18 statystyk na temat rynku e-commerce, 7 gotowych instrukcji i 54 najważniejsze elementy sklepu internetowego w jednym poradniku. Przygotuj się na samo “mięso”.
Jak zamienić grupę ludzi bez entuzjazmu w tych, którzy kupią, wrócą za jakiś czas i polecą sklep znajomym? Tego dowiesz się w tym tekście.
Zaczynamy!
OWOCNY HIT!
Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.
Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.
Są sklepy internetowe, gdzie zakupy są łatwe jak bułka z masłem. Są jednak i takie, na których proces zakupowy jest trudniejszy niż powiedzenie wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu. Dobry sklep internetowy to taki, który zapewnia przyjemne zakupy online.
Damian Grądzki
Copywriter, Specjalista SEO
Przyciągać odwiedzających i zmieniać ich w klientów. Zadanie brzmi prosto, jednak w praktyce jest trudniej niż mogłoby się wydawać.
Cały sekret polega na tym, aby projektować własny sklep internetowy z punktu widzenia kupującego.
Jednak największą trudnością jest to, że kupujących są tysiące i każdy z nich jest inny. Na szczęście istnieje wiele sprawdzonych praktyk, które pomogą w tym zadaniu. Znajdziesz je poniżej.
Średnia wartość zakupów online wynosi 573 zł. Wartość rynku e-commerce w Polsce aktualnie jest równa 92 mld złotych, a do 2027 ma wzrosnąć do 187 mld zł.
Ten rynek jest ogromny, a prym wiodą sklepy internetowe.
79% polskich internautów kupuje online
75% z nich kupuje w polskich sklepach
Składa się na to kilka kroków:
Stworzenie profilu idealnego klienta
Wybór CMS - systemu do postawienia strony internetowej
Zaprojektowanie makiety strony
Technikalia np.: nawigacja strony, szybkość ładowania, kolory strony
Instrukcje krok po kroku jak to wszystko zorganizować, znajdziesz pod wyżej wymienionymi linkami. Wystarczy kliknąć.
Wszyscy to przeszliśmy. Chciałeś coś kupić w sieci, w Google pojawiał się fajny produkt w świetnej cenie. Klikasz, wchodzisz na stronę… I uciekasz szybciej niż Hussain Bolt.
Innym razem lądujesz na pięknej stronie, która jest niemal dziełem sztuki, ale zmęczony przechodzeniem przez labirynt prowadzący do kasy, rezygnujesz...
Prowadzenie profesjonalnego sklepu internetowego (z ang. e-commerce) nie jest proste. Masz na głowie sprzedaże, zamówienia, płatności i świat hiper konkurencji od której dzieli Cię jedno kliknięcie.
Sklep może odnieść sukces, ale pod warunkiem, że jest stworzony dla klienta. Tego trzeba zrozumieć. Poznać jego typowy proces zakupowy i dopasować się do niego.
75% respondentów kupuje w e-commerce przez smartfona, a 73% przez laptopa
83% kupujących online uważa, że wygoda podczas zakupów jest teraz ważniejsza niż 5 lat temu
96% internautów w 2022 roku ogląda filmy objaśniające cechy usługi i produktu
91% ankietowanych potwierdza, że chce oglądać więcej filmów od firm, gdzie kupują
65% polskich seniorów w internecie kupuje online przynajmniej raz w miesiącu
Responsywność, komfort korzystania ze sklepu, prostota i atrakcyjny wygląd. To podstawy. Idąc krok dalej, warto również sprawdzić, dlaczego ludzie w ogóle kupują online.
53% klientów wybierze e-commerce jeśli cena będzie niższa niż w sklepie stacjonarnym
53% klientów wybierze e-commerce ze względu na niższe koszty dostawy
44% klientów kupi w e-commerce jeśli sklep oferuje kody rabatowe
Czego się wystrzegać? Tutaj mamy 2 główne wyzwania:
30% respondentów denerwują natrętne reklamy wcześniej oglądanych produktów i długie oczekiwanie na dostawę
27% z nich zniechęcają wysokie koszty dostawy
Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się wejść do sklepu, w którym panuje chaos, nieprzyjemny zapach i odpychająca atmosfera?
A czy wszedłeś kiedyś do czystego, przestronnego sklepu, który od razu poprawił Ci humor, jak na przykład sklep Apple czy kawiarnia Starbucks?
W internecie oba te środowiska dzieli jedno kliknięcie, a klienci w ułamku sekundy podejmują decyzję czy warto Ci zaufać.
Musisz myśleć o swoim sklepie www, tak samo jak myślałbyś o sklepie stacjonarnym. Projekt ma wielkie znaczenie.
Dobry projekt sklepu internetowego sygnalizuje, że stoi za nim solidna firma i dojrzałe podejście do klienta, a wiarygodność to podstawa robienia biznesu w sieci.
Ludzie nie lubią szemranych interesów. Akwizytorów, którzy obiecują gruszki na wierzbie. Podczas zakupów liczy się zaufanie i bezpieczeństwo. Sprawdź jak je zapewnić w e-commerce.
Zapewnij podstawowe środki bezpieczeństwa, dzięki którym klienci poczują, że mają pełną kontrolę. To nie tylko podstawa prawna, to także sposób na zbudowanie trwałej relacji opartej o zaufanie.
Niech Twój sklep internetowy będzie transparentny
Zademonstruj wiedzę i dostarczaj wiarygodne informacje. Upewnij się, że dane użyte w marketingu są prawdziwe - dodawaj autentyczne opinie, analizuj i odpowiadaj na negatywne komentarze.
Pomagaj swoim klientom i daj im poczucie pełnej kontroli.
Zdobywaj zaufanie użytkowników
Jeśli zrobisz dobre pierwsze wrażenie, nawet późniejsze niedociągnięcia mogą Ci ujść na sucho.
50 milisekund - w takim czasie powstaje pierwsze wrażenie.
Popracuj więc nad warstwą graficzną strony. Jak?
Spójny branding - kolory pasujące do marki we wszystkich kanałach (strona, social media, oferty w PDF, maile).
Hierarchia wizualna - najważniejsze treści prezentuj tak szybko jak to możliwe, nie pozwól, by klient musiał szukać.
Kontrastuj - spraw by grafiki różniły się od czcionki na stronie, wtedy zyska ona na przejrzystości.
Korzystaj z ikon - symbole łatwe do zidentyfikowania, etykiety - wszystko co wzbogaci stronę graficznie, ale również odciąży ją ze ścian tekstu.
Unikaj bombardowania okienkami - pop-upy, reklamy, zapisy na newsletter - jeden raz wystarczy, każdy kolejny coraz bardziej denerwuje.
Prosta nawigacja - klarowne menu, linki w stopce strony, breadcrumbs w kategoriach, paginacje stron, filtry, sortowanie.
Intuicyjne adresy URL nie pozbywają się wszystkich zbędnych, nic nie znaczących znaków. Są proste, czytelne i najkrótsze jak się da.
Strona dopasowana do mobilnych - przy projektowaniu strony sprawdź, jak wygląda na urządzeniu mobilnym, mnóstwo osób tak robi zakupy.
Każda sekunda uwagi klienta jest na wagę złota. Wydłużasz ładowanie strony? Spodziewaj się niższej konwersji. Dlaczego? Bo ludzie są leniwi. W 2023 roku czas jest bezcenny.
Strona ładuje się 10 sekund, nie mogę znaleźć tego, czego szukam - Łe. Nie podoba mi się. Idę tam, gdzie działa szybciej.
Niestety tak wygląda typowa sesja użytkownika online.
Chcesz tego uniknąć?
Oto kilka wskazówek.
W menu i na każdej stronie umieść pole wyszukiwania produktu.
W polu wyszukiwania produktu możesz zaimplementować funkcję automatycznego uzupełniania.
Wdróż filtry, sortowanie i klarowny podział na kategorie, podkategorie, produkty.
Na stronach z produktami zaproponuj podobne produkty lub produkty wybierane często przez innych klientów.
Dodaj formularz kontaktowy + dane kontaktowe, jeśli klient nie może czegoś znaleźć, pewnie potrzebuje rozmowy z konsultantem.
Twórz opisy, które oddają sens produktu, a nie esej na temat jego historii. Skorzystaj z metody 3 x CO: Co klient kupuje, Co klient otrzyma, Co będzie z tego miał.
Przykładowo, buty zimowe ze wzmocnioną i profilowaną podeszwą, dzięki której Twoje dziecko nie poślizgnie się na lodzie, co nie skończy się wizytą na SOR.
Dodaj kontrastujący przycisk “Dodaj do koszyka” lub “Kup teraz”.
Oferuj różne opcje płatności - możesz zaimplementować narzędzie do płatności np. AutoPay.
Mniej znaczy szybciej - zminimalizuj liczbę kroków od kliknięcia “kup teraz” do “zamówienie złożone”.
Rejestracja opcjonalna - pozwól, by nawet niezalogowani mogli złożyć zamówienie “jako gość”.
Przy kilkuetapowym procesie składania zamówienia, pokaż pasek postępu - to pokażę, że kupujący jest na właściwej drodze do zakupu.
Dodaj chat na żywo - ktoś ma problem, Twój konsultant może to rozwiązać raz-dwa.
Najchętniej wybierane formy dostawy
Dostawa do paczkomatu
Dostawa kurierem do domu/pracy
Dostawa do punktu partnerskiego
Jeżeli to możliwe, nie pobieraj opłat za dostawę.
Zadaj sobie pytanie – czy wolisz oferować darmową przesyłkę czy zniżkę na produkty?
Wielu przedsiębiorców wybiera drugą opcję, myśląc że większość kupujących uwielbia zniżki, co przełoży się na wzrost ich wskaźników konwersji.
Jednak opłaty za przesyłkę mogą zabijać konwersję. Dlaczego by nie oferować darmowej przesyłki?
Zgadza się, nie ma sensu oferować darmowej dostawy najtańszych produktów, określ więc kwotę, powyżej której będziesz ją oferować. Wypracuj też model biznesowy, który na to pozwoli.
Jeżeli oferujesz zniżki na jakieś produkty albo masz jakieś specjalne oferty, te informacje muszą być wyraźnie widoczne na Twojej stronie, najlepiej na stronie głównej.
Chcesz, aby zniżki zwiększyły wskaźnik konwersji, dlatego upewnij się, że natychmiast przyciągają uwagę klientów.
Jeśli nie walczysz ceną i nie masz najtańszych produktów na świecie, to nie możesz oszczędzać na designie. Każdy piksel, każdy obrazek i każde słowo ma znaczenie.
Wybór jest paraliżujący dla naszego mózgu. Istnieje legendarny eksperyment Marka R. Leppera, z uniwersytetu Stanforda na temat wyboru. Wnioski mówią same za siebie. Zbyt duży wybór, oznacza zmniejszenie sprzedaży.
Wybór jest paraliżujący! Wystawiając dżem w 60 smakach, sprzedasz mniej słoików, niż w przypadku gdybyś zaprezentował tylko trzy smaki.
Nie zakładaj, że posiadanie olbrzymiej oferty to klucz do sukcesu
Czasami zmniejszenie wyboru może pozwolić klientom szybko znaleźć to, czego szukają i powstrzymać klientów przed niemożnością podjęcia decyzji.
Mniejszy wybór w naturalny sposób zwiększa konwersję poprzez ograniczenie liczby kliknięć potrzebnych do zrealizowania zamówienia.
Mały wybór to najważniejsza zasada projektowania sklepów. Mały wybór wszędzie. W liczbie danych kontaktowych, liczbie słów, pól do wypełnienia.
UX - czyli doświadczenia użytkownika są super ważne. Dlaczego? Ponieważ “jemy oczami” i kupujemy to, co nam się podoba, a dotyczy to nie tylko produktu, ale i sklepu.
Jak myślisz, dlaczego sukienki w zdobionych kamieniami szlachetnymi w salonach wydają się lepsze niż w osiedlowym second-handzie?
No właśnie. Wiele zależy od środowiska, które działa na emocje.
Aby poprawić wygląd sklepu:
Fotografuj produkty w naturalnym oświetleniu, to ułatwi dokładnie odwzorowanie kolorów
Rób zdjęcia z bliska i daleka - klient chce wyczuć każdy szczegół
Używaj białego tła - każdy inny kolor rozprasza i może kolidować z kolorem produktu
Widok 360 stopni - jeśli możesz to pokazać, to to zrób, konkurencja nie zawsze tak robi
Pokazuj produkty pod różnym kątem, to uwidoczni niuanse tekstury
Dynamiczne fotografie - pokaż produkt w użyciu, np. buty na stopach, rakietę do tenisa na korcie
Dobra jakość - nie rób zdjęć nokią 3310, wybierz dobry aparat lub dobry telefon, dobre zdjęcia sprzedają
Wideo - pokaż produkt w użyciu, objaśniaj wykorzystanie i zalety
Im więcej szczegółów podasz klientom na temat danego produktu przed zakupem - tym mniej pytań mogą mieć później i tym mniej barier będzie go dzieliło od finalizacji transakcji.
O czym informować?
Podstawowe informacje o produkcie
Jak je zaprezentować?
Dam Ci 10 sekund na przekonanie mnie do kupna produktu. Wiem już co nieco na jego temat. Wiem, do jakiej kategorii należy, wiem kto go produkuje, znam jego cenę, ale nie wiem nic więcej.
W ciągu 10 sekund musisz mnie przekonać do jego zakupu. Co byś mi powiedział?
To właśnie powinno znaleźć się w opisie produktu powyżej linii podziału strony, czyli w pierwszych 300 pikselach.
Twój klient dotarł już daleko. Odwiedził stronę, przejrzał ofertę, wybrał produkt, który chce kupić i umieścił go w koszyku.
W jaki sposób teraz strona e-commerce mogłaby coś zepsuć?
Niestety, jeżeli nie masz produktu jedynego w swoim rodzaju, to może to zrobić na dziesiątki sposobów. Przyjrzyjmy się trzem najpopularniejszym z nich.
Niespodziewanie wysokie koszty dostawy
Nieakceptowanie określonych sposobów płatności
Wymaganie od użytkownika założenia konta przed dokonaniem zamówienia
Zwłaszcza w drugim przypadku, ludziom wydaje się, że szybciej zmienią sklep, niż stworzą konto, więc robią to. Dlatego jeśli bardzo Ci na tym zależy, to najlepiej pozwolić im stworzyć konto już po złożeniu zamówienia.
Upewnij się, że kupujący przez cały czas widzą koszyk zakupów, najlepiej w prawym górnym rogu ekranu.
Innym dobrym pomysłem jest upewnienie się, że dzięki rozwijanemu menu odwiedzający otrzymują informacje na temat produktów w koszyku.
Kupujący zwykle oglądają przedmioty, które mają zamiar kupić, więc chcą mieć stały dostęp do koszyka zakupowego. To także wpływa pozytywnie na wskaźnik konwersji strony e-commerce.
Gdy warstwa techniczno-wizualna jest gotowa, możesz przejść do marketingu. Reklama jest dźwignią handlu. Ale czy można skłonić klienta do zakupu, bez pompowania budżetu w reklamy internetowe?
Można i to bezpośrednio na stronie. Jak? Tutaj kłania się psychologia. Sprawdź kilka technik.
Zasada niedostępności (pilności) - poinformuj klienta, że na stanie zostały tylko 3 sztuki, wtedy poczuje, że może coś stracić, gdy nie kupi teraz.
Cross-selling - proponuj produkty podobne lub pasujące do wybranego produktu, w ten sposób zwiększysz wartość koszyka zakupowego.
Przypominaj o porzuconych koszykach - wystarczy ustawić automatyczną kampanię mailingową, która przypomni o porzuconym koszyku.
Oferuj rabaty - np. za zapis do newslettera, za pobranie e-booka według zasady: duża korzyść, małym kosztem.
Do nowo wprowadzonej dyrektywy Omnibus, która zobowiązuje do informowania klientów o:
Masz trzy drogi:
Wszystko zależy od tego, jaki budżet posiadasz i co działa w Twojej branży.
Jak to sprawdzić?
Określ listę 10 bezpośrednich konkurentów, przejrzyj ich strony, wyniki wyszukiwania w Google i sprawdź, czy wykorzystują do sprzedaży Google Ads, SEO czy Facebook Ads.
To najprostsza droga do sprawdzenia, co działa w Twojej branży.
Projektowaniem sklepów i stron zajmujemy się od lat. Wiemy, jak stworzyć sklep internetowy, w którym potencjalny klient czuje się bezpiecznie i komfortowo, a to przekłada się na większy koszyk zakupowy. Napisz do nas do niezobowiązującą ofertę.
Pamiętaj, że samo postawienie sklepu to dopiero początek. Później przyda Ci się promocja sklepu, by faktycznie liczyć na dużą sprzedaż online.
Planujesz otworzenie swojego sklepu internetowego?
Pamiętaj o:
Klarownej strukturze treści, grafik, multimediów
Zaimplementowaniu płatności online w e-sklepie
Promocji m.in.: pozycjonowanie, działania w mediach społecznościowych
Kartach produktów ze wszystkimi potrzebnymi do dopięcia sprzedaży informacjami
Przejrzystym designie i strukturze witryny, by klient mógł dokonywać zakupów szybko i przyjemnie
Dopracowaniu wyglądu sklepu internetowego, by wyróżniał się na tle konkurencji
Stworzeniu szablonu wiadomości mailowych z promocjami, informacją o porzuconych koszykach
Potrzebujesz więcej szczegółowych wskazówek na temat tworzenia stron i sklepów internetowych. Zajrzyj do naszego kompletnego przewodnika i ulepszaj obecność swojej firmy w sieci.
Nauczysz się, jak dostosować swoją stronę internetową do wymogów dzisiejszego internetu, tak by zyskać przewagę marketingową i wzrost dochodów.
Nauczysz się, jak optymalizować każdy aspekt Twojej strony, aby nie tylko wyglądała dobrze, ale przede wszystkim przynosiła zyski.
Nauczysz się, jak dopasować właściwy typ strony internetowej do Twojego biznesu. Co przekłada się na skuteczniejszy marketing i większe zyski.
Nauczysz się, jakie podstrony są kluczem do skutecznego marketingu i jak je budować, aby przynosiły Ci stały dochód.
Nauczysz się, jak optymalizacja poszczególnych elementów strony może stać się Twoim kluczem do skuteczniejszego marketingu i większych zysków.
Nauczysz się, jak kształtować doświadczenia użytkownika i jak przełożyć je na większe zaangażowanie klientów i wzrost dochodów firmy.
Zainspiruj się najlepszymi stronami na świecie. Dowiesz się, co sprawia, że są tak skuteczne i wykorzystaj ich strategie u siebie.
Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.
Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.