? Te migające niczym neony banery, te przeskakujące reklamy, których nie sposób wyłączyć?

W takim razie UX to odpowiedź na te bolączki. Najprościej mówiąc to zbiór praktyk, które zminimalizują prawdopodobieństwo tego, że użytkownik wejdzie na Twoją stronę, pomyśli sobie “co za badziew” i z niej wyjdzie.

Projektowanie UX służy więc tworzeniu rozwiązań, które ułatwiają i uprzyjemniają korzystanie ze strony.

Co jeszcze składa się na dobre doświadczenia użytkowników?

  • Możliwość wprowadzenia zmian i cofnięcia się do poprzedniego kroku np. w formularzach zapisu, koszyku zamówień.
  • Opcje sortowania, filtrowania, porównywania wyników oraz lupka z opcją wyszukiwania.
  • Bezpieczeństwo i szyfrowanie danych: szczególnie przy płatnościach.
  • Nawigacja po stronie: dobrze widoczne i klikalne menu w sekcji HEAD i stopce strony.
  • Ułożenie treści zgodnie z zasadą odwróconej piramidy: najważniejsze informacje umieszczaj na samej górze
  • Dobrej jakości wiarygodne zdjęcia i filmy o firmie, produktach, usługach.

Proces tworzenia funkcjonalnej makiety - krok po kroku

Badania użytkowników: Zbieranie informacji na temat potrzeb i zachowań użytkowników

1

Projektowanie informacji: Organizowanie struktury informacji, w celu ułatwienia przeglądania

3

Prototypowanie: Tworzenie wstępnych wersji strony, interfejsu w celach “dopieszczenia”

5

Estetyka: Zaprojektowanie atrakcyjnego i przyjemnego projektu wizualnego

7

Mierzenie: Monitorowanie wydajności i analiza danych w celu optymalizacji UX

9

Projektowanie interakcji: Projektowanie interfejsu użytkownika, który upraszcza interakcję

2

Testowanie: Identyfikacja problemów i konfrontacja z oczekiwaniami użytkowników

4

Dostępność: Sprawdzenie użyteczności interfejsu, strony pod różne wymagania użytkownika

6

Multimedia: Zaprojektowanie struktury informacji przekazywanej przez filmy, zdjęcia, audio

8

Co to jest interfejs strony? UI - co to?

Interfejs strony to przestrzeń, w której użytkownik klika, przesuwa, włącza, wyłącza, czyli ogólnie realizuje swoje cele za pomocą określonych działań.

A teraz bardziej technicznie. UI, czyli User Interface (interfejs użytkownika), to termin używany w dziedzinie projektowania interakcji człowiek-komputer.

UI odnosi się do wszystkich elementów i środków, które umożliwiają użytkownikom komunikację z komputerem, urządzeniem elektronicznym lub aplikacją.

Elementy UI obejmują:

Graficzny interfejs użytkownika: widoczna część interfejsu, którą użytkownik widzi i może kliknąć.

Tekst i etykiety: informacje, opisy i komunikaty prezentowane użytkownikowi.

Interaktywne elementy: przyciski, pola tekstowe, checkboxy, buttony i suwaki, które umożliwiają wykonanie akcji.

Układ strony: sposób, w jaki elementy UI są rozmieszczone na ekranie.

Kolor i styl: wybór kolorów, czcionek, ikon i innych elementów graficznych, które tworzą wygląd interfejsu.

Nawigacja: sposób, w jaki użytkownik porusza się po aplikacji lub witrynie internetowej, w tym menu, przyciski powrotu, linki itp.

UI vs. UX - różnice

UI (User Interface) odnosi się do projektowania graficznego i interaktywnego interfejsu użytkownika, czyli konkretnych elementów, które użytkownik widzi i wchodzi z nimi w interakcję.

Chodzi o estetykę, układ, kolory, czcionki, przyciski itp.

UX (User Experience) to szersze podejście, które koncentruje się na ogólnym doświadczeniu użytkownika podczas korzystania ze strony.

Obejmuje to wszystkie aspekty, od interfejsu po jakość usług, dostępność, wydajność i satysfakcję użytkownika.

Jak ważne są układy stron podczas tworzenia makiet?

Na układy nie ma rady. To powiedzenie świetnie tutaj pasuje.

Dlaczego? Bo układ strony to jeden z najważniejszych elementów dobrych doświadczeń użytkownika.

Przeciążone układy stron są jak przeciążone układy organizmu. Z czasem prowadzą do przestojów, a w konsekwencji blokad.

Kiepski układ strony blokuje dostęp użytkowników do informacji, a w takich warunkach nie ma co myśleć o sprzedaży.

Czym są makiety stron www?

Makieta strony internetowej pokazuje jej podstawową strukturę, w tym rozmieszczenie różnych elementów, takich jak nagłówki, teksty, obrazy i inne komponenty interaktywne.

Makiety są zazwyczaj tworzone na wczesnym etapie projektowania stron internetowych.

Pomagają w planowaniu układu, funkcjonalności i wizualnego wyglądu strony, przed rozpoczęciem bardziej szczegółowych prac projektowych i kodowania.

Umożliwiają szybką i łatwą modyfikację elementów, zanim zostaną faktycznie wdrożone.

Projektowanie bez emocji jest pod roboty - inspiruj się szablonami, ale nie kopiuj ich

W marketingu internetowym hasło “projektowanie, pisanie pod roboty Google” ma rację bytu. W ten sposób robi się np. SEO.

Tworzenie interfejsu czy nawet tekstów wyłącznie pod roboty, nie trafi do ludzi.

To oni są klientami i powinni stać w centrum Twoich zainteresowań podczas projektowania makiety, a kolejno kodowania strony www.

To trochę przypomina goszczenie kogoś we własnym domu. Gospodarz dba o gościa. Inaczej ten prędko nie wróci.

Czy to takie ważne podczas projektowania witryny?

Empatyczne podejście w projektowaniu makiety/strony, które jest skoncentrowane na człowieku, sprawi że stworzysz witrynę, która będzie sprzyjać sprzedaży.

Ustandaryzowanie tego procesu daje Ci więc pole do popisu przy kolejnych projektach, innych firmach, innych branżach.

Jak ma się to do sprzedaży?

Z badań wynika, że każdy dolar zainwestowany w poprawę UX przynosi 100 dolarów zysku.

Dobry projekt UX może zwiększyć konwersję klientów nawet o 400%.

Jak ma się to do budowania prężnie rozwijającego się biznesu w internecie?

74%

74% użytkowników wróci na stronę, po dobrych doświadczeniach na urządzeniach mobilnych

67%

67% użytkowników jest bardziej skłonna do zakupu w e-commercach, które są dostosowane do urządzeń mobilnych

90%

Jeśli czas ładowania strony wzrasta z 1 do 5 sekund, prawdopodobieństwo, że użytkownik ucieknie wzrasta do 90%

67%

67% użytkowników wskazuje słabe UX jako główny powód opuszczenia witryny

53%

53% użytkowników urządzeń mobilnych opuszcza stronę jeśli ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy

Dobrze zaprojektowany interfejs strony może zwiększyć konwersję o 200%.

7%

Każda sekunda opóźnienia w ładowaniu strony obniża konwersję o 7%

92%

Poprawa szybkości strony o 0.1 sekundy poprawiła konwersję o 8,9% i średnią wartość zamówienia o 92%

UX design w pigułce. Jakich błędów nie popełniać przy tworzeniu projektu makiety?

Wystarczy 5 użytkowników, by znaleźć 85% błędów na stronie, a każdy z tych 5 klientów może opowiedzieć o nich innym. Nie pozwól sobie na to.

Choć sztuczna inteligencja, interakcje głosowe i automatyzacja to trzy czynniki, które mają i będą mieć coraz większy wpływ na UX, nie rzucaj się na głęboką wodę.

Zacznij od podstaw UX oraz UI i nie popełniaj typowych błędów. Jakich?

Jak zaprojektować dobrą makietę - tych błędów unikaj!

70%

Więcej niż 70% małych firm nie umieszcza na stronie przycisków CTA, gdy te mogą zwiększyć konwersję nawet o 6.5%

36%

36% użytkowników zazwyczaj klika w logo, by trafić na stronę główną, a niektórzy nie podpinają tam linku

65%

65% użytkowników zrezygnuje z wypełnienia formularza, jeśli ten będzie wymagał zbyt wielu danych

55%

55% użytkowników zrezygnuje z wypełnienia formularza, jeśli jest to automatycznie powiązane z subskrypcją newslettera

Projektowanie UX - najważniejsze cele

Błędy to jedno - pamiętaj by ich nie popełniać. Ale jednocześnie skup się na tym, by makieta i strona była:

Zgodna z normami jakości, spójności - ładny projekt graficzny, brak przeskakujących elementów podczas przeglądania strony, dobre i stosunkowo krótkie treści (nie ściany tekstów).

Zgodna z wymogami bezpieczeństwa - certyfikat SSL, Polityka Cookies, RODO.

Zgodna z potrzebami użytkowników - przejrzysta struktura, łatwa nawigacja - czyli wszystko, co składa się na dobre doświadczenia użytkowników.

7 kroków projektowania makiety i strony zgodnie z UX i UI

Krok 1: Zdefiniuj cel i zakres projektu

  • Określ profil strony internetowej i jej cel z biznesowego punktu widzenia.
  • Przeprowadź burzę mózgów z wymianą pomysłów na to, jak strona przełoży się na osiągnięcie celu.
  • Zdefiniuj cele strony internetowej i stwórz zamysł interfejsu, który maksymalnie upraszcza ich osiągnięcie przez użytkownika
  • Zaplanuj wstępną wersję struktury strony tzw. content inventory.

Krok 2: Zbadaj grupę docelową i rynek

  • Zbierz dane o potrzebach grupy docelowej, poznaj ich bolączki.
  • Opracuj personę klienta. W tym pomoże Ci szablon idealnego klienta z zeszytem ćwiczeń. Kliknij i pobierz.
  • Opracuj listę potrzeb klientów, na jakie odpowiadać ma strona
  • Zidentyfikuj, w jaki sposób strona stanie się przewagą konkurencyjną
  • Przeprowadź badania rynkowe w celu określenia różnic wobec dostępnych rozwiązań
  • Wykonaj badania konkurencji, które pozwolą zaoferować klientom “coś więcej”
  • Przeprowadź badanie procesu zakupowego w celu określenia jak ułatwić zakup/kontakt

Krok 3: Stwórz wstępny projekt - makietę strony internetowej

  • Utwórz projekt funkcjonalny i nałóż na niego identyfikację wizualną, która uatrakcyjni korzystanie ze strony.
  • Przygotuj szkic strony - może być nawet na kartce
  • Przełóż to na GRID - tzw. szkielet, czyli ułożenie poszczególnych sekcji na stronie

Krok 4: Projektuj

  • Przełóż GRID na DESIGN - stwórz atrakcyjny wygląd strony poprzez odpowiednią ilość sekcji
  • Nałóż identyfikację wizualną, kolory marki, grafiki na GRID
  • Zaplanuj ułożenie zdjęć, nagłówków, tekstów, filmów, przycisków na stronie.

Krok 5: Testuj

  • Zakoduj stronę i zacznij z niej korzystać w zespole, zbierając informacje zwrotne.
  • Wykonaj testy A/B oraz inne opisane w dalszej części tego tekstu.
  • Zidentyfikuj wąskie gardła i nanieś poprawki, by wypłynąć na “niebieski ocean”

Krok 6: Popraw

  • Błędy trafiają się zawsze, zbierz opinie użytkowników i nanieś poprawki.
  • Powtórz ten etap minimum 3-krotnie, by mieć pewność, że projekt jest spójny, funkcjonalny i ładny dla projektantów, użytkowników, osób ze specjalnymi potrzebami.

Krok 7: Wdrażaj

Uruchom stronę i podepnij do niej narzędzia analityczne, by oceniać w czasie wzorzec zachowań na stronie, co pozwoli Ci ocenić czy faza testów i poprawek nie powinna być przeprowadzona jeszcze raz.

Jak testować UX i UI na stronie?

Testy A/B:

  • Porównaj dwie wersje strony lub aplikacji wobec jednego czynnika.
  • Monitoruj zachowania użytkowników, np. śledź kliknięcia i konwersje.
  • Wyłoń lepszą wersję, która powinna być przyjęta.

Ocena heurystyczna:

  • Skorzystaj z ekspertów zewnętrznych do oceny zgodności z normami i wytycznymi.
  • Wygeneruj w ten sposób listę elementów do poprawy na podstawie wytycznych.

Zogniskowany wywiad grupowy:

  • Przeprowadź moderowaną dyskusję z małą grupą potencjalnych użytkowników.
  • Zbierz opinie na temat wad i zalet aktualnego projektu.

Scenariusze użycia:

  • Przeprowadź też użyteczności strony na kilku klientach na zasadzie “skorzystaj ze strony i pokaż jak Ty to robisz”
  • Przygotuj listę kroków, jakie podejmują klienci w celu osiągnięcia celu + zastanów się jak je uprościć.

Wywiady pogłębione:

  • Przeprowadź wywiad z potencjalnymi użytkownikami.
  • Oceń w ten sposób dodatkowe ułatwienia, udoskonalenia, które “podkręcą” dobre doświadczenia użytkownika.

Nagrania sesji:

  • Monitoruj zachowanie użytkowników na stronie lub w aplikacji.
  • Zlokalizuj “wąskie gardła” funkcjonalności strony.

Eyetracking:

  • Śledzi ruchy oczu użytkowników podczas korzystania z interfejsu.
  • W ten sposób sprawdzisz co przyciąga ich uwagę, co posłuży Ci do ostatecznej zmiany układu sekcji i wyeksponowania najważniejszych elementów oferty.

Potrzebujesz inspiracji?

Ten tekst to jedynie zbiór informacji na temat UX i UI. Jest w nim wiele porad, statystyk i faktów, które powinieneś uwzględnić.

Pamiętaj jednak, że przed rozpoczęciem pracy warto również sprawdzić dobre, ale już funkcjonujące strony. W ten sposób “na żywo” ocenisz elementy UX i UI, które mają znaczenie.

Chcesz dowiedzieć się, jak projektujemy owocne strony internetowe? Sprawdź nasz przewodnik.

Stwórz makietę i całą stronę u Owocnych. Skontaktuj się z nami i odbierz niezobowiązującą ofertę.

Rozdział 1:
Podstawy współczesnych stron internetowych
Nauczysz się, jak dostosować swoją stronę internetową do wymogów dzisiejszego internetu, tak by zyskać przewagę marketingową i wzrost dochodów.
Rozdział 2:
Budowa stron, które robią robotę
Nauczysz się, jak optymalizować każdy aspekt Twojej strony, aby nie tylko wyglądała dobrze, ale przede wszystkim przynosiła zyski.
Rozdział 3:
Rodzaje biznesowych stron internetowych
Nauczysz się, jak dopasować właściwy typ strony internetowej do Twojego biznesu. Co przekłada się na skuteczniejszy marketing i większe zyski.
Rozdział 4:
Kluczowe podstrony firmowe
Nauczysz się, jakie podstrony są kluczem do skutecznego marketingu i jak je budować, aby przynosiły Ci stały dochód.
Rozdział 5:
Elementy skutecznych stron
Nauczysz się, jak optymalizacja poszczególnych elementów strony może stać się Twoim kluczem do skuteczniejszego marketingu i większych zysków.
Rozdział 6:
Kluczowe cechy skutecznej strony
Nauczysz się, jak kształtować doświadczenia użytkownika i jak przełożyć je na większe zaangażowanie klientów i wzrost dochodów firmy.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5