Czym jest system CMS?

3 najpopularniejsze opcje

Wpisujesz w Google CMS i otrzymujesz 2 110 000 000 wyników? Nie trać czasu na “grzebanie” w szczątkowych artykułach. Tu znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz.

Wybierz najlepszy system CMS i zarządzaj stroną firmy bez zaawansowanej wiedzy technicznej i problemów.

Zaczynajmy!

Co to jest CMS?

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Strona internetowa sprawia, że jesteś dostępny 24/h przez 365 dni w roku. Dobry system CMS ułatwia tworzenie i rozbudowę witryny tak, żeby zawsze była gotowa do zamiany obojętnych gości w klientów.

Damian Grądzki
Copywriter, Specjalista SEO

> strona internetowa > cms

Co to jest CMS (content management system) - definicja

CMS czyli system zarządzania treścią to oprogramowanie służące do tworzenia, edycji, publikowania i zarządzania treścią na stronach internetowych.

To przestrzeń, w której możesz bez specjalistycznej wiedzy zaprojektować, utworzyć i opublikować stronę internetową firmy, sklep e-commerce czy firmowy blog.

88.4%

36.68 mln osób, czyli 88.4% populacji Polski są użytkownikami Internetu

Daj im się zauważyć i dbaj o swoją stronę z dobrym CMSem.

Jak działa system CMS?

To narzędzie, które umożliwia prosty proces tworzenia treści:

Wchodzisz do CMS

1

Uzupełniasz rubryki o treści, układasz sekcje stron

3

Klikasz “Utwórz stronę, utwórz wpis blogowy”

2

Klikasz publikuj i gotowe

4

Samo tworzenie strony internetowej to jednak dużo więcej niż wciśnięcie kilku przycisków.

Potrzebujesz solidnej architektury informacji, angażujących treści, dobrych elementów graficznych, intuicyjnej nawigacji i wiele więcej. Czego dokładnie? Dowiesz się z kompletnego przewodnika po budowaniu stron www.

System zarządzania treścią - rodzaje

  • CMS ogólny - służy do tworzenia witryn, blogów, portfolio np. WordPress, Joomla, Drupal
  • CMS e-commerce - służy do tworzenia sklepów internetowych np. Magento, Shopify
  • CMS do zarządzania treścią - służy do zarządzania dokumentacją, procesami np. SharePoint
  • CMS do zarządzania multimediami - służy do zarządzania zdjęciami, filmami, muzyką np. Adobe Experience Manager
  • CMS do zarządzania społecznością - służy do tworzenia platform społecznościowych, forów np. phpBB
  • CMS do LMS - służy do tworzenia platform edukacyjnych np. Moodle
  • CMS do witryn statycznych - służy do tworzenia prostych stron np. Jekyll
  • CMS dla programistów - służy do projektowania rozwiązań i aplikacji internetowych np. Strapi

Zalety systemów CMS

Powody dla których CMSy są tak popularne

  • Umożliwiają łatwe zarządzanie treścią na stronie internetowej
  • CMS-y oferują mnóstwo wtyczek i rozszerzeń
  • Umożliwiają łatwe dostosowanie strony do wymogów SEO
  • Struktura strony może być łatwo skalowalna z rozwojem firmy

CMS - czy małe firmy powinny z niego korzystać?

Strona internetowa to punkt wyjścia marketingu internetowego.

Niezależnie czy w planie masz publikowanie reklam na Facebooku, TikToku, regularną wysyłkę newslettera, SEO czy reklamy w Google.

Każdy kanał marketingowy powinien odsyłać do strony, gdzie zachodzi sprzedaż.

Jak wybrać dobry system CMS?

CMS-ów jest mnóstwo. WordPress, Joomla, Drupal, WIX. To jaki wybierzesz, powinno zależeć od Twojej wiedzy technicznej i funkcjonalności strony internetowej, którą zamierzasz utworzyć.

Każdy system jest unikatowy, stąd przy wyborze warto wziąć pod uwagę zalety i wady, które znajdziesz w kolejnych akapitach tego tekstu.

CMS open source czy CMS "zamknięty"?

Tworząc nową stronę, masz dwie drogi:

1. Jedna to zamknięty CMS, w którym firma ma do dyspozycji tylko te funkcje i narzędzia przewidziane przez twórcę systemu.

2. Druga to użycie “otwartego” CMSa, który daje wygodny wgląd w kod źródłowy. Dzięki temu programiści mogą sami dodawać różne modyfikacje i rozbudowywać strony o atrakcyjniejszy wygląd, więcej spersonalizowanych funkcjonalności.

Co jest lepsze?

W przypadku “zamkniętego CMS-a:

  • Wszystkie zmiany na stronie wymagają udziału koderów z firmy dostarczającej system.
  • Twoja strona zależy od jednego dostawcy.

Rozwijanie nowych funkcjonalności na stronie może być niemożliwe, ze względu na brak wiedzy koderów z firmy tworzącej CMS.

Jaki CMS wybrać?

Weź pod uwagę 5 poniższych punktów:

Dostosowanie: CMS powinien być banalny w obsłudze, byś mógł nanosić drobne zmiany osobiście

1

Intuicyjny interfejs: “Warsztat” pracy nad stroną ma być uporządkowany - tu leżą narzędzia, tu leży zestaw do sprzątania, tu leży stół roboczy

3

Cena: Wiele z nich jest darmowych, choć za rozszerzenia trzeba zazwyczaj dopłacić

5

Skalowanie: CMS powinien się automatycznie aktualizować, co zwiększa bezpieczeństwo i daje dostęp do nowych rozszerzeń, wtyczek

2

Integracje: CMS powinien umożliwiać integrację z narzędziami zewnętrznymi np. do analizowania ruchu na stronie, podpięcia narzędzi do zbierania danych o efektywności reklam

4

3 najpopularniejsze systemy zarządzania treścią

Trochę tego jest. Dlatego oszczędzę Ci pracy. Wybrałem 3 najpopularniejsze systemy CMS z wykazem zalet i wad.

WordPress jest idealny dla początkujących bez specjalistycznej wiedzy, ponieważ oferuje mnóstwo darmowych wtyczek, motywów i dokumentacji.

Możesz w nim zrobić bloga, stronę usługową, a nawet e-commerce.

Ale jednocześnie jest popularny i często “czają się” na niego hakerzy, choć regularne aktualizacje rozwiązują ten problem.

W jego przypadku wtyczek i narzędzi masz mnóstwo, ale im więcej ich zainstalujesz, tym strona będzie wolniej się ładować.

Ponadto regularne aktualizacje to niezbędne minimum by strona była bezpieczna, dlatego niektóre z nich trzeba robić ręcznie.

Joomla oferuje zaawansowane funkcje, co jest idealne dla rozbudowanych witryn internetowych i programistów. Dzięki niej można dostosować stronę za pomocą wielu dostępnych rozszerzeń.

Warto jednak podkreślić, że jest bardziej skomplikowany niż WordPress, ponieważ budowanie zaawansowanych funkcji wymaga wiedzy technicznej.

Mogą pojawić się też trudności z kompatybilnością z rozszerzeniami.

Drupal umożliwia budowanie bardzo zaawansowanych stron internetowych i jest uważany za jeden z najbezpieczniejszych na rynku.

Ponadto społeczność Drupala stale tworzy nowe rozszerzenia i oferuje wsparcie.

Niestety jest trudniejszy w obsłudze niż WordPress czy nawet Joomla, ponieważ tworzenie funkcjonalności wymaga wiedzy, co jest czasochłonne.

Drupal musi być aktualizowany, by zapewnić pełne bezpieczeństwo.

Najpopularniejsze systemy CMS dla platform e-commerce

Najpopularniejsze CMS-y dla sklepów internetowych

WooCommerce

Woo Themes

Squarespace

Shopify

Wix Stores

Darmowy CMS: edytor stron www

Podstawowe funkcje CMS-ów są dostępne często za darmo. Jednak jeśli celujesz w rozbudowane strony, to pamiętaj, że niektóre narzędzia, możliwości będą płatne.

Dlatego podsumowując powyższy akapit, powiem tak. WordPress to darmowy CMS, który na tle konkurencji wypada tak:

38%

38% stron internetowych na całym świecie jest postawionych w WordPressie

30%

30% sklepów internetowych działa na WordPressie + Woocommerce

61.8%

WordPress ma 61.8% udziałów w rynku CMS ogółem

Gdzie założyć stronę internetową?

Jedną z najpopularniejszych opcji jest WordPress.

82%

Udział WordPressa na polskim rynku wynosi 82%

Strony na WordPressie zgarniają 20 miliardów wyświetleń każdego miesiąca. W tym czasie powstaje na nim 70 milionów wpisów blogowych.

WordPress, Drupal: przykłady stron

Czy popularne CMS-y są warte uwagi? Tak, ponieważ korzystają z nich najwięksi.

WordPress: Pepco, NASA, SONY MUSIC.

Drupal: Tesla, KGHM, Purina.

Jak sprawdzić CMS, z jakiego korzysta konkurencja?

Drogi są dwie. Ręcznie i automatycznie.

Automatyczna ścieżka:

  • Polega na ściągnięciu rozszerzenia do Google Chrome np. Wappalyzer
  • Po zainstalowaniu narzędzie sprawdzi to za nas

Ręczna ścieżka:

  • Kliknij prawym przyciskiem na tło strony konkurenta
  • Kliknij “wyświetl źródło strony”
  • Użyj komendy ctrl + f i szukaj po typowych dla CMS znacznikach:
    • Wordpress: wp-content
    • Joomla: assets lub templates
    • Drupal: data-drupal-selector

Jak stworzyć stronę w Wordpress?

CMS wybrany? Czas na stworzenie strony.

Ze względu na fakt, że WordPress w naszym nieoficjalnym rankingu wygrywa pod względem prostoty działania, to poniżej znajdziesz informacje, jak stworzyć stronę.

Wejdź na stronę wordpress.org i pobierz instalator

1

Dokup certyfikat SSL, który stanowi podstawę zabezpieczenia strony

3

Przenieś wypakowany plik WordPressa za pomocą narzędzia na serwer

5

Podążaj za wskazówkami instalatora

7

Wybierz motyw strony

9

Dostosuj witrynę w kokpicie (menu, logo, wygląd, kolory, czcionki, nawigacja)

11

Gotowe

13

Zakup hosting i domenę, przy małej stronie wystarczy hosting “najniższego szczebla”, ale obowiązkowo od dobrego usługodawcy

2

Wypakuj paczkę ZIP WordPressa i połącz się z serwerem np. za pomocą programu FileZilla

4

Wpisz w przeglądarkę internetową swoją domenę np. https://mojadomena.pl

6

Po zainstalowaniu zaloguj się do strony/kokpitu WordPressa

8

Dodaj strony, wpisy blogowe i edytuj je za pomocą dostępnych narzędzi lub wtyczek

10

Dodaj i zainstaluj wtyczki niezbędne do realizacji celów marketingowych strony

12

Potrzebujesz strony internetowej?

Pamiętaj, że postawienie nowej strony to dopiero początek przygody z marketingiem internetowym.

Równie ważna jest aktualizacja (bezpieczeństwo), ciągła rozbudowa witryny o nowe treści (SEO), podpinanie narzędzi analitycznych (reklamy płatne) i wzbogacanie jej o funkcjonalności.

Znamy CMSy na wylot. Budujemy w nich strony internetowe, na które konkurenci naszych klientów patrzą z zazdrością!

Projektujemy strony, które nie tylko wyglądają świetnie, ale też przyciągną ruch i zamienią gości na klientów. Chcesz stworzyć z nami swoją stronę? Daj nam znać!

Rozdział 1:
Podstawy współczesnych stron internetowych
Nauczysz się, jak dostosować swoją stronę internetową do wymogów dzisiejszego internetu, tak by zyskać przewagę marketingową i wzrost dochodów.
Rozdział 2:
Budowa stron, które robią robotę
Nauczysz się, jak optymalizować każdy aspekt Twojej strony, aby nie tylko wyglądała dobrze, ale przede wszystkim przynosiła zyski.
Rozdział 3:
Rodzaje biznesowych stron internetowych
Nauczysz się, jak dopasować właściwy typ strony internetowej do Twojego biznesu. Co przekłada się na skuteczniejszy marketing i większe zyski.
Rozdział 4:
Kluczowe podstrony firmowe
Nauczysz się, jakie podstrony są kluczem do skutecznego marketingu i jak je budować, aby przynosiły Ci stały dochód.
Rozdział 5:
Elementy skutecznych stron
Nauczysz się, jak optymalizacja poszczególnych elementów strony może stać się Twoim kluczem do skuteczniejszego marketingu i większych zysków.
Rozdział 6:
Kluczowe cechy skutecznej strony
Nauczysz się, jak kształtować doświadczenia użytkownika i jak przełożyć je na większe zaangażowanie klientów i wzrost dochodów firmy.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5