Ponad 100 praktycznych przykładów, statystyk i wskazówek w jednym tekście.
Wszystko po to, abyś zaprojektował makietę, interfejs użytkownika i stronę internetową, która sprawi, że pobyt klienta na stronie firmowej będzie tak miły jak wakacje w ciepłych krajach.
Poznaj dobre praktyki i unikaj błędów podczas projektowania UX i UI.
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
88% użytkowników prawdopodobnie nie wróci na stronę po złych doświadczeniach, a 46.7% użytkowników twierdzi, że po złych doświadczeniach na stronie, opowie o nich innym. Nie pozwól na to. Zaprojektuj makietę, interfejs i stronę, która nie pozostawi złudzeń klientom, że było warto sprawdzić ofertę Twojej firmy w internecie.
Damian Grądzki
Copywriter, Specjalista SEO
Makieta strony internetowej jest niczym dobra rakieta. Albo pomoże stronie wzbić się ponad wyżyny przeciętnej wydajności, funkcjonalności i wyglądu, albo skaże ją na katastrofę.
Nawet 39% użytkowników nie przegląda strony, jeśli ładowanie witryny trwa zbyt długo, lub gdy obrazy wyświetlają się niepoprawnie
94% użytkowników nie ufa witrynom, których projekty są przestarzałe
88% prawdopodobnie nie wróci na stronę po złych doświadczeniach
46.7% twierdzi, że o swoich złych doświadczeniach na stronie opowie innym
A to tylko kilka z powodów, dla których to jest super ważne.
Użytkownik strony to nie robot, który będzie klikał, aż się doklika tam gdzie trzeba.
Przypomnij sobie jak wiele razy kliknąłeś X w przypadku stron, które nie ładowały się szybko, czy zniechęcały Cię wyskakującymi okienkami. To samo tyczy się Twoich klientów i Twojej strony.
Podstawą dobrego interfejsu jest dobrze zaprojektowania makieta strony internetowej.
Nie licz na FUXA, korzystaj z UX’a. Czym jest? To skrót od user experience, czyli po polsku doświadczeń użytkownika.
Też Cię to denerwuje? Te migające niczym neony banery, te przeskakujące reklamy, których nie sposób wyłączyć?
W takim razie UX to odpowiedź na te bolączki. Najprościej mówiąc to zbiór praktyk, które zminimalizują prawdopodobieństwo tego, że użytkownik wejdzie na Twoją stronę, pomyśli sobie “co za badziew” i z niej wyjdzie.
Projektowanie UX służy więc tworzeniu rozwiązań, które ułatwiają i uprzyjemniają korzystanie ze strony.
Badania użytkowników: Zbieranie informacji na temat potrzeb i zachowań użytkowników
Projektowanie informacji: Organizowanie struktury informacji, w celu ułatwienia przeglądania
Prototypowanie: Tworzenie wstępnych wersji strony, interfejsu w celach “dopieszczenia”
Estetyka: Zaprojektowanie atrakcyjnego i przyjemnego projektu wizualnego
Mierzenie: Monitorowanie wydajności i analiza danych w celu optymalizacji UX
Projektowanie interakcji: Projektowanie interfejsu użytkownika, który upraszcza interakcję
Testowanie: Identyfikacja problemów i konfrontacja z oczekiwaniami użytkowników
Dostępność: Sprawdzenie użyteczności interfejsu, strony pod różne wymagania użytkownika
Multimedia: Zaprojektowanie struktury informacji przekazywanej przez filmy, zdjęcia, audio
Interfejs strony to przestrzeń, w której użytkownik klika, przesuwa, włącza, wyłącza, czyli ogólnie realizuje swoje cele za pomocą określonych działań.
A teraz bardziej technicznie. UI, czyli User Interface (interfejs użytkownika), to termin używany w dziedzinie projektowania interakcji człowiek-komputer.
UI odnosi się do wszystkich elementów i środków, które umożliwiają użytkownikom komunikację z komputerem, urządzeniem elektronicznym lub aplikacją.
Graficzny interfejs użytkownika: widoczna część interfejsu, którą użytkownik widzi i może kliknąć.
Tekst i etykiety: informacje, opisy i komunikaty prezentowane użytkownikowi.
Interaktywne elementy: przyciski, pola tekstowe, checkboxy, buttony i suwaki, które umożliwiają wykonanie akcji.
Układ strony: sposób, w jaki elementy UI są rozmieszczone na ekranie.
Kolor i styl: wybór kolorów, czcionek, ikon i innych elementów graficznych, które tworzą wygląd interfejsu.
Nawigacja: sposób, w jaki użytkownik porusza się po aplikacji lub witrynie internetowej, w tym menu, przyciski powrotu, linki itp.
UI (User Interface) odnosi się do projektowania graficznego i interaktywnego interfejsu użytkownika, czyli konkretnych elementów, które użytkownik widzi i wchodzi z nimi w interakcję.
Chodzi o estetykę, układ, kolory, czcionki, przyciski itp.
UX (User Experience) to szersze podejście, które koncentruje się na ogólnym doświadczeniu użytkownika podczas korzystania ze strony.
Obejmuje to wszystkie aspekty, od interfejsu po jakość usług, dostępność, wydajność i satysfakcję użytkownika.
Na układy nie ma rady. To powiedzenie świetnie tutaj pasuje.
Dlaczego? Bo układ strony to jeden z najważniejszych elementów dobrych doświadczeń użytkownika.
Przeciążone układy stron są jak przeciążone układy organizmu. Z czasem prowadzą do przestojów, a w konsekwencji blokad.
Kiepski układ strony blokuje dostęp użytkowników do informacji, a w takich warunkach nie ma co myśleć o sprzedaży.
Makieta strony internetowej pokazuje jej podstawową strukturę, w tym rozmieszczenie różnych elementów, takich jak nagłówki, teksty, obrazy i inne komponenty interaktywne.
Makiety są zazwyczaj tworzone na wczesnym etapie projektowania stron internetowych.
Pomagają w planowaniu układu, funkcjonalności i wizualnego wyglądu strony, przed rozpoczęciem bardziej szczegółowych prac projektowych i kodowania.
Umożliwiają szybką i łatwą modyfikację elementów, zanim zostaną faktycznie wdrożone.
W marketingu internetowym hasło “projektowanie, pisanie pod roboty Google” ma rację bytu. W ten sposób robi się np. SEO.
Tworzenie interfejsu czy nawet tekstów wyłącznie pod roboty, nie trafi do ludzi.
To oni są klientami i powinni stać w centrum Twoich zainteresowań podczas projektowania makiety, a kolejno kodowania strony www.
To trochę przypomina goszczenie kogoś we własnym domu. Gospodarz dba o gościa. Inaczej ten prędko nie wróci.
Empatyczne podejście w projektowaniu makiety/strony, które jest skoncentrowane na człowieku, sprawi że stworzysz witrynę, która będzie sprzyjać sprzedaży.
Ustandaryzowanie tego procesu daje Ci więc pole do popisu przy kolejnych projektach, innych firmach, innych branżach.
Z badań wynika, że każdy dolar zainwestowany w poprawę UX przynosi 100 dolarów zysku.
Dobry projekt UX może zwiększyć konwersję klientów nawet o 400%.
74% użytkowników wróci na stronę, po dobrych doświadczeniach na urządzeniach mobilnych
67% użytkowników jest bardziej skłonna do zakupu w e-commercach, które są dostosowane do urządzeń mobilnych
Jeśli czas ładowania strony wzrasta z 1 do 5 sekund, prawdopodobieństwo, że użytkownik ucieknie wzrasta do 90%
67% użytkowników wskazuje słabe UX jako główny powód opuszczenia witryny
53% użytkowników urządzeń mobilnych opuszcza stronę jeśli ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy
Dobrze zaprojektowany interfejs strony może zwiększyć konwersję o 200%.
Każda sekunda opóźnienia w ładowaniu strony obniża konwersję o 7%
Poprawa szybkości strony o 0.1 sekundy poprawiła konwersję o 8,9% i średnią wartość zamówienia o 92%
Wystarczy 5 użytkowników, by znaleźć 85% błędów na stronie, a każdy z tych 5 klientów może opowiedzieć o nich innym. Nie pozwól sobie na to.
Choć sztuczna inteligencja, interakcje głosowe i automatyzacja to trzy czynniki, które mają i będą mieć coraz większy wpływ na UX, nie rzucaj się na głęboką wodę.
Zacznij od podstaw UX oraz UI i nie popełniaj typowych błędów. Jakich?
Więcej niż 70% małych firm nie umieszcza na stronie przycisków CTA, gdy te mogą zwiększyć konwersję nawet o 6.5%
36% użytkowników zazwyczaj klika w logo, by trafić na stronę główną, a niektórzy nie podpinają tam linku
65% użytkowników zrezygnuje z wypełnienia formularza, jeśli ten będzie wymagał zbyt wielu danych
55% użytkowników zrezygnuje z wypełnienia formularza, jeśli jest to automatycznie powiązane z subskrypcją newslettera
Błędy to jedno - pamiętaj by ich nie popełniać. Ale jednocześnie skup się na tym, by makieta i strona była:
Zgodna z normami jakości, spójności - ładny projekt graficzny, brak przeskakujących elementów podczas przeglądania strony, dobre i stosunkowo krótkie treści (nie ściany tekstów).
Zgodna z wymogami bezpieczeństwa - certyfikat SSL, Polityka Cookies, RODO.
Zgodna z potrzebami użytkowników - przejrzysta struktura, łatwa nawigacja - czyli wszystko, co składa się na dobre doświadczenia użytkowników.
Krok 1: Zdefiniuj cel i zakres projektu
Krok 2: Zbadaj grupę docelową i rynek
Krok 3: Stwórz wstępny projekt - makietę strony internetowej
Krok 4: Projektuj
Krok 5: Testuj
Krok 6: Popraw
Krok 7: Wdrażaj
Uruchom stronę i podepnij do niej narzędzia analityczne, by oceniać w czasie wzorzec zachowań na stronie, co pozwoli Ci ocenić czy faza testów i poprawek nie powinna być przeprowadzona jeszcze raz.
Testy A/B:
Ocena heurystyczna:
Zogniskowany wywiad grupowy:
Scenariusze użycia:
Wywiady pogłębione:
Nagrania sesji:
Eyetracking:
Ten tekst to jedynie zbiór informacji na temat UX i UI. Jest w nim wiele porad, statystyk i faktów, które powinieneś uwzględnić.
Pamiętaj jednak, że przed rozpoczęciem pracy warto również sprawdzić dobre, ale już funkcjonujące strony. W ten sposób “na żywo” ocenisz elementy UX i UI, które mają znaczenie.
Chcesz dowiedzieć się, jak projektujemy owocne strony internetowe? Sprawdź nasz przewodnik.
Stwórz makietę i całą stronę u Owocnych. Skontaktuj się z nami i odbierz niezobowiązującą ofertę.
Nauczysz się, jak dostosować swoją stronę internetową do wymogów dzisiejszego internetu, tak by zyskać przewagę marketingową i wzrost dochodów.
Nauczysz się, jak optymalizować każdy aspekt Twojej strony, aby nie tylko wyglądała dobrze, ale przede wszystkim przynosiła zyski.
Nauczysz się, jak dopasować właściwy typ strony internetowej do Twojego biznesu. Co przekłada się na skuteczniejszy marketing i większe zyski.
Nauczysz się, jakie podstrony są kluczem do skutecznego marketingu i jak je budować, aby przynosiły Ci stały dochód.
Nauczysz się, jak optymalizacja poszczególnych elementów strony może stać się Twoim kluczem do skuteczniejszego marketingu i większych zysków.
Nauczysz się, jak kształtować doświadczenia użytkownika i jak przełożyć je na większe zaangażowanie klientów i wzrost dochodów firmy.
Zainspiruj się najlepszymi stronami na świecie. Dowiesz się, co sprawia, że są tak skuteczne i wykorzystaj ich strategie u siebie.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.