Mapa strony

Nawigacja, indeksacja i porządek na stronie

Nawet najlepsze treści nie będą miały okazji zaprezentować swojego potencjału, jeśli nie trafią do wyszukiwarki, a stamtąd prosto do odbiorców. Mapa strony usprawnia ten proces!

Sprawdź, co to jest mapa strony i jak ją stworzyć dla swojej witryny.

Mapa strony - Owocni

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Mapa strony to zbiór adresów URL, które prowadzą do poszczególnych podstron na Twojej witrynie. Przygotowanie dobrej mapy strony ułatwia wyszukiwarkom zbieranie informacji o tym, co zawiera Twoja strona, aby mogły “serwować” te treści użytkownikom.

Mariusz Słowik
Head of design

> strona internetowa > mapa strony

Mapa strony, czyli nawigacja dostosowana do odbiorcy

Mapa strony, inaczej sitemap, jest wizualną reprezentacją struktury Twojej witryny. Może być przyjazna ludziom lub robotom wyszukiwarki.

W wersji “ludzkiej” prezentowana jest zazwyczaj jako zbiór bloków i komórek, które są połączone liniami.

To uproszczony schemat Twojej witryny, który pozwala się zorientować, jak poszczególne podstrony się ze sobą łączą.

Z kolei w wersji kierowanej do robotów, mapa witryny przedstawiana jest w formacie XML.

Stanowi listę ze znacznikami, w której sparowane są klucze i wartości. Boty wyszukiwarek są w stanie szybko interpretować ten zapis.

Wewnątrz takiego pliku mogą pojawiać się również dodatkowe informacje o poszczególnych treściach zawartych na stronie.

Mapa witryny uwalnia jej potencjał SEO. Strona z mapą jest bardziej czytelna dla wyszukiwarek, więc ma większe szanse trafić do odbiorców.

Przygotowanie sitemapy pomaga również uporządkować nawigację i wygląd witryny. Dlatego jest dla Ciebie nieocenionym narzędziem.

Dzięki niej możesz spojrzeć na swoją witrynę globalnie i zobaczyć, czy jej układ jest czytelny, intuicyjny i czy nie występują tzw. duplikaty treści.

Duplikatem treści (duplicate content) nazywa się wszystkie treści, które się dublują w obrębie tej samej lub różnych witryn. Z mapą strony łatwiej ich uniknąć.

Dlaczego nie powinieneś mieć duplikatów treści? Ponieważ mówią one wyszukiwarkom, że Twoja strona nie oferuje odbiorcom unikalnych, a tym samym wartościowych treści.

To sprawia, że Google nie postrzega Twojej strony jako takiej, którą w pierwszej kolejności warto podsunąć użytkownikom.

Co jeszcze potrafi mapa strony?

Poszczególne rodzaje map strony realizują inne cele. Wszystkie służą optymalizacji witryny, ale kładą nacisk na innych rodzajach treści.

Przykładowo, mapa witryny w formacie XML daje pewność, że wszystkie podstrony witryny są czytelne i widoczne dla wyszukiwarek.

Boty zajmujące się “czytaniem” stron internetowych mają łatwiejsze zadanie, gdy treści są uporządkowane.

Skraca to czas indeksacji strony, ponieważ nie muszą po niej “błądzić”.

Aby podstrona mogła pojawić się w wynikach wyszukiwania, musi być zaindeksowana.

Powiedzmy, że prowadzisz sklep ze środkami czystości, m.in. przeznaczonych do drewnianych mebli.

Tworzysz więc artykuł pod tytułem: “Jak czyścić meble drewniane na 5 sposobów” i w ten sposób chcesz pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania, kiedy użytkownicy wpiszą zapytanie: “jak czyścić meble drewniane”.

To będzie możliwe dopiero wtedy, kiedy bot wejdzie na Twój artykuł i go zaindeksuje. Do tego czasu wyszukiwarka nie ma pojęcia, że Twój tekst istnieje.

Mapy HTML gwarantują odbiorcom linki szybkiego dostępu do poszczególnych podstron i usprawniają poruszanie się po witrynie.

To nie jedyne rodzaje map (poniżej znajdziesz przewodnik po najczęściej wykorzystywanych). Ale już te dwa - XML i HTML - pokazują możliwości tego pliku.

Możesz na swojej stronie stosować jeden rodzaj map lub kombinację kilku: wszystko zależy od tego, jakie cele chcesz osiągnąć.

Po co Ci mapa strony?

Jeśli chcesz, aby Twoja strona była widoczna, czytelna i wydajna, profesjonalne przygotowanie sitemapy powinno być dla Ciebie priorytetem.

W Owocnych pracując nad stronami klientów, zajmujemy się też mapami ich witryn.

Dbamy o każdy element, który ma potencjał wzmacniania przyszłych zysków. Potrzebujesz mocnej strony – odezwij się do nas!

Jak mapa witryny pomaga w odświeżeniu wyglądu strony?

Pamiętaj, że im mocniej rozbudowana strona, tym bardziej potrzebujesz dobrej sitemapy.

Wyobraź sobie, że chcesz przeprowadzić remont mieszkania.

Niezależnie od tego, czy planujesz jedynie delikatnie odświeżyć jedno pomieszczenie, czy przeprowadzić gruntowną rearanżację przestrzeni, potrzebujesz schematu i wizualnego planu.

Narysowanie rzutu pokoju czy łazienki jest kluczowe, aby dobrze rozplanować położenie kontaktów, lamp, całych instalacji i mebli.

Dobry schemat usprawnia pracę i zmniejsza ryzyko pomyłek. Tak samo jest z dobrze przygotowaną mapą strony.

Jeden rzut oka wystarczy, aby zobaczyć, które podstrony są zbędne, a do których można dodać kolejne.

Chcesz rozbudować swoją witrynę? Mapa strony pokaże Ci, jak zrobić to czytelnie i intuicyjnie.

Mapy stron w formie schematu pomagają komunikować się z projektantami i programistami. W konsekwencji powstaje atrakcyjny, jasny w interpretacji produkt: Twoja witryna.

Jeszcze dekadę temu wielu projektantów stron internetowych kopiowało rozwiązania konkurencji.

Przez to wiele witryn miało podobną konstrukcję, na czym cierpiała ich oryginalność.

Tworzenie mapy strony przed przystąpieniem do kodowania sprawia, że z łatwością można wprowadzać nawet nietypowe rozwiązania bez szkody dla intuicyjnego poruszania się po stronie.

Twórcy witryn zyskują również możliwość i czas na zaplanowanie przepływu i zastanowienie się nad interakcją użytkownika ze stroną. Same plusy!

Różne rodzaje sitemap

Mapy strony mogą się od siebie różnić. Wszystko zależy od tego, do czego mają służyć.

Wizualna mapa strony

Najbardziej intuicyjna i zrozumiała dla człowieka. To schemat, który posłuży Tobie, projektantom strony, odbiorcom końcowym.

Najprostsza mapa tego typu może być narysowana na kartce. W wersji profesjonalnej przygotowywana bywa w specjalnych narzędziach.

Dostępne są programy, które automatycznie są w stanie narysować diagram struktury strony, samodzielnie “czytając” jej układ.

Takie narzędzia sprawdzają się w przypadku bardzo rozbudowanych witryn, które do tej pory nie zostały zmapowane.

Mapa strony HTML

Chcesz się upewnić, że Twoja witryna jest intuicyjna dla wszystkich odwiedzających: ludzi i robotów? Potrzebujesz stworzyć mapę strony w formacie HTML!

Najczęściej taki plik umieszcza się w stopce strony, gdzie mogą z łatwością ją znaleźć Twoi odbiorcy oraz roboty wyszukiwarek.

Mapa strony XML

Mapa strony w XML, przesłana do wyszukiwarek, to najlepszy sposób na zapewnienie swojej stronie kompletnego indeksowania.

Indeksowanie to inaczej mówiąc “przeczytanie” i “zapamiętanie” przez wyszukiwarki, jakie informacje znajdują się na Twojej stronie i jak często można się spodziewać kolejnych aktualizacji.

Indeksowanie jest ważne! Jeśli wystąpią błędy w indeksowaniu lub z różnych przyczyn nie będzie ono możliwe, wtedy niezależnie od tego, jak dobre masz treści, nie pojawią się one w wyszukiwarce.

RSS i mapy z newsami

To, co wyszukiwarki kochają najbardziej, to świeżutkie newsy.

Najlepszym sposobem na dostarczenie wyszukiwarkom informacji o tym, że opublikowałeś na stronie coś nowego, jest stworzenie mapy strony w XML, która będzie skupiać się głównie na zbieraniu nowych treści.

Mapy strony dotyczące aktualności dostarczają informacji wyszukiwarkom o nowych wydarzeniach, metadanych czy zmianach w materiale źródłowym.

Kanały RSS, z których korzysta wielu użytkowników w swoich przeglądarkach, bazują na specjalnie w tym celu tworzonych mapach strony.

Dobrze jest podpiąć się do kanałów RSS za pomocą wspomnianej mapy, jeśli np. prowadzisz często aktualizowanego, specjalistycznego bloga.

Mapa strony uwzględniająca wideo i grafiki

Jeśli na Twojej stronie znajduje się sporo plików wideo i grafik, którymi chcesz chwalić się odbiorcom, możesz przygotować mapę ukierunkowaną na indeksowanie tych dwóch rodzajów plików.

Jak przygotować mapę strony?

Większość najpopularniejszych CMSów, czyli systemów obsługi stron internetowych, posiada narzędzia umożliwiające generowanie map strony, np. Wordpress posiada do tego osobną wtyczkę (Yoast SEO).

Nie wymaga to specjalnie dużo zachodu, jednak pamiętaj o tym, żeby regularnie sprawdzać poprawność wygenerowanej mapy.

Służy do tego np. www.xml-sitemaps.com.

Oprócz tego mapa strony powinna zostać wysłana do wyszukiwarek, np. w narzędziu Google Search Console i regularnie aktualizowana.

To warto zapamiętać

Mapa strony to nie tylko narzędzie SEO. To niezbędny element każdej skutecznej strony internetowej bez względu na jej wielkość.

Bez mapy można stracić na ruchu, widoczności i ostatecznie – zyskach. Nie pozwól na to.

Więc jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, teraz jest czas na zajrzenie na swoją stronę i stworzenie sitemapy.

Rozdział 1:
Podstawy współczesnych stron internetowych
Nauczysz się, jak dostosować swoją stronę internetową do wymogów dzisiejszego internetu, tak by zyskać przewagę marketingową i wzrost dochodów.
Rozdział 2:
Budowa stron, które robią robotę
Nauczysz się, jak optymalizować każdy aspekt Twojej strony, aby nie tylko wyglądała dobrze, ale przede wszystkim przynosiła zyski.
Rozdział 3:
Rodzaje biznesowych stron internetowych
Nauczysz się, jak dopasować właściwy typ strony internetowej do Twojego biznesu. Co przekłada się na skuteczniejszy marketing i większe zyski.
Rozdział 4:
Kluczowe podstrony firmowe
Nauczysz się, jakie podstrony są kluczem do skutecznego marketingu i jak je budować, aby przynosiły Ci stały dochód.
Rozdział 5:
Elementy skutecznych stron
Nauczysz się, jak optymalizacja poszczególnych elementów strony może stać się Twoim kluczem do skuteczniejszego marketingu i większych zysków.
Rozdział 6:
Kluczowe cechy skutecznej strony
Nauczysz się, jak kształtować doświadczenia użytkownika i jak przełożyć je na większe zaangażowanie klientów i wzrost dochodów firmy.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5